Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ilmoittaisitko lapsen asiasta?

Vierailija
03.05.2024 |

ilmoittaisitko vieraiden lasten asiassa tälläisessä asiassa eteenpäin? Vaikka lastensuojeluun tai edes kouluun. Vai olisitteko vaan hiljaa? Koska ei koske omaa lasta?

eli 13-vuotiaan pojan pienessä kaveripiirissä liikkuu viinaa. Lapsi itse ei ole osallistunut asiaan, ei siis ole itse juonut tai ei liiku hämärissä porukoissa.

Mutta on kuitenkin osoitettu varmuudella että pienessä kaveri piirissä joku hommaa ala-asteikäisille lapsille alkoholia. Sitä on löydetty lasten hallusta.

Minulle on sanottu suoraan että pitäisi olla hiljaa eikä ole iso juttu. Mä kuitenkin koen että on jopa lasten suojelun asia. Minulle on sanottu että ei todellakaan ole minkään viranomaisen asia.

/ Veli

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiinnostaisi ankkuri-poliisia asia. Kertoisin öasten iän ja missä koulussa ovat ( yleensä se on sitten myös lähin alko,  jonka nurkilla notkutaan). Tämän voi tehdä sähköpostilla poliisilaitoksen säbköpostiin. 

Vierailija
22/26 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholilain mukaan

"Joka tahallaan

2) tarjoaa alle 18-vuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana"

Alkoholin tarjoaminen alaikäiselle ei siis ole kiellettyä kuin tietyissä tapauksissa. Alaikäinen saa myös itse ostaa korkeintaan 1,2-prosenttisia juomia ja 2,8-prosenttisia kiinteitä alkoholivalmisteita.

Laissa on kielletty ostamasta ja välittämästä alaikäiselle alkoholia. Sen sijaan yllä mainittu lainaus viittaa esimerkiksi siihen, että sukujuhlissa annetaan hyvin mieto pieni lasillinen myös alle 18-vuotiaalle. Kenelle tahansa alaikäiselle ei voida tarjota, esim. 5-vuotiaalle tai 10-vuotiaalle, mutta jo 16-vuotias on ihan eri asia. Siinä kohtaa vanhemmat voivat käyttää harkintaa, jos katsovat lapsensa voivan juoda tervetuliais- tai onnittelumaljan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitäisi selvittää KUKA pojista saa alkoholia ja mistä. Jonkun isoveli, vanhempi, vanhempi kaveri, muu? Onko se samassa koulussa vai vapaa-ajalla. Onko joku setä joka antaa sitä palveluksia vastaan vai mikä. 13v ei saisi vielä kauheasti kokeilla tai väkeviä.

Vierailija
24/26 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoittaisi mihinkään, mitä se mulle kuuluu jos jonkun pentu juo tai polttaa tai pössyttelee. Tehköön mitä lystää. Mikä minä olen muiden pentuja neuvomaan, se asia kuuluu vanhemmille eikä minulle joka sivullinen. 

Vierailija
25/26 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on lapsen kehitykselle suurempi ongelma: huostaanotetuksi tuleminen ja laitoslapseksi muuttuminen vaiko satunnainen alkoholikokeilu?

Asiaa miettiessä kannattaa ottaa huomioon sekin, että jo ihan toisissa pohjoismaissakin on hyvin erilainen suhtautuminen alkoholiin kuin Suomessa. Esimerkiksi Tanskassa 16-vuotias saa mennä ruokakauppaan ja ostaa itselleen viinipullon sieltä.

AP mainitsee viinan...

Tässä siis on kyseesä 12-13-vuotiaat. Ja ihan viina/likööri/konjakki jne. Ei mikään yksi ykkös olut. Joka ei minusta ole hyväksyttävää sekään.

/ Veli

Kukaan 12-vuotias ei tasan varmasti juo konjakkia. 

Alkoholia haluavat lapset/nuoret juo mitä vaan missä on alkoholia.

Vierailija
26/26 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kiusata ketään vaan herätellä yhtä kaveriporukkaa; joku ostaa näille viinaa ja se ei ole ok.

Olin yhden kaverin isään saman tien yhteydessä kun lapsen repusta löytyi likööriä. Pullo on minulla takavarikoituna. Isä ei tiennyt asiasta eikä lapset vasikoi toisiaan. Kukaan ei tiedä mistään mitään.

Minä en saa tehdä mihinkään ilmoitusta. Vai saanko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi