Hain amk:hon lähestulkoon toiselle puolelle Suomea poikaystäväni vuoksi ja nyt hän ei haluakaan enää seurustella.
Hain samaan kaupunkiin missä poikaystäväni opiskelee, koska meidän oli tarkoitus muuttaa syksyllä yhteen. Sinne on omalta paikkakunnaltani satoja kilometrejä ja tulen pääsemään kouluun melko varmasti todistusvalinnalla. Olisin päässyt oman kaupunkini amkkiin, tänne olisi ollut jopa vaikeampi päästä ja koulu olisi ollut varmasti parempi? En hakenut kuin tuonne yhteen, koska suunnitelmamme oli muuttaa yhteen ja nyt hän sitten lähestulkoon heti kun hakupaperit oli laitettu päättikin ettei haluakaan enää seurustella. Jos en ota paikkaa vastaan, minulta menee vuosi hukkaan, mutta koska olen ujo ja kärsin ahdistuksesta, niin muuttaminen satojen kilometrien päähän paikkakunnalle jolta en tunne ketään tuntuu todella vaikealta. Lisäksi minun on vaikea tutustua uusiin ihmisiinkin. Miten toimisitte vastaavassa tilanteessa? Iältäni olen siis 18-v ja varsinkin äitini on asiasta tosi vihainen, eniten tälle ex-poikaystävälleni. Ei ole tosin hänelle asiasta puhunut vaikka kuulemma mieli tekisikin.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihan hyvä, että tuollaisesta poikkiksesta pääsee nyt eroon... Olisi varmasti aiheuttanut tulevaisuudessakin paljon ongelmia.
Totta. Tuo tyyppi olisi ottanut ne jalat alleen joka tapauksessa.
Hyvä, että on tiedossa jo nyt. Ap ehtii järjestellä opiskeluasioitaan ja tiedustella siirtomahdollisuuksia.
On se kyllä järkkyä, että neitokaiset antavat viedä itseään kuin litran mittaa. Ap älä suostu enää tällaiseen jatkossa. Minun lasta vietiin myös, ja se tuli kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Otat siis sen opiskelupaikan vastaan ja pyydät heti siirtoa ja vetoat noihin syihin. Kysy opintotoimistosta ohjeet. Opintotoimistot on myös kesällä auki. Ehkä joudut aloittaa siellä kauempana, mutta yleensä siirto onnistuu ekan vuoden aikana ja vaikka heti. Älä aikaile!!
Huono ohje, kun emme tiedä edes siirtohakujen vaatimuksia tähän ap.n haluamaan paikkaan. Siirtohaut voi olla vain kerran vuodessa tai jatkuvasti. Ne voi perustua opintomenestykseen ja opintopisteisiin tai sitten siirtohaku ei ole edes mahdollinen. Päättynyt suhde ei varmasti ole riittävä syy. Ensikertalaisuuspisteitä tässä pitää ensisijaisesti miettiä, jos haluaa parempaan ja suositumpaan AMK.hon.
Siirto ei välttämättä ole realistinen vaihtoehto. Opintoja pitää usein olla suoritettuna jo tietty määrä, jotta siirto voidaan myöntää. Riippuu myös siitä, onko vastaanottavassa oppilaitoksessa vapaita paikkoja, eli onko joku esim. keskeyttänyt tai siirtänyt aloitusta vuodella.
Kyllä fiksuinta on nyt jättää paikka vastaanottamatta ja säästää ensikertalaisuus ensi vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske ainakin äitiäsi hakemaan apua. Ei ole normaalia olla vihainen tyttären ex-poikaystävälle.
Kyllä tässä tapauksessa varmastikin on aika normaalia.
Ei, vaan äitinä olisin vihainen tytölle joka heti täysikäistyttyään laski elämänsä poikaystävän varaan.
Miten voi olla varma, että oman paikkakunnan amk olisi mitenkään tasokkaampi. Molemmissa rämmitään kursseja läpi ryhmätenteillä. Omalla paikkakunnalla ei saa edes omaa opiskeluasuntoa vaan joutuu jäämään äidin nurkkiin. Välivuoden aikana väsyy henkisesti ja tuskin tutustuu uusiin nuoriin. Nyt vaan seikkailemaan uudelle paikkakunnalle! Ehtii hankkia monta uutta poikaystävää ennen valmistumista.
Jos uusi paikkakunta on itsessään kiinnostava tai työmahdollisuuksien takia paljon lupaavampi kuin nykyinen, niin muuttaisin. Mutta jos uusi paikkakunta on itsessään ankea, epäkiinnostava ja työmahdollisuuksien kannalta huonompi takapajula kuin nykyinen, niin pitäisin välivuoden.
Eli jos nykyinen on Tampere ja uusi Kajaani, en muuttaisi vaan ottaisin välivuoden. Jos taas nykyinen Kajaani ja uusi Tampere, niin menisin sinne Tampereelle vaikka uusi vähän jännittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tällainen vedättämisen uhriksi joutuminen on tytöille yleisempää, koska tytöt kasvatetaan uhrautumaan miehen ja lasten takia. Kasvatus on niin hienovaraista ja huomaamatonta että sitä ei voi kyseenalaistaa. Ja tytöillä on oman äidin esimerkki.
Näin se on. Olen nähnyt jopa sitä, että muutetaan sen huonompipalkkaisen miehen perässä, koska tällaiset miehethän eivät tee kompromisseja ja heidän työ on AINA tärkeämpää kuin naisen työ.
Naisten pitäisi ottaa tässäkin miehistä mallia. Eli pää pystyyn ja olkaa sopivasti itsekkäitä!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla varma, että oman paikkakunnan amk olisi mitenkään tasokkaampi. Molemmissa rämmitään kursseja läpi ryhmätenteillä. Omalla paikkakunnalla ei saa edes omaa opiskeluasuntoa vaan joutuu jäämään äidin nurkkiin. Välivuoden aikana väsyy henkisesti ja tuskin tutustuu uusiin nuoriin. Nyt vaan seikkailemaan uudelle paikkakunnalle! Ehtii hankkia monta uutta poikaystävää ennen valmistumista.
Täällä saa opiskeluasunnon omalta paikkakunnalta. Missä päin maailmaa sun paikkakunnalla opiskelija-asunnot ovat vain ulkopaikkakuntalaisille? Sanon aloittajalle, että jää sinne asuinpaikkakunnalle, jossa nyt olet. Siellä sinulla on tukiverkko ja tuttavia. Ei mitään järkeä lähteä vastentahtoisesti jonnekin satojen kilometrien päähän huitsin nevadaan. Et sinä siellä nevadassa noin vaan saa jelppiä silloin, kun sitä tarvitset vaikkapa vanhemmiltasi.
Minä en ole suostunut muuttamaan mieheni perässä toiselle paikkakunnalle. En halunnut luopua omasta työpaikastani enkä seudusta, jolla viihdyn. No lopulta mieskään ei sitten halunnut muuttaa koska minä en suostunut muuttamaan toiselle puolelle Suomea hänen perässään. Arvatkaa mitä teki läheiset ihmisemme? Arvostelivat minua, kritisoivat minua ankeaksi ja tylsäksi kun en suostu ottamaan riskejä miehen vuoksi jne. Sain useilta ihmisiltä ihmettelyä ja valitusta siitä että en suostunut muuttamaan toiselle puolelle Suomea vain siksi että mies sinne halusi muuttaa. Ja huom minä olen se meistä isompipalkkainen. Silti ympäristön paine minua kohtaan oli iso.
No sinuna ottaisin opiskelupaikan vastaan,jos se kuitenkin on alalta,jota haluat opiskella.Ja sitten hakisin myöhemmin siirtoa sinne,missä haluan elää.
Muutto kauas ekaa kertaa on jännittävä asia,mutta kolmessa maassa ja kymmenessä kaupungeissa/kylässä asuneen täti-ihmisen kokemuksella voin sanoa,että yksi vuosi sinne tai tänne ei myöhemmin paljon paina.Ota vuosi tilaisuutena itsenäistyä.
Vierailija kirjoitti:
No sinuna ottaisin opiskelupaikan vastaan,jos se kuitenkin on alalta,jota haluat opiskella.Ja sitten hakisin myöhemmin siirtoa sinne,missä haluan elää.
Muutto kauas ekaa kertaa on jännittävä asia,mutta kolmessa maassa ja kymmenessä kaupungeissa/kylässä asuneen täti-ihmisen kokemuksella voin sanoa,että yksi vuosi sinne tai tänne ei myöhemmin paljon paina.Ota vuosi tilaisuutena itsenäistyä.
Ei maksa vaivaa roudata kamoja toiselle puolelle Suomea. Hukkaan heitettyä energiaa. Ota ap joku työ välivuodeksi. Panet säästöön niin paljon kuin pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske ainakin äitiäsi hakemaan apua. Ei ole normaalia olla vihainen tyttären ex-poikaystävälle.
Kyllä tässä tapauksessa varmastikin on aika normaalia.
Ei, vaan äitinä olisin vihainen tytölle joka heti täysikäistyttyään laski elämänsä poikaystävän varaan.
Se on hänen elämänsä,joten sulla ei ole pienintäkään oikeutta vihaan,et omista häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa vaivaa roudata kamoja toiselle puolelle Suomea. Hukkaan heitettyä energiaa. Ota ap joku työ välivuodeksi. Panet säästöön niin paljon kuin pystyt.
Yhtenä vuotena ei paljon tavaroita tarvita .Ihmetyttää nää aikuiset ihmiset, joille muutto on iso juttu. Nuorelta sen vielä ymmärtää.Mutta noin ajattelevat jämöhtääkin sinne kotikaupunkiinsa.
Oli kyllä tyhmä päätös. Lähde nyt vaan sinne uuteen kaupunkiin. Muuttaminen on ihanaa.
En menisi sinne satojen kilometrien päähän olleskaan. Uusi paikkakunta muistuttaisi siitä, että tänne hakeuduin exän takia. Ethän halua muistella koko sälliä enään?
Nyt on hyvä tilaisuus aikuistua ja alkaa korjata tuota itse kertomaasi henkilökohtaisten ominaisuuksien puutelistaa. Hyvä siitä tulee.
En tietenkään muiden puolesta osaa sanoa, mutta luulisin olevan suhteellisen normaalia yhteisen tulevaisuuden suunnittelun jos on suhteessa jonkun kanssa. Samoin luulisin olevan myös normaalia, että suhteet päättyy. Turhaa tästäkään on mitään sukupuolikysymystä vääntää, vaikka mammojen seurassa pienellä miesvihalla plussaa pukkaakin.
Suunnittelu onkin normaalia, ei se että suunnitellaan jotain isoa ja sitten seuraavana päivänä jätetään kumppani tyhjän päälle.
Tyypillistä kyllä miehille että ensin mullistetaan kumppanin elämä ja vasta sitten tajutaan että "enpä minä haluakaan tätä, jätänpä sen". Normaali ihminen miettisi etukäteen.
En nyt ole varma tuleeko siitä jotain karenssia, jos ei otakaan opiskelupaikkaa vastaan?
Itse muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja voin sanoa, että oli vaikeaa sopeutua, kun kaikki kaverit jäivät taakse ja piti selviytyä yksin isossa kaupungissa, jossa en oikein tuntenutkaan sopivani joukkoon.
Koska muutosta menee rahaa ja rahaa menee myös asumiseen, niin tutkisin, että voiko opintoja siirtää vaikka vuodella ja hakea toiseen kouluun sitten ens talvena? Itse pitäisin välivuoden ja tekisin töitä ja lukisin jotain avoimen AMK:n kursseja, jotka voi myöhemmin hyväksiluettaa opintoihin tai sitten avoimen yliopiston, jos siellä on jotain kiinnostavaa.
Loppujen lopuksi jos paikkakunta on pienehkö joutuisit myös näkemään sitä exääsi siellä baareissa ja muualla, mikä vain lisäisi yksinäisyyden tunnettasi. En muuttaisi kuin siinä tapauksessa, että koulu olisi just se minne halusinkin.
Sinun kuselle ja mädälle haisevaa eritettäkö?