Asuntolainan saanti on tehty mahdottomaksi normaalille ihmiselle
Olemme nelihenkinen perhe ja olen katsellut meille omakotitaloa hintahaarukka sellainen 150-180 tuhatta. Pankki sanoi että maksimilaina jonka voin saada on 85000€, siihen tarvitsen 20% omarahoitusosuuden ja takauksia. Eli 17tuhatta pitää olla omaa rahaa. No ehdotin pankille sitten tuon hintaista mummon mökkiä johon on tehty paljon peruskorjauksia, pankki sanoi ettei tuollaiseen anneta lainaa, ei riitä arvo lainan vakuudeksi.
Jos joku ihmettelee niin vaimo on luottotiedoton ja opiskelee korkeakoulututkintoa paremman työn toivossa. Muuten hakisimme yhdessä.
Hauskaa on se, että meille jäisi omakotitalossa asuessa reilusti enemmän rahaa käyttöön per kk. Nyt asumme vuokrakolmiossa 1150€/kk plus vesimaksu 20€ per naama.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää asp-tilille. Niin ennenkin tehtiin, jos ei ollut takaajia. Valtio takasi ja lisäksi siinä oli korkokatto.
Asp on esimerkki suomalaisten sairaasta valtioriippuvuudesta. Älkää sekoittako valtiota asuntoasioihinne. Rajoitaa mm. lainan määrää. Olkaa aikuisia ja pitäkää homma omissa näpeissä.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa luottokortit. Sekin auttaa. Ja sitten asumaan mahdollisimman halpaan vuokrakämppään moneksi vuodeksi ja riittävät säästöt kasaan.
Muistakaa, että omakotitalo on nykyään sellainen statussymboli johon yhä harvemmalla on mahdollisuus päästä kiinni.
Pankki haluaa nähdä, että teillä on raha-asiat kunnossa eli säästöjä kertynyt.
Pysyisin kyllä kaukana 150 - 180 000 euron omakotitaloista ja ostaisin kunnollisen, nykyaikaisemman, vaikka tuplaten maksaakin.
"Halpaa" joutuu remppaamaan 100 000 eurolla ja silti se on edelleen vanha ja kalliimpi lämmittää kuin nykyaikaiset.
Sijainti vaikuttaa. Tuossa ei taidettu sanoa mistä päin etsivät. Minun rivari oli kalliimpi kuin tuo, joten oletin että ovat pieneltä paikkakunnalta ja sieltä voi tuohon hintaan saadakin ihan hyväkuntoisen OKT:n mainitulla summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hintahaitari on 150-180k€, olette etsimässä kämästä mörskää jostain periferiasta. Ei ihme, ettei pankki myönnä lainaa kuolevilla seuduilla sijaitseviin kohteisiin. Arvo laskee. Ei mitään järkeä ostaa sellaista kohdetta.
Taitaa koskea koko Suomea! Suomessa ei ole yhtään järkevää kohdetta.
Asuntomarkkinat on kuplassa, talous on lamassa ja EKP:n piikki menee kiinni.
Kuplaa Suomessa ei varsinaisesti ole (vrt esim Ruotsi), mutta vahvasti eriytyneet asuntomarkkinat kyllä. Pelkkä "oikea" kaupunki (Hki, Tre, Tku) ei riitä, vaan mikrosijainti ratkaisee. Vain hyvin harvoilta alueilta kasvukolmioon kuuluvistakaan kaupungeista kannattaa enää ostaa. Oma asuntoni (järjestyksessä 8.) on onneksi Hgissä hyvällä alueella.
N43
Pankin näkökulmasta luottotiedoton on kykenemätön hoitamaan lainanmaksua. Koska hän on todistettavasti jättänyt maksamatta sellaista mitä on luvannut maksaa.
Samoin jos lainaa hakevalla ei ole euron jeniä omia säästöjä kasassa niin siitäkin voi päätellä paljon. Minusta ei pidä haaveilla omakotitalon ostamisesta jos siihen ei ole yhtään omaa rahaa laittaa. Mielummin niin, että iso osa on etukäteen säästetty.
Opiskelut hoidetaan ja hyvä työpaikka hankitaan ennen perheen perustamista. Näin minulle opetettiin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa luottokortit. Sekin auttaa. Ja sitten asumaan mahdollisimman halpaan vuokrakämppään moneksi vuodeksi ja riittävät säästöt kasaan.
Muistakaa, että omakotitalo on nykyään sellainen statussymboli johon yhä harvemmalla on mahdollisuus päästä kiinni.
Pankki haluaa nähdä, että teillä on raha-asiat kunnossa eli säästöjä kertynyt.
Pysyisin kyllä kaukana 150 - 180 000 euron omakotitaloista ja ostaisin kunnollisen, nykyaikaisemman, vaikka tuplaten maksaakin.
"Halpaa" joutuu remppaamaan 100 000 eurolla ja silti se on edelleen vanha ja kalliimpi lämmittää kuin nykyaikaiset.
Sijainti vaikuttaa. Tuossa ei taidettu sanoa mistä päin etsivät. Minun rivari oli kalliimpi kuin tuo, joten oletin että ovat pieneltä paikkakunnalta ja sieltä voi tuohon hintaan saadakin ihan hyväkuntoisen OKT:n mainitulla summalla.
Heh, joo, okt, jonka arvo droppaa. Siinähän on sitten pommi käsissä. Kuka idiootti edes harkitsee talon ostamista jostain maakunnista.
Nykyään pankit eväävät aika herkästi lainoja jo ostokohteen perusteella. Vanhemmat talot koetaan riskiksi (esim remonttien paisuminen, rakennusvirheet, homeongelmat). Etenkin isommat pankit. Kannattaa kysyä useasta pankista lainatarjousta.
Kaikki sanoo että säästäkää. Säästäminen on vaan todella, todella hidasta jos yrittää pienestä palkasta säästää. Vuokrat on nousseet tosi paljon kuten kaikki muukin.
Hmm, onko nykyään normaalia olla luottotiedoton? Mä oon niin tippunut kelkasta! 😄
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pankit eväävät aika herkästi lainoja jo ostokohteen perusteella. Vanhemmat talot koetaan riskiksi (esim remonttien paisuminen, rakennusvirheet, homeongelmat). Etenkin isommat pankit. Kannattaa kysyä useasta pankista lainatarjousta.
Tulispa se digieuro, niin saataisiin rahat vttuun mädästä pankkisysteemistä.
En sanoisi, että tilanteenne on normaali - luottotiedottomuus, ei säästöjä (selittynee lapsien määrällä), 4 lasta hankittu ennen asunnon ostamista.
Minulla oli useamman vuoden kausi, jolloin en mitenkään saanut pankista asuntolainaa. Olin yksinyrittäjä, ja sieltä sanottiin suoraan, että maksukyky ei riitä ja tulojakaan he eivät voineet arvioida riittävän vakaiksi. Tein sitten kaksi vuotta kahta työtä, vakituisella työsopimuksella tehdashommaa kolmivuorossa (silloin näitä töitä oli hyvin tarjolla kolmikymppiselle, nyt en enää kelpaisi niihinkään hommiin) ja omalla yrityksellä lisäksi niin paljon kuin jaksoin. Säästin kahdessa vuodessa 15 000 omarahoitusta ja sain maksukykyni näyttämään riittävältä. Kun talokaupat oli tehty, lopetin aika nopeasti palkkatyön ja jatkoin yrittäjänä. Olin kyllä todella uupunut sen rupeaman jälkeen.
Kannattaa siis miettiä, millä keinoilla voisit parantaa asuntolainakelpoisuutta, ja tehdä sitten suunnitelma. Jos puolisosi valmistuu muutamassa vuodessa, se on vielä suhteellisen lyhyt aika. Myös luottotiedoton voi olla kanssahakijana asuntolainassa, ainakin jos hän on vakitöissä. Tai ainakin näin oli aikaisemmin, liekö sekin tilanne muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Pankin näkökulmasta luottotiedoton on kykenemätön hoitamaan lainanmaksua. Koska hän on todistettavasti jättänyt maksamatta sellaista mitä on luvannut maksaa.
Samoin jos lainaa hakevalla ei ole euron jeniä omia säästöjä kasassa niin siitäkin voi päätellä paljon. Minusta ei pidä haaveilla omakotitalon ostamisesta jos siihen ei ole yhtään omaa rahaa laittaa. Mielummin niin, että iso osa on etukäteen säästetty.
Aha!
Mulla ei ole luottotietoja, koska luottotietoja ei ole olemassa. Mitään en ole ikinä jättänyt maksamatta eikä ole maksuhäiriömerkintöjä.
Mulla on lainalupaus 220 tuhannelle. Olen kahden teinin yh. Omaa rahaa sattuu olemaan 200 tonnia edellisen asunnon myynnistä. Eli aika paljon saa olla omarahoitusta suhteessa lainan määrään.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että tilanteenne on normaali - luottotiedottomuus, ei säästöjä (selittynee lapsien määrällä), 4 lasta hankittu ennen asunnon ostamista.
2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää asp-tilille. Niin ennenkin tehtiin, jos ei ollut takaajia. Valtio takasi ja lisäksi siinä oli korkokatto.
Asp on esimerkki suomalaisten sairaasta valtioriippuvuudesta. Älkää sekoittako valtiota asuntoasioihinne. Rajoitaa mm. lainan määrää. Olkaa aikuisia ja pitäkää homma omissa näpeissä.
Ei kukaan pakota ottaamaan vastaan valtion tukea ensiasunnon ostamiseen. Voi ottaa ihan täydellä hinnalla lainan ilman mitään ASP juttuja jos niin halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha!
Mulla ei ole luottotietoja, koska luottotietoja ei ole olemassa. Mitään en ole ikinä jättänyt maksamatta eikä ole maksuhäiriömerkintöjä.
Tiedät ihan hyvin mitä luottotietojen menettämisellä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Lainaehdot ovat syystäkin tiukentuneet, koska velallisten maksukyky on heikentynyt koko ajan korkojen noustessa. Toki vaaditaan ne hyvin hoidetut raha-asiat ja säännölliset palkkatulot molemmilta, mutta myös omarahoitusosuus tai henkilötakaus, jos ei ole säästöjä tai ensiasunnon ostaja.
Ainoa syy, miksi hallitus on tiukentanut näitäkin ehtoja on se, että halutaan yhä useampi keskituloinen pysyvästi vuokraloordien läskejä lihottamaan ilman mahdollisuutta ostaa ikinä omaa asuntoa.
Asunnon ostaminen nuorille on tehty ihan toivottomaksi tänä päivänä. Nuo omarahoitusosuudet ja henkilötakaukset ovat aivan valtavan suuria eikä useimmilla niitä ole mahdollisuutta saada mistään samalla, kun pitäisi vuokraakin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Niitä maksetaan, että saa kohtuu hintaa palveluja koska itse kustannettuna maksaisi 100 kertaa enemmän. Toisekseen eläkettä maksetaan itselleen. Kolmanneksi verotus ei ole mitenkään korkea.
Mitä kohtuuhintaisia palveluja veroilla saa?
Esim. tehohoitopaikka maksaa suomessa 3500€/vrk Saksassa 1280€/vrk
Eläkemaksut on neljännes palkkakuluista. Tuolla rahalla jokainen asuisi omistamassaan asunnossa 5v-10v työnteon jälkeen ja säästäisi sen jälkeen monta sataa kuussa. Suomessa sosiaaliturvan kokoisen eläkkeen tienaamiseen menee 22v.
Taitaa koskea koko Suomea! Suomessa ei ole yhtään järkevää kohdetta.
Asuntomarkkinat on kuplassa, talous on lamassa ja EKP:n piikki menee kiinni.