Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa saunomaan työpaikan virkistyspäivänä?

Vierailija
05.05.2024 |

Vähän outo kysymys mutta tosielämää. Työpaikalla halutaan järjestää säännöllisesti tiimipäiviä jossain työpaikan ulkopuolella, yleensä jossain hotellissa tai vastaavassa.

Työajan ulkopuolella näihin kuuluu aina yöhön asti työnantajan järjestämiä yhteisiä juttuja. Joihin on käytännössä pakko kaikkiin osallistua, muuten tulee sanomista.

Ja yhteinen saunominen on aina listalla! Tunnen oloni todella epämukavaksi tilanteessa, jossa minun pitäisi istua alasti samassa saunassa alastomien työkavereiden kanssa. Olen pari kertaa pakottanut itseni siihen ja se on aivan hirveää. Viimeksi yksi työpaikan naisista alkoi vielä saunassa avautua kaikille miehensä pettämisestä. En halua nähdä työkavereita alasti, en halua esiintyä heidän seurassaan alasti ja vielä olla pakotettu kuulemaan heidän seksielämästään!

Ei kai työnantaja oikeasti voi tuollaista vaatia?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne saunan lauteille ole pakko mennä. Meillä myös porukka haluaa saunoa ja usein onkin illalla saunat lämpimänä. Itse en saunomisesta välitä, joten istun sitten takkahuoneella ja juttelen ihmisten kanssa.

Vierailija
102/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saunakaljan ja kännäämisen välillä on aika paljon eroa."

Alkoholin nauttiminen työtilaisuudessa pitäisi olla kielletty koska kaikki eivät halua seurata sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tajua tuota saunan tunkemista joka hemmetin iltamiin. Parhaimmillaan tuo saunominen on ennen muita tapahtumia kuten ruokailua niin ei saunojat sitten odottelevat kun akat kähertää hiuksiaan ja pakkeloivat naamaansa saunan jälkeen. Sit on ne äijät jotka ovat saunan jälkeen niin kännissä että ruokailu menee ihan sekoiluksi. Monella on kotona se sauna niin ei se saunominen mikään erityinen ohjelmanumerokaan ole yhteisiin iltamiin. 

Tuossa on myös se, että mitä enemmän työpaikat kansainvälistyvät niin sitä epäsopivammaksi tuo menee. Kuten olen sanonut, niin olen kasvanut ulkomailla ja julkinen alastomuus on täysin sopimatonta. En myöskään sauno muutenkaan.

En myöskään pidä siitä, että missään työpaikan jutussa tarjotaan alkoholia. Koska en minä halua katsoa kun työkaverit kännäävät kaljaa, va

Nämä saunomiseen päättyvät tyhyreissut ovat puhdasta kännäämistä. Ensin on joku epävirallisen virallinen osio ja sitten saunotaan ja juodaan yöhön saakka. Ei innosta yhtään, niinpä en osallistu. 

Vierailija
104/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi edes kysyt , tietenkääääää ei voi. yksityisyyden suoja on sullakin.

Vierailija
105/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saunakaljan ja kännäämisen välillä on aika paljon eroa."

Alkoholin nauttiminen työtilaisuudessa pitäisi olla kielletty koska kaikki eivät halua seurata sellaista.

Jos se ilta-aika ei ole työaikaa, niin tietenkään sitä ei voi kieltää. En minäkään halua katsoa kenenkään tupakan polttoa, mutta silti sitä ei kieltää voi. 

Vierailija
106/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Kaikkihan me tarvitaan työpaikkaa mutta totuus on että ainoa joka sinun etujasi loppupeleissä ajaa olet sinä itse. Itse harkitsisin jo irtosanoutumista tilanteessasi koska työpaikan ilmapiiri ei ole sinulle. Et tule saamaan muutosta koska kapina henkisyytesi olisi sen muutoksen tehnyt jos asia näin olisi. Ja kun olet ilmeisesti päättänyt pitää työsi on ainoa mahdollisuutesi mukautua työyhteisöön ja alistua jollet sitten tosissasi halua muutosta. Voit selitellä vaikka mitä mutta jos et puolustaudu ei mitään tapahdu ja valittamalla netissä se ei ainakaan parannu ellet ota neuvoista onkeesi.

Tätä tapahtuu myös muillakin työpaikoilla mutta vähenemään päin koska suurinta osaa, edes miehistä, ei kiinnosta illanvietot."

Hyvä viesti ja olet oikeassa. Ja onhan se ihan päivänselvää että on tarpeen etsiä uusi työpaikka. Se vain tuntuu niin järjettömältä ja epäreilulta joutua väistymään tällaisten..

Hienoa että ymmärsit että en pahalla sanonut suoraan. Ymmärrän myös tuskan siitä että olet löytänyt ihanan työn mutta työilmapiiri on huono. Itselle käynyt näin monesti ja myös päinvastoin! :) Suomalaiset on mutkikas kansa ja naisvaltaisella aloilla/työpaikoilla kovaäänisin päälle päsmäri määrää... ellei joku hiljennä sitä päsmäriä mutta entäs jos heitä onkin kaksi, kolme jne. tilanne mutkistuu entisestään. Onneksi myös Suomessakin on vielä työpaikkoja joissa työilmapiiriä parannetaan bonuksilla yms. ja illanvietot ovat hillittyjä ja täysin vapaaehtoisia. Nykyisessä työpaikassani on ollut 4-6 kertaa tykypöiviä jossa kaava on aina ruokailu ravintolassa työnantajan piikkiin + iltaohjelma. Viime kerralla oli ruokailun jälkeen teatteri esitys jota menin mielelläni katsomaan. Sitä edeltäneenä kerralla kävin vain syömässä koska iltaohjelman stan up keikka ei kiinnostanut. Olen myös missannut pari iltamaa kokonaan ja kukaan ei ole näreissään siitä ollut. Toivotan tsemppiä taisteluusi!

Vierailija
107/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
108/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi myös Suomessakin on vielä työpaikkoja joissa työilmapiiriä parannetaan bonuksilla yms. ja illanvietot ovat hillittyjä ja täysin vapaaehtoisia."

Kiitos vielä viestistäsi, hienoa lukea rakentavaa, asiallista ja analyyttistä tekstiä. Tuo kohta sai minut tajuamaan, että nuo ovat olleet todella keskeisiä eroja aiempien työnantajieni, molemmat kansainvälisiä yrityksiä, ja tämän nykyisen välillä.

Aiemmissa on ollut selkeät tavoitteet, työnkuvat, mittarit ja palkitseminen. Ja palkitseminen nimenomaan bonuksina ja uralla edistymisenä. Tässä nykyisessä asiat menevät enemmän sillä, että onko jonkun mielestä "Hyvä tyyppi" vai ei ja sekin määritellään tuon vapaa-ajan toiminnan, ei työn, kautta. Itse työtehtävissä meillä ei ole juurikaan selkeyttä, mittareita, seurantaa tai palkitsemista eikä mitään yhteistyötä. Työpaikan saavat jotkut pitää vaikka eivät teekään töitä kunhan ovat oikealla tavalla yhteisöllisiä, eli noiden vapaa-ajan juttujen merkeissä.

Ja tajusin myös, että olenhan minä aiemmissa työpaikoissani ollut hyvinkin sosiaalinen. Mutta ne tilaisuudeet ovat tosiaan  olleet hyvin hillittyjä ja kestoltaan rajoitettuja, eli viehättävä illallinen jossain viehättävässä paikassa jonne on helppo ja nopea päästä. Korkeintaan puoli lasillista viiniä illallisen kanssa ja keskustelu on aina ollut työhön liittyvistä asioista, alan yleisestä kehityksestä, uusista muutoksista yms. eli kiinnostavaa, asiallista ja ammatillista. Hyvissä ajoin kotiin jotta voi valmistautua seuraavaan työpäivään. Jos kuvittelee tuollaiseen ympäristöön jonkun ryhtyvän selittämään muille miehensä syrjähypystä niin se olisi todella inappripriate ja todennäköisesti johtaisi huomautukseen johdolta ja/tai HR:ltä.

Eli ongelma minulle näissä nykyisissä virkistysjutuissa on, että ne ovat ensinnäkin aina jossain tosi kaukana maalla jonne on vaikea kulkea ja ihan jo matkoihin menee paljon aikaa. Tuo mökkireissu on minulle kauhistus, samoin saunominen. En juurikaan harrasta kumpaakaan omassa elämässäni ja on kammottava ajatus joutua istumaan jumissa vieraiden ihmisten kanssa keskellä metsää, samoin kun oli kammottavaa istua vieraiden alastomien ihmisten kanssa saunassa, kuuntelemassa heidän täysin inappropriate juttujaan.

Kyllä tämä asian analysoiminen on auttanut minua näkemään ne minuun vaikuttavat erot ja ymmärtämään paremmin millaiseen organisaatioon sovin. Tähän asti oli vain epämääräinen paha olo.

Vierailija
109/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onneksi myös Suomessakin on vielä työpaikkoja joissa työilmapiiriä parannetaan bonuksilla yms. ja illanvietot ovat hillittyjä ja täysin vapaaehtoisia."

Kiitos vielä viestistäsi, hienoa lukea rakentavaa, asiallista ja analyyttistä tekstiä. Tuo kohta sai minut tajuamaan, että nuo ovat olleet todella keskeisiä eroja aiempien työnantajieni, molemmat kansainvälisiä yrityksiä, ja tämän nykyisen välillä.

Aiemmissa on ollut selkeät tavoitteet, työnkuvat, mittarit ja palkitseminen. Ja palkitseminen nimenomaan bonuksina ja uralla edistymisenä. Tässä nykyisessä asiat menevät enemmän sillä, että onko jonkun mielestä "Hyvä tyyppi" vai ei ja sekin määritellään tuon vapaa-ajan toiminnan, ei työn, kautta. Itse työtehtävissä meillä ei ole juurikaan selkeyttä, mittareita, seurantaa tai palkitsemista eikä mitään yhteistyötä. Työpaikan saavat jotkut pitää vaikka eivät teekään töitä kunhan ovat oikealla tavalla yhteisöllisiä,

Kiitoksia. Täällä saat tottua siihen että monissa paikoissa kaikki eivät tee yhtä paljon töitä saman rahan eteen. Johtunnee juuri tuosta mistä mainitsit että ei ole järkeä olla hyvä työntekijä koska se ei johda mihinkään vaan pitäisi olla hyvä tyyppi. Onneksi kaikissa firmoissa ei pelkällä hyvä tyyppi -asenteella pääse pitkälle vaan oikeasti seurataan tuloksiakin, se on hyvän firman merkki. Toinen hyvä merkki on että pomo ymmärtää että olet töissä rahan takia, et etsimässä ystäviä. Perustaidot sosiaalisuudelle että tiimityöt ja palaverit onnistuu pitäisi riittää, tärkeintä on se miten teet työsi.

Vierailija
110/124 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa. Et ole työnantajan omaisuutta. 

Lisäksi kaikki toiminnat jotka menevät työajan ulkopuolelle ovat muutenkin täysin vapaaehtoisia, voit vaikka lähteä kotiin heti, kun työaika päättyy. Jokaisen ihmisen vapaa-aika on yksityistä aikaa, eikä kuulu työnantajalle, kuinka sen viettää 

Saunomiseen pakottaminen voidaan katsoa myös häirintänä, joten jos joku yrittää siihen pakottaa voit tehdä siitä ilmoituksen 

Itse olen lähtenyt viimeiset vuodet noista riennoista kotiin heti, kun työaika päättyy, siihen saakka meille on maksettu täysi palkka noista touhuista. 

"Saunomiseen pakottaminen voidaan katsoa myös häirintänä, joten jos joku yrittää siihen pakottaa voit tehdä siitä ilmoituksen"

Juuri tuolta minusta tuntuu, että se on häirintää yrittää pakottaa minua näkemään vieraita ihmisiä alasti ja itse

Et todellakaan ylireagoi ja on monia kantasuomalaisia, joille alastomuus on hyvin intiimi asia ja jotka eivät myöskään halua saunoa muiden (kuin oman kumppaninsa) kanssa. Tuollainen turha pakkoriisuttaminen on suorastaan seksuaalista häirintää ja ihan hyvä, että sellainen on jäämässä historian lehdille. On monia kantasuomalaisia, joiden mielestä yhteissaunominen ja seksijuttujen jakaminen muille ei ole todellakaan normaalia. Myös meillä kantasuomalaisilla on erilaisia arvomaailmoja ja kulttuureja omassa kodissa.

Vierailija
111/124 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta mikä sattuma!

Olin alkamassa samasta aiheesta kirjoittamaan, mutta onneksi hain onko aiheesta ollut lähiaikoina keskustelua.

Sama tilanne. Tyhypäivä tulossa iltoineen, mutta meillä on sekasauna! Uikkarit pitää olla sekasaunassa, mutta silti. Vaikka kuinka ollaan nykyään sukupuolettomia työelämässä ja muualla niin sekasauna työpaikalla minusta rikkoo jotain sääntöä tai rajaa. Pitää olla naisten ja miesten saunavuorot erikseen. Ahdistaa jo nyt ajatus. Todennäköisesti olen kipeänä tuolloin.

Vierailija
112/124 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pakoteta mutta saunailtaan osallistuminen voi auttaa urakehitystä. Sirpa 47v tekee edelleen faksihommia 25v työuran jälkeen kun kesäsihteeri Mirkku 23v pomppasi saunaillan jälkeen pomon sihteeriksi. Mirkku lentelee yksityissuihkarilla pomon kanssa yritystapaamiseen Kaliforniaan 😉

Pomo Keijo 43v

Vierailija
113/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauno saatana Sauno

Vierailija
114/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt, vedät ilmaiset viinat ja lähdet meneen.

Vierailija
115/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan voi pakottaa. Mä en olisi suostunut kertaakaan tuollaiseen.

Vierailija
116/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään työnantaja tuollaista vaadi, kyllä ne on ne känniset työkaverit, jotka moukuvat saunaan niitäkin, jotka eivät halua,

Eihän virkistyspäivien iltarientoihin ole edes mikään pakko osallistua.

Vierailija
117/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi. Mutta tiedän, että usein ainakin jonkinlaisena ohjelmanumerona on sauna, iiiih, ehkä jopa palju.

Kouluvuosilta muistan, kuinka saunakulttuuri oli mukamas niin solidaarista, mutta jostain syystä 'tiedän' kuitenkin 'millaiset tissit joillain on', vaikken siis ollut paikalla. Ihminen on mikä on, turha kiistää etteikö mukana olisi psykologista peliä, 'katsotaan kuka on kuka'.

Vierailija
118/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi totta kai. Tänne vaan lauteille, tässä on mun vieressäni tilaa juuri sopivasti...

Vierailija
119/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työpaikassa on yhä alaston saunomista työkavereiden kanssa? 

Vierailija
120/124 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaltaisesi hapannaamat voi kohta erottaa tuosta vain nuin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän