Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen seurantasovellus - minkä ikäisenä lopetettava?

Vierailija
02.05.2024 |

Näitä kelloon ja kännykkään asennettavia live-seurantasovelluksia on vaikka minkälaisia. Tuttuni normaali täysin terve lapsi tietää kyllä että hän on seurantasovelluksessa näkyvillä joka hetki.

Minkä ikäisenä tällainen äidin lapsensa seuraaminen on teistä jo outoa ja jotain muuta kuin tervettä?

12v, 15v, 18v entä sen jälkeen? 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut todella ahdistavaa, jos vanhemmat olisivat kyylänneet jokaista liikettäni jonkun puhelinsovelluksen avulla 😬

Väitän kyllä, että suurin osa ei seura jokaista liikettä vaan katsoo sijainnin vain poikkeustilanteissa. Esim. kun lapsi ei vastaa tai on myöhässä kotiintuloajasta. 

Jos lapsi ei vastaa tai halua vastata kai hän osaa sen sovelluksen poiskin laittaa. Minusta ihan sopimuskysymys käytetäänkö sovelluksia vai ei. Jos ongelmia ilmenisi niin tuskin niihin mikään seurantasovellus auttaisi vaan ne pitää hoitaa muuten.

Vierailija
42/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 13 ja seuraan sijaintia tarvittaessa. En ehkä muusta syystä, mutta on 1-tyypin diabeetikko ja siltä varalta, että yksin liikkuessaan tulee hypoglykemia olen pitänyt tuota seurantaa. Lapsi tietää toki asiasta. En osaa sanoa seuraisinko, jos sitä ei olisi. 

Diabetes onkin poikkeussyy.  Ketjussa kyse täyspäisistä terveistä lapsista Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä asenteita osalla. Ihan kuin se sijainninjako olisi joku maailman suurin yksityisyyttä loukkaava asia. Omassa tuttavapiirissä se on suurimmalla osalla käytössä, mutta kukaan ei kyttää esim. teinien sijaintia. Kuitenkin tiedän mm. tapauksen, jossa jo aikuinen lapsi pelastui kidnappauksesta, koska vanhemmilla oli sijainti näkyvillä ja ehti laittaa viestiä äidilleen. Se on käytössä, jotta sitä voidaan käyttää tarvittaessa. Ei sen takia, että vanhemmat muka maanisesti seuraisivat teiniensä jokaista liikettä.

Vierailija
44/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se seuraaminen lopu itsestään siinä vaiheessa kun vanhempia lakkaa kiinnostamasta omien lapsien pärjääminen. Välillä melkein toivon että mun vanhempia kiinnostais seurata missä oon vaan kun ei heitä vois vähempää kiinnostaa. Kiinnostus lakkasi about siinä vaiheessa kun täytin 20 ja sen jälkeen ei oo lapset enää olleet heille millään tavalla tärkeitä paitsi jos tarvitaan johonkin hanttihommaan.

Vierailija
45/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta millaisia ohjelmia/sovelluksia tähän on, osaako joku vinkata? Mies on tällaista ehdottanut jo aiemmin, siis minulle ja hänelle laitettavaksi, ja eilen olisi ollut tosi hyödyllinen että olisi miehen sijainnin nähnyt. Pitää laittaa toimeksi.

Meillä käytössä Life360

Kiitos! Iphoneja meillä ei ole, eli perehdyn tähän.

Vierailija
46/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisiä asenteita osalla. Ihan kuin se sijainninjako olisi joku maailman suurin yksityisyyttä loukkaava asia. Omassa tuttavapiirissä se on suurimmalla osalla käytössä, mutta kukaan ei kyttää esim. teinien sijaintia. Kuitenkin tiedän mm. tapauksen, jossa jo aikuinen lapsi pelastui kidnappauksesta, koska vanhemmilla oli sijainti näkyvillä ja ehti laittaa viestiä äidilleen. Se on käytössä, jotta sitä voidaan käyttää tarvittaessa. Ei sen takia, että vanhemmat muka maanisesti seuraisivat teiniensä jokaista liikettä.

Eihän se ole mikään loukkaus jos siitä on lapsen kanssa sovittu. Eikä se välttämättä ole edes loukkaus vaikka sen tekisi salassakin mutta salailu usein rikkoo luottamuksen ja aiheuttaa vain entistä suurempia ongelmia.

Vierailija
47/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta millaisia ohjelmia/sovelluksia tähän on, osaako joku vinkata? Mies on tällaista ehdottanut jo aiemmin, siis minulle ja hänelle laitettavaksi, ja eilen olisi ollut tosi hyödyllinen että olisi miehen sijainnin nähnyt. Pitää laittaa toimeksi.

Iphonesaa Find my friend, androidessa google mapsin paikannus. Lapsen puhelimesta pannaan päälle ja sieltä sen myös saa pois.

Vierailija
48/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iphonesaa Find my friend, androidessa google mapsin paikannus. Lapsen puhelimesta pannaan päälle ja sieltä sen myös saa pois.

Kiitos, ai mapsissakin on. Ja meillä ei tosiaan lapsen puhelimeen olla laittamassa vaan miehelle ja mulle.

Vierailija
49/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut todella ahdistavaa, jos vanhemmat olisivat kyylänneet jokaista liikettäni jonkun puhelinsovelluksen avulla 😬

Väitän kyllä, että suurin osa ei seura jokaista liikettä vaan katsoo sijainnin vain poikkeustilanteissa. Esim. kun lapsi ei vastaa tai on myöhässä kotiintuloajasta. 

Jos lapsi ei vastaa tai halua vastata kai hän osaa sen sovelluksen poiskin laittaa. Minusta ihan sopimuskysymys käytetäänkö sovelluksia vai ei. Jos ongelmia ilmenisi niin tuskin niihin mikään seurantasovellus auttaisi vaan ne pitää hoitaa muuten.

Mun lapsella unohtuu puhelin usein äänettömälle eikä vastaa sen takia. Silloin on ihan kätevä katsoa sovelluksesta, että onko tulossa vai unohtunut jonnekin. Kyllä se sovellus vaan siinä kohtaa auttaa. 

Vierailija
50/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä ehdottoman salaista agenttielämää elävät nämä, joille ajatus sijainnin jakamisesta läheisten kanssa ahdistaa. Välillä saan spontaania lenkkiseuraa, kun joku suvustani huomaa life 360:stä minunkin olevan lenkillä.

Vierailija
51/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti nämä lapsen täytyy antaa elää huutavat ovat niitä, joiden lapset pyörii jossain Kampissa ja Triplassa tai vastaavissa. Vapettavat minkä ehtivät ja terrorisoivat muita. Lisäksi vanhemmat toivovat, että muuttavat mahdollisimman nuorena pois, ettei tarvitse kiinnostua lapsestaan sitäkään vähää.

Ja seurantasovelluksia varmuuden vuoksi käyttävät niitä, jotka välittävät lapsistaan eivätkä pidä näitä pelkkänä taakkana. 

Vierailija
52/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä ehdottoman salaista agenttielämää elävät nämä, joille ajatus sijainnin jakamisesta läheisten kanssa ahdistaa. Välillä saan spontaania lenkkiseuraa, kun joku suvustani huomaa life 360:stä minunkin olevan lenkillä.

Hahah, samaa juuri mietin. Minusta esim. teinin sijainnin jako kertoo enemmän siitä, että perheessä on hyvät ja mutkattomat välit. Varsinkin, jos tämä tehdään hyvässä hengessä. Eikä sillä sijainnin jaolla mitään hölmöilyä kuitenkaan päästä estämään.

Mutta tässä vaaditaan nimenomaan keskenäistä kunnioitusta sekä hyvät mutkattomat välit. Esim. itse en ikinä jakaisi sijaintiani rajattoman äitini kanssa, koska saisin päivittäin viestejä ja puheluita liittyen siihen missä olen ja mitä siellä teen. Sellaisen vanhemman kanssa minkään ikäinen ei halua jakaa sijaintiaan. 

Vierailija
53/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti nämä lapsen täytyy antaa elää huutavat ovat niitä, joiden lapset pyörii jossain Kampissa ja Triplassa tai vastaavissa. Vapettavat minkä ehtivät ja terrorisoivat muita. Lisäksi vanhemmat toivovat, että muuttavat mahdollisimman nuorena pois, ettei tarvitse kiinnostua lapsestaan sitäkään vähää.

Ja seurantasovelluksia varmuuden vuoksi käyttävät niitä, jotka välittävät lapsistaan eivätkä pidä näitä pelkkänä taakkana. 

Hohhoija Kerroin nuorena vanhemmilleni menoistani. Se riitti. En olisi suostunut seuranta-appeihin sun muihin kyttäämisiin, ja ihan normaali olin.

Vierailija
54/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt aikuinen lapseni itse ehdotti, että jakaa sijaintinsa minulle, jotta hänen ei tarvitse aina kertoa missä on. Lähti tilanteesta, jossa nuori ei ollut tullut yöllä kotiin ja en saanut häntä vielä seuraavana aamupäivänäkään kiinni, kun nukkui.

Vierailija
55/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En elä salaista agenttielämää, sijaintini ei vain kuulu kenellekään

Vierailija
56/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen kyttääminen ole missään iässä hyvä asia. Täysin ilman seurantaa viuhdoin milloin missäkin lapsuudessani 70-luvulla, selvisin hengissä, ja olen menestynyt elämässäni hyvin. Ei ihme jos nuorilla lisääntyy mielenterveysongelmat, jos vanhemmat seuraa ja kyttää kuin Jeesus konsanaan. Joku yksityisyys sillä lapsellakin pitää olla.

Vierailija
57/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä varmuuden? En mä ainakaan käytä sovelluksia ihan siitä syystä että en koe niitä tarvitsevani. Lapset kertovat missä ovat ja jos en saa heitä joka sekunti kiinni niin ei se seuranta sovellus mitään auttaisi. Ja lapset on 15 ja pian 18 v. Sovelluksia voidaan käyttää tilanteissa jossa se sijainti on hyvä tietää esim. joskus näitä voi tulla kun ollaan vaikka oltu lomailemassa siellä Hesassa ja pitää tietää missä toinen on esim. tulossa.

Vierailija
58/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se seuraaminen lopu itsestään siinä vaiheessa kun vanhempia lakkaa kiinnostamasta omien lapsien pärjääminen. Välillä melkein toivon että mun vanhempia kiinnostais seurata missä oon vaan kun ei heitä vois vähempää kiinnostaa. Kiinnostus lakkasi about siinä vaiheessa kun täytin 20 ja sen jälkeen ei oo lapset enää olleet heille millään tavalla tärkeitä paitsi jos tarvitaan johonkin hanttihommaan.

Tämä. Eräs tuntemani 20v pyysi et vanhemmat seuraisivat, sillä ei saa muutoin riittävää huomiota!   Ei ole ainoa keino hänellä yrittää tulla nähdyksi.

Vierailija
59/61 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten palstan konsensus oli, että ihan hirveää yksityisyyden loukkaamista lähettää lapsesta kuva WhatsAppissa isovanhemmille, kun ettekö tajuu, että sitten se kuva on ikuisesti netissä WA:n arkistoissa ja ties minkä pedofiilien hyväksikäytettävissä!!!

Nyt enemmistö näyttää ihmettelevän, mitä salaisen agentin elämää ihmisen pitää haluta elää, jos ei koko ajan halua raportoida sijaintiaan jollain sovelluksella koko suvulle (ja firmalle, joka sovelluksen tarjoaa).

Näköjään ajat muuttuvat.

Meillä ei ole kummankaan suvun kautta tullut edes mieleen mikään jatkuva koko suvun sijainnistaraportointi. Toivottavasti anoppi ei tästä kuulekaan, koska varmaan haluaisi tuollaisen sovelluksen. Voisihan siitä epäilemättä kieltäytyä, ja sen tietäisi, millainen paasaus ja päivittely ja "miksi ette halua pitää yhteyttä sukuun"-suurentelu siitä seuraisi. Haluan pystyä käymään esim. pk-seudulla ilman, että heti tulee kyselyä, että miksi ette tulleet käymään, vaikka olitte täällä päin liikkeellä.

Joskus kun on vaikka pitänyt tavata jossain, niin siksi aikaa on laitettu WhatsAppissa sijainnin näyttö päälle. Ja sitten taas pois, kun on löydetty toisemme.

Vierailija
60/61 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pakko nostaa tätä ketjua.

Ymmärrän nykypäivänä hienon teknologian saatoksena lasten seuraamisen näillä apeilla sekä muun perheen kanssa jos siinä kunnioitetaan niitä terveen ihmisen järjen rajoja. Miehen exä on asentanut tällaisen kyseisen apin heidän lapsen puhelimeen, ja jossain vaiheessa lapsen isäviikonloppuina saimme tietää että hän kuuntelee tämän apin kautta meitä. V*ttu mitä touhua, että toisten kotirauhaa rikotaan ja vieläpä oman lapsen puhelimensa kautta. Tässä menee mulla ymmärrys nuihin saakelin seuranta-appeihin.. 

Että kannattaa mietiskellä nuita appeja jos ei halua että exät sun muut ankeuttajat seurailee ja kuuntelee sinua päivittäin.. 🥲