*^*ELOISAT keskellä viikkoa (ke-to)*^*
Kommentit (65)
Piti muuten todeta, että tällaisen porukan vakuutukset vievät aivan järkysti rahaa joka kuukausi:(
Kävin tässä jo pari tuntia sitten lukemassa eilisiä...Video sentään, kun en jaksaisi näitä ennen klo kuuden herätyksiä. Alkaa tää mamma taasen olla " elähtäneen" näköinen. Pienempi sankari piti hereillä yöllä äitiä parisen tuntia. Ensin yritin kokeilla nukahtaako tutin kanssa, jooo, noin vartiksi...Käytiin syömässä ja äijä oli ylipirteä, jutusteli, kääntyili, puklas sänkyyn (nukkuu äp:n makuupussissa...saa nähdä missä on ensi yön...). Show alkoi vähän ennen yhtä ja katsoin vielä pikkasen ennen kolmea kelloa. Aamuherätys oli sitten kuten mainitsin, ennen kuutta :( Esikoinen taasen heräs just Puuha-Peteks, samaan aikaan laitoin jo pikkuveikan pihalle tuiskuun koisaamaan. Ja kohta iskee armoton väsy tähän emäntään. valivali...mutta tarvitsen paljon unta, kävin illalla 21.30 nukkumaan, saa nähdä miten tänään ehtii kun on oma pelipäivä.
Jotain galluppeja oli;
-vaatekoko meillä on 74 ja 80. Housuista menee paremmin 74, bodyt on jo kokoa 80...vähän joutuu hihaa kääntämään mutta muuten hyvä. Keneen lie tullut kun on vähän " persjalkainen" ja pitkäselkäinen ;)
-ikä, seiskaseiska eli kolmekymppiä napsahtaa loppuvuodesta mittariin
-säästäminen, mitään lehtimyyjiä en kestä, viimeaikoina olen antanut syyksi jättää tilaamatta sen, että pitää säästää kaikesta kun kotihoidon tuella kohta elellään (olipa hankalasti sanottu). Mies on sellainen peruspihi luonne, että lähes kaikesta säästetään (paitsi mun hermoista kun kaikkeen pitää huokailla että olipa kallis ym...) Ihme että saan imuroida kun se kuluttaa sähköä... ;) Mutta oikeasti, pitäisi säästää enemmän, ihan purkkiruoalla ja -maidolla mennään sekä Pamperseilla (kokeilin niitä halpiksia ja pylly punotti aika tavalla).
Kysytäänpä vielä seuraavaa: ONKO PIENOKAISENNE OLLUT JO YÖKYLÄSSÄ? Esikoinen oli 4 kk ensimmäisen kerran ja kaksi yötä putkeen...Tätä toista en ole raaskinut viedä, päässä vissiin naksahtanut :) Hyvää kyllä tekisi saada nukkua kokonainen yö heräämättä ja aamulla heräillä omaan tahtiin. Samaan liittyen PAINAAKO VÄSYMYS? Oma vastaus on jep, vaikka suht helpolla päästäänkin. Olisin varmaan ihan raato jos joutuisin useamman kerran yössä vielä heräämään (jaksamisia kaikille jotka näin tekevät).
Jaa, esikoinen haluaisi katsomaan Tuomas veturia...Sii juu taasen!! Ens kerralla vähemmän omaa napaa!
Muumu ja poijjaat
Juu täällä ollaan pirteitä tänä aamuna, Johtuiskohan siitä että sain eilen 3,5 tuntia omaa aikaa hyvässä mami porukassa. Joo mä olin eilen katsomassa hpk-ilves matsia paikallisten mamien kanssa ja hauskaa oli. Meinas pelin seuraaminen jäädä vähän vähemmälle kun oli paljon puhuttavaa. Kävelin vielä hallille ja kotiin niin tuli kuntoiltuakin samalla. puoli tuntia reipasta kävelyä mennen tullen niin johan on nythyvä olo. Täytyis ottaa noi kävelylenkit joka iltaisiksi saa hyvin unenpäästä kiinni. Teemukaan ei herännyt kun 2 kertaa viimeyönä. Eikä tarvinnut käydä laittamassa tuttia. Vitonen kitisi vähän mutta rauhoittui nopeesti.
Mies oli pärjännyt lasten kanssa ihan hyvin. oli jopa saanut Teemulle syötettyä puuron. Oli muuten eka kerta kun syöttää Teemulle soseita.
Säästö g: No meillä säästetään usein just mun menoista. ruuasta en tingi. Meillä tosin ei osteta eineksiä ja Teemun ruuat pyrin tekemään itse kun se säästää ja Teemu ei oikein suostunut syömään kaupan soseita. Vaipoista vois vielä säästää kun ostetaan pamperssia olis niitäkin halvempia.
Vaatekokoa joku kyseli. Meillä käytössä 74 ja osa on 74/80. osa 74kin on jo pieniä varsinkin bodyt ovat tiukkoja ympärysmitaltaan.
Mitäs vielä niin vuosimalli näkyy tossa nimimerkin perässä 77.
nyt unohtu muut kommentoitavat aiheet. Mentävä on Teemu hermostuu lattialla oloon.
puuhis ja Teemu 2908
IKÄNI on 26, syksyllä 27 täyttyy
SÄÄSTETÄÄN käyttämällä kestovaippoja (mammalla on myös kuukuppi mutta sen käyttö ei vaan onnistu), ei paljoo juhlita (ehkä kerta kuussa) ei käydä leffoissa, ei ravintolaillallisia, ei ostella turhia vaatteita, lapsille katselen paljon kirppareilta, ei matkustella ku kesällä omal autol käydään sukulaisis pyörimäs... tosin näistä ehkä se ainoo säästökohde on noi vaipat, taloudellisista syistä ei voida noista muista nauttia heh, eli pakon edessä you know.
VAATEKOKO on hillalla 68-74.. bodyt isompia kestovaipan takia ja housuista menee sit samasta syystä vähän pienemmät. tyttöhän on tosi pikkiriikkinen :)...
OLIKOS MUUTA???????
VAKUUTUKSET vie täälläkin tosi paljon, mutta on esim esikoisen vakuutuksesta ollu paljonki hyötyä (juostu yksityisellä niitten korvien takia, ei tarvi tuolla päivystykses notkua ja hakee itelleen noroa ;))...
Minnuu niin ottaa päähän kun asun niin kaukana teistä muista ettei ikinä noihin tapaamisiin päästä jne. kun tuo junalla matkustaminenki maksaa niin pirusti kun miula ei ole tälhetkel opiskelijakorttia jne :(. Mutta kesällä sitten tullaan vaikka pää kainalossa *uhoaa*
Hillan yöt on ollu nyt tosi levottomia... jokohan noita ylähampaita alkas tulla läpi, kaks on jo ihan hiinä ja hiinä...
mutta eipäs nytten sit muuta tältä erää.
hanneli ja muksut
täällä ok yö..iida alkaa 5-6 aikaan jutustelee punkassaan,rauhottuu tutilla ja jatkaa 7.00 asti uniaan. söi tossa 200ml maitoa mitä ei oo piiiiitkään aikaan tehny!
yökyläG: meillä iida ollu 3kk ekan kerran ja nyt oli viimevkon loppuna,esikoinen oli 2kk kun oli koko vkonlopun kylässä. selkeet säännöt kun sopii ja miten kotona tehään niin sielläkin noudatetaan niin hyvin menee.
meillä iida oli samalla lailla ollu siellä kun kotonakin,nukkumaan samaan aikaan jne..
jaahas,meikän pitää lähtee mulla on HAMMASLÄÄKÄRI apuuva..montahan reikää on tällä mammalla ;D tota namii kun tulee päivittäin napsittuu :S
Kyllä nämä päivät ikäänkuin karkaa käsistä...
Yökyläily: Kakkonen oli kolmen kuukauden, kun oli ensikrtaa mummulassa yötä (meillä oli miehen firman 30v. juhlallisuudet oikein finlandia talossa) :D Jaakko taisi olla sen 4kk, kun mummulassa hänkin vieraili. Pikkusen kyllä pelotti, kun se tilanne oli silloin niin arvaamaton, mutta koitin silloin itselleni kertoa, että minähän en minkään mahda jos jotain käy ja voisihan se käydä myös kotonakin.
Jaaha, nyt täytyykin rientää.
Eria
Kysynkin teiltä mammat mitä vauvalle päälle hautajaisiin. Isommalle tytölle ajatelin laittaa sinisen sametti mekon ja valoisen puseron ja sukkikset, mutta mitä pienimmälle. Kaapissa ei ole mitään tumansinistä. Mekot ovat kaikki pubaisia. ouluksi hankin sellaisen punertavan (viininpunaisen ja luumun väliltä) pellavasekotteisen mekon, jossa vaaleanpunainen pieni pitsi alareunassa - voisiko sen laittaa? En viitsisi lähteä ostamaan tummaa, mutta pakkohan se jos etiketit niin sanoo?
Säästög: Ruoassa valitsen halvimman vastaavan tuotten, mutta en aina halvinta jos kalliimpi on selvästi laadultaan parempi. Vertailen myös kilohintoja kun kaupassa olen. Herkkuja voisi ostaa säästeliäämminkin - sanoohan sen rouvan painoindeksikin, mutta onneksi ei muilla ole ongelmaa. Vaippoja en vaihda turhaan ja turhaa kamaa pyrin välttämää muutenkin (vauvan mobilet, jumppakaaret, kävelytuolit, hyppykiikut, matkasängyt, matkasyöttötuolit ne joita ei ihan oikeesti tarvi). Samoin yritän myös isompien lasten kohdalla karsia turhia hankintoja pois ja yhdessä lasten kanssa mietitän tarviiko todella hankkia esim. autorataa, joka vie kohtuuttomasti tilaa ja on yleensä lelu jolla kuitenkin leikitään aika vähän. Olen open kanssa samoilla linjoilla että harrastuksista ei tingitä, sillä ne kantavat pitkälle ja toivottavasti ohjaavat lapsen vapa-aikaa ja käyttäytymistä sekä antavat pohjan harrastaa ja toimia aktiiviststi myös teininä ja aikuisena. Vaatteissakin voisin säästää, sillä nykyin ole hieman lipsunut alkuajoista. Toisaalta minusta on tärkeää, että koululainen pukeutuu siististi. Autossa ja lämmityksissä säästetään mikä pystytään - parantamista kyllä on. Puhelinta käytän säästeliäästi - tavoitteena on että lasku tulee joka toinen kuukausi:) Ravintolat ei kiinnosta - paitsi 1-2 kertaa vuodessa elokuvissa/teatterissa ja syömässä.
ikäg: vuoden nuorempi kuin ope ja kaksi vuotta nuorempi kuin eria :)
t. kretukka
Kyllä nämä viikot meneekin nopeaan, välillä tuntuu ettei mukana tahdo pysyä!
galluppeihin vastaamista:
ikäg; vuosimallini on -74, eli taidan kuuluu eloisten " keski-ikäisiin" :O
säästög; meillä pyritään säästämään päivittäisissä jutuissa, lähinnä sähkö ja vesi. Puilla lämmitetään näin talvella päivittäin vuoroin ylä- ja alakertaa, kovemmilla pakkasilla tulet kummassakin kerroksessa joka päivä. Ruuassa säästetään (tai ainakin luullaan säästävämme:)sillä kun käydään noin kerran viikkoon ostamassa pakkaset täyteen halvasta kaupasta lihaa, leipää yms. Ei käytetä eineksiä, harvoin käydään ravintolassa syömässä, erittäin harvoin viihteellä. Lapsille ostan/saan paljon käytettyjä vaatteita tutuilta, en käy kosmetologilla, kampaajalla käyn joka toinen tai kolmas kuukausi. No, paljon olis vielä säästettävää, esim. miehen tupakanpoltto, meillä 2 autoa, 2 lapsen vaipat joissa ei tule hintaa mietittyä useinkaan. Jonkun verran ostan vauvalle valmiitakin ruokia. Ja sitten välillä innostumme lähtemään johonkin isoon kauppakeskukseen ja siellä sataset vaan vilahtelevat lompakosta ulos...Eikä huhtikuussa tapahtuva parin päivän venetsian matkakaan mikään halpa ollut...Mutta kaikkea ei voi mitata rahassa:) Mies meillä enemmän on se tarkka raha-asioissa ja taitaa vähän pelottaa häntä kun jään kohta hoitorahalle, kun kyseli millos aattelit töihin mennä, josko ens syksynä jo menisit...En raaski poikaa viedä hoitoon vielä silloin, turha luulo:/
vaatekokog;meillä käytetään 74-80 kokoa
yökyläg; Poika oli ekan ja ainoan kerran tähän mennessä mummilla kun oltiin pikkujouluissa, eli ikää oli pikkusta vajaa 4 kk. Oltiin kyllä ittekki siellä sillon yötä, enkä ole raaskinut antaa siskolle yöksi vaikka kinuaa...Tuntuu että poika itkeskelee mun perään jo kun käyn saunassa vaikka on isänsä kanssa!
väsymysg; olen väsynyt ja katkeamattomat yöunet tekisivät terää...Yritän vaan ajatella että se kuuluu tähän elämänvaiheeseen ja kyllä sitä joskus vielä saa nukkua.
Emppusimppu ja lattialla riehuva Elmeri
Me oltiin illalla saunassa koko porukka - on ne näiden 5kk ikäisten vaavien ilmeet niin hyviä kun ihmettelevät ja hymyilevät hölmön näköisenä kaikelle, nytkin sälekaihtimen narulle. Syötävän söpöä! Siellä pikku-ukko sitten istui hetken lämpimässä kunnes pääsi suihkuun.
Jamssalle vielä - turhaan podet mitään huono äiti -fiiliksiä, eihän sille mitään mahda jos lapsi ei syö niin ei syö. Meillä esikoinen on ollut aina vähän huono syöjä, joten varsikin tuossa 1v kieppeillä kaikenmaailman sirkustemput ja videot on olleet ruokahetkenä käytössä. Nyt on vaihteeksi aivan ihanaa kun tämä syö mitä vaan tarjoaa. Saas nähdä kauanko kestää. Kokeile laulaa samalla kun syötät, mä teen joskus niin jolloin vaavi ihmettelee suu auki sitä ihmettä ja syöminen on helpompaa kun on rauhallinen. Toisaalta jos niihin sirkustemppuihin lähtee, niitä saa tehdä sitten aika pitkään...
IKÄG Mä olen vuosimallia -75
VaatekokoG Poitsu käyttää 74/80 - toi 80 alkaa olla melkein parasta kokoa jo. Esikoinen tais olla pitkälti yli vuoden kun käytti vielä 80 kokoa! No äijät on äijiä.
SäästöG Pitäis säästää paljon enemmän, pienistä asioista se varmaan muodostuisi. Ruokakaupasta en kyllä paljon kato mitä ostan, nyt olen vähän enempi yrittänyt järkeistää - tehdä isoja annoksi jne. Purkkiruoka ja vaipat vie ison ylimääräisen erän joka kk. Mä olen semmonen: " kato ei maksanu kun 5 euroo" -tyyppi ja sitte ihmettelen että mihin ne rahat hävis. Olen myös kova viemään tuliaisia ja ostelemaan kaikenlaista vaikka kummilapsille ja tietty aina omille, niin siitä olen yrittänyt nyt vähän vähentää. Ulkona ei enää käydä silleen syömässä kun kaksin ollessa, siinäkin säästää eikä nyt oo paljon ollu mitään muutakaan ulkoilua, baareilua yksin tms. Vaatteita ostan edelleen mielestäni liikaa... Nyt olen kovasti miettinyt kuntosalijäsenyyttä, mutta ne ne vasta kalliita ovat kun kaikkiin pitää vielä sitoutua vuodeksi!! Käsittämätöntä, mihin ovat hävinneet kymppikortit?
Katoitteko eilen sen 4D dokumentin mammamahoista eroonpääsemisestä? Se oli tosi mielenkiintoinen kun yks yritti eroon leikkauksella, toinen kuntoilemalla ja kolmas kaikenmaailman lämpöhoidoilla yms. Paras tulos mun mielestä tuli sille joka urheili ja dieettasi hulluna 6vkoa. Että ei kun vaan sitte ylös, ulos ja lenkille!
Onpas tullu paljon lunta, täytyy lähtee kaivaan autoo lumesta että päästään poitsun kanssa vauvajumppaan.
Papuna
Galluppeihin tulin vastaamaan, jos niitä taas yhtään enää muistaa..
IkäG:Täällä kans yks " keski-ikäinen" vai sanoisiko että " parasta ennen" -päiväys ohitettu aikoja sitten..eli se -74 täälläkin..
VaateG: Meillä myös ne 74cm aika sopivia, mitä nyt potkarit meinaa reisistä kiristää..
SäästöG: Me ostetaan leivät tosta lähellä olevasta leipomon myymälästä..saa aika paljo halvemalla. Vakuutuksissa ollaan ehkä säästetty sillä vaan, et ei oo saanu päivitettyä niitä ajantasalle, mikä kyllä pitäs pikapuolin tehdä. Purkkiruokia minäkin ostan, mut anoppi ostaa onneksi pojun melkein kaikki vaipat, säästöä sekin :) Kaupassa yritän vertailla kilohintoja, mutta laadusta en kyllä tingi, ainakaa ruoan suhteen! Vaatteita ostan kyllä lapsille uutena ja välillä vähän liikakin, että siitä pitäs säästää.. ja taitaa niitä muutama ylimääräinen pusero olla minunki vaatekaapissa. No ens syksynä pamahtaa aika iso asuntolaina päälle ja mä vielä kodinhoidotuella, et sitte pitää kyllä alkaa jostaki tinkiin ja kovasti!
Jaa oliko sitä vielä jotain.. nii väsymyksestä, aina vähän väsyttää. Mut kyllä on ero nukkuuko yön 3-4 tunnin pätkissä, vai 1-2 tunnin. Nykyään onneksi toi ensimmäinen vaihtoehto on poitsulla ollu suositumpi:)
Mut nyt menee " jumppaajalla" matolla hermot, niin että mukavan päivänjatkot kaikille!!
Katita ja poitsu
Gallupit alkuunsa:
IKÄ: vm -72, lienen sieltä vanhimmasta päästä. Ja tämä taitaa olla yksi syy, miksi lapsilukumme jää todnäk kahteen (toinen syy on mies, jolle riittää nämä mainiosti, itse voisin kolmatta harkita¿).
Tähän liittyen kun nyt paljon puhutaan että tehkää lapset nuorina, niin minä ainakin löysin sopivan miehen vasta kolmekymppisenä. Kannatti kyllä odottaa, kun on niin ihana tuo mies. Tänään meillä onkin 3-vuotishääpäivä <3 Mutta ripeästi ollaan edetty: 5 vuotta sitten tavattiin ja nyt on kaksi lasta jo ja elämä mallillaan!
SÄÄSTÖ: me säästetään ehkä eniten siinä, että ajamme niukasti autolla (voisi jopa kysyä että tarvitaanko me edes autoa). Työpaikat on lähellä, kaupassa käymme usein vaunutellen ja hyödynnän ilmaisia bussimatkoja vaunujen kanssa. Muutenkin elämme suht säästeliäästi eli vettä ei holvata ja sähkössä pyritään myös olemaan tarkkoja. Ruokakaupasta ostamme kaikkea mistä tykkäämme, mutta tyylimme ei liene kovin tuhlaavainen (esimerkiksi käy kilon jogurttipurkit pienten purkkien sijaan). Käytämme kestovaippoja, vaatteita on kierrätetty lapsilla, käymme harvoin ulkona syömässä/leffoissa tms. Siinähän niitä kohteita onkin.
VAATEKOKO: Onni pitää nyt 68-70senttisiä vaatteita ja osa 68:sta on jopa liian lyhyitä kestovaipan kanssa.
JAMSSALLE ja LILLEFILLE syömisistä: olen kertonut meidän tarinan aikaisemminkin täällä, mutta kertauksena. Esikoinen oli tosi huono syömään aina 8-9 kuiseksi saakka (kiinteät aloitettiin n. 4kk:n iässä). Yritettiin viihdyttää ja ties mitä, mutta pää pyöri eikä ruoka maistunut (maitoa sen sijaan meni pitkin yötä). Edes unikoulu eli yösyöttöjen lopettaminen ei lisännyt päiväsyömisten määrää kuin vasta reilusti kuukautta myöhemmin! Painokin nousi 6-9kuisena vain 400 grammaa, mutta silti tyttö oli tyytyväinen ja valokuvien mukaan jopa pulskassa kunnossa. Toisin sanoen se ei vaan tarvinnut enempää ruokaa! Olen vannonut, että Onnin kanssa en yritä pakkosyöttää: jos ei maistu niin viihdyttämäänkään en ala. Kyllä se ruoka sitten aikanaan alkaa maistua (tietysti toivon, että Onnin kanssa alkaisi kiinteät mennä alusta saakka paremmin alas).
KRETUKKA: kyllä voit mielestäni pistää sen luumunvärisen asun hautajaisiin. Eihän se niin nuukaa ole pienillä, eiks vaan? Mun mummoni hautajaisissa oli yksi sukulaistyttö punaisessa mekossa eikä se mua haitannut. Onnilla oli ruskea body ja vaaleat sammarit.
Jaahans. Poju on yllättäen nukkunut kaksi tuntia ulkona (ja minä olen tässä toppahousut jalassa, kun on välillä pitänyt hyssytellä). Parin tunnin päästä onkin se lääkäriaika, jospa saatais jotain tolkkua meidän öihin (ja VÄSYMYS G: ihme kyllä en tunne olevani juurikaan väsynyt vaikka öisin pitää heräillä niin monta kertaa).
Kerttukasperi ja Onni 260806
Meidän neiti syö banaania! Eilen juuri valittelin, ettei mikään maistu. Sitten näin pöydällä banaaneja ja aattelin, et kokeilllaan nyt vielä tuotakin. Eihän siinä mitään menetä. Ja sinne uppos eilen 2 x 2cm pala. Enemmänkin olis varmaan mennyt, mut en uskaltanut nyt heti enempää antaa. Koetan tänään uudelleen. Toivottavasti taas maistuu.
Olen vaunutellut ahkerasti ja eilen kesken lenkin iski jokin hirveä kramppi selkään ja kipu viilsi reisiä pitkin polviin saakka. En kyllä meinannut päästä kotiin ollenkaan. Matkaa oli jäljellä n. 2 km. Kyllä tulin vaikeroiden hitaasti. On vielä tänäänkin vähän jäykkä olo. Lähden kuitenkin pienelle lenkille tuonne lumivallien sekaan.
Säästög: ruoassa yritetään säästää. Ei osteta ihan hulluuksia tai pelkkiä eineksiä. Silti ruokalaskut ovat valtavat. Huvituksia ei juuri ole. Ei käydä tällä hetkellä muualla kuin ystävien luona kylässä ja sukuloimassa. Sisko leikkaa mun hiukset ja mä miehen eli tässäkin säästetään. Liikunta on kävelyä. En ole itselleni ostanut juurikaan vaatteita, ainoastaan vauvalle. Ostelen sitten kun palaan töihin.
Vakuutusg: moni on maininnut, että menee paljon rahaa vakuutuksiin. Mitä vakuutuksia teillä on? Mitä kannattaisi näin lapsiperheenä nyt sitten ottaa? Meillä on vain kotivakuutus ja matkavakuutus ja lapsen hoitovakuutus. Olisiko muita tarpeellisia?
Ikäg: ikävimpään päähän minäkin kuulun. Vuosimallia 73 :(
Vaateg: meillä on käytössä pääasiassa 68 cm vaatteet. Joitakin 62 vaatteitakin vielä käytetään ja tällä hetkellä vielä jalassa äitiyspakkauksen keltaiset puolihousut kokoa 60 cm. Ne on kyllä jo vähän pienet. Eli pesun jälkeen varastoon.
Olen taistellut valokuvien kanssa. Inhoan sitä työtä. On kuvia mummeille, vaareille, kummeille, isoisovanhemmille ja tädille. KÄÄK! Ja kaikkiin pitäisi vielä rustata päivämäärät.
Stella on oppinut hakkaamaan näppäimistöä sillä aikaa kun luen pinoja. Teksi liikkuu kivasti ylös alas, ylös alas...
Nyt banaanille!
t. Lillefi ja Stella 2408 = 5 kk
Vuosimalli: olen samaa keski-ikää kuin emppusimppu ja babybel ainakin...
Uusi gallup sitten: MINKÄ IKÄISENÄ sait ESIKOISLAPSESI? Mä olin 22-v esikoisen syntyessä.
Ihanaa, kun ei ole kylmä! Mutta lunta tupruttaa. Mikäs sen parempi. Heti oli aamusta parempi mieli, kun oli vaan -5 astetta :)
VÄSYMYS: Mä en kyllä ole vielä mitenkään väsynyt. Vaikka tässä on menty huonoilla, tosi huonoilla ja välillä vähän paremmilla yöunilla jo pidemmän aikaa, niin en koe olevani erityisen väsynyt. Kaippa sitä joskus sitten romahtaa ;) Kovaa ja korkealta. Mulla se vähäinen nukkuminen ilmenee lähinnä jatkuvina päänsärkyinä, mikä sekin on kyllä ärsyttävää. Sen lisäksi liian vähäinen uni vaikeuttaa entisestään nukkumista. Eli vaikka tytsy nukkuisikin, niin itse saatan maata öisin hereillä tunnin tai pahimmassa tapauksessa pari. Mutta tiedän itse, että kestän kyllä vähäisellä unimäärällä pitkiäkin aikoja.
VAATEKOKO: Meillä nyt jäämässä 62cm pieneksi. Joitain 62cm housuja on vielä käytössä, bodyt alkaa olla jo liian ahtaita. Bodeissa käytössä 68-74cm, housuissa 62-70cm. Osa vaatteista on isompien vanhoja, joten ovat varmaan osittain kutistuneetkin vuosien mittaan...
Meillä on huomenna neuvola. Sekä keskimmäisen 5-v että tämän pienimmän 5kk. Meille on varattu aikaa 1h45min. Että siinä sujuu mukavasti iltapäivä. Veikkaan täällä taas tytön kokoa, elikä sanoisin noin näppituntumalta, että likka on 66cm ja 6900g. Voipi kyllä mennä ihan metsään arvaukset.
SÄÄSTÄMISESTÄ vielä: eli meillähän vaipoissa säästyy kyllä aika paljon, kun päivittäin kuluu 1-3 vaippaa, nykyisin yleensä 1 tai 2. Osin käytän myös kestoja päivällä, joten periaatteessa menee se yksi yövaippa, usein se käy vielä seuraavanakin päivänä (ja ettette pidä mua ihan kamalana ihmisenä, niin tietenkin sitä käytetään vaan, jos siellä ei ole pissaa, pissaisen vaipan heitän toki yön jälkeen roskikseen). Harrastuksissa meillä ei säästetä, mutta omissa vaatteissani kyllä säästän pennin jos toisenkin. Töissä pitää olla tietenkin siisti, mutta opiskellessa ja kotona kun olen, niin voipi vaan farkuissa ja t-paidoissa mennä. Ruokailu olis kyllä se, jossa vois säästää. Musta on vaan kiva syödä välillä ulkona tai tehdä puolivalmiista jotakin. Mä yleensä tuhlaan rahojani kirjoihin ja lehtiin.
Tytsyltä meni hermot tähän.
Jamssa + tytsy 5kk
Voi himpulat kun ei ehdi koneelle kirjoittelemaan, ehdin eilen illalla vaan lukemaan viestit ja arvatkaa muistanko enää puoliakaan. joten vähän omaa napaa ja jotakin koitan muistilokeroista kaivella eiliseen liittyen...
Kiitokset Lillefin 5kk-toivotuksista Elisalle. Samoin onnea Stellalle ja muillekin tänään 5-kuukautispäiväänsä viettäville! Ja hienoa että banaani teki temput.
KIINTEISTÄ: meillä syödään tissimaitoa paitsi illalla puoli yhdeksän aikoihin syöttelen kaurapuuroa mikä on minusta auttanut tyttöä parempiin yöuniin (ja mammaa myös), selviämme parilla syötöllä nyt. Ostin niitä 5-6kk puuroja tetroina kaupasta mutta alan keittää puuroa ihan tavallisista kaurahiutaleista kuten joku fiksu jo säästövinkiksi ehdottikin. Hyvä vinkki oli myös tuo hiutaleiden hienontaminen ennen keittämistä, sitä en kyllä olisi itse keksinyt tässä ID-tilassa.
SÄÄSTÖGee: käyn harvoin kampaajalla, elokuvissa ja ylipäätään missään maksullisissa jutuissa. mies matkustaa työn puolesta jonkin verran joten ollaan sitten hyödynnetty finnairin yms. pisteitä.
VÄSYMYKSESTÄ: huomaan kyllä olevani välillä ihan kaput mutta sitten taas helpottaa seuraavana päivänä. toivon että tuo iltapuuro voisi vähentää muutaman yösyötön ja saisin nukkua yöt paremmin. väsyttää se että vauva nukahtaa vasta 23 aikoihin ja yö on katkonainen ja keskimmäinen herää 7 aikaan aamulla. ei sitä montaa päivää jaksa ilman päikkäreitä ainakaan. todellakin nostan hattua kaikille äideille ja tosi korkealle niille joilla on allergioita ja muita erityisjuttuja päälle päätteeksi.
nyt ei muuta, palstatilaa muille.
päivänjatkoja!
t.tuuli ja Elisa 5kk1pv
Tyttö nukkuu, niin voin vastailla noihin galluppeihin...
Ikä: -75 syntynyt ja esikoinen on tämä eloinen, eli ikää oli silloin 31 vee.
Vaatekootg: meillä käytössä 68-74, bodyista 68 alkaa olemaan ahdas, johtuu osin kestovaipasta, mutta on neidillä jo pituuttakin 67 cm. Alesta ostin jotain vaatteita ja kaikki suosiolla 80 senttisiä, kun tuntuu, että 62:sta olisi voinut siirtyä suoraan tuohon 74:ään...
Yökylässä ei tyttö meillä vielä ole ollut, yksinään siis. Maaliskuun lopussa jää isänsä kanssa yöksi, kun äiti lähtee Helsinkiin humputtelemaan eli ystävän polttareihin. Kesäkuussa jää sitten mummun tai jonkun kummitädin hoitoon, kun on samaisen henkilön häät. Mummulat on meillä vähän kauempana, niin niistä ei oikein ole lastenhoitoapua. Ystäville toki voisi jättää, mutta ei ole vaan ollut tarvetta yliyön hoitoon. Pari kertaa on ollut jonkun parin tunnin pätkän jonkun muun kanssa ja isänsä kanssa kaksin melkein päivittäin, mutta se ei minusta ole hoitoon jättämistä.
Säästäg: rupesin juuri laskeskelemaan tuloja ja menoja, kun kesällä tipahdan kotihoidontuelle. Pienintäkään aikomusta ei kyllä ole tämän vuoden puolella töihin mennä. Säästöä syntyy meillä vaipoista, kun käytetään kestoja. Tai siis alkaa syntymään, kun äiti malttaa lopettaa uusien ostamisen... :o) Ruokia on ostettu valmiina, mutta nyt oon ruvennut itse tekemään ja jätän noi kaupan versiot reissueväiksi. Puuroja on maisteltu ja niissä käytetään ihan tavallisia hiutaleita. Muutenkin olen yritätnyt opetella tekemään ruokaa kerralla enemmän ja vähän pakkaseen, ettei tarvitse turvautua eineksiin sitten kun kiire yllättää. Ostamme myös päivämäärän vuoksi (huomenna viim. myyntipäivä) tuotteita puoleen hintaan kerralla enemmän pakastimeen. Ja kai senkin voisi säästöksi laskea, että ruoka- ja osin muutkin ostot on keskitetty. Bonuksia kertyi viime kaudella vajaat 700 euroa.
Muusta kuin ruoasta sitten: ulkona ei juhlimassa juuri käydä, istutaan mieluummin iltaa kotona tai ystävien luona, vaatteita ostan tytölle kirppikseltä, itselleni en juurikaan (mutta en myöskään uusia). Käytän nyt kotona nuo vanhat loppuun ja ostan uusia sitten kun palaan työelämään. Koira syö kuivamuonaa, valoja sammuttelen, minkä kerkeä, muutenkin pyritään kestäviin tuotteisiin ja kestovaihtoehtoihin kertakäyttöisten sijaan. Auto tosin on käytössä päivittäin, siitä ei olla luopumassa.
Saiko teidän vaavelit muuten oireita siitä 5 kk:n rokotuksesta? Meillä ei kolmen kuukauden rokotuksesta tullut mitään, mutta nyt oli kyllä kaksi päivää tosi kärttyinen ja väsynyt, kuumetta ei kuitenkaan ollut. Kakassa on vieläkin sellainen omituinen äitelä haju, johtunee kai sekin siitä rokotuksesta...
Vaunuissa kitistään, tarttee mennä...
ikäG: ikäisä ihminen kun jo 34
vaatekokoG: 68-74cm
eka lapsiG: olin 26vee
Kiva ilma ulkona, kotiuduimme hetki sitten pulkkamäestä.
Tässä olisi nyt hyvää aikaa pakkailla tavaroita reissua varten, mutta täällä vaan keikun. Huomenna siis lähdemme junailemaan, toivottavast matka sujuu hyvin. Kiitos Papunalle ja Pia74:lle kommenteista junalla matkustamisesta. Saas nähdä, oliko vikatikki varata paikat leikkivaunun läheltä eikä invavaunusta (vaunujen takia)..
Säästög: Anoppi on kampaaja, joten siinä säästetään jonkinverran. Lastenvaatteita kierrätetään ja Lukalla käytössä kestovaipat kotioloissa. Varaavaa takkaa lämmitetään näin talvisin päivittäin. Kaupassa käymme 2x vko ja pyrin tekemään sen verran isoja satseja että mies saa töihinkin siitä lounasruuan. Mutta mistä vois säästää: Autoja meillä on kaks vaikka ehkä yhdelläkin pärjättäis nyt kun olen kotona lasten kans. Autojen vakuutuksiin menee aikas lailla rahaa.. ja ulkona tulee syötyä jonkin verran koko perhe, mutta niistä hetkistä en halua tinkiä - on ihana saada vapaapäivä ruuanlaitosta :)
Vaatekokog: Lukalla käytössä pääosin 68. Jotkut bodeista on jo 74.
Ikäg: Olin esikoisen syntyessä just täyttänyt 25 v. Olen siis vm. -78.
Kestovaippailijoille: Minkälaisia vaippoja suosittelette, meillä ollut tähän asti käytössä ystävän lapsen vanhoja kestoja (itsetehtyjä sisävaippoja+villahousuja), mutta ne käymässä pieniksi. Nyt täytyis lisää tilailla ja valinnanvaraa on hurjasti.. Meillä myös muutama taskuvaippa, mutta tekevät jonkinverran ohivuotoja. Muuten kyllä helppoja käyttää. Mutta jos jollakulla on suositella hyväksi havaittuja, otan mielelläni ideoita vastaan :)
Nyt vaunuista kuuluu jo ääntelyä - se siitä rauhassa pakkailusta sitten.
Pirteää päivää kaikille!
Hallas ja lapsoset 8/06 ja 12/03
Heti alkuun Vieterin porukalle pikaista paranemista!
IkäG: Taidan kuulua porukan vanhimpiin...-71 on tämän likan vuosimalli...ja se alkaa näkyä pienenä pintaremontin tarpeena:) Vähän tarttis kohottaa sieltä ja täältä, hioa pahimpia kolhuja ja maalata uudelleen...
SäästöG: Missäköhän me säästämme...emme osta eineksiä, poltamme kahdessa varaavassa takassa puita, kuljemme mahdollisimman vähän autolla, emme käy kaljareissuilla, emme matkustele muuta kuin Lappiin omalle mökille. Muuten taidamme olla melkoisia rahan tuhlaajia...emme säästä vaatteista, emmekä ruoka-aineissa. Lapset saavat harrastaa mitä haluavat ,käydä leffassa ja teatterissa. Kampaajalla käydään joka toinen kk koko sakki,mutta minä en käy kosmetologilla kuin hyvin harvoin. Minä en käytä rahaa itseeni juuri lainkaan,mutta en ota siitä paineita. Shoppaan mielelläni muille,mutta inhoan vaatteiden ostamista itselleni.
Jaa mitäs muuta...No Leevi herppaa,pakko laittaa ukkeli nukkumaan...palaan ...
Ope ja Leevi 2808