Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Työterveydenhuolto ei ole sama kaikille

Vierailija
03.05.2024 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010396616.html

Pitäisikö työterveydenhuoltoon käytetyt varat siirtää julkisen terveydenhuollon alle ja käytännössä lopettaa työssäkäyvien erityisterveyshuolto?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat vain kateellisia siitä että työssäkäyvät saamme työterveydenhoidon ilmaiseksi ja ilman jonoja kun taas työttömät itse joutuvat jonottamaan viikkoja ja maksamaan potilaslaskuja terveydenhoitajalla ja lääkärissä käymisestä.

No, minä en ole saanut kuin työhöntulotarkastuksen. 

Vierailija
22/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat vain kateellisia siitä että työssäkäyvät saamme työterveydenhoidon ilmaiseksi ja ilman jonoja kun taas työttömät itse joutuvat jonottamaan viikkoja ja maksamaan potilaslaskuja terveydenhoitajalla ja lääkärissä käymisestä.

Luitko juttua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltohan on työnantajan maksama , eikö? En ymmärrä aloituksen enkä kirjoituksen pointtia, meidän firmassa on melko suppea työterveyshuolto mutta miten minua auttaisi sen poistuminen kokonaan? Lisää ihmisiä jonottamaan jo valmiiksi tukossa oleviin terveyskeskuksiin? 

Meillä on suppea työterveys ja käyn aina julkisella puolella, koska ei voi tietää mitä siihen kuuluu. Vakavammat jutut ovat aina sitten terveyskeskuksen hoidettava, mutta työterveys tietenkin haluaa kaikki "tiedot" näistä tutkimuksista. Mitä en tietenkään anna, koska sairauden hoito ei heille kuulu. Tämä pompttaminen kahden eri terveydenhuollon kanssa on täysin naurettavaa asiakkaan puolesta. En ymmärrä miksi työterveyshuollolla olisi mitään oikeutta edes tietää tutkimuksista, mitä he eivät itse määrää ja toteuta, koska ne eivät kuulu sopimukseen?

Vierailija
24/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono tulevaisuus on sellainen jossa julkinen terveydenhoito ajetaan budjettileikkauksilla niin huonoitasoiseksi, että sitä tyytyvät käyttämään vain ne joilla ei ole muuta vaihtoehtoa.

Työssäkäyvät ja muut "paremmat ihmiset" siirtyy käyttämään yksityisiä palveluita ja "työttömät ja muut köyhät" joutuu pärjäämää ilmaisella huonotasoisella julkisella puolella.

Sitä tuskin kukaan Suomessa haluaa. Paitsi Kokoomus, tietenkin.

Ei se julkisella käyminne ole ilmaista. Terveydenhoitajalla vierailusta muistetaan potilasta  31,60 euron laskulla per kerta joka lähetetään postitse kotia.

Vierailija
25/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltohan on työnantajan maksama , eikö? En ymmärrä aloituksen enkä kirjoituksen pointtia, meidän firmassa on melko suppea työterveyshuolto mutta miten minua auttaisi sen poistuminen kokonaan? Lisää ihmisiä jonottamaan jo valmiiksi tukossa oleviin terveyskeskuksiin? 

Kela korvaa työnantajalle jonkin määrän kustannuksista.   Mulla 60 % mielessä mutta  varmaan vaan jostain saanut tuon prosentin päähäni.

Vierailija
26/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä työterveydenhuolto on kannustin mennä töihin. Jenkeissä on jo varmaan sata vuotta firmat tarjonneet ilmaisen hammashoidon jolla houkuttelevat työntekijöitä.

Vierailija
27/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tosi kateellisia ovat meidän minimistä, johon kuuluu terveydenhoitajan tarkastus muutaman vuoden välein.

Vierailija
28/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se minimi on ihan yhtä tyhjän kanssa. Käyt silloin tällöin terkkarin luona kuuntelemassa samat lässytykset, miten pitää liikkua ja syödä terveellisesti. Kyllä siihen pitäisi kuulua vähintään sairauslomatodistusten kirjoittaminen.

Vierailija
29/29 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työnantajsita pitää työntekijöitä sen verran arvokkaina ja vaikeasti korvattavina, että haluaa satsata heidän terveydenhuoltoon. Näissä firmoissa on usein myös muita etuja, ja mm. palvelu sairaan lapsen hoitamiseksi. Olisi aivan hölmöä, että nämä työnantajat velvoitetaan maksamaan jonkun muun työterveyshuoltoa. Pitäisikö kaikkien saada sitten vain minimi? 

Koulutus ja työpaikka on monille oma valinta. On ollut jo 90-luvulla tiedossa, että kannattaa käydä koulua, saada kohtuullisia arvosanoja, hankkia tutkinto ja pinnistellä työpaikassa. Koska siten saa palkkaa, työterveyttä ja muita etuja. KYllä tiedän, että osalla opiskelun esteenä on oppimisvaikeudet, keva, nepsyhaasteet, sairastelu, vanhempien malli, mutta kyllä osaa ei vaan ole nuorena kiinnostanut opiskella tai valittiin joku fancy-ala, kuten parturikampaaja tai vastaava. Koska se fysiikka ja matikka oli niin tylsää!