Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa saunomaan työpaikan virkistyspäivänä?

Vierailija
05.05.2024 |

Vähän outo kysymys mutta tosielämää. Työpaikalla halutaan järjestää säännöllisesti tiimipäiviä jossain työpaikan ulkopuolella, yleensä jossain hotellissa tai vastaavassa.

Työajan ulkopuolella näihin kuuluu aina yöhön asti työnantajan järjestämiä yhteisiä juttuja. Joihin on käytännössä pakko kaikkiin osallistua, muuten tulee sanomista.

Ja yhteinen saunominen on aina listalla! Tunnen oloni todella epämukavaksi tilanteessa, jossa minun pitäisi istua alasti samassa saunassa alastomien työkavereiden kanssa. Olen pari kertaa pakottanut itseni siihen ja se on aivan hirveää. Viimeksi yksi työpaikan naisista alkoi vielä saunassa avautua kaikille miehensä pettämisestä. En halua nähdä työkavereita alasti, en halua esiintyä heidän seurassaan alasti ja vielä olla pakotettu kuulemaan heidän seksielämästään!

Ei kai työnantaja oikeasti voi tuollaista vaatia?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi pakottaa saunomaan. Siinähän voi henki mennä jos terveys ei kestä saunaa.

Itse en kestä korkeita lämpötiloja, sillä lämmönsäätely ei toimi neurologisen sairauden takia. Saan lämpöhalvauksen jos menen saunaan. Myös liikunta nostaa kehon sisäistä lämpötilaa niin paljon että se voi aiheuttaa lämpöhalvauksen.

Saunakutsuihin vastaan vain, että verenpaine laskee liikaa saunassa. En halua alkaa selittämään sairauksiani.

Nuo terveysseikat ovat tosiaan myös painava näkökulma. Tässä viimeisessä pakkosaunomis-virkistyspäivässä meillä oli myös kuntotestit ja yhteistä soutua, se kun tiimin vetäjän mielestä nostatti hyvin yhteishenkeä. Eikä antanut kenenkään jättää kumpaakaan väliin. Lääkärintodistuksella sitten varmaan olisi saanut.

Eli ensin työaika työjuttuja. Sitten paikkaan piti jäädä palkattomasti yöksi ja ohjelm

Trolli, ei tollasta voi pakkoteetättää . Mä en suostuis mihinkään nousta pakotettuna, mitä ihmeen vässyköitä olette?

Vierailija
62/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tykypäivään kuuluvat aina ja joka kerta iltapäivällä ryhmätöiden esittely ja sekasauna

T: TJ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi pakottaa saunomaan. Siinähän voi henki mennä jos terveys ei kestä saunaa.

Itse en kestä korkeita lämpötiloja, sillä lämmönsäätely ei toimi neurologisen sairauden takia. Saan lämpöhalvauksen jos menen saunaan. Myös liikunta nostaa kehon sisäistä lämpötilaa niin paljon että se voi aiheuttaa lämpöhalvauksen.

Saunakutsuihin vastaan vain, että verenpaine laskee liikaa saunassa. En halua alkaa selittämään sairauksiani.

Nuo terveysseikat ovat tosiaan myös painava näkökulma. Tässä viimeisessä pakkosaunomis-virkistyspäivässä meillä oli myös kuntotestit ja yhteistä soutua, se kun tiimin vetäjän mielestä nostatti hyvin yhteishenkeä. Eikä antanut kenenkään jättää kumpaakaan väliin. Lääkärintodistuksella sitten varmaan olisi saanut.

Eli ensin työaika työjuttuja. Sitten paikkaan piti jäädä palkattomasti yöksi ja ohjelm

Meillä saa yleensä elokuvalippuja ja herkku/ruokaliput lisäksi jos ei halua osallistua yhteisiin kuntoilutapahtumiin.

Vierailija
64/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos "virkistyspäivän" jälkeen olet saanut kosteista tiloista jalkoihisi ja perseeseen sienen?  Korvaako työnantaja pitkällisen lääkehoidon ja labraseurannan lääkkeen sivuvaikutuksen seuraamiseksi?

Tätä olen myös miettinyt että kattavatko työnantajan vakuutukset virkistyspäivissä kaiken ja kuinka hyvin. Entä jos saa sairauskohtauksen siinä kuntotestissä tai soutaessa tai saunassa? Mikä on työnantajan vastuu?

Vierailija
65/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mielestäni ylikiltti ihminen, mutta en kai sitten olekaan. Olisi tosi helppoa sanoa saunomiseen ja soutamiseen EI. Puhutteluun ottaisin nauhurin mukaan ja työnantaja olisi pississä sen jälkeen ja pahasti. Liittoon yhteys ja saat lakimiehen.

Vierailija
66/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No EI tietenkään.

No niin luulisi mutta jos joku ei ole osallistunut jokaiseen aktiviteettiin, myös tähän, aiemmin niin tiimin vetäjä on pitänyt puhuttelun.

Kerro puhuttelussa, että viehätyt seksuaalisesti (myös) samaa sukupuolta olevista ihmisistä, joten et halua olla alastomien työkavereiden seurassa.

;)

Vierailija
67/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saunavouhkaus on sairasta. Missä muussa maassa työkaverit laitettaisiin olemaan alasti koko porukan edessä. Siinä tulisi jo asiaa poliisille. Koko ajatus on täysin absurdi. Minä kantasuomalaisena inhoan saunaa enkä käy koskaan siellä. Ja huutajille tiedoksi; kaikki maailman muut ihmiset pitävät itsensä puhtaana ilman saunaa. Vain muutama miljoona suomalaista luulee, että puhtaaksi tulee ainoastaan saunassa.

Vierailija
68/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ole trolli. Mutta jos vastaus yritykseen kieltäytyä näistä eri aktiviteeteista on, että sitten työsopparia ei jatketa koska ei sopeudu työyhteisöön, niin kyllä minua nyt sen verran kiinnostaa työpaikan ja palkan jatkuvuus että tuo painostus saa ainakin oman oloni epämukavaksi.

Vierailija
69/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä vastauksien perusteella siltä, että miehiä yhtään häiritsee nuo yhteissaunomiset. Taitaa sauna kuulua suomalaisuuteen niin tiukasti, ettei valiteta, vaikka olisikin aihetta. Eräällä työpaikallani miespuolinen työkaverini kertoi, kun oli kiusaantunut työpaikan saunatilaisuudessa: "Pasilla jöpötti, meinasin jo saunakuupalla napauttaa alas". 

Vierailija
70/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli juuri kutsu osaston tiimipäivään. Luvassa on venekuljetus saareen työpäivän jälkeen ja paluukuljetus klo 23. Ohjelmassa saunontaa ja uimista. Eli et edes pääse sieltä saaresta pois oman aikataulusi ja halusi puitteissa. 

En aio osallistua. Ihan siksi että minäkään en halua saunoa työkavereiden kanssa, en halua uida kylmässä järvessä ja haluan nukkumaan ajoissa koska seuraavana päivänä töitä. 

Nyt vaan täytyy kehittää joku hyvä syy poisjäämiselle. Lapsen lääkärikäynti iltavastaanotolla, miehen työmatka ja pakko mennä hoitamaan lapsia tmv.

Vierailija
71/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa tuohon. Mistä hel--tistä työpaikoille sikiää noita muiden työntekijöiden kiduttajia.

Enemmän ihmettelen kuinka aikuinen ihminen antaa pomon kävellä itsensä yli. Vaikka jättäisit koko päivän välistä se ei pomolle tai kellekään muulle kuulu.

Vierailija
72/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset saunatiimit voisi ampua avaruuteen.

Vierailija
73/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua vaan. 

Vierailija
74/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No EI tietenkään.

No niin luulisi mutta jos joku ei ole osallistunut jokaiseen aktiviteettiin, myös tähän, aiemmin niin tiimin vetäjä on pitänyt puhuttelun.

Tämä tiiminvetäjät luulevat olevansa vähintään talon toimareita. Heillä ei ole minkäänlaisia valtuuksia pakottaa ketään saunaan. Herranjestas mitä juttuja. Missä takametsässä eletään vielä jotain viiskytlukua. Liittoon yhteys, rapsut tuollaiselle " tiiminvetäjälle".

Vierailija
75/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli juuri kutsu osaston tiimipäivään. Luvassa on venekuljetus saareen työpäivän jälkeen ja paluukuljetus klo 23. Ohjelmassa saunontaa ja uimista. Eli et edes pääse sieltä saaresta pois oman aikataulusi ja halusi puitteissa. 

En aio osallistua. Ihan siksi että minäkään en halua saunoa työkavereiden kanssa, en halua uida kylmässä järvessä ja haluan nukkumaan ajoissa koska seuraavana päivänä töitä. 

Nyt vaan täytyy kehittää joku hyvä syy poisjäämiselle. Lapsen lääkärikäynti iltavastaanotolla, miehen työmatka ja pakko mennä hoitamaan lapsia tmv.

No kiitos! Ryhdyin jo ihmettelemään että onko muka työpaikkani ainoa jolla tällaista harrastetaan. Ja olenko ainoa jota nämä pakkojutut haittaavat. Nuhtelun ja irtisanomispainostuksen lisäksi minut on haukuttu introvertiksi (nimenomaan negatiivisessa mielessä) ja kerrottu että introvertit eivät sovi kyseiselle työpaikalle.

Ja kyllä, haen muita töitä mutta en halua että minut savustetaan ulos ennen kuin löydän niitä.

Nyt työpaikalla on suunnitteilla yhteinen 3 päivää jossain mökillä. Eli sieltä korvesta ei edes pääsisi pariin vuorokauteen pois. Hirveä painostus kun olen kieltäytynyt.

Vierailija
76/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tällä työpaikalla on nytkin tehty selväksi että työntekijästä päästään eroon jos ei ole tiimipelaaja ja osallistu kaikkiin näihin. Ensinnäkin, työsopparimme ovat määräaikaisia joten riittää vain olla uusimatta sitä. Toiseksi, aina voi savustaa jonkun ulos ja painostaa itse irtisa

Mitään et menetä, jos sinut irtisanotaan noin kuutamolla olevasta "tiimistä". 

Ole sinä järjen ääni porukassa, näytä esimerkkiä ja lakkaa pelkäämästä vääränlaista vallankäyttöä.

Vierailija
77/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääset, kun vaihdat sukupuoltasi (varttitunti riittää hyvin). Jos yrittää puskea sekasaunaa, niin voit olla juuri silloin muslimi. Näin meillä Porvoossa sujui tiimiytyminen puudildokurssilla.

Vierailija
78/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kukaan haluaisi vapaa-ajallaan istua työkavereiden kanssa alasti saunassa? tai ylipäänsä pitämässä omalla ajallaan jotain virkistyspäivää ilman korvausta? 

Vierailija
79/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja en ole trolli. Mutta jos vastaus yritykseen kieltäytyä näistä eri aktiviteeteista on, että sitten työsopparia ei jatketa koska ei sopeudu työyhteisöön, niin kyllä minua nyt sen verran kiinnostaa työpaikan ja palkan jatkuvuus että tuo painostus saa ainakin oman oloni epämukavaksi.

Ja höpöhöpö. Kenenkään työpaikka ei ole kiinni jostain saunan väliin jättämisestä. Tykypäivälle kannatta mennä, mutta ammattiohjelman lisäksi ketään ei voida pakottaa mihinkään noin älyttömään asiaan. Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvyys jokaiselle. Myöskään missään fiksussa työpaikassa ei tollasta hölmöilyä harrasteta. Olen itse ollut kymmenillä tykypäivillä enkä koskaan ole saunaan mennyt, meitä on aina ollut porukka, jotka ollaan viihdytetty itseämme muulla tavalla, vain relattu ja juteltu, kun sitä ei koskaan töissä ehdi tehdä. Ihan parasta hengen luomista ja muutama vinkku tai bisse siinä.

Vierailija
80/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkistyspäivät ja saunaillat ovat yleensä ryyppäjäisiä, ja jos et osallistu tai dokaa, niin olet ilonpilaaja ja huono tiimiläinen. Ihmetellään, miksi et ota, onko sinulla jokin vakaumus vai alkoholiongelma!

Voit kieltäytyä, jos kanttisi kestää!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä