Miten rajattoman isovanhemman kanssa pitäisi toimia?
Luin jonkun matkaa toista ketjua, jossa aloittaja kertoi sanoneensa anopille ystävällisesti mutta selkeäsi, ettei hän voi päättää poikansa perheen asioista. Hän sai paljon kritiikkiä anopin loukkaamisesta. Mutta, miten siis pitäisi toimia? Jos anoppi/äiti marssii kotiisi sisutamaan sitä oman mielensä mukaan tai päättää aloittaa lapsenlapselleen kiinteät vastoin vanhempien tahtoa, miten siis pitäisi toimia?
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppien alistaminen on sellainen muotijuttu. Huudetaan ja raivotaan (kai) jos anopin kahvi on väärää merkkiä tai puhuu sairaudestaan tai ei ylimalkaan ole miniän mieliksi. Lakataan tapaamasta ja kielletään myös puolisoa pitämästä yhteyttä äitiinsä.
Anopit tietysti ehkä laihan sovun vuojsi alistuvat sitten suunnilleen mykiksi ettei vaan tule ärsytettyä miniää joka on tottunut siihen ettei hänen tarvitse erilaisten ihmisten kanssa tulla toimeen vaan jokaisen pitää mielistellä.
Lue vaikka tämä ketju. Ei ole kyse väärästä kahvimerkistä nyt.
Jopa väärä kauramaito on näissä vauvan keskusteluissa saanut miniän päättämään ettei ikinä mene anoppilaan. Kun anoppi ei voi häntä huomioida ja uskoa että merkillä on väliä. Hän kun monesti sanonut että vain kauramaito A ja anoppi oli taas ostanut merkkiä B
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppien alistaminen on sellainen muotijuttu. Huudetaan ja raivotaan (kai) jos anopin kahvi on väärää merkkiä tai puhuu sairaudestaan tai ei ylimalkaan ole miniän mieliksi. Lakataan tapaamasta ja kielletään myös puolisoa pitämästä yhteyttä äitiinsä.
Anopit tietysti ehkä laihan sovun vuojsi alistuvat sitten suunnilleen mykiksi ettei vaan tule ärsytettyä miniää joka on tottunut siihen ettei hänen tarvitse erilaisten ihmisten kanssa tulla toimeen vaan jokaisen pitää mielistellä.
Jopa väärä kauramaito on näissä vauvan keskusteluissa saanut miniän päättämään ettei ikinä mene anoppilaan. Kun anoppi ei voi hä
Ei ole. Et viitsisi. Nyt on väsynyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa tuotiin esiin että n 70-vuotiaat anopit ovat vain kansalaiskoulun käyneitä. Sehän on totta, olemme tyhmiä ja tietämättömiä tumpeloita.
Omatkin miniäni ja vävyni ovat kaikki akateemisia, hyväpalkkaisissa hommissa. Kyllä sen aistii väleissä ja siksi en itseäni tuputa , sen käyn mitä harvoin kutsutaan ja he 2 * vuosi pikaisesti pistäytyvät.
Ikävä näille heidän puolisoilleen etteivät löytäneet akateemisen suvun puolisoa itselleen vaan haksahtivat ensimmäisen polven koulutettuihin.
Ei siinä mitään vaikka vain kansalaiskoulu mutta kun/jos kehutaan erinomaisuudellaan ja kaikkitietävänä, nostetaan itsensä ja
Anoppien viat on keskustelun aihe. Miksi juuri tämä vika ei sitten kuuluisi myös setviä, häpeä anopeista sosiaalisissa tilanteissa?
Jopa väärä kauramaito on näissä vauvan keskusteluissa saanut miniän päättämään ettei ikinä mene anoppilaan. Kun anoppi ei voi häntä huomioida ja uskoa että merkillä on väliä. Hän kun monesti sanonut että vain kauramaito A ja anoppi oli taas ostanut merkkiä B
Olet lukenut väärin. Kyse oli minun lapsestani, jolla on laktoosi-intoleranssi. Tätä ei mummo usko, vaan ns. siedätti lasta mummolassa tavallisella maidolla. Ja lopputulos oli kipeä lapsi, valvomista ja pyykkiä minulle. Ja todellakaan lapsi ei mene sinne enää, koska ei voi tietää, puhuuko mummo totta vai.
Anoppien viat on keskustelun aihe.
Lupea otsikko uudestaan.
Minä luen kaikki anoppikeskustelu. Väärä kauramaito, halpa viini jouluna, lattialle peti, Ruuat huonoja, riittävät motkottamiseen. ja enää ei mennä. Lahjat halpoja ja vääriä jne. Anopeista ei mitään vikaa puutu.
Vierailija kirjoitti:
Minä luen kaikki anoppikeskustelu. Väärä kauramaito, halpa viini jouluna, lattialle peti, Ruuat huonoja, riittävät motkottamiseen. ja enää ei mennä. Lahjat halpoja ja vääriä jne. Anopeista ei mitään vikaa puutu.
Korkki kiinni.
Jos Ap:n elämän murheet ovat tuota luokkaa, niin hyvin on asiat. Hanki elämä ja käännä pää pois sieltä omasta ahterista, niin henki kulkee paremmin ja aivot saavat happea.
Vierailija kirjoitti:
Olet lukenut väärin. Kyse oli minun lapsestani, jolla on laktoosi-intoleranssi. Tätä ei mummo usko, vaan ns. siedätti lasta mummolassa tavallisella maidolla. Ja lopputulos oli kipeä lapsi, valvomista ja pyykkiä minulle. Ja todellakaan lapsi ei mene sinne enää, koska ei voi tietää, puhuuko mummo totta vai.
Ei ollut vaan lapseton pari joka meni mummolaan maalle. Mummo monista ohjeista huolimatta oli ostanut väärää kauramaitoa. He joutuivat aatonaaton pimeässä illassa ajamaan 15 km kirkolle ostamaan oikean merkkistä kauramaitoa. Viimeinen kerta.
Eikö voi lapselle laittaa omat maidot mukaan että varmaan saa oikeaa? ( Yksi lapsenlapseni on maitoallergikko, paljon hoidin häntä ja hengissä on.. se on kuitenkin jo eri asia kuin tuo laktoosijuttum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni.
Vihjailetko että miniät kännissä kirjoittelevat näistä kokemistaan vääryyksistä?
Vastatkaa nyt fiksut naiset tuohon yhden esittämään kysymykseen miten kansakoulun käynyt voi olla jossain "juhlassa" tekemättä itseään naurunalaiseksi kun läsnä on akateemisia henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vaan lapseton pari joka meni mummolaan maalle. Mummo monista ohjeista huolimatta oli ostanut väärää kauramaitoa.
Mihin ihmeeseen tämäkin horina liittyy? Jos pariskunnalla ei edes ollut lapsia, miten ihmeessä he mukaliittyy ketjuun joka käsittelee ISOVANHEMPIA???? Tosiaan, laita se korkki kiinni nyt.
Eikö voi lapselle laittaa omat maidot mukaan että varmaan saa oikeaa? ( Yksi lapsenlapseni on maitoallergikko, paljon hoidin häntä ja hengissä on.. se on kuitenkin jo eri asia kuin tuo laktoosijuttum
- Sehän ei takaa, että mummo sitä lapselle antaisi, kun hänen tarkoituksensa on erikseen osoittaa, että äiti vain keksii lapselle sen laktoosi-intoleranssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempi ei ole tekemisissä lainkaan jos alkaa kävellä vanhempien päätösvallan yli.
Ei pysty aloittamaan kiinteitä jos ei näe lapsenlasta ja sillä sipuli.
Sen toisen aloittajan olisi monen mielestä kuulunut pyytää anteeksi anopiltaan, jota oli loukannut kun oli sanonut ettei voi päättää noista asioista? Kukaan ei kertonut miten niissä tilanteissa olisi kuulunut toimia toisin. Antaa anopin tehdä tahtonsa mukaan?
Tämä on hyvin tyypillistä. Itse en myöskään saanut minkäänlaista tukea ja myötätuntoa ystävinä pitämiltäni ihmisiltä, saatikka muilta tutuilta. Kaikkien mielestä mun olisi pitänyt vain katsella läpi sormien. Moni myös sanoi, että no kyllä minunkin äiti/ anoppi... Ero oli vaan se, että oma anoppini asui lähellä ja hänen kanssaan oli oltava tekemisissä lähe
Kopsannut kotinne avaimet omin pain?!? Siis mita sen anopin poika, eli miehesi tuosta tuumasi?
Tuossa tilanteessa vaihtaisin oitis lukot ja sellaiseen johon ei avaimia saa noin vaan kopsata. Ja sitten en olisi enaa tippaakaan kiltti. Raja on tuossa sen verran torkeasti ylitetty. Rajahtaisin sille anopille ja tossukkamiehellenikin niin etta muistavat loppuikansa. Etta on se h*tin prkl*** s**tanallista ettei ihminen saa olla omassa kodissaan rauhassa kutsumattomilta vierailta jotka tunkee sisalle omilla luvattomilla avaimilla. Etta antaa olla viimeinen kerta kun tanne kutsumatta tunget, seuraavalla kerralla soitan poliisit ja teen rikosilmoituksen. Ja jos mies valittaa suuttumisestani niin sanon etta kuules, lapanen, avioerohakemus lahtee kohta saman tien, etta voitkin sitten muuttaa takaisin sinne mamman helmoihin.
Rajojen asettamisesta ja loukkaantumisesta sen verran etta rajojen asettamisen tarkoituksena on suojella itseaan ja perhettaan toisten ihmisten haitalliselta kaytokselta. Se etta se toinen loukkaantuu asiallisesta ja rauhallisesta rajanvedosta on aivan hanen oma asiansa. Et ole vastuussa tuon toisen tunteista ja loukkaantumisista. Maailmassa on paljon ihmisia jotka loukkaantuvat aina kun asiat ei mene heidan tahtonsa mukaisesti, vaikka ne asiat olisivat sellaisia jotka eivat heille edes tippaakaan kuulu. Se loukkaantuminen on klassinen manipulointikeino jolla yritetaan saada kohde peruuttamaan se rajanveto etta paastaisiin taas pompottamaan. Siihen ei kannata kiinnittaa sen suurempaa huomiota. Ammattiloukkaantuja loukkaantuu, so what.
Ja vaatikaa puolisonne tilille jos antavat omien vanhempiensa kavella teidan ylitsenne. Ja ne joiden omat vanhemmat tekevat tuota, ryhdistaytykaa hyvat ihmiset. Tutustukaa kirjallisuuteen, esim Katriina Jarvinen on kirjoittanut tuosta. Se ei missaan tapauksessa ole normaalia eika hyvaksyttavaa kaytosta.
Kerroimme aikanaan nimiehdotuksia, joita olimme miettineet lapsellemme. Anoppi reagoi yhteen nimeen, että "onneksi ei tullut Liisa, kauhea nimi, jos olisitte antaneet sen, olisin kutsunut tyttöä Maijaksi".
Lasta ei siis jätetty minnekään, vaan me kyläilimme mummolassa perheenä. Mummo tyrkytti lapselle maitoa (lapsi on tottunut juomaan myös vettä), minä erikseen kysyin, että onhan maito ihan varmasti laktoositonta. Mummo valehteli päin naamaa, että juu, juu, on laktoositonta.
Kun mieheni sitten myöhemmin selvitteli asiaa äitinsä kanssa, tämä sanoi, että eihän lapselle mitään hänen luonaan tullut (niin, ne kivut ja ripuli ei aina ala sillä sekunnilla) ja hän vielä voitonriemuisesti oli kehunut, miten oli nyt saanut minut nalkkiin, että ei lapsella mitään "allergiaa" ole, minä vain keksin.
t. laktoosi-intolerantikon äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vaan lapseton pari joka meni mummolaan maalle. Mummo monista ohjeista huolim
Anoppi se on lapsettomankin avioparin puolison äiti.
Anoppi se on lapsettomankin avioparin puolison äiti.
Mutta ei ole isovanhempi. Ainakaan mitä tuohon pariskuntaan tulee. Ketju käsittelee isovanhempia.
Niitä käytösohjeita vain kansakoulun käyneelle anopille (isovanhemmalle) odottaa varmaan kysyjä kuin myös minä.