Voiko masennuslääkkeet pysyvästi sekoittaa aivokemiat ja esim. vähentää kykyä tuottaa välittäjäaineita luonnollisesti?
En uskalla edes kokeilla masennuslääkkeitä kun mitä jos ne pahentaa ongelmaa entisestään esim. aiheuttamalla sen että aivot ei enää senkään vähää osaa tasoittaa eri välittäjäaineiden määriä tms. Sit on masennuslääkkeiden jälkeen pahemmassa kunnossa kuin ennen niiden aloittamista.
Tiedättekö voiko näin käydä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään vahvoja lääkeaineita syöneet näkee jo silmistä. Samoin tuoksu muuttuu. Vaikuttaa myös esim. kävelytyyliin.
Persoona muuttuu. Ihmisistä tulee sellaisia, että ne reagoivat vähemmin ulkoisiin ärsykkeisiin.
Nämä siis tälläisiä mitä sivusta seuraava maallikko näkee.
Tuoksu? Minkälainen se on??
Kahta tyyppituoksua on tullut havaittua lääkkeen käyttäjillä. Toinen on semmonen tunkkaisen sukuinen haju mihin sekoittuu hiukan pilaantuneen/parfyymin hajua. Toinen on semmosen tosi pistävän hikisen tyyppinen haju olematta kuitenkaan varsinaisesti hien hajua.
Haju lähtee ajastaan kun lopettaa.
Masennuslääkevieroituksessa haisee ihan kummalliselta. Itse haisin jotenkin kemialliselta. Hikoilin älyttömästi ja haisin todella oudolta. Kävin 2x suihkussa joka päivä ja jo tunnin päästä suihkusta haisin hyvin pistävästi ja selkeästi. Vaatteitakin piti vaihtaa päivässä useamman kerran jos meinasi ihmisten ilmoille lähteä.
Äh..lääkäri sanoi, että näistä on hyviä tuloksia. Jotkut käyttää 2vko/kk, mutta sitten saattaa olla aloituksesta johtuvat oireet koko ajan päällä niin suositteli jatkuvaan käyttöön. Tosiaan mulla on iän myötä pahentuneet nuo oireet niin, että toisten takia olisin ollut aloittamassa. Ja on se itsellekin raskasta kun käy jatkuvaa painia, ettei räjähdä muille vaikka tuntuu aivan sietämättömältä. Nuorena ei ollut mitään oireita. Hormonaaliset ei käy mulle, muuten kai olisi niitä tarjottu.
Jaa sopiskohan ne esiintymisjännitykseen annettavat sitten tällaisiin. Tää nyt menee kyllä aiheen ohi.
Pms-oireinen
Vierailija kirjoitti:
Voi ei..mulle kirjoitettiin just citalopramia (SSRI) hankaliin PMS-oireisiin. Olen ihan hermoheikko vähintään yhden viikon kuukaudesta siinä määrin, että koen muidenkin kuin itseni kärsivän siitä. Lapsetkin kiristää hermoja, sietokyky tosi matala ja kiihdyn 0-90 ennen kun ehdin edes tajuta mitä tapahtui.
Nyt mietin kuitenkin onko tämä pienempi paha kuin nuo lääkkeet jos tuollasta tulee! Olen toki merkannut kalenteriin milloin muutun raivottareksi ja yritän pitää itseni kurissa, mutta josko olisi vielä isompi paine onnistua kun tietää, että tämä on sitten seuraava vaihtoehto..
Eikö näistä ole tosiaan enempää positiivisia kokemuksia?
PMS oireet ovat osa normaalia naiseutta. Ei naisen tarvitse olla mikään tasapaksu koko aikaa. Järkyttävää aloittaa SSRI lääkitystä siihen, että on ärtynyt olo ennen menkkoja viikon, SIIS VIIKON! . Kun itse tiedät, koska muuten ärtyisäksi, niin sehän riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei..mulle kirjoitettiin just citalopramia (SSRI) hankaliin PMS-oireisiin. Olen ihan hermoheikko vähintään yhden viikon kuukaudesta siinä määrin, että koen muidenkin kuin itseni kärsivän siitä. Lapsetkin kiristää hermoja, sietokyky tosi matala ja kiihdyn 0-90 ennen kun ehdin edes tajuta mitä tapahtui.
Nyt mietin kuitenkin onko tämä pienempi paha kuin nuo lääkkeet jos tuollasta tulee! Olen toki merkannut kalenteriin milloin muutun raivottareksi ja yritän pitää itseni kurissa, mutta josko olisi vielä isompi paine onnistua kun tietää, että tämä on sitten seuraava vaihtoehto..
PMS oireet ovat osa normaalia naiseutta. Ei naisen tarvitse olla mikään tasapaksu koko aikaa. Järkyttävää aloittaa SSRI lääkitystä siihen, että on ärtynyt olo ennen menkkoja viikon, SI
Jossain puhuttiin, että pms äkkipikaisuuteen ja ärtymykseen vaikuttais verensokeritasot. Että siihen aikaan kiertoa ne laskee paljon nopeampaa tai pysyy matalammalla kun keho valmistautuu menkkoihin. Eli tämän takia saattaa esim suklaa tai muut verensokeria tehokkaasti nostattavat asiat maistua. Eli että pms-kiukuissa vois olla jokseenkin kyse nälkäkiukun tapaisesta ärtymystilasta. Voi kun muistaisin mistä tää oli niin vois linkata tarkemmin. Mutta ehkä tuon huomioimisen kokeilemisesta vois olla apua tai hyötyä? Itse en voi kokeilla ja en muutenkaan tiedä asiasta, kun en oo koskaan huomannu itsessäni tuollaista ennen menkkoja. Eihän sitä kaikille ilmeisesti olekaan suotu.
Venlafaxinen lopetuksesta tulee tänä vuonna 10 vuotta ja sähköiskuja tulee tietyissä tilanteissa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hormonit heittelee niin tuskin siitä aiheutuvia oireita masennuslääke poistaa.
Masennuslääkkeitä määrätään ihan mihin tahansa. Äid
Duloksetiini on muuten jopa koukuttavampi kuin syystäkin huonon maineen omaava SNRI venlafaksiini (jota käytetään myös hermokipuun.) Vieroitusoireet kirjaimellisesti mielettömät, erittäin vaikeat. Lääkärit eivät myöskään kerro sitä että ihan kuten mielialaongelmienkin kanssa jos apua tuleekin niin teho lakkaa muutamissa vuosissa. Mulle on joku randomlääkäri kerran määrännyt puhelinajalla "selittämättömiin" hermokipuihin joita venlafaksiinivieroitus aiheutti duloksetiinia. Ihan karmii. Enkä siis todellakaan aloittanut. Kivut hävisivät kolmessa vuodessa kun keho oli toipunut venlafaksiinista.
Hikoilu on kohtalaisen yleinen sivuvaikutus masennuslääkkeissä:
Aihe on lääkärillekin hankala. Psykiatreista kansainvälisen kirjallisuuden mukaan huomattava osa on itse masennuslääkkeiden käyttäjiä. Lääkkeistä on ollut hankala päästä eroon monen niiden käytön aloittaneen lääkärinkin. Vastaanotolla lääkäri silti harvoin kertoo itsekin samojen ongelmien kanssa painineensa, vaan luo tarkoituksella tilanteen potilas-lääkäri -asetelman tilanteeksi.
Sekä psykiateiksi että terapeuttisiksi psykologeiksi valikoituu tutkimusten mukaan erityisesti mielenterveyden ongelmien kanssa omakohtaisesti painineita tai perhepiirissään näitä ongelmia kohdanneita henkilöitä. Kiinnostus mielenterveysongelmiin kouluttautumiseen herää usein mielenterveysongelmista.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mistä johtuu, mutta enää en pysty lopettamaan ssri-lääkettä vaikka haluaisin. Käyttänyt vuodesta 2007. Toissa vuonna sinnittelin noin 9 kk ilman mutta olo meni niin huonoksi että oli pakko aloittaa uudelleen. Olo alkoi kohentaa välittömästi. Siis oikeasti välittömästi, ei vasta parin viikon jälkeen.
Aivot sopeutuu ja tottuu uusiin tilanteisiin. Jos niille opettaa, että elimistössä pitää olla jotain lääkeainetta, ne alkaakin reagoida, jos se puuttuu. Vieroittuminen eli aivojen opettaminen olemaan taas lääkkeettä voi kestää pitkäänkin, jos on pitkään lääkettä käyttänyt ja aivonsa lääkkeiden käyttöön ajan myötä sopeuttanut, koska silloin aivojen pitää opetella taas uudeksi normaaliksi uusi tilanne. Ja se voi kestää.
Ensin käyttöön ainakin omegat, ubikinoni Q10, kattava monivitamiini, riittävästi unta ja liikuntaa ennen kuin lääkkeet käyttöön. Tilanne saattaa parantua ilman lääkkeitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ensin käyttöön ainakin omegat, ubikinoni Q10, kattava monivitamiini, riittävästi unta ja liikuntaa ennen kuin lääkkeet käyttöön. Tilanne saattaa parantua ilman lääkkeitäkin.
Jos vika on elämäntavoissa, sen korjaaminen on toki ensisijaista. Eli ravinto ja uni kuntoon. Mielellään myös kävelemään päivittäin ulos. Ja alkoholin käyttö minimiin. Päihteet voimistaa usein mielenterveysongelmia. Rauta-arvot eli ferritiinit saattaa myös kannattaa selvittää, ainakin jos on runsaammat kuukautiset kuin vain ihan tippoja. Monella runsaiden kuukautisten naisilla jo rauta-arvojen muutos vaikuttaa koettuun mielenterveyteen. Jos kuukautiset vie raudat mennessään muutaman viikon välein, ei ole ihmekään, jos uupuu, vaikka hemoglobiinitkin näyttäisi vielä kohtuulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Äh..lääkäri sanoi, että näistä on hyviä tuloksia. Jotkut käyttää 2vko/kk, mutta sitten saattaa olla aloituksesta johtuvat oireet koko ajan päällä niin suositteli jatkuvaan käyttöön. Tosiaan mulla on iän myötä pahentuneet nuo oireet niin, että toisten takia olisin ollut aloittamassa. Ja on se itsellekin raskasta kun käy jatkuvaa painia, ettei räjähdä muille vaikka tuntuu aivan sietämättömältä. Nuorena ei ollut mitään oireita. Hormonaaliset ei käy mulle, muuten kai olisi niitä tarjottu.
Jaa sopiskohan ne esiintymisjännitykseen annettavat sitten tällaisiin. Tää nyt menee kyllä aiheen ohi.
Pms-oireinen
Oletko kokeillut kunnon liikuntaa, siis sellaista, että "meinaat kuolla"? Se vaikuttaa positiivisesti mielialaan.
En aloittaisi lääkettä. Mulla on sama homma kuin sinulla, mutta saan hoidettua itseni omilla valinnoilla. Raskas liikunta-tiettyjen töiden välttäminen-tietty armollisuus.
Aloitin syömään masennus/psykoosilääkkeitä 14-15 vuotiaana itsetuhoisuuden ja itsemurha-ajatusten takia.Lääkehoitoa olen jatkanut melkein 15 vuotta , toki lääkkeitä on välillä vaihdeltu.Tällä hetkellä käytössä on vielä venlafaksiini , jonka haluaisin lopettaa tämän vuoden aikana.Vaikea sanoa olenko saanut lääkkeistä pysyviä haittavaikutuksia.Tunteet ei ole latistuneet eikä seksuaalisia vaikeuksia ole ollut. Ns. sähköiskuja iskee kroppaan välillä.Unettomuudesta olen kärsinyt ainakin 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin syömään masennus/psykoosilääkkeitä 14-15 vuotiaana itsetuhoisuuden ja itsemurha-ajatusten takia.Lääkehoitoa olen jatkanut melkein 15 vuotta , toki lääkkeitä on välillä vaihdeltu.Tällä hetkellä käytössä on vielä venlafaksiini , jonka haluaisin lopettaa tämän vuoden aikana.Vaikea sanoa olenko saanut lääkkeistä pysyviä haittavaikutuksia.Tunteet ei ole latistuneet eikä seksuaalisia vaikeuksia ole ollut. Ns. sähköiskuja iskee kroppaan välillä.Unettomuudesta olen kärsinyt ainakin 10 vuotta.
Kai se on mahdotonta sanoa onko tullut haittoja ja miten menis ilman niitä, jos on noin nuoresta ja noin pitkään syönyt. Niiden kans on suorastaan kasvanut ja kehittynyt, eikä oo mihin verrata.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosilääkkeet voi surkastuttaa tutkimusten mukaan aivoja niin, että niiden koko kutistuu ajan edetessä: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/pitkaaikainen-psykoosilaaki…
Mutta toki punninta on aina kokonaisvaikutusten arviointia. Eli jos vaihtoehto on vielä huonompi, niin koitetaan valita vähiten huono vaihtoehto, ja toisinaan se on lääkkeiden syöminen haitoista huolimatta jos siitä on apua kuitenkin toisiin asioihin. Aikoinaan tuollaisia negatiivisia sivuvaikutuksia ei tunnettu tai ainakaan pidetty esillä, ja psykoosilääkkeitä määrättiin herkemmin. Nykyään osa lääkäreistä tuntee sivuvaikutuskirjallisuutta, osa ei.
Aihetta sivuten. Millaisilla ohjeilla olette vieroittautuneet Venlafaksiinista. Lääkäri kielsi lopettamisen suorilta enkä viitsisi kysellä ohjeita. Ensin iso annos puoliksi? Ja sitten puoliksi? Ja lopuksi pikkupilleri kerrallaan alas vai jotenkin muuten? En ole herkkä oireille mutta annos on iso ja ollut pitkään.
https://madinfinland.org/vieroitusliuskat-kaytannollinen-tyokalu-vieroi…
Vähennä tosi pieniä annoksia! Tältä sivustolta saat käytännön neuvoja ja vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuten. Millaisilla ohjeilla olette vieroittautuneet Venlafaksiinista. Lääkäri kielsi lopettamisen suorilta enkä viitsisi kysellä ohjeita. Ensin iso annos puoliksi? Ja sitten puoliksi? Ja lopuksi pikkupilleri kerrallaan alas vai jotenkin muuten? En ole herkkä oireille mutta annos on iso ja ollut pitkään.
Vastauksena siis sinulle että reilusti pidempi ja vaiheittaisempi lopetus! Tutustu tuohon linkkiin joka yllä, kertoo nimenomaan venlafaxinista.
Lääkkeet nyt on AINA epäluonnollista ja jollain tasoo myrkkyy vaikka se auttaa tuhoamaan normaaleja luonnollisia sairauksia.
Masennuslääkkeitä määrätään ihan mihin tahansa. Äidilleni määrättiin duloksetiinia neuropaattiseen kipuun. Ei halunnut aloittaa sitä ja onneksi ei aloittanutkaan kun lopulta kivun syy saatiin selville ja hoidettua muilla keinoin.