Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yli 15-vuotiaat lapsesi hoitavat itse ja oma-aloitteisesti?

Vierailija
05.05.2024 |

Kulkevatko itse harrastuksiin vai tarvitsevatko kyydin? Pesevätkö pyykkinsä? Osaavatko laittaa ruokaa? Mitä muuta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta miesystäväni 16-vuotias opettelee nyt viemään roskia. Harrastuksiin isä kuljettaa ja pesee pyykit. Teini syö vain valmista ruokaa, ei osaa kokata mitään itse ja jättää ruoat ja astiat pitkin tiskipöytiä. Arvatkaa, ärsyttääkö. 

Vierailija
2/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun pääsin ensimmäistä kertaa kesätöihin 15-vuotiaana 80-luvulla. Opettaja-äitini lähti kesämökille samaan aikaan koko kesäksi. Hyvin pärjäsin yksin kaupungissa koko kesän. 

Melkoinen muutos nykyaikaan, jolloin moisesta olisi varmaan tehty lastensuojeluilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yli 15-v lapset pyykkäävät itse, tekevät ruuatkin itselleen jne. He jopa asuvat omissa asunnoissaan. Toinen on vähän reilu 40-vuotias ja toinen vähän nuorempi. 

Vierailija
4/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 16 v hoitaa kyllä melkein kaiken. Välillä vähän liikaakin ja unohtaa kertoa meille. Yhteen harrastukseen kuljetetaan kun se on naapurikunnassa ja julkisilla ei pääse järkevällä aikataululla. Muuten mopoilee menemään kesät talvet.

Vierailija
5/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on neljä, mutta kun olin 16, tein kaikki omat ruokani ja joskus ruokaa koko perheelle.  Aloin siis kasvissyöjäksi, eikä vanhemmat tehneet enää ruokiani. Leivoin myös. Hoidin läksyt ja kulkemiset harrastuksiin. Siivosin oman huoneen kun sitä vaadittiin ja tein vanhempien osoittamat tehtävät. Mm. roskien vientiä, joskus koko talon siivoamista, tiskikonetta täytin välillä oma-aloitteisesti. Ja se oli äitini mielestä auttamattoman vähän. Ainainen valitusvirsi kotitöistä että enemmän olisi saanut tehdä ja kun en ollut kesätöissä niin kauhea valitus siitä että makaan vain kotona, laiskana ja että mitä hän on tehnyt väärin. Tämä tietysti itku silmässä.

Vierailija
6/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetävät käteen

Vierailija
7/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitavat kouluasiansa, peseytymiset ja pukeutumiset itse, nukkumaanmenot myös menemisensä ja tulemisensa bussilla. Huomaavat syödä ja juoda silloin, kun janottaa ja nälättää elikkä ovat monin tavoin hyvinkin taitavia ja osaavia.

Vierailija
8/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvat omillaan, joten hoitavat kaiken itse.

Vierailija
9/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 15-vuotiaana kaiken itse eikä vanhempia paljon näkynyt kotonakaan. Ei tuon ikäinen ole mikään avuton lapsi.

Vierailija
10/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa kaikki itse, välillä haen arkisin iltatreeneistä ettei mene liian myöhään.

12 v. tyttö tulee olemaankin hankalampi tapaus

Vierailija
11/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä sinun ap? miksi kyselet etkä samalla vastaa että mitä sun yli 15v osaa ja tekee?

Vierailija
12/12 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukseen menee mopollaan itse (tyttö), jos ilmat sallii. Hoitaa pyytämättä läksynsä ja koulun erinomaisesti.

Vie omat puhtaat vaatteensa kaappiin, huolehtii oman huoneen siivoamisesta ja siisteydestä itse. Tyhjentää astianpesukoneen suht usein, ulkoiluttaa koiran koulun jälkeen aika usein. Huolehtii suihkussa käymisestä päivittäin itse. Laittaa likaiset vaatteet pyykkikoriin itse. Muistuttaa äitiä (minua) vaatteiden pesusta.

Tekee toisinaan itsenäisesti omasta aloitteestaan ruuan tai leipoo.

Ihan riittävästi mielestäni. Pyynnöstä tekee enemmänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan