Kuuluvatko mielestänne nepsyt automaattisesti erityisluokkiin?
Vai voiko osa opiskella hyvin ns. tavallisissakin luokissa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ihme kuvitelma, että kaikki nepsyt ja erityisluokkalaiset ovat häiriköitä. Meidän lapsi on erityisluokassa osin, koska itse häiriintyy erityisluokassa. Itse istui vaan pulpetin alla, koska halusi olla rauhassa. Pienluokassa viihtyy hyvin, koska siellä on rauhallista ja saa keskittyä kouluhommiin.
Häiriintyi siis tavallisessa luokassa. Erityisluokassa viihtyy hyvin ja pystyy keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nepsy?
Kakara jota ei ole kasvatettu joka ei halua tehdä mitään muuta kuin pelata.
Etkö siis usko, että on olemassa synnynnäisiä neurologisia poikkeavuuksia?
Toki on, mutta siinä on kyse marginaalitapauksista. Puhutaan maksimissaan muutamasta prosentista ihmisistä.
Muutama prosentti on iso ihmisjoukko, ei mikään marginaalinen harvinaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nepsy?
Toki on, mutta siinä on kyse marginaalitapauksista. Puhutaan maksimissaan muutamasta prosentista ihmisistä.
Mihin perustat mielipiteesi?
Ihmisten käytöksen havainnointiin. Lähes kaikki pystyvät olemaan normaalisti jos haluavat. Voimakkaan poikkeavia joiden käytös ei mahdu normaalin luonnevaihtelun piiriin on harvassa.
Ei nepsyyttä voi nähdä vain sillä pystyykö olemaan ulospäin jokusen tunnin "normaalisti". Moni nepsy pystyy, mutta kuormittuu ja räjähtää esimerkiksi kotona. Ja osa istuu aivan rauhassa koululuokassa, mutta ajatukset harhailevat aivan muualla eli keskittyminen kärsii ja oppiminen sitä kautta. Ja monta muuta eri muotoa. Ei nepsyys ole vain "voimakkaan poikkeavaa käytöstä", eikä kaikki tuollainen käytös ole nepsyyttä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nepsy?
Mihin perustat mielipiteesi?
Ihmisten käytöksen havainnointiin. Lähes kaikki pystyvät olemaan normaalisti jos haluavat. Voimakkaan poikkeavia joiden käytös ei mahdu normaalin luonnevaihtelun piiriin on harvassa.
Ei nepsyyttä voi nähdä vain sillä pystyykö olemaan ulospäin jokusen tunnin "normaalisti". Moni nepsy pystyy, mutta kuormittuu ja räjähtää esimerkiksi kotona. Ja osa istuu aivan rauhassa koululuokassa, mutta ajatukset harhailevat aivan muualla eli keskittyminen kärsii ja oppiminen sitä kautta. Ja monta muuta eri muotoa. Ei nepsyys ole vain "voimakkaan poikkeavaa käytöstä", eikä kaikki tuollainen käytös ole nepsyyttä ollenkaan.
Se on ihan normaalia että ihminen kuormittuu tai että ajatukset harhailevat. Ihmisten leimaaminen nepsyiksi (90% vääriä diagnooseja) on järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Enempi vähempi nepsyjä on vaikka kuinka ja paljon. Ihan normisti tekevät töitä ja etenevät uralla. Samoja kouluja ovat käyneet kuten muutkin. Tiedän työkuvioista useita. Juuri kukaan ei spekuloi töissä että tuo on nepsy tai tuon sukupuolinen suuntaus on erilainen jne. Se ei vaan ole mitenkään työn suorittamista edistävää. Minusta nepsyjen karsinoiminen olisi hulluutta. Lähinnä tulee mieleen, että siellä istutettaisiin päähän sairauden tuntoa ja torpattaisiin ns. normaali elämä.
Millä tavalla erityisluokalla olo estää "normaalin elämän", mitä se sitten kenellekin tarkoittaa? Minusta olisi päin vastoin loogisempaa, että ennemminkin normaaliluokalla ilman riittäviä tukitoimia oleminen aiheuttaa syrjäytymistä.
Kyllä moni voi opiskella tavallisessa luokassa. Itse tiedän monta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyt kuuluvat tähän laitteeseen:
Allekirjoittakaa adressi autistien eutanasiasta lääkärin määräyksellä! Adressit.com
Onko tänäänkin paskoja asiakkaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enempi vähempi nepsyjä on vaikka kuinka ja paljon. Ihan normisti tekevät töitä ja etenevät uralla. Samoja kouluja ovat käyneet kuten muutkin. Tiedän työkuvioista useita. Juuri kukaan ei spekuloi töissä että tuo on nepsy tai tuon sukupuolinen suuntaus on erilainen jne. Se ei vaan ole mitenkään työn suorittamista edistävää. Minusta nepsyjen karsinoiminen olisi hulluutta. Lähinnä tulee mieleen, että siellä istutettaisiin päähän sairauden tuntoa ja torpattaisiin ns. normaali elämä.
Millä tavalla erityisluokalla olo estää "normaalin elämän", mitä se sitten kenellekin tarkoittaa? Minusta olisi päin vastoin loogisempaa, että ennemminkin normaaliluokalla ilman riittäviä tukitoimia oleminen aiheuttaa syrjäytymistä.
Tukitoimien sijasta nepsyt tarvitsisivat kurinpitotoimia. Nepsylapsenkin pitää ymmärtää, että se on hänen omalla vastuullaan käyttäytyä kunnolla ja ettei diagnoosin taakse voi paeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukitoimien sijasta nepsyt tarvitsisivat kurinpitotoimia. Nepsylapsenkin pitää ymmärt
Tiedän monia nepsyjä, jotka ovat parempikäytöksisiä kuin ns. normaalit ihmiset.
Minulla on diagnosoitu autismi ja ihan hyvin pärjäsin normaalilla luokalla. Kävin myös lukion ja nyt olen ammattikorkeakoulussa, molemmissa pärjännyt loistavasti. Enemmän työtä se tietysti on vaatinut, kun kuormitun niin helposti ja keskittyminen on mitä on.
Kyllä, kaikki jolla joku diagnoosi niin pois normi luokasta. Jos vanhemmat vängän väkisin jokaiselle lapselleen sen diagnoosin haluavat niin sitten on myös kestettävä se, että lapsi ei ole enää "normaali ja näin ollen hän ei kuulu normi luokkaan.
Jo omassa luokassani oli aikoinaan näitä erityisiä oppilaita ja kyllä se veeitutti pientä ihmistä kun toinen sai erikoiskohtelua ja muut ei.
Suurin osa nepsyistä on nykyisin ulkkareita, tai toinen vanhemmista on muualta kuin Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on diagnosoitu autismi ja ihan hyvin pärjäsin normaalilla luokalla. Kävin myös lukion ja nyt olen ammattikorkeakoulussa, molemmissa pärjännyt loistavasti. Enemmän työtä se tietysti on vaatinut, kun kuormitun niin helposti ja keskittyminen on mitä on.
Minulla on Asperger ja ADD. Käytynä normiluokassa peruskoulu, lukio, AMK ja yliopisto. Ihan ei kannattaisi lähteä yleistämään näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kaikki jolla joku diagnoosi niin pois normi luokasta. Jos vanhemmat vängän väkisin jokaiselle lapselleen sen diagnoosin haluavat niin sitten on myös kestettävä se, että lapsi ei ole enää "normaali ja näin ollen hän ei kuulu normi luokkaan.
Jo omassa luokassani oli aikoinaan näitä erityisiä oppilaita ja kyllä se veeitutti pientä ihmistä kun toinen sai erikoiskohtelua ja muut ei.
"Kyllä, kaikki jolla joku diagnoosi niin pois normi luokasta."
Ihosairauksi, allergia, astma, 1 tyypin diabetes, epilepsia, lasten reumat, ahdistuneisuus, syömishäiriö...
Itselläni on riagnosoitu add (nyk. Adhd-i) ja olen käynyt kouluni tavallisessa peruskoulussa. Haaveilin, olin kiltti ja hiljainen 10 käyttäymisnumerolla oleva lapsi, joka kävi lukematta 8 oppilaana peruskoulun läpi.
Olen saanut tasapainoisen, rakastavan kasvatuksen sekä jopa nykyaikaan verraten vahvan kurin ja rajat.
Silti se ei poista haasteita, jotka pääosin ovat liittyneet muiden ihmisten ennakkoluuloihin itsestäni ja aiitä johtuvaan ulkopuolisuuden tunteeseen, joka liittyy erilaisuuteen suhteessa muihin, jota on myös suoraan minulle osoitettu. Olen kuitenkin ihan keskituloinen veronmaksaja, joten mitenkään erityinen en ole suurimpaan osaan verrattuna työikäisistä kansalaisista niin kyvyiltäni kuin ulkonäkönikään puitteissa (en kerro diagnoosistani, koska siitä on ollut itselleni enemmän haittaa kuin hyötyä). Muut ihmiset ovat enemmän sekaisin ympärilläni nyt aikuisiällä kuin itse olen. Kiitos vanhempieni, jotka eivät arvostelleet tai rajoittaneet minua kokeillessani kykyjäni mm. harrastuksissa, joten sain itselleni hyvän itsetunnon ja kokemuksen siitä, että kykenen siihen, mihin muutkin lapset.
Liikunta muuten auttaa purkamaan levottomuutta ja impulsiivisuutta sekä auttaa keskittymään (yhdessä mahdollisen lääkityksen ja säännöllisten elintapojen kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Erityisluokka on aika kallis tapa rangaista vanhempia väärän diagnoosin hommaamisesta. Paljon helpompi olisi vaan kiristää diagnoosien kriteereitä reilusti ja myös ottaa jo myönnetyt diagnoosit uuteen tarkasteluun.
Meidän luokalla oli autisti, jota tosin en sellaiseksi silloin tiennyt. Peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukitoimien sijasta nepsyt tarvitsisivat kurinpitotoimia. Nepsylapsenkin pitää ymmärt
Nämä ovat joko trolleja tai sitten ihmiset ovat aivan pihalla millaisia nepsyt ovat. Yksi tuntemani on hiljaa ja omista aatoksissaan. Toinen innokas ja hyvin käyttäytyvä koululainen, mutta opettajalla ja luokkakavereilla menee hermot, kun yksi on aina käsi pystyssä ja vastaamassa joka kysymykseen...Mutta koska ajatus harhailee, on vastaus aina kilometrin pituinen ajatuksenvirta asiasta ja sen vierestä. Ja koska ilmeisesti hieman autismin piirteitä, ei osaa lukea sosiaalista tilannetta, että muita ei kiinnosta hänen luentonsa.
Sitten taas ei-nepsy voi tarvita erityisluokkaa esim. oppimisvaikeuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millähän perusteella erityisluokassa ei osata hoitaa tätä asiaa?
Nykyään on kai tapana laittaa mahdollisimman moni "poikkeavakin" normaaliluokkaan. Toisille se sopii, toisille ei.