Lapsen seurantasovellus - minkä ikäisenä lopetettava?
Näitä kelloon ja kännykkään asennettavia live-seurantasovelluksia on vaikka minkälaisia. Tuttuni normaali täysin terve lapsi tietää kyllä että hän on seurantasovelluksessa näkyvillä joka hetki.
Minkä ikäisenä tällainen äidin lapsensa seuraaminen on teistä jo outoa ja jotain muuta kuin tervettä?
12v, 15v, 18v entä sen jälkeen?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat alaikäisistä lapsistaan vastuussa joten 18v jälkeen se tulee lopettaa elleivät muuta sovi.
Siis koko teiniaika vanhempien liveseurannassa?? Minusta jotain täytyy olla pielessä sekä vanhemmilla et nuorella jos tuollaista haluaa.
Jotenkin ihan sairasta jos jonkun teinin sijaintia pitää koko ajan seurata.
Tämä.
No ei ilman lupaa saa seurata tietenkään, eli siinä vaiheessa kun se ei ole enää teinille ok niin lopeta.
Minä ainakin luota omiin teineihini niin paljon ettei todellakaan tarvitse seurata. Ehkä tuo on tarpeen jos lapsi ei ole luottamuksen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat alaikäisistä lapsistaan vastuussa joten 18v jälkeen se tulee lopettaa elleivät muuta sovi.
Siis koko teiniaika vanhempien liveseurannassa?? Minusta jotain täytyy olla pielessä sekä vanhemmilla et nuorella jos tuollaista haluaa.
Tässä on lisäksi jotain tosi ristiriitaista... Nämä samat teinit joita seurataan koko ajan ja jotka ei ole ikinä saaneet olla ilman vanhempien valvontaa eivät myöskään edes täysi-ikäistyttyään muuta pois vanhempien luota, löydä seurustelukumppaneita tai mene mihinkään iltarientoihin kavereiden kanssa.
Itse älylaitteettoman nuoruuden vielä kokeneena vähän ihmeissäni seuraan millaisia näistä mahtaa kasvaa kun elämässä ei ole saanut olla mitään pettymyksiä, osallistumisesta on palkittu ja teini-iässä ei ole kapinoitu. Aika moni mahtaa olla hukassa sitten joskus jos joutuu todellisuuden kanssa tekemisiin. Tai ehkä eivät joudu kun jäävät vanhempien nurkkiin.
Kyllähän nyt vanhemman pitäisi suurin piirtein muutenkin tietää missä alaikäinen lapsi menee. En nyt näe mitä haittaakaan siitä sovelluksesta on. Meillä sijainnin näkeminen on molemminpuolista. Eli lapsi näkee myös missä minä ja isänsä olemme. Ei meistä kukaan sitä mitenkään kyttää. Lähinnä tarkistan lapsen sijainnin silloin, jos alkaa olla myöhässä vaikka kotiintuloajasta. Katson onko tulossa ihan kohta vai soittelenko perään.
Mikä ikäisenä se on soveliasta? Minusta ei missään kohtaa ilman että se on lapsella tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 18v joka haluaa että häntä seurataan. Minusta jotain on mennyt pahasti pieleen. Minusta terve teini-ikä on itsenäistymistä ja irtiottoa varten. Ja silloin kuuluu asiaan ettei esim enää omia kaikkia juttuja jaeta vanhemmille vaan parhaille ystäville. Irtaannutaan kohti aikuisuutta. Vähän niinku tietty määrä riitoja 15v aikoina, on jopa hyväksi kehityksen kannalta.
Tunnen myös vastaavia. Viettävät suurimman osan vapaa-ajastaankin vanhempiensa seurassa vaikka ikää se 20v. ja 18v. Eivät ole itsenäistyneet ja kertovat kaikki asiansa vanhemmilleen. Toki vanhemmat ja isovanhemmat sitten kehuvat miten kilttejä nämä ovat kun eivät mene edes kaverien kanssa minnekään vaan mieluummin ovat kotona. Siis ovat lisäksi opiskelemassa mutta asuvat edelleen lapsuudenkodissa. Minusta liika ehdottomuus ja ääripäihin meneminen asiassa kuin asiassa ei ole terveellistä vaan kultainen keskitie olisi parempi. Miettikää sitä morkkista sitten jossain vaiheessa jos lopulta päättävätkin kokeilla eri asioita kun vanhemmille on aina vakuuteltu että eletään terveellistä elämää, urheillaan tosi aktiivisesti ja muutenkin toimitaan aina kuin kunnon pojat ja tytöt.
Ja näitä tietysti vanhemmat seuraa jatkuvasti vaikka sijainti on tasan siellä kotisohvalla tai lenkkipolulla.
En ole pitänyt kyllä minään seurantaa. Meillä on koko perheellä seuranta päällä niin, että kaikki näkee kaikki, myös isoäiti on samassa perheryhmässä.
Luultavasti suurimmaksi osaksi ajasta kukaan ei edes muista, että sijainnin jako on päällä. Itse käytän sitä ylemmän vastaajan tavoin: Jos kotiintuloaika alkaa lähestyä, katson, että onko teini, 15v. jo matkalla kotiin vai pitääkö hätyytellä.
Sijainnin jako on turvallisuuskysymys, ei pelkästään kaupungissa liikkuvan tyttären kohdalla vaan myös itseni ja sairastelevan isoäidin (äitini) kanssa. Jos henkilö ei vastaa puhelimeen ja puhelin makaa jossakin aivan oudossa paikassa liikkumatta minnekään, ei apuunlähtöä tarvitse arpoa.
Sijainnin saa kyllä itse katkaistua jokainen perheenjäsen, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt vanhemman pitäisi suurin piirtein muutenkin tietää missä alaikäinen lapsi menee. En nyt näe mitä haittaakaan siitä sovelluksesta on. Meillä sijainnin näkeminen on molemminpuolista. Eli lapsi näkee myös missä minä ja isänsä olemme. Ei meistä kukaan sitä mitenkään kyttää. Lähinnä tarkistan lapsen sijainnin silloin, jos alkaa olla myöhässä vaikka kotiintuloajasta. Katson onko tulossa ihan kohta vai soittelenko perään.
Lapsi on siis 11-vuotias. Eilen oli kavereiden kanssa menossa ilman kotiintuloaika ja tiesin suurin piirtein minne. Ei tullut missään välissä mieleen katsoa missä menevät ja lapsikin tuli kotiin jossain vaiheessa. Silti minusta on hyvä, että sen sijainnin voi tarvittaessa katsoa. Meidän alueella on vielä aina tasaisin väliajoin liikkunut epämääräisiä pakuja, jotka ovat houkutelleet tyttöjä kyytiin.
Olisi ollut todella ahdistavaa, jos vanhemmat olisivat kyylänneet jokaista liikettäni jonkun puhelinsovelluksen avulla 😬
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut todella ahdistavaa, jos vanhemmat olisivat kyylänneet jokaista liikettäni jonkun puhelinsovelluksen avulla 😬
Väitän kyllä, että suurin osa ei seura jokaista liikettä vaan katsoo sijainnin vain poikkeustilanteissa. Esim. kun lapsi ei vastaa tai on myöhässä kotiintuloajasta.
Sitten kun lapsi pääsee vanhainkotiin voi jättää mobiiliseurannan pois
Vähän OT, mutta millaisia ohjelmia/sovelluksia tähän on, osaako joku vinkata? Mies on tällaista ehdottanut jo aiemmin, siis minulle ja hänelle laitettavaksi, ja eilen olisi ollut tosi hyödyllinen että olisi miehen sijainnin nähnyt. Pitää laittaa toimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta millaisia ohjelmia/sovelluksia tähän on, osaako joku vinkata? Mies on tällaista ehdottanut jo aiemmin, siis minulle ja hänelle laitettavaksi, ja eilen olisi ollut tosi hyödyllinen että olisi miehen sijainnin nähnyt. Pitää laittaa toimeksi.
Snapchat on varmaan helpoin. Suurin osa alle 40-vuotiaista käyttää sitä jo muutenkin.
Kai se lapsi osaa ja saa poistaa seuranta-appin tai piilottaa paikannuksen halutessaan? Vapaaehtosta ton pitäis olla kaikenikäsillä. Itellä seurantaryhmässä mun vanhemmat ja sisarukset (kaikki yli 40v)
Lapsi 13 ja seuraan sijaintia tarvittaessa. En ehkä muusta syystä, mutta on 1-tyypin diabeetikko ja siltä varalta, että yksin liikkuessaan tulee hypoglykemia olen pitänyt tuota seurantaa. Lapsi tietää toki asiasta. En osaa sanoa seuraisinko, jos sitä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytössä Life360
Vierailija kirjoitti:
iPhonella on on etsi-sovellus. Sillä seurataan toistemme sijaintia. Toki myös esim. avainten ja kuulokkeiden, sijaintia, kun nekin on saanut liitettyä siihen.
Mun 12 v. on ihan ok sen kanssa, että puhelimestaan on paikannuksen jako päällä minulle. Ollaan sovittu, etten katso hänen menemisiään jos ei tule hätätilanne, ja tästä olen myös pitänyt kiinni. Paikannusta on tarvittu monta kertaa, mutta ainoastaan siihen, kun lapsi on hukannut puhelimensa jonnekin. Jos lapsi haluaa, ja itse ottaa asian esille, voidaan paikannus laittaa pois, mutta toistaiseksi se ei ole häntä häirinnyt.
Tiedän pääsykoodin ja salasanat sekä miehen että lapsen puhelimiin ja tietokoneisiin, ja he minun. En ole koskaan mennyt kummankaan laitteille ilman lupaa, enkä mene.
Jos ei tajua muuttaa pois kotoa eli on näitä peräkammarin poikia niin voi olla että on hyvä seurata ihan viiskymppiseksi asti.