Onko typerä syy lopettaa tapailu, kun mies jätti keittiöni sotkuiseksi
Oltiin mun luona ja mulla oli yksi homma mikä piti saada tehtyä ja mies tarjoutui kokkaamaan sillä aikaa. Yllätys oli suuri kun tulin keittiöön. Kaapit ja laatikot auki, paistinpannulta roiskuneet rasvat levällään, ruokapakkausten roskat pitkin tasoja, sipulinkuoret lattialla. Ruoka oli ihan ok. Jäin sitten siivoilemaan paikkoja, kun mies lähti heti syömisen jälkeen.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan reilua että toinen kokkaa ja toinen siivoaa jäljet. En lopettaisi suhdetta.
Jep. Näin ajattelen itsekin et jos toinen kokkaa, toinen voi siivota. Meillä toimitaan näin.
Jättääkö teidän kumppanit laatikot ja kaapin ovet auki? Pakkaukset, yms roskat pöydälle? Rasvaroiskeet siivoamatta heti? Ja sitten istututte syömään sen kaiken sotkun keskelle?🤢
No ei varmasti noita kaikkia yhtä aikaa, mutta ei todellakaan jynssätä mitään rasvaroiskeita ennen ruokailua, haloo! Johan liesi on kuumakin ja ruoka vielä siinä muutenkin tiellä.
Jotain rajaa taas. Joku pakkaus voi jäädä aukikin maailma ei siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä ihmiset erovat:D Jospa olis pieni puhuttelu paikallaan? Jos mies on fiksu niin ymmärtää muuttaa käytöstä. Ja jos mies on muuten hyvää parisuhdematskua niin ei kannata pienten mokien takia heittää kirvestä kaivoon.
Puhuttelu? Aikuiselle ihmiselle? Minä en alkaisi kasvattaa aikuista ihmistä.
Kai sitä keskustalla voi?
Riippuu mitä muuta sillä on antaa. Onko hyvännäköinen, hyvää seksiä, talous kunnossa?
No ei kyllä mitään erityisen hyvää kuvaa anna itsestään, jos jättää hirveät sotkut jälkeensä ja syömisen jälkeen ei edes ehdota, että siivoaa kaverina vaan lähtee litomaan. Tuossa vaiheessahan nimenomaan pitäisi yrittää antaa itsestään hyvä kuva ja moni toimii jopa paremmin kuin normaalisti.
En ottaisi sottapyttyä jatkoon, varsinkaan aikuista miestä, eikä mitään 20v kloppia.
Täällä on nyt selkeesti joku sottapytty tai sottapyttyistä miestään puolustava tyyppi alapeukuttelemassa kaikkia järkeviä kommentteja. Varmaan niitä samoja, joiden mielestä se someen laitettu iskän video heitän omakotitalostaan ei ollut yhtään sotkuinen ja syynä oli 3v. lapsi siihenkin, että meikkikaapin ovet on auki, pyykit on hujanhajan pesukoneen päällä, keskellä lattiaa aikuisten vaatteita poikittain ja tiskit tiskaamatta niin, ettei tiskauspöytää näy.
Minä aloitan ruuanlaiton siivouksella.😂 Varmistan, että tiskikone ja roskis on tyhjiä ja tiskialtaassa vettä jossa on tilkka astianpesuainetta ja siellä rätti, jolla pyyhkiä sotkut heti. Kun astiat ja roskat laittaa paikoilleen siinä ruuanlaiton lomassa, ei tarvitse kenenkään siivota syömisen jälkeen, kun jokainen korjaa astiansa koneeseen.
Saat lopettaa tapailun ihan mistä syystä vaan tai vaikka ilmankin syytä,siihen ei tarvita miehen lupaa tai kenenkään täältä palstalta. Ilmoitat vaan että ei kiinnosta enää.
Vierailija kirjoitti:
Koska en itse laita ruokaa enkä ole innokas siivoamaankaan, niin mulle tuo olisi ollut jo plussaa, että mies kokkaa. Ja jopa pilkkoo sipuleitakin.
Jos mies on tehnyt ruuan yksin, niin en lähtisi arvostelemaan sitä, miltä keittiö näyttää sen jälkeen. Silloin kun kokataan yhdessä, on enemmän aikaa laittaa roskia pois sitä mukaa kun niitä tulee.
Olisiko se mies osannut vieraassa paikassa löytää biojäte-, pahvi-, muovi- ja -metallinkeräyksen? Ja tuliko vielä lisäksi kierrätyslasia ja sekajätettä? Ei roskien siivoaminen oo helppoa, jos ei tiedä miten kyseisessä taloudessa jätteet lajitellaan ja missä on niiden keräilyastiat.
Ihmisillä on silmät päässä. Kyllä sen näkee missä keittiössä on roskis ja mitä missäkin lootassa on. Ja ihmisillä on myös suu. Voi kysyä, minne mikäkin lajitellaan. Jos ei kokkaa juuri koskaan, niin ei tiedä kuinka paljon siinä on aikaa siivoilla roskia samalla. Käytetty mauste, riisi yms heti takaisin paikoilleen kaappiin ja tyhjät pakkaukset suoraan roskiin ja kierrätettävät huuhtaisee. Sipulin yms vihannesten perkeet joko suoraan biojäteastiaan tai siihen pikkulavuaariin, josta parilla kaapaisulla sinne astiaan. Tasoja ehtii hyvin pyyhkiä ruuan muhiessa, rasvaroiskeet hellalta sitten vasta sen jäähdyttyä. Ei ole vaikeaa eikä aikaavievää.
No en minä ainakaan keskustelematta asiasta lopettaisi? Koska minustakin on normaali työnjako vakituisessa parisuhteessa että toinen kokkaa ja toinen siivoaa, ehkäpä hänelläkin on sellainen tausta? Itse myös jätän keittiön siivoamisen aina myöhemmäksi, todellakaan en anna ruuan jäähtyä sillä aikaa että pitäisi siivota ensin. Plus en mielellään anna toisen osallistua omassa asunnossani edes siihen ruuanlaittoon, siivouksesta puhumattakaan. Suorastaan inhoan myös sitä että jotkut menevät omin luvin availemaan kaapinovia ja ottavat vettä jne, minusta kuuluu isäntäväeltä kysyä "saisinko vettä" jos sitä ei ole ehditty tarjota. Näin minut on kasvatettu ja pidän näitä vain hyvien tapojen mukaisena. Minun luonani minä tarjoilen ja kestitsen. Ja samaa odotan sitten kyllä toisinpäin, eli jos olen toisen luona niin en kyllä lähtisi pahemmin siivoamaan omin päin. Tietenkin roskat roskiin jos ne selkeästi on tunnistettavissa miten taloudessa lajitellaan, tai sitten huuhtelen ne ja laitan siististi tiskialtaan viereen odottamaan.
Ensin vakava keskustelu miksi toimi noin kuin toimi, sen mukaan sitten suhde poikki tai jatkuu.
On olemassa miestyyppi, jonka mielestä yhdessä ollessa kokkaus, siivoaminen jne. on naisten hommia. Mies tekee näitä yksin asuessaan, koska on pakko (paitsi, jos äiti käy tekemässä ne). Naisen ilmestyessä kuvaan homma muuttuu. Nyt mies tekee mielestään hirmuisen romanttisen teon sillä, että hän kokkaa - eli tekee jotain, mikä kuuluu naiselle. Koska hän on näin jalosti ja romanttisesti laittanut ruoan, hänen ei mielestään tarvitse miettiä siivoamista millään muotoa, vaan keittiön voi jättää hyrskyn myrskyn. Onhan se sentään naisen työaluetta muutenkin ja hei, hän on sentään tehnyt jo puolet naiselle kuuluvista askareista eli laittanut ruoan. Mielestään hän on hyvä mies :)
Tapailin itsekin tällaista aikuista miestä. Meitä yhdisti nimenomaan ruoanlaitto ja siitä nauttiminen. Mies laittoi kotona hienoa ruokaa ja oli kokkauksistaan ylpeä, mutta aina tultuaan minun luokse vaan röhnötti sohvalla ja odotti, että minä kokkaan. Ihan turha oli sanoa, että saa täälläkin kokata ja laitetaan ruokaa yhdessä tai kokkaa sinä tänään. Vastaus oli aina, että ei kun kokkaa sä, kun sun ruoka on parempaa.
Ei edes ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan reilua että toinen kokkaa ja toinen siivoaa jäljet. En lopettaisi suhdetta.
Jep. Näin ajattelen itsekin et jos toinen kokkaa, toinen voi siivota. Meillä toimitaan näin.
Jättääkö teidän kumppanit laatikot ja kaapin ovet auki? Pakkaukset, yms roskat pöydälle? Rasvaroiskeet siivoamatta heti? Ja sitten istututte syömään sen kaiken sotkun keskelle?🤢
No ei varmasti noita kaikkia yhtä aikaa, mutta ei todellakaan jynssätä mitään rasvaroiskeita ennen ruokailua, haloo! Johan liesi on kuumakin ja ruoka vielä siinä muutenkin tiellä.
Jotain rajaa taas. Joku pakkaus voi jäädä aukikin maailma ei siihen kaadu.
Niin, sitä rasvaa joutuu jynssäämään kun sen pyyhkimisen kanssa on viivytellyt. Heti, kun astian nostaa pois levyltä riittää pelkkä nopea pari sekunnin pyyhkäisy.
Jos siisteys on sulle tärkeää ja tuo otti päähän.
Luota omaan arviointikykyysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä ihmiset erovat:D Jospa olis pieni puhuttelu paikallaan? Jos mies on fiksu niin ymmärtää muuttaa käytöstä. Ja jos mies on muuten hyvää parisuhdematskua niin ei kannata pienten mokien takia heittää kirvestä kaivoon.
Puhuttelu? Aikuiselle ihmiselle? Minä en alkaisi kasvattaa aikuista ihmistä.
Kai sitä keskustalla voi?
Kuin jollekin 4-vuotiaalle miksi tämä ei voi syödä karkkia aamupalaksi?
En ymmärrä miten ihmiset oikein kokkaa jos ruoka ehtii jäähtymään ns siivouksen aikana?!😂
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan keskustelematta asiasta lopettaisi? Koska minustakin on normaali työnjako vakituisessa parisuhteessa että toinen kokkaa ja toinen siivoaa, ehkäpä hänelläkin on sellainen tausta? Itse myös jätän keittiön siivoamisen aina myöhemmäksi, todellakaan en anna ruuan jäähtyä sillä aikaa että pitäisi siivota ensin. Plus en mielellään anna toisen osallistua omassa asunnossani edes siihen ruuanlaittoon, siivouksesta puhumattakaan. Suorastaan inhoan myös sitä että jotkut menevät omin luvin availemaan kaapinovia ja ottavat vettä jne, minusta kuuluu isäntäväeltä kysyä "saisinko vettä" jos sitä ei ole ehditty tarjota. Näin minut on kasvatettu ja pidän näitä vain hyvien tapojen mukaisena. Minun luonani minä tarjoilen ja kestitsen. Ja samaa odotan sitten kyllä toisinpäin, eli jos olen toisen luona niin en kyllä lähtisi pahemmin siivoamaan omin päin. Tietenkin roskat roskiin jos ne selkeästi on tunnistettavissa miten taloudessa lajitellaa
Jos pari asuu saman katon alla, voi tuollaisia työnjakoja tehdä. Toisen kotiin ei mennä sotkemaan, oma aiheuttamansa sotku siivotaan, ellei toinen sitä vartavasten kiellä. En kehtaisi mennä kenenkään ystäväni, sukulaiseni tai seurustelukumppanini kotiin kokkaamaan ja jättäisin vaan kaiken siihen mihin se tippui. Porukalla kun tehdään ruokaa ja järjestetään illanistujaisia, kukaan emäntä tai isäntä ei siivoa tai tiskaa yksin, kaikki osallistuvat ja se on meillä täysi selviö. Tulisi ärsyyntyneitä katseita ja sanomista, jos vaan lähtisi törkeästi pöydästä kuin kuppa Töölöstä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset oikein kokkaa jos ruoka ehtii jäähtymään ns siivouksen aikana?!😂
Ihmettelen samaa. Mitäs jos se pata onkin vaikka tunnin uunissa, eikö siinäkään ehdi laittaa pakkauksia kaappiin, roskia roskikseen, pyyhkiä mitään....
Vierailija kirjoitti:
Ja suuren osan siivouksesta pystyy tekeen siinä kokatessa, harva ruoka vaatii aktiivista vahtimista vieressä, vaan vaikka kastikkeen kiehuessa miedolla pystyy siivoamaan. Esim. roskat heti roskiin, roiskeen voi pyyhkiä heti, astiat (mitat, maistolusikat, jne hetken tarvittavat) voi laittaa heti tiskikoneeseen/tiskialtaaseen. Vain se valmistusastia ja siinä tarvittava työväline jää ruokailun jälkeen siivottavaksi (ruokailuastioiden lisäksi).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua. Kun minä kokkaan, siivoatko sinä minun sotkuni?
Ap, olen asunut tuollaisen kämppiksen kanssa 1,5 vuotta. Ei ikinä enää! Se jatkuva sotku kaikkialla, erityisesti keittiössä, oli aivan karseaa. Oli pakko itse siivota, jos halusi elää kuten normaalit ihmiset normaalissa huushollissa, jossa ei haise pilaantunut ruoka ja lattioilla ei lainehdi villakoirameri. Ja että mahtuu istumaankin jonnekin!
Kämppis muutti pois, kun löysi poikaystävän. Samanlainen sottapytty, joka ei siivoa vaan kyykyttää entistä kämppistä siivoamaan. Olen hiljaa tyytyväinen, että karma kuittasi näin.