Voiko työnantaja pakottaa saunomaan työpaikan virkistyspäivänä?
Vähän outo kysymys mutta tosielämää. Työpaikalla halutaan järjestää säännöllisesti tiimipäiviä jossain työpaikan ulkopuolella, yleensä jossain hotellissa tai vastaavassa.
Työajan ulkopuolella näihin kuuluu aina yöhön asti työnantajan järjestämiä yhteisiä juttuja. Joihin on käytännössä pakko kaikkiin osallistua, muuten tulee sanomista.
Ja yhteinen saunominen on aina listalla! Tunnen oloni todella epämukavaksi tilanteessa, jossa minun pitäisi istua alasti samassa saunassa alastomien työkavereiden kanssa. Olen pari kertaa pakottanut itseni siihen ja se on aivan hirveää. Viimeksi yksi työpaikan naisista alkoi vielä saunassa avautua kaikille miehensä pettämisestä. En halua nähdä työkavereita alasti, en halua esiintyä heidän seurassaan alasti ja vielä olla pakotettu kuulemaan heidän seksielämästään!
Ei kai työnantaja oikeasti voi tuollaista vaatia?
Kommentit (124)
Pakko ei ole kuin kuolla. Vanhan kansan viisaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli juuri kutsu osaston tiimipäivään. Luvassa on venekuljetus saareen työpäivän jälkeen ja paluukuljetus klo 23. Ohjelmassa saunontaa ja uimista. Eli et edes pääse sieltä saaresta pois oman aikataulusi ja halusi puitteissa.
En aio osallistua. Ihan siksi että minäkään en halua saunoa työkavereiden kanssa, en halua uida kylmässä järvessä ja haluan nukkumaan ajoissa koska seuraavana päivänä töitä.
Nyt vaan täytyy kehittää joku hyvä syy poisjäämiselle. Lapsen lääkärikäynti iltavastaanotolla, miehen työmatka ja pakko mennä hoitamaan lapsia tmv.
No kiitos! Ryhdyin jo ihmettelemään että onko muka työpaikkani ainoa jolla tällaista harrastetaan. Ja olenko ainoa jota nämä pakkojutut haittaavat. Nuhtelun ja irtisanomispainostuksen lisäksi minut on haukuttu introvertiksi (nimenomaan negatiivisessa mielessä)
Kolme päivää jollain mökillä? Nyt alkoi kuulostaa epäuskottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole trolli. Mutta jos vastaus yritykseen kieltäytyä näistä eri aktiviteeteista on, että sitten työsopparia ei jatketa koska ei sopeudu työyhteisöön, niin kyllä minua nyt sen verran kiinnostaa työpaikan ja palkan jatkuvuus että tuo painostus saa ainakin oman oloni epämukavaksi.
Ja höpöhöpö. Kenenkään työpaikka ei ole kiinni jostain saunan väliin jättämisestä. Tykypäivälle kannatta mennä, mutta ammattiohjelman lisäksi ketään ei voida pakottaa mihinkään noin älyttömään asiaan. Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvyys jokaiselle. Myöskään missään fiksussa työpaikassa ei tollasta hölmöilyä harrasteta. Olen itse ollut kymmenillä tykypäivillä enkä koskaan ole saunaan mennyt, meitä on aina ollut porukka, jotka ollaan viihdytetty itseämme muulla tavalla, vain relattu ja juteltu, kun sitä ei koskaan töissä ehdi tehdä. Ihan parasta hengen luomista ja muu
Eli teillä on sitten toisenlainen pakko, eli alkoholin juominen joka sinun mukaasi on se paras yhteishengen luominen.
Eli paikkoja on teilläkin, sinua se vain ei haittaa koska se pakko on jotain mitä itse haluat tehdä. Tuossahan se ongelma juuri on. Kuka haluaa viettää vapaa-aikaansa kännäten työkavereiden kanssa?
"Kolme päivää jollain mökillä? Nyt alkoi kuulostaa epäuskottavalta."
Miksi olisi? Joku keksi tuon että se olisi kivaa tiimiytymistä ja nyt se on sitten yhteisesti suunniteltu. Lähtö ke-aamuna, paluu pe-iltana. Päivät käytetään töihin (ei ole siis duunariammatti jossa työ olisi paikkaan sidottu) ja muuten vietetään vapaa-aikaa yhdessä tiimiytymisen edistämiseksi.
Kyllähän jossain työpaikoilla tehdään jopa ulkomaanmatkoja yhdessä, siis ilman että ne liittyvät työhön vaan ihan vain huvin vuoksi. Työnantaja vuokraa pariksi viikoksi ison villan Espanjasta ja lennättää tiimiläiset sinne tekemään etätöitä pari viikkoa. Näiden pitäisi olla hienoja työpaikkaetuja ja moni onkin niistä innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole trolli. Mutta jos vastaus yritykseen kieltäytyä näistä eri aktiviteeteista on, että sitten työsopparia ei jatketa koska ei sopeudu työyhteisöön, niin kyllä minua nyt sen verran kiinnostaa työpaikan ja palkan jatkuvuus että tuo painostus saa ainakin oman oloni epämukavaksi.
Ja höpöhöpö. Kenenkään työpaikka ei ole kiinni jostain saunan väliin jättämisestä. Tykypäivälle kannatta mennä, mutta ammattiohjelman lisäksi ketään ei voida pakottaa mihinkään noin älyttömään asiaan. Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvyys jokaiselle. Myöskään missään fiksussa työpaikassa ei tollasta hölmöilyä harrasteta. Olen itse ollut kymmenillä tykypäivillä enkä koskaan ole saunaan mennyt, meitä on aina ollut porukka, jotka ollaan viihdytetty itseämme muulla tavalla, vain relattu ja juteltu, kun sitä ei koskaan töis
Sanoinko, että on pakko ottaa muutama bisse tai vinkku. En sanonut, kun kukaan ei siihen pakota. Ihan on oma valinta ja aina on ollut hauskaa
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli juuri kutsu osaston tiimipäivään. Luvassa on venekuljetus saareen työpäivän jälkeen ja paluukuljetus klo 23. Ohjelmassa saunontaa ja uimista. Eli et edes pääse sieltä saaresta pois oman aikataulusi ja halusi puitteissa.
En aio osallistua. Ihan siksi että minäkään en halua saunoa työkavereiden kanssa, en halua uida kylmässä järvessä ja haluan nukkumaan ajoissa koska seuraavana päivänä töitä.
Nyt vaan täytyy kehittää joku hyvä syy poisjäämiselle. Lapsen lääkärikäynti iltavastaanotolla, miehen työmatka ja pakko mennä hoitamaan lapsia tmv.
Sanot vaan suoraan että et pääse. Valehtelu on lapsellista.
En itsekään tajua tuota saunan tunkemista joka hemmetin iltamiin. Parhaimmillaan tuo saunominen on ennen muita tapahtumia kuten ruokailua niin ei saunojat sitten odottelevat kun akat kähertää hiuksiaan ja pakkeloivat naamaansa saunan jälkeen. Sit on ne äijät jotka ovat saunan jälkeen niin kännissä että ruokailu menee ihan sekoiluksi. Monella on kotona se sauna niin ei se saunominen mikään erityinen ohjelmanumerokaan ole yhteisiin iltamiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Kenenkään työpaikka ei ole kiinni jostain saunan väliin jättämisestä. Tykypäivälle kannatta mennä, mutta ammattiohjelman lisäksi ketään ei voida pakottaa mihinkään noin älyttömään asiaan. Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvyys jokaiselle. Myöskään missään fiksussa työpaikassa ei tollasta hölmöilyä harrasteta. Olen itse ollut kymmenillä tykypäivillä enkä koskaan ole saunaan mennyt, meitä on aina ollut porukka, jotka ollaan viihdytetty itseämme muulla tavalla,
Entä jos teillä on ihmisiä töissä jotka eivät halua saunoa eivätkä halua kännätä eivätkä edes olla kännäävien ihmisten seurassa. Tajuatko, että esimerkissäsi he jäävät ulkopuolelle ihan samoin kuin aloituksessa, joten työpaikkanne on ihan yhtä ongelmallinen. Tuota ongelmallisuutta eivät kuitenkaan tajua juuri kaltaisesi ihmiset jotka pääsevät määrittämään että se yhteinen toiminta on juuri sitä mitä te haluatte. Silloinhan se juuri on sinulle kivaa etkä kykene näkemään toimintasi ongelmallisuutta.
Miten aiotte mm. toimia siinä vaiheessa kun työpaikkanne kansainvälistyy ja yhä useampi siellä ei halua saunoa eikä kännätä eikä olla seurassanne kun te kännäätte. Ymmärtänet, että silloin teidänkin pitää muuttaa käytöstänne ja sopeutua tekemään mikä sopii kaikille. Jolloin sinunkin pitää sopeutua olemaan kännäämättä.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tajua tuota saunan tunkemista joka hemmetin iltamiin. Parhaimmillaan tuo saunominen on ennen muita tapahtumia kuten ruokailua niin ei saunojat sitten odottelevat kun akat kähertää hiuksiaan ja pakkeloivat naamaansa saunan jälkeen. Sit on ne äijät jotka ovat saunan jälkeen niin kännissä että ruokailu menee ihan sekoiluksi. Monella on kotona se sauna niin ei se saunominen mikään erityinen ohjelmanumerokaan ole yhteisiin iltamiin.
Tuossa on myös se, että mitä enemmän työpaikat kansainvälistyvät niin sitä epäsopivammaksi tuo menee. Kuten olen sanonut, niin olen kasvanut ulkomailla ja julkinen alastomuus on täysin sopimatonta. En myöskään sauno muutenkaan.
En myöskään pidä siitä, että missään työpaikan jutussa tarjotaan alkoholia. Koska en minä halua katsoa kun työkaverit kännäävät kaljaa, vastenmielistä.
Kuulostaa porvoolaiselta naisvaltaiselta työpaikalta. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No EI tietenkään.
No niin luulisi mutta jos joku ei ole osallistunut jokaiseen aktiviteettiin, myös tähän, aiemmin niin tiimin vetäjä on pitänyt puhuttelun.
Tee ilmoitus AVIin tai ammattiliittoon. Tiimin vetäjä syyllistyy selkeästi seksuaaliseen häirintään. Ketään ei voi pakottaa ryhmäsaunomaan
No ei voi pakottaa mihinkään saunaan. Meillä ei ole pakko osallistua näihin tyhy/tyky tapahtumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa tuohon. Mistä hel--tistä työpaikoille sikiää noita muiden työntekijöiden kiduttajia.
Enemmän ihmettelen kuinka aikuinen ihminen antaa pomon kävellä itsensä yli. Vaikka jättäisit koko päivän välistä se ei pomolle tai kellekään muulle kuulu.
Olisiko sellainen ihminen joka tarvitsee työpaikan ja palkan?
Ja kuten olen ilmaissut, niin olen kieltäytynyt, useastikin (meillä on näitä eri harrastus-/virkistys-/tiimipäiväjuttuja ihan jatkuvasti, jopa aamuisin muiden kanssa pitäisi käydä urheilemassa mistä olen kieltäytynyt ja päivittäin pakollinen kahvihetki joista myös yritän lintsata keskittyäkseni töihin) ja olen sen verran kyllästynyt sen aiheuttamaan jatkuvasti nuhteluun, painostukseen ja uhkailuun että haluan ymmärtää onko tällainen yleistäkin työpaikoilla ja olenko
Kaikkihan me tarvitaan työpaikkaa mutta totuus on että ainoa joka sinun etujasi loppupeleissä ajaa olet sinä itse. Itse harkitsisin jo irtosanoutumista tilanteessasi koska työpaikan ilmapiiri ei ole sinulle. Et tule saamaan muutosta koska kapina henkisyytesi olisi sen muutoksen tehnyt jos asia näin olisi. Ja kun olet ilmeisesti päättänyt pitää työsi on ainoa mahdollisuutesi mukautua työyhteisöön ja alistua jollet sitten tosissasi halua muutosta. Voit selitellä vaikka mitä mutta jos et puolustaudu ei mitään tapahdu ja valittamalla netissä se ei ainakaan parannu ellet ota neuvoista onkeesi.
Tätä tapahtuu myös muillakin työpaikoilla mutta vähenemään päin koska suurinta osaa, edes miehistä, ei kiinnosta illanvietot.
Vierailija kirjoitti:
Usko jo, on laitonta irtisanoa ketään, koska tämä ei tule yhteissaunaan. Soita työsuojelupuhelimeen ja omaan ammattiliittoon. Koska et ole suomalainen, ne vedättää sua ja valehtelee sulle.
"
Kaikkihan me tarvitaan työpaikkaa mutta totuus on että ainoa joka sinun etujasi loppupeleissä ajaa olet sinä itse. Itse harkitsisin jo irtosanoutumista tilanteessasi koska työpaikan ilmapiiri ei ole sinulle. Et tule saamaan muutosta koska kapina henkisyytesi olisi sen muutoksen tehnyt jos asia näin olisi. Ja kun olet ilmeisesti päättänyt pitää työsi on ainoa mahdollisuutesi mukautua työyhteisöön ja alistua jollet sitten tosissasi halua muutosta. Voit selitellä vaikka mitä mutta jos et puolustaudu ei mitään tapahdu ja valittamalla netissä se ei ainakaan parannu ellet ota neuvoista onkeesi.
Tätä tapahtuu myös muillakin työpaikoilla mutta vähenemään päin koska suurinta osaa, edes miehistä, ei kiinnosta illanvietot."
Hyvä viesti ja olet oikeassa. Ja onhan se ihan päivänselvää että on tarpeen etsiä uusi työpaikka. Se vain tuntuu niin järjettömältä ja epäreilulta joutua väistymään tällaisten vapaa-ajan viettojen vuoksi kun itse työ on kiinnostavaa ja menestyn siinä erinomaisesti. Ja ne innokkaimmat vapaa-ajan harrastajat myös sluibailevat töissä.
Mutta olet oikeassa, ei tämä tästä silti muutu ja minun täytyy pitää huolta omista eduistani. Olenkin yrittänyt päättää juuri niiden vaihtoehtojen välillä, että alistunko/lähden vain pois heti kun voin (työttömäksi en halua jäädä)/yritän saada tukea HR:ltä tai liitosta. Eli mikä on lopulta itselleni edullisinta.
Ja sen lisäksi tämäkin kirjoittelu on sitä, että tavallaan ääneen mietin. Sillä vaikka helpoin ratkaisu saattaisi olla uuden työpaikan hankkiminen asap, niin minun pitää selvittää miten voin jo työhaastatteluissa varmistaa että sielläkin ei ole tällaista vapaa-ajan kulttuuria kun se ei selvästi minua innosta.
Ja kyllä tämä kirjoittamalla ääneen ajattelu on myös minua auttanut jäsentämään asioita.
Kuten sitä, että kyllä minä aiemmissa työpaikoissani ihan mielelläni osallistunut vapaa-ajan juttuihinkin - mutta ero on ollut, että niissä niitä on ollut vain satunnaisesti, työnantaja on järjestänyt kaiken eli itse ei ole pitänyt järjestää matkoja, ne eivät koskaan ole olleet yön yli lukuunottamatta joitain pidempiä kansainvälisiä tapahtumia ulkomailla ja niissä on ollut itseäni viehättävää ohjelmaa, kuten siisti illallinen. Ulkomaan jutut taas ovat olleet aidosti ihania vaikka ovat saattaneet vaatia parinkin viikon läsnäolon, mutta noissa taaskin työnantaja on järjestänyt ja maksanut matkat sekä maksanut matkakorvauksia joten ei ole joutunut ilmaiseksi uhraamaan vapaa-aikaansa. Lisäksi ne ovat olleet sellaisia joita itsekin vapaaehtoisesti ja mielelläni teen.
Joten cultural fit taitaa tässä olla se keskeinen juttu ja sellainen minun pitää taas etsiä uudessa työpaikassa. Tässä sitä selvästi ei ole vapaa-ajan harrastusten takia vaikka itse työ on täydellinen cultural fit.
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt! Tottelet nyt vain esimiestäsi, niin saat ehkä vielä pitää työpaikkasi.
Jatkossa otat nuo nuhtelut nauhalle. Kerrot tästä toki sille esihenkilölle siinä. Tai ehkä se eka kerta ilman että se tietää, tulee todenmukaisempaa puhetta sieltä. Tai vetoat siihen omaan kulttuuriin, että ei sovi siihen tämmöinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on myös se, että mitä enemmän työpaikat kansainvälistyvät niin sitä epäsopivammaksi tuo menee. Kuten olen sanonut, niin olen kasvanut ulkomailla ja julkinen alastomuus on täysin sopimatonta. En myöskään sauno muutenkaan.
En myöskään pidä siitä, että missään työpaikan jutussa tarjotaan alkoholia. Koska en minä halua katsoa kun työkaverit kännäävät kaljaa, vastenmielistä.
Saunakaljan ja kännäämisen välillä on aika paljon eroa.
Voiko työkavereiden kanssa saunoa?
Itse vihaan saunaa ja paljuilua, jotenkin se vaan tuntuu olevan jokaisen päivän kohokohta. Viime kevään päivä oli oikeastaan pelkästään tuota saunomista ja siihen liittyviä juttuja, mutta kehittivät sitten oheisohjelmaa kun minä ja pari muuta sanottiin, että saunaan ei voi ketään pakottaa.*
Saunominen voi olla hauska osa virkistyspäivän ohjelmaa, mutta ainoana tekemisenä hieman riskialtis valinta. Rento lilluminen on yleisesti kivaa, mutta saunominen, uiminen ja muu vähäpukeinen toiminta juuri työkavereiden kesken ei ole kaikkien mieleen.
Me mentiin työkavereitten kanssa kylpylään. Ajatus olla siellä lähes alastomana kaikkien n. 20 työkaverin edessä ja kun tietää, että kiinnostaa niitä kuitenkin, vaikka yrittivät peitellä sitä. Se oli nöyryyttävää ja koin oloni aika hankalaksi siellä. Minusta ei ole oikein, että työympäristössä aiheutetaan tällaisia tilanteita.*
Jos ohjelmassa on saunomista tai uimista, tarjolla on hyvä olla yhtä kivaa vaihtoehtoista tekemistä. Siitä, kuka osallistuu mihinkin, ei kannata tehdä numeroa.
Olisiko sellainen ihminen joka tarvitsee työpaikan ja palkan?
Ja kuten olen ilmaissut, niin olen kieltäytynyt, useastikin (meillä on näitä eri harrastus-/virkistys-/tiimipäiväjuttuja ihan jatkuvasti, jopa aamuisin muiden kanssa pitäisi käydä urheilemassa mistä olen kieltäytynyt ja päivittäin pakollinen kahvihetki joista myös yritän lintsata keskittyäkseni töihin) ja olen sen verran kyllästynyt sen aiheuttamaan jatkuvasti nuhteluun, painostukseen ja uhkailuun että haluan ymmärtää onko tällainen yleistäkin työpaikoilla ja olenko minä tässä se huonosti käyttäytyvä vai onko tämä työpaikka epäasiallinen.
Tiiminvetäjä on (vanhoillis?)lestadiolainen Pohjanmaalta. Joku tuttuni on sanonut minulle että se selittää tätä painostettua pakko yhteisöllisyyttä.
Tosin ainakin osa tiimiläisistä on aivan innoissaan mukana vaikka eivät ole lestadiolaisia joten ei se selitä kaikkea. Keskeisimmin tuo avioliitto-ongelmistaan ja miehensä pettämisestä työpaikalla puhuva nainen joka selvästi nauttii kun hänellä on työpaikan kautta pakkokavereita joille hän voi päivittäin kertoa elämänsä ongelmista ja jotka pakotetaan hänelle harrastusseuraksi.