Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rajattoman isovanhemman kanssa pitäisi toimia?

Vierailija
04.05.2024 |

Luin jonkun matkaa toista ketjua, jossa aloittaja kertoi sanoneensa anopille ystävällisesti mutta selkeäsi, ettei hän voi päättää poikansa perheen asioista. Hän sai paljon kritiikkiä anopin loukkaamisesta. Mutta, miten siis pitäisi toimia? Jos anoppi/äiti marssii kotiisi sisutamaan sitä oman mielensä mukaan tai päättää aloittaa lapsenlapselleen kiinteät vastoin vanhempien tahtoa, miten siis pitäisi toimia?

Kommentit (450)

Vierailija
41/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että sen rajattoman isovanhemman oman lapsen tulisi olla se, joka laittaa ne rajat ja tekee selväksi millaiset säännöt ja tavat perheellä on. En itse lähtisi oman anoppini kanssa näistä vääntämään, ei se ole minun asiani vaan mieheni. Itse keitän anopille kahvit ja juttelen säästä. 

Mies, se anopin ikuinen lapsi, voi olla täys tossu, mekko, ja tanssii äitinsä pillin mukaan aina. Jos jostain syystä uskaltaisi asettua poikkiteloin anoppi uhriutuu ja tirauttaa muutaman krokotiilin kyyneleen ja taas on poika samaa mieltä. Jos poika päättää pitää päänsä alkaa uhkaukset äitinsä menettämisellä (lapsellista narsismia)

Eikö miniän tässä tilanteessa kannattaisi keskustella miehensä kanssa, eikä ottaa perheen ainoan aikuisen roolia itselleen? Itse narsistin lapsena ymmärrän oikein hyvin sen dynamiikan, mikä narsistin ja aikuisen lapsen välillä on, se syyllisyyden ja alistuneisuuden jota kasvatus on tuottanut, mutta silti ajattelen että juuri se on asia, johon sen miniän tulisi keskittyä, se oma mies. Se, että taistelee narsistin kanssa hänen puolestaan ei ole ratkaisu, vaan aiheuttaa vaan kroonisen stressin koko perheelle. Ja jos mies ei halua omaan kasvuunsa isäksi ja mieheksi panostaa, vaan pysyä äidin pikkupoikana ja piiloutua vaimonsa taakse, niin onhan se nyt hemmetin epäseksikästä, miten parisuhde edes siitä selviää. 

Vierailija
42/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisten vuorovaikutustaidot on nykyään näin onnettomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä isovanhemman tulisi ulkoiluttaa koiraasi? Kaikkeen luettelemaasi on saatavilla ulkopuolista maksullista apua, sinulla ei ole mitään velvollisuutta vaatia isovanhempaa auttajaksi. Miksi aikuiset ihmiset eivät ymmärrä, että heillä on nyt oma koti ja oma elämä, silloin ei ole pakko olla vanhempien avun varassa, vaan saa ja pitääkin aikuisesti ja itsenäisesti hoitaa asiansa. Jos tarvitsee rahallista apua, voi katsoa peiliin, että miksi ihmeessä ja samalla todeta, että en ole enää perheen pikkuinen, olen nyt itse itsestäni vastuussa ja hankin rahaa vaikka tekemällä töitä.

Totta kai isovanhemmat suhtautuvat kuin pikkulapseen, jos käyttäytyy kuin osaamaton lapsi.

Normaaleissa perheissä pystytään ja halutaan auttaa toisiaan puolin ja toisin mutta nämä rajattomat ihmiset ovat jo lapsuudessa kasvattaneet omat lapsensa tämän despoottisen määräysvallan alle.

Ja jatkan vielä, jännä miten tämä rajaton isovanhempi on kyllä sujuvasti osannut omat lapsensa tunkea omille vanhemilleen ilmaiseksi hoitoon mutta haluaa omalta osaltaan katkaista tämän sukupolvisen perinteen toisten auttamisesta siihen ettei saa vaihtaa lapsensa oman kodin olohuoneen valaisinta. Tämä on aika kaukana tasapainoisen ihmisen ajatusmaailmasta ja siitä että haluaa hyvää läheisilleen.

Vierailija
44/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä sisustamisjuttua, että miten se käytännössä edes on mahdollista? Anoppi käy Ikeassa ostoksilla ja kuskaa pakulla uudet mööpelit pihaan, tulee omilla avaimilla sisään, kantaa ne sisään, riisuu pakkauksistaan ja laittaa paikoilleen? Vai miten?

Kyllä näin juuri. Sen hetken kun tarvitaan sattumalta lapsenvahtia eli isovanhempi on yksin paikalla, on tehty jokin sisustusjuttu. Kerran olin itse iltavuorossa töissä niin sinä aikana oli menty kauppaan ja vaihdettu olohuoneen kattovalaisin.

Meillä on erittäin toimiva julkinen päivähoitojärjestelmä, joten miksi isovanhempien tulisi palkatta hoitaa lapsenlapsia? Normaaleissa aikuisissa perheissä vanhemmat vastaavat itse lastenhoidosta, isovanhe

Onpa sinulla kova tarve todistaa kuinka sinulla on oikeus olla hoitamatta lapsenlapsiasi. Entä sen lapsen oikeudet rakastavaan isovanhempaan jonkun laitoksen sijaan? Kyllä joku oikeus lapsellakin isovanhempaansa pitäisi olla? Mutta eivät kaikki toki kykene rakastamaan muita kuin itseään.

Vierailija
45/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin om hyvä.  En soita lapsilleni,  käyn kaksi kertaa vuodessa max 2 h kerrallaan lasten syntymäpäivillä.  Ajan käyntiä varten 2 tuntia sivu.   Puhun ilmoista. En mainitse vaikka näkisin jotain muutoksia kodeissaan.

Sopu on hyvä.  Vastavuoroisesti hekään eivät puutu asioihini, ei heitäkään kiinnosta.

Vierailija
46/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nää vanhukset on voineet elää elämänsä siten että ei ole koskaan tarvinut mennä itseensä ja muokata omaa käytöstään, jotta elämä muiden kanssa onnistuisi? Siksi koska muut ympärillä ovat aina alistuneet ja luovineet tuohon mielivaltaiseen käytökseen.

Eihän ne olekaan. Tosi rikkonainen työura esimerkiksi kun ei oikein ole pärjännyt missään toisten johdettavana/kollegana.

Ja koulutkin kenties loppunut kansalaiskouluun. Annetaan silti käsitys fiksusta kaikkitietävästä ihmisoletetusta.

Silti lapsenlapset annetaan tällaisen osaamattoman tumpelon hoitoon jopa päiväkausiksi? Ettekö yhtään mieti lapsianne, nehän kärsivät, kun heillä on seuranaan idiootti?

Vierailija
47/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä sisustamisjuttua, että miten se käytännössä edes on mahdollista? Anoppi käy Ikeassa ostoksilla ja kuskaa pakulla uudet mööpelit pihaan, tulee omilla avaimilla sisään, kantaa ne sisään, riisuu pakkauksistaan ja laittaa paikoilleen? Vai miten?

Kyllä näin juuri. Sen hetken kun tarvitaan sattumalta lapsenvahtia eli isovanhempi on yksin paikalla, on tehty jokin sisustusjuttu. Kerran olin itse iltavuorossa töissä niin sinä aikana oli menty kauppaan ja vaihdettu olohuoneen kattovalaisin.

Meillä on erittäin toimiva julkinen päivähoitojärjestelmä, joten miksi isovanhempien tulisi palkatta hoitaa lapsenlapsia? Normaaleissa aikuisissa perheissä vanhemmat vastaavat itse lastenhoidosta, isovanhemmat vain kyläilevät eivätkä ole hoitovastuullisia, vaippaa ei tarvitse vaihtaa eikä taloutta siivo

Ei varmaan tulisikaan palkatta hoitaa mutta moni saattaa haluta. Itse olen vienyt aikanaan päiväkohtiin 9 kk ikäisen vauvan (nykyisen lapsenlapseni isän) ja en todellakaan halua sitä lapsenlapselleni. Olen siis täysin valmis hoitamaan palkatta ja vapaaehtoisesti lapsenlapseni ainakin 2-vuotiaaksi, jos vanhemmat vain haluavat. Nautin, jos saan viettää kiireetöntä aikaa lapsen kanssa. 

Vierailija
48/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa samaa toisinpäin ihan testimielessä. Ens kerralla kun anoppi pyytää apua, niin menkää vaihtamaan hänen verhot samalla. Vaikka niihin samoihin joihin vaihtoi teidän verhot. Tai sitten valitsette teille mieluisat ja sanotte että kyllä tällaiset värikkäät verhot pitää vanhuksen mielialan paljon paremmin koholla!

Pyytävätkö anopit ihan oikeasti miniöitä apuun? Tuskin! Mutta kiva voimafantasia.

Vierailija
49/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa on se, että jos näissä aloituksissa vaihdettaisiin anopin/mummun tilalle ystävä tai naapurinrouva, kaikki olisivat aloittajan puolella. Kukaan ei vaatisi, että rajattomuutta pitää vaan sietää ja pyytää anteeksi, jos ylikävelijä pahastuu, kun hänelle näytetään paikkansa. 

Vierailija
50/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa samaa toisinpäin ihan testimielessä. Ens kerralla kun anoppi pyytää apua, niin menkää vaihtamaan hänen verhot samalla. Vaikka niihin samoihin joihin vaihtoi teidän verhot. Tai sitten valitsette teille mieluisat ja sanotte että kyllä tällaiset värikkäät verhot pitää vanhuksen mielialan paljon paremmin koholla!

Pyytävätkö anopit ihan oikeasti miniöitä apuun? Tuskin! Mutta kiva voimafantasia.

Minä ainakin olen pyytänyt ja myös saanut apua. Samoin toisinpäin.

Vierailija
51/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimia rajattoman miniän kanssa? Siis sellaisen, joka haluaa isovanhempien sisustavan kotinsa lapsimyönteiseksi (pois kukat, koriste-esineet jne.), hankkivan kotiinsa matkasängyn, hoitopöydän, potan ja syöttötuolin (vaikka ei ole tilaa näitä varastoida) ja joka tonkii kaikki mahdolliset ala- ja yläkaapit sekä ullakon etsien "aarteita", joita haluaa myydä kirppiksellä tai käyttää rekvisiittana somekuvissaa? Ja joka tietenkin joka käynnillä selittää, että pitäisi teidänkin jo tehdä kuolinsiivous, ettei jää meidän vaivoiksemme. Ja joka lisäksi ilmoittaa, että heidän perhe tarvitsee mökin heinäkuuksi, sinne ei silloin sovi tulla.

Että miten tälläisen kanssa pitäisi olla ja elää?

Sanoa ystävällisen rauhallisesti ja napakasti että kuule, tämä on minun(meidän) kotimme ja tavaramme, et voi vain tulla tänne penkomaan paikkoja. Ja mökki on myös meidän, ei teidän.

Vierailija
52/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erittäin toimiva julkinen päivähoitojärjestelmä, joten miksi isovanhempien tulisi palkatta hoitaa lapsenlapsia? Normaaleissa aikuisissa perheissä vanhemmat vastaavat itse lastenhoidosta, isovanhemmat vain kyläilevät eivätkä ole hoitovastuullis

Näin itsekin toivon mukaan pystyn toimimaan jos joskus saan lapsenlapsia. Olen hoitanut omat lapseni vähintään 2,5-vuotiaiksi kotona, eikä päiväkoti ole mielestäni 1-vuotiaan paikka kuin joissain äärimmäisessä hätätilanteessa (olen varhaiskasvattaja itsekin). Toki vanhemmat sitten päättävät itse mitä tekevät, mutta ainakin jos teveys vaan sallii, aion tarjota tällaista vaihtoehtoa. Miksi en tarjoaisi?

Vierailija
53/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestimme sisustamisen ja neuvot. Liikaa oli isovanhempien päätökset toimia toisin kuin mitä me perheenä olimme sopineet. Ei tarkoita hemmottelua kuten karkkia ruuan tilalla vaan asioita, jotka vaaransivat lasten turvallisuuden. 

Vierailija
54/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa on se, että jos näissä aloituksissa vaihdettaisiin anopin/mummun tilalle ystävä tai naapurinrouva, kaikki olisivat aloittajan puolella. Kukaan ei vaatisi, että rajattomuutta pitää vaan sietää ja pyytää anteeksi, jos ylikävelijä pahastuu, kun hänelle näytetään paikkansa. 

Kuka haluaisi olla tuollaisen ystävän kanssa missään tekemisissä? Tai pyytää tätä ystävä esim. lastenhoitajaksi.

Vierailija
55/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä isovanhemman tulisi ulkoiluttaa koiraasi? Kaikkeen luettelemaasi on saatavilla ulkopuolista maksullista apua, sinulla ei ole mitään velvollisuutta vaatia isovanhempaa auttajaksi. Miksi aikuiset ihmiset eivät ymmärrä, että heillä on nyt oma koti ja oma elämä, silloin ei ole pakko olla vanhempien avun varassa, vaan saa ja pitääkin aikuisesti ja itsenäisesti hoitaa asiansa. Jos tarvitsee rahallista apua, voi katsoa peiliin, että miksi ihmeessä ja samalla todeta, että en ole enää perheen pikkuinen, olen nyt itse itsestäni vastuussa ja hankin rahaa vaikka tekemällä töitä.

Totta kai isovanhemmat suhtautuvat kuin pikkulapseen, jos käyttäytyy kuin osaamaton lapsi.

Normaaleissa perheissä pystytään ja halutaan auttaa toisiaan puolin ja toisin mutta nämä rajattomat ihmiset ovat jo lapsuudessa kasvattaneet omat lapsensa tämän despoottisen määräysvallan alle.

Ja jatkan vielä, jännä miten tämä r

Normaaleissa perheissä ei isovanhempia nähdä ensisijaisesti palkattomina apulaisina, joiden tulee jättää oma elämänsä, kun miniän koira pitää pissittää ja miniällä on muuta puuhaa! Tässäkin ketjussa isovanhempia on haukuttu tyhmiksi, osaamattomiksi, narsisteiksi, despooteiksi jne. ja miehiä äidin määräysvallan alla eläviksi tossukoiksi. Oikeastiko tuollaista kirjoittavien naisten elämässä on joku "normaali perhe", kun he itsekään eivät kykene puhumaan kauniisti läheisistään? En yhtään ihmettele, että anopit pysyvät kaukana lapsenlapsista, kun miniöiden mielestä anopit ovat hirviöitä, joita toki jostain syystä sopii juoksuttaa maksuttomina piikoina vaikka kesken anopin työpäivän.

Vierailija
56/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Omakotitalossa kun on kaikenlaista hommaa ja remppaa, jonka lapset (puolisoineen) ovat velvollisia hoitamaan.

Vierailija
57/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa itseäni, 79 v , ( en voi jalkojeni takia kiivetä tikkaille)   vaihtamassa lapsen kotona verhoja tai pyytämässä aiton avainta että voin käydä asentamassa vauvan istuimen sinne. 

Toisaalta lapseni ovat taloudellisesti niin paljon paRemmassa asemassa kuin minä, koko avioliittojensa ajan jo.

Jotenkin ymmärrän jos anoppi näkee puutteet taloudessa, rahat hupenee perheeltä jonnekin turhuuteen, käy vielä alinomaa hoitamassa lapsia känni-iltojen takia, ymmärrän näää verhot tai lamput.

Äärimmäisen rumasti täällä vanhoista ihmisistä puhutaan.  Toki anoppeja on nykyisin jo kolmikymppisissä  kun teinit l asuvat avoliitoissa.  Teiniparilta ymmärtää teinikielen ja asiattomuudet 

Vierailija
58/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että sen rajattoman isovanhemman oman lapsen tulisi olla se, joka laittaa ne rajat ja tekee selväksi millaiset säännöt ja tavat perheellä on. En itse lähtisi oman anoppini kanssa näistä vääntämään, ei se ole minun asiani vaan mieheni. Itse keitän anopille kahvit ja juttelen säästä. 

Tämä nimenomaan. Jokaisen pitää hoitaa ne ikävät asiat omien vanhempien kanssa. Anoppien kanssa kannattaa pysytellä väleissä ja jutella mukavia.

Otetaan miniän kanssa pihakeinussa skumpat ja annetaan pojan hoidella muksut sillä välin.

Vierailija
59/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleissa perheissä ei isovanhempia nähdä ensisijaisesti palkattomina apulaisina, joiden tulee jättää oma elämänsä, kun miniän koira pitää pissittää ja miniällä on muuta puuhaa! Tässäkin ketjussa isovanhempia on haukuttu tyhmiksi, osaamattomiksi, narsisteiksi, despooteiksi jne. ja miehiä äidin määräysvallan alla eläviksi tossukoiksi. Oikeastiko tuollaista kirjoittavien naisten elämässä on joku "normaali perhe", kun he itsekään eivät kykene puhumaan kauniisti läheisistään? En yhtään ihmettele, että anopit pysyvät kaukana lapsenlapsista, kun miniöiden mielestä anopit ovat hirviöitä, joita toki jostain syystä sopii juoksuttaa maksuttomina piikoina vaikka kesken anopin työpäivän.

Jos tämä kyseinen isovanhempi, olen koko ajan puhunut siis isovanhemmasta en anoppi/miniäsuhteesta, on tosiaan noin vastenmielinen auttamaan omaa lastaan kun hänellä tulee ongelma esim. töihin pääsemisestä, niin miten se olohuoneen valaisimen vaihtaminen helpottaa tätä vastenmielisyyttä?

Normaaleissa perheissä nimenomaan halutaan auttaa toisiaan ristiin ja rastiin niin että kaikilla on hyvä olla. Etpä ole sinäkään päässyt sellaisesta osaksesi.

Vierailija
60/450 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton ja narsisti  ( lempisanansa)  vetää keskustelua.   Hyvä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan