Huhuu! Onko palstan kartanonorouvia paikalla?!?!
Ehtisin jakaa vähän kuulumisia kahvikupin äärellä ennen kuin lähden pesemään kasvihuoneen laseja : )
Kommentit (46)
Ihanaa lauantaita kaikille, säädystä ja varallisuudesta riippumatta! Katkerat on ikuisesti köyhiä, mutta hyvä mieli on parasta valuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muilla perunaviljelykset menestyy? Löytyykö liha- vai lypsykarjaa?
Meillä ei ole perunaa ollut muutamaan vuoteen. Täytyisikin laittaa muutama vako ihan huvin vuoksi, vaikka aika myöhäinen ajankohta istuttaa.
Karjaa ei ole ollut kymmeniin vuosiin. Mulla oli kolme lammasta lemmikkeinä, mutta ne on jo siirtyneet vanhuuttaan autuaammille laidunmaille. Kuttuja haluaisin ottaa, mutta tällä hetkellä ei mahdollista. Meillä on eläintilat tyhjillään, että siinä mielessä olisi mahdollista.
Olemme kasvi- ja viljatila, viimeaikoina painopiste ollut metsätalouteen päin kallistumassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole lainkaan palveluskuntaa, jos joudutte itse pesemään laseja ja vaihtamaan verhoja?
Nykyään on niin vaikeaa saada kelvollista palveluskuntaa. Sisäköllekin pitäisi antaa kaksi vapaapäivää viikossa ja maksaa rahaa pankkitilille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kartanoa, mutta 1700-luvulta samalla suvulla ollut iso maatila (miehen) rakennuksineen kyllä, se ei varmaan kelpaa? Mun sukuni menetti kartanonsa Venäjän vallankumouksessa, isoäitini oli aatelissukua.
Ihan tavallista maalaiselämää elelen ja pitäisi siivota yläkerta, täällä on pölyistä. Lounaaksi syön vispipuuroa.
Ihan tavallista maalaiselämää mekin vietetään. Viljelystila meillä. Onko teillä viljelyä tai eläintenpitoa?
ap
Viljatila on nykyisin, erikoiskasveja ja luomua, mutta aiemmin oli kyllä lihakarjaa ja harraste-eläimiä myös, ratsuhevosia.
Meillä aika sama, kasvi- ja viljatila. Myös harraste-eläimiä ollut. Lopetin kasvihuoneviljelyn pari vuotta sitten. Nyt kutkuttaisi aloittaa koristekasveilla, koska kasvihuoneet on periaatteessa valmiina. Minun haave olisi viljellä luonnonvaraisia pelto- ja niittykukkia avomaalla, koska monet lajikkeet ovat katoamassa, mikä on huono juttu pölyttäjille. Nyt vaan päivätyöt eivät oikein anna myöten.
ap
Uima-altaan puhdistus on menossa. Istun allastalon partsilla ottamassa aurinkoa kun nuoret lihaksikkaat miehet ilman paitaa puhdistavat allasta.🍸
Kartanonrouvat ovat nykyään enemmän tai vähemmän matkailuyrittäjiä, joilla on pitopalvelua, ohjelmatoimintaa ja joskus majoitustakin. Vain omaksi iloksi kartanoa on vaikea pitää kulujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kartanoa, mutta 1700-luvulta samalla suvulla ollut iso maatila (miehen) rakennuksineen kyllä, se ei varmaan kelpaa? Mun sukuni menetti kartanonsa Venäjän vallankumouksessa, isoäitini oli aatelissukua.
Ihan tavallista maalaiselämää elelen ja pitäisi siivota yläkerta, täällä on pölyistä. Lounaaksi syön vispipuuroa.
Olisi näin miehenä kiva päästä rikkaisiin naimisiin jonkun naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kartanonrouvat ovat nykyään enemmän tai vähemmän matkailuyrittäjiä, joilla on pitopalvelua, ohjelmatoimintaa ja joskus majoitustakin. Vain omaksi iloksi kartanoa on vaikea pitää kulujen takia.
Tää olisi kamalinta, mitä meidän kartanolle voisi tapahtua. Väki tosin yrittää koko ajan, että ettekö voisi järjestää puistokävelyä, konserttia puutarhassa, edes airbnb-majoitusta jne., muuta kieltäydyn ehdottomasti. Meille tämä kartano on koti, ei nähtävyys eikä mikään matkailutila, sellaiseksi kelpaa ihan hyvin saman pitäjän toinen talo, joka väittää esitteissään olevansa kartano, mutta on pelkkä isokokoinen maalaistalo.
Aloitin aamun häätämällä pari pyöräilijää pois pihasta, jokaisenoikeus ei edes aamulla klo 6 anna lupaa ryhtyä lintutarkkailuun melkein kuistin edestä. Ei edes silloin, kun voi vedota, että ei me ketään häiritty, kun täällä ei näy ketään. Tein aamulla hetken kirjanpitoa, sitten laitoin ruuat ja kohta lähdetään hautajaisiin. Sieltä palattua ehdin äestämään. Ai niin, ihan ensimmäisenä aamulla kokeilin, miten monen linnun ääntä täältä löytyy, laskurin mukaan 14 erilajista tirppaa visersi, raakui ja räkätti.
Vierailija kirjoitti:
No joo, kyllähän kaikkea yritystoimintaa löytyy, myös majoitusta ja tapahtumien järjestämistä. Minun käsitys on, että Suomessa tuollainen toiminta on paljon vähäisempää kuin Ruotsissa, jossa kartanokulttuuria ja siihen liittyviä juttuja tunnetaan ja arvostetaan enemmän.
Siskoni asuu Ruotsissa ja siellä järjestetään mm metsästysviikonloppuja illallisineen, istuvia juhlaillallisia, teemalounaita luentoineen, kursseja ym. Nämä siis kaikki maksullisia tapahtumia ja avoinna maksavalle yleisölle.
Suomessa ei oikein taida olla tuollaiselle kysyntää. Joku hotelli- tai b&b toiminta ei kannata, koska suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan. Ulkomaalaisten asiakkaiden houkutteleminen vaatisi taas sellaisia investointeja, ettei niihin kenellekään taida olla varaa täällä. Esim en suite-huoneisen rakentaminen vanhaan rakennukseen maksaa noin 50000€ per huone minimi, ja noita pitäisi olla vähintään 8-10, jotta toiminta kannattaisi. Siihen päälle ammatmainen keittiö henkilökuntineen, tarjoilijat, siivous ym kulut.
Suurin osa Suomen vanhoista kartanoista toimii samalla periaatteella kuin me, eli maatalous ja metsänhoito on erotettu omiksi yhtiöikseen henkilökuntineen ja siinä sivussa pidetään oman perheen voimin esim kasvitilatoimintaa. Eläintilat on sitten oma lukunsa, samoin hevostilat, joissa on jalostus-, kasvatus- ja ratsastustoimintaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole lainkaan palveluskuntaa, jos joudutte itse pesemään laseja ja vaihtamaan verhoja?
Nykyään on niin vaikeaa saada kelvollista palveluskuntaa. Sisäköllekin pitäisi antaa kaksi vapaapäivää viikossa ja maksaa rahaa pankkitilille!
Juu et kyllä tuolla asenteella pyöritä kartanoa 2000-luvulla :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisi, mutta miksi viittaat minun viestiini tuon toiveen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmilla puolilla metsiämme naapureina kartanot, toinen kuuluu Suomen suurimpiin eikä kummassakaan ole matkailua. Jos metsät ja maat on jouduttu myymään pois rahapulassa eikä maataloutta ole kehitetty, niin kartanon pitämiseen on pakko keksiä lisätienestiä, jolloin asuminen kartanossa käy raskaaksi.
Uudellamaalla ainakin kartanoita on paljon, vain pienessä osassa on matkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää olisi kamalinta, mitä meidän kartanolle voisi tapahtua. Väki tosin yrittää koko ajan, että ettekö voisi järjestää puistokävelyä, konserttia puutarhassa, edes airbnb-majoitusta jne., muuta kieltäydyn ehdottomasti. Meille tämä kartano on koti, ei nähtävyys eikä mikään matkailutila, sellaiseksi kelpaa ihan hyvin saman pitäjän toinen talo, joka väittää esitteissään olevansa kartano, mutta on pelkkä isokokoinen maalaistalo.
Aloitin aamun häätämällä pari pyöräilijää pois pihasta, jokaisenoikeus ei edes aamulla klo 6 anna lupaa ryhtyä lintutarkkailuun melkein kuistin edestä. Ei edes silloin, kun voi vedota, että ei me ketään häiritty, kun tääll
Ymmärrän hyvin. Kukaan ei halua asua turistien kanssa samassa, minulla on se käsitys, että talousvaikeudet johtavat tuohon tilanteeseen.
Meidän talomme on juuri tuollainen isokokoinen, vanha maalaistalo (tila 1700-luvun alusta samalla suvulla) enkä ollenkaan kaipaa museoviraston suojelua :) Eli olen varsin tyytyväinen ei-kartanonomistaja. Kirvesmiehellä on riittävästi töitä ihan ilman museoviraston valvontaakin, parhaillaankin yli satavuotiasta taloa fiksailee, mutta ei onneksi meidän asuintaloamme. Että rakennukset pysyvät hyvännäköisinä, jo sekin vaatii varallisuutta aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisi, mutta miksi viittaat minun viestiini tuon toiveen suhteen?
... Palstan merkillisyyksiä on se, että kuvitellaan, että kaikki naiset ovat köyhiä mikä ilmenee tässäkin oletuksessa, että minä olisin päässyt rikkaisiin naimisiin. Mieheni ei ollut naimiiin mennessä rikas eikä maatila todellakaan tarkoita, että olisi rikas nyky-Suomessa. Päinvastoin. Meidän taloustilanteemme on hyvä ihan muiden töiden ansiosta kuin maatalouden, mutta perinteet velvoittavat pitämään tilaa hyvässä kunnossa ja mahdollisimman kannattavana. Ja olin naimisiin mennessä miestäni varakkaampi, nykyisin tilanne kyllä on toinen.
Ei ole kartano mutta helvetin iso maatila.
Lähden kohta äestämään pellolle. Jääkaapissa on valmista makaronilaatikkoa, siitä jokainen lämmittää silloin kun ehtii syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin muuten, nythän olisi minulta tilaisuus kysyä, että miten rikkaan (tai varakkaan) nuoren naisen kanssa pääsee naimisiin. Saa kysyä.
Kiiruhdin juuri eteläsiivestä kirjastohuoneen puolelle. Nyt pitää mennä lounaalle,äsken kutsuivat syömään salin puolelta . Tänään on teatteri illalla, pitää joutua kampaajalle ennen sitä. Kaunista päivää kaikille.
Minä olen täällä.
T.Antonio Fores , "melkein" presidentin puoliso
Käyn täällä kerran kuukaudessa tutustumassa rahvasväen kirjoituksiin. On ihastuttavaa lukea miten samankaltaisia olemme. Olen itsekin työtön eikä minulla ole juurikaan rahaa käytettävissä. Suurin osa omaisuudesta on kiinteässä muodossa. Rakennusten ylläpitoon ja palvelusväkeen kuluu melko paljon rahaa joten tekee tiukkaa välillä. Työttömyydestä en niin kärsi enkä ymmärrä miksi muut kärsivät. Silloin on aikaa harrastaa ja tehdä kaikkea muuta mukavaa kuten matkustella sekä harrastaa täysipainoisesti hevosia.
Nykyään on niin vaikea saada kunnon palvelusväkeä
🇺🇦🇮🇱