Mitä muiden rahankäyttöä ihmettelet ja pidät turhana? Ihmetteletkö rahan laittamista esimerkiksi tatuointeihin, energiajuomaan, ennustajiin
Taikka kosmetiikkaan, kalleimpiin puhelinmalleihin, lemmikeihin, makeisiin, matkustamiseen, juhlimiseen, takseihin, kalliisiin harrastusvälineisiin.
Kerro mitä muiden rahan käyttöä ihmettelet. voi olla sellaista mistä ei päin naamaa sanoisi yhtään mitään mutta omassa mielessä pitää tuhlailevana.
Kommentit (188)
En ole asiaa ajatellut, mutta kun mainitsit niin kyllä samat asiat tuntuvat järjettömältä tuhlaukselta, vaikken ole kituuttaja.
Ap listassa ei pistänyt mikään silmään niin, jota mä jaksan päivittäin ihmetellä. Tupakointi.
Eikä sekään kiinnosta mua sekuntiakaan. Työkaveri vaan suureen ääneen selittää olevansa taas persaukinen ja menee samalla vedolla kolme norttia. Siinä tuprutellaan rahaa konkreettisesti taivaantuuliin ja ihmtellään, kun ei ole rahaa mihinkään.
Lisäksi se on vielä kova syyllistämään muita rahankäytöstä. Tulin yksi päivä taksilla, kun nukuin pommiin ja olisin pahasti myöhästynyt, jos olisin lähtenyt julkisilla tulemaan.. Mulla oli paltsu aamusta ja äkkiä sinne asiakas jo odotti.
Röökaava duunikaveri sitten on pitänyt älämölöä, että toisilla on varaa ajalle taksilla. Niin onkin, muttei mulla varaa ole tupakoida.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että joku ostaa 50 000 auton velaksi.
En ymmärrä, miksi kukaan edes ostaisi auton kun leasing-sopimukset ovat niin hyviä. Jos auto jostain syystä leviää, saa uuden tilalle.
Mökin vuokraus Suomessa, kun samalla rahalla pääsee komeampiin maisemiin ulkomailla.
Muotivaatteet, kalliit merkkituotteet.
Ylipäätään muoti.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi sitä että tehdään vuodessa kolme ulkomaanmatkaa ja sen lisäksi useampi laskettelureissu. Sitten itketään kun korot vähän nousee ja asuntolainaa on vielä lähemmäs satatonnia jäljellä.
Vielä talouspuolen ihminen, mutta ihan pihalla raha-asioista
Niin no, minä kerroin palstalla että sillä aikaa kun ok-taloani makselin niin ei käyty ulkomailla (11 vuotta), niin joku tuli heti ihmettelemään ja kertomaan ettei he vaan olisi millään halunneet olla reissaamatta niin pitkään. Joo, elämä on valintoja, itse en katso että kumpikaan elämäntyyli ole toiselta pois.
Mitä oikeasti vttua. Kävin tänään pitkästä aikaa stadissa ja siis kaikilla naisilla oli jotkut toukat silmissä. Mikä naisia vaivaa?
Yli kahden lemmikin omistaminen. Luulisi jo yhdenkin riittävän, kaksi on ymmärrettävää, mutta tuota useampi lemmikki elätettävänä kertoo jo mt-ongelmasta tai ystävien puutteesta.
Käyttäydymme kuin laumaeläimet, luotamme kohtuuuttomasti omiin kykyihimme, ylikorostamme lähimenneisyyden tapahtumia pitkän aikavälin kustannuksella, etsimme viiihdettä, muistamme onnistumisemme ja unohdamme epäonnistumisemme. Teemme epärationaaalisia päätöksiä.
Laumasieluisuus ilmenee suurten joukkojen haluna kiinnostua samasta tuotteesta josta kaikilla on vain hyväää sanottavaa.
Säästäminen on kulutuksen lykkäämistä ja sijoittaminen on säästämisen käytännön toteuttamista. Ihannetilanteessa säästöajan alussa markkinoilla vallitsee alakulo ja säästöjä nostettaessa korkeasuhdanne. Tällöin sijoittaja pääsisi ostamaan halvalla ja myymään kalliiilla.
Sijoitukset kannattaa jakaa suuriin yhtiöihin, pieniin yhtiöihin, suuriiin arvoyhtiöihin, pieniin arvoyhtiöihin ja niiden lisäksi pörssilistattuihin kiinteistörahastoihin. Lisäksi korkosijoitukset: suosi lyhyitä korkoja.
Tunteiden ja mieltymysten ei saisi antaa hallita sijoitusvalinnoissa.
Täytyy ihan rehellisesti todeta, että en mieti muiden ihmisten rahankäyttöä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että joku ostaa 50 000 auton velaksi.
Olen joskus pohtinut tätä kuviota.
Ostat auton velaksi jotta voit käydä töissä. Töistä saat palkkaa, jolla maksat velkaa autosta, jonka ostit voidaksesi käydä töissä.
Turhanaikaisten kauneusleikkausten tekeminen tyyliin sieraimet oli vähän erikokoiset niin piti leikata tai hioa otsaa ja lopputulos ei eroa juuri mitenkään alkuperäisestä. Korostan, että ymmärrän täysin terveyssyistä tehdyt kosmeettiset leikkaukset ja samoin, jos on jokin oikea syy.
Muuten ei muiden kulutus pistä silmään, mutta se ihmetyttää, kun tutut rahattomuutta valittavat ihmiset käyttävät kalliiseen ruokaan niin paljon rahaa. Esim. köyhä lapsiperhe, jossa molemmat vanhemmat ovat kotona (=paljon aikaa), mutta ostetaan kaikille perheenjäsenille valmiita salaattiannoksia tai valmispuuroja. Siis vaikka kaikille 4 lapselle ostetaan valmis mannapuuro, eikä tehdä itse sitä mannapuuroa.
Jos rahaa on, niin sitten puolestani saa ostaa valmisruokia niin paljin kuin huvittaa. Kauhea roskamäärä tosin niistä salaattiannoksista tulee ihan turhaan, jos syö niitä kotona.
Sitä että koitetaan väkisin nostaa sosiaalista statusta ja pitää kulisseja yllä velkarahalla.
Mä en oikeastaan ihmettele kenenkään rahankäyttöä mutta ihmettelen, että mitään ei opita.
Kaverini oli todella pahassa taloudellisessa tilanteessa, niin että hän metsästi kadulta panttipulloa jotta hilut riittäisivät hiivapakettiin voidakseen leipää leipoa.
Tämä hirveä ajanjakso kesti hänellä pari vuotta mutta niin vain selvisi. Nyt hänellä menee taloudellisesti paremmin mutta aina hän on p.a.
Tietää hyvin miten selvitä niukemmilla menoilla mutta eipä enää välitä vaan kaikki menee mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikeasti vttua. Kävin tänään pitkästä aikaa stadissa ja siis kaikilla naisilla oli jotkut toukat silmissä. Mikä naisia vaivaa?
Kävit Vantaalla tai Itä-Helsingissä?
Harrastusten aloittaminen ja lopettaminen.
Esim maalauskurssi. Kaikki kamat hankkii. Muutama kerta. Ei tykkää. Lopetus. Kamat kympillä Toriin että pääsee eroon.
Toista sama kaava, vaihda tilalle kitara, polkupyöräily, uinti, salillakäynti jne.
Mä en ymmärrä, miksi ihmiset jotka ajavat autolla ehkä jonkun 5000 km vuodessa hankkii uudehkon auton, josta maksavat sitten useamman satasen kuukaudessa, joko leasingia tai osaria. Kalliit kilometrit tulee. Jos ajaa paljon, niin ymmärrän paremmin, että satsaa autoon, mutta esim. työkaverilla on uusi sähköauto, vaikka niiden perheessä tulee ajoa todella vähän. Halvemmalla pääsisi, jos ois arkikäyttöön joku vanha pikkuauto ja niille yhdelle tai kahdelle pidemmälle reissulle vuokraisi jonkun uuden auton.
tatuointeihin rahan laittaminen ei ole siinä mielessä turhaa, että sen rahan eteen ei ole tarvinnut tehdä päivääkään töitä. se raha tulee sossusta tai varastelemalla.