Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten rajattoman isovanhemman kanssa pitäisi toimia?

Vierailija
04.05.2024 |

Luin jonkun matkaa toista ketjua, jossa aloittaja kertoi sanoneensa anopille ystävällisesti mutta selkeäsi, ettei hän voi päättää poikansa perheen asioista. Hän sai paljon kritiikkiä anopin loukkaamisesta. Mutta, miten siis pitäisi toimia? Jos anoppi/äiti marssii kotiisi sisutamaan sitä oman mielensä mukaan tai päättää aloittaa lapsenlapselleen kiinteät vastoin vanhempien tahtoa, miten siis pitäisi toimia?

Kommentit (450)

Vierailija
261/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi lapselle laittaa omat maidot mukaan että varmaan saa oikeaa?  ( Yksi lapsenlapseni on maitoallergikko, paljon hoidin häntä ja hengissä on..  se on kuitenkin jo eri asia kuin tuo laktoosijuttum

Lasta ei siis jätetty minnekään, vaan me kyläilimme mummolassa perheenä. Mummo tyrkytti lapselle maitoa (lapsi on tottunut juomaan myös vettä), minä erikseen kysyin, että onhan maito ihan varmasti laktoositonta. Mummo valehteli päin naamaa, että juu, juu, on laktoositonta.

Kun mieheni sitten myöhemmin selvitteli asiaa äitinsä kanssa, tämä sanoi, että eihän  lapselle mitään hänen luonaan tullut (niin, ne kivut ja ripuli ei aina ala sillä sekunnilla) ja hän vielä voitonriemuisesti oli kehunut, miten oli nyt saanut minut nalkkiin, että ei lapsella mitään "allergiaa" ole, minä vain keksin.

t. laktoosi-intolerantikon äiti

Ei sitten äidin mieleen tullut katsoa maitopurkkia?

Vierailija
262/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut maitopurkki pöydässä. Ja ei, ei tullut mieleen, että joku tahallaan vahingoittaa omaa lapsenlastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on rajattomia koko porukka. Mulla on kaksi kälyä, toinen työnsi 4-viikkoisen suuhun kermakakkua ja toinen piparkakun muruja. Meillä oli oikein hauska kilpailu, että heti kun silmä välttää niin kuinka paljon he ehtivät tunkea vauvan suuhun herkkuja. Sitten loukkaannuttiin ja itkettiin anoppia myöten kun totesin että ei prkele, nyt loppuu. Vauvaparka valvotti koko seuraavan yön maha kipeänä.

Vierailija
264/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä käytösohjeita vain kansakoulun käyneelle anopille (isovanhemmalle)   odottaa varmaan kysyjä kuin myös minä.

Tuo jankkaaminen kertoo kyllä jo tarpeeksi...

Vierailija
265/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä käytösohjeita vain kansakoulun käyneelle anopille (isovanhemmalle)   odottaa varmaan kysyjä kuin myös minä.

Te viisaammat ette siis halua neuvoa oppimisenhaluista isovanhempaa?   Vain nalkuttaa.

Vierailija
266/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en millään usko että oikeasti aikuisen pojan ja miniän  kotiin menee kummankaan äiti salaa vaihtamaan verhoja tai mattoja.

Siinä on silloin vielä niin paljon lasta uudessa pariskunnassa ja itsenäistyminen ei ole normaalisti tapahtunut, 

Taloudellinen riippuvaisuus tai vanhempien lahjoiksi  antamat asuntorahat  voi aiheuttaa tietenkin myös tuommoista 

Ei se, että tuollaista tapahtuu, ole sinun uskostasi kiinni. Ole onnellinen, että tuo puuttuu kokemuksistasi.

Kyllä. T. Nimim kaikenlaista nähnyt ja kuullut

Vierailija
267/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt näitä juttuja, missä anoppi/äiti tulee ripustamaan verhoja kenenkään lapsiperheen  kotiin. 

Eiköhän 99% vanhempien lapsista lähde opiskelun ja työn perässä itsenäistymään ja tekemään pesäeroa vanhemmistaan, satojen, jopa tuhansien kilometrien päähän, jolloin ei olla millään tavalla riippuvaisia toisistaan, ei taloudellisesti, eikä miutenkaan, näin ainakin omassa ja tuttava- ja ystäväpiirissä. 

Ja se pesäero tehdään jo seurusteluaikana ja ennen perheen perustamista, ihmisethän nykyään seurustelevat vuosia, ennen kuin edes hankkivat lapsia. 

Eihöhän nämä, joiden kotiin anopit/äidit tulevat ripustamaan verhoja ja ovat "rajattomia" on ihan itse luoneet sille pohjan ja alustan. Eli roikutaan ja ollaan riippuvaisia vielä vanhemmistaan esim. taloudellisesti, tarvitaan lastenhoito tai muuta apua ja halutaan hyöty tarkoituksessa olla yhtä suurta perhettä ja eikä olla edes sieltä kotinurkolta haluttu lähteä itsenäistymään kauemmaksi, vaan pyöritään vielä vanhempien helmoissa ja ollaan heistä riippuvaisia, jolloin pakostakin syntyy tälläinen "yhtäsuurta perhettä" malli ja kulttuuri. 

Vierailija
268/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut maitopurkki pöydässä. Ja ei, ei tullut mieleen, että joku tahallaan vahingoittaa omaa lapsenlastaan.

Jos lapsi on allerginen tai sairas, kyllä se on vanhempien tehtävä, ettei lapsi saa vierailulla/kyläpaikassa epäsopivaa ruokaa. Sitä vastuuta ei voi ulkoistaa kenellekään muulle. 

Lapseni oli pienenä maitoallerginen ja kyllä, vein omat ruuat vierailulle, koska esim. maitoa/maitojauhetta on lähes kaikissa elintarvikkeissa ja jos ei ole perehtynyt asiaan, vaikea tietää. 

Vierailija
269/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on allerginen tai sairas, kyllä se on vanhempien tehtävä, ettei lapsi saa vierailulla/kyläpaikassa epäsopivaa ruokaa. Sitä vastuuta ei voi ulkoistaa kenellekään muulle. 

Lapseni oli pienenä maitoallerginen ja kyllä, vein omat ruuat vierailulle, koska esim. maitoa/maitojauhetta on lähes kaikissa elintarvikkeissa ja jos ei ole perehtynyt asiaan, vaikea tietää. 

Me istuimme kahvipöydässä koko perhe mummolassa. Mummo tyrkytti lapselle keittiöstä tuomaansa maitolasia, josta minä kysyin tarkasti, että onhan ihan varmasti laktoositonta maitoa, selitin sen laktoosi-intoleranssin taaaaaaaas juurta jaksain ja kysyin vielä uudestaan, että onhan ihan varmasti laktoositonta maitoa, että lapselle voi ihan yhtä hyvin antaa vain vettä.

Kyse ei ollut ruoasta tai siitä että mummo ei olisi tajunnut, että jossakin onkin laktoosia, vaan siitä, että hän tahallaan harkiten juotti lapselle tavallista maitoa ja valehteli meille päin naamaa niin tehdessään.

Vierailija
270/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on maaseudun naiset (pohjanmaa?)  aika yliedustettuna kun  on niin anopeilla kuin itsellään aitat ja varastot ja lisärakennukset ja eri siivet.  Ovet on päivisin auki, samaa vahvaa minä ja muut meiän grannista  on sitten koko suvussa ja pitäjässä.  Minä itte. 

Meillä kerrostalomummuilla ei ole edes varastotiloja missä "antiikkia ja astiastoja" säilyttäisimme.   Tämmönen keskisuuri kaupunki jossa 20 vuotta sitten ei ollut kuin hoitoalan amk ja kaupallisen tradenomitutkinnon mahdollisuus.

Täältä lapset lähtivät ja hyvä niin.  Joskus kade hiipii mieleen kun jonkun lapset jopa samasta lähiöstä tai jopa talosta ostaneet kerrostalokolmion itselleen, mummot hoitavat lapset illat ja viikonloput, hakevat päiväkodista,  ehkä sitten vaihtavat niitä verhojakin?

Mutta hyvä näin, lapsilla on ollut mahdollisuus muovata oma näköisensä elämä itselleen,  ei olla sotkeennuksissa mitenkään päin mihinkään asioihin.

Vierailija
271/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo maidon tyrkyttäjä piti silloin työmaaruokalaa ja oli ikänsä työskennellyt keittiössä, joten hän todellakin tiesi mitä tarkoittaa laktoositon jne. Ikää oli 51 vuotta eli ei ollut myöskään vanhuudenhöperö, mitä varmaan seuraavaksi aletaan väittää.

Vierailija
272/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on maaseudun naiset (pohjanmaa?)  aika yliedustettuna kun  on niin anopeilla kuin itsellään aitat ja varastot ja lisärakennukset ja eri siivet.  Ovet on päivisin auki, samaa vahvaa minä ja muut meiän grannista  on sitten koko suvussa ja pitäjässä.  Minä itte. 

Meillä kerrostalomummuilla ei ole edes varastotiloja missä "antiikkia ja astiastoja" säilyttäisimme.   Tämmönen keskisuuri kaupunki jossa 20 vuotta sitten ei ollut kuin hoitoalan amk ja kaupallisen tradenomitutkinnon mahdollisuus.

Täältä lapset lähtivät ja hyvä niin.  Joskus kade hiipii mieleen kun jonkun lapset jopa samasta lähiöstä tai jopa talosta ostaneet kerrostalokolmion itselleen, mummot hoitavat lapset illat ja viikonloput, hakevat päiväkodista,  ehkä sitten vaihtavat niitä verhojakin?

Mutta hyvä näin, lapsilla on ollut mahdollisuus muovata oma näköisensä elämä itselleen,  ei olla sotkeennu

Minun anoppini asui 400 kilsan päässä pienessä kaksiossa ja silti niitä verhoja (tiedä mistä kaivettu) yritettiin tunkea meille, kuten myös toritaidetta jne.

Vierailija
273/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksista. Tyttäressäni juuri noita ominaisuuksia. Tulee kotiini huomauttamaan milloin mistäkin hänen makuunsa sopimattomasta. Olen vatänyt rajat, ettei saa puuttua mihinkään. Ei anna tulevaisuudessa  varmaan päättää lapsensa mistään.

Vierailija
274/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvä näin, lapsilla on ollut mahdollisuus muovata oma näk

Hän matkusti verhot kainalossa ja ripusti ne?   Olisiko yksi mahdollisuus ihan ystävällisesti kieltäytyä,  emme tarvitse.mitään.   Älä tuo mitään,  ihan kiva kun vain tulet käymään.

Nämä tarinat on niin keksittyjä.  Ikivanha legenda nuo ikkunaverhot.

Mulla on nyt huonekorkeus 2,35.  Muutettiin tähän uudemmasta kerrostalosta jossa huonekorkeus oli 2,20.   Verhot vein spr:n kirpputorille.   

Nyt ei paljon ole verhoja kun en itse pysty vaihtamaan saati miniöille.

Vierailija
275/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo maidon tyrkyttäjä piti silloin työmaaruokalaa ja oli ikänsä työskennellyt keittiössä, joten hän todellakin tiesi mitä tarkoittaa laktoositon jne. Ikää oli 51 vuotta eli ei ollut myöskään vanhuudenhöperö, mitä varmaan seuraavaksi aletaan väittää.

Lapsenlapseni (maitoallergikon äiti)  kyllä katsoi jääkaapista jokaisen tuoteselosteen, meillä saa mennä jääkaapille lasten perheet vaikka muuten minäkin rajoistani tarkka.  

Lapsella oli omat erikoismaitonsa mukana ( kuten päivähoidossakin) , minulla tarkka lista ruokailusta.   Hätäpiikki lapsella aina mukana,  onneksi en joutunut koskaan käyttämään eivätkä kotonaankaan.  

(Ohje, piikki reiteen ja 112)

Vierailija
276/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastatkaa nyt fiksut naiset tuohon yhden  esittämään kysymykseen miten kansakoulun käynyt voi olla jossain "juhlassa"   tekemättä itseään naurunalaiseksi kun läsnä on akateemisia henkilöitä.

Voisin luetella joitakin juttuja miten se "kansakoulun käynyt" käyttäytyy ns parempien joukossa. Härskein lienee miehenkipeä tyyppi joka jahtasi miniänsä isää (naimisissa olevaa), kiehnäsi vieressä ja änkesi lähes syliin istumaan, puhumalla omasta mielestään hauskoja kaksimielisiä vitsejä.

Silti ei voi yleistää. on paljon fiksuja vähemmän koulutettujakin.

Vierailija
277/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän se poista vanhempien vastuuta, oli anoppi vaikka lastenlääkäri. Vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan myös vierailulla. 

Ja nykyään jopa lääkäreilläkin on kaksi koulukuntaa allergioista yms. toisen uskovat siedätykseen ja toiset eivät. Esim. kouluissa tarvitaan lääkärintodistus, jos lapsi allerginen, mutta lääkärillä sen kirjoittamiseen kynnys korkea, lääketiede murroksessa. 

Vierailija
278/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän se poista vanhempien vastuuta, oli anoppi vaikka lastenlääkäri. Vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan myös vierailulla. 

Ja nykyään jopa lääkäreilläkin on kaksi koulukuntaa allergioista yms. toisen uskovat siedätykseen ja toiset eivät. Esim. kouluissa tarvitaan lääkärintodistus, jos lapsi allerginen, mutta lääkärillä sen kirjoittamiseen kynnys korkea, lääketiede murroksessa. 

Me vanhemmat kannoimme vastuun. Anopille oli annettu jo aiemmin ihan esitteet laktoosi-intoleranssista, oli selitetty juurta jaksain koko asia moneen kertaan. Hän myös piti työmaaruokalaa, oli koko työuransa työskennellyt keittiöissä, joten lähtökohtaisesti meillä oli myös täysi oikeus olettaa, että hän todellakin ymmärsi, mistä on kyse.Ja ymmärsihän hän.

Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia.

Vierailija
279/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapseni (maitoallergikon äiti)  kyllä katsoi jääkaapista jokaisen tuoteselosteen, meillä saa mennä jääkaapille lasten perheet vaikka muuten minäkin rajoistani tarkka.  

Lapsella oli omat erikoismaitonsa mukana ( kuten päivähoidossakin) , minulla tarkka lista ruokailusta.   Hätäpiikki lapsella aina mukana,  onneksi en joutunut koskaan käyttämään eivätkä kotonaankaan.  

(Ohje, piikki reiteen ja 112)

Maitoallergia on ihan eri asia kuin laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
280/450 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jankkaaja ilmeisesti joku herneet vetänyt narsisti, ne kun ei kritiikkiä kestä. Ihme kun ei jo uhkaa rikosilmoituksella .