Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko masennuslääkkeet pysyvästi sekoittaa aivokemiat ja esim. vähentää kykyä tuottaa välittäjäaineita luonnollisesti?

Vierailija
01.05.2024 |

En uskalla edes kokeilla masennuslääkkeitä kun mitä jos ne pahentaa ongelmaa entisestään esim. aiheuttamalla sen että aivot ei enää senkään vähää osaa tasoittaa eri välittäjäaineiden määriä tms. Sit on masennuslääkkeiden jälkeen pahemmassa kunnossa kuin ennen niiden aloittamista.

Tiedättekö voiko näin käydä?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lukemaan Jenny Rostainin kirjan Eroon masennuslääkkeistä. 

Siis Irti masennuslääkkeistä. 

Vierailija
42/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alanuolitat, laita perustelu miksi. Muuten ei tiedä miksi olet eri mieltä ja mitä tarkoitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli opiskelukaveri joka aloitti ssri lääkkeen masennukseen 2000-luvun alussa. Hän yritti monta kertaa lopettaa mutta ei enää pärjännyt ilman. Hän joutui jatkamaan käyttöä ja resepti vaihdettiin aina välillä toiseen ssri merkkiin. En tiedä mitä hänelle kuuluu nyt 24 vuotta myöhemmin, että onkohan vieläkään päässyt eroon. Niin ja tosiaan noi seksuaalihäiriöt voi kuulemma jäädä pysyviksi ja onhan nekin välittäjäaineista johtuvia. Mä pelkään just sitä että lääkkeiden aiheuttaman kemiallisen manipuloinnin takia masennun entistä pahemmin eikä lopulta mikään enää auta. Tekisi mieli kokeilla lääkkeitä kun kuulee hyviä kokemuksia mutta noiden riskien takia oon päätynyt luonnollisiin hoitomuotoihin (ruokavalio, liikunta, lisäravinteet).

Minua ärsyttää kun sanotaan että SSRI lääkkeet ei aiheuta riippuvuut

Sain ketipinorista puoleksi vuodeksi niin vaikeat vieroitusoireet että ihme kun en seonnut. Ja vielä laskin annosta hitaasti kun oli aiemmin ollut kauhea vieroituskokemus venlafaksiinista. Olen surullinen siitä että noita lääkkeitä määrätään kuin karkkia ja vielä valehdellaan ettei jää koukkuun, no fyysisesti todellakin jää!!

Vierailija
44/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkellisesti niiden lopettamisen jälkeen voi olla aivan kamalassa jamassa, koska oma välittäjäainetuotanto ei pelaa tai se pelaa ihan ylikierroksilla. Tasaantuminen voi kestää vuosiakin riippuen siitä kuinka pitkään masennuslääkkeitä on käyttänyt. Keho ja aivot kuitenkin korjaavat itseään ja välittäjäainetuotanto palaa ajallaan normaaliksi.

Vierailija
45/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli opiskelukaveri joka aloitti ssri lääkkeen masennukseen 2000-luvun alussa. Hän yritti monta kertaa lopettaa mutta ei enää pärjännyt ilman. Hän joutui jatkamaan käyttöä ja resepti vaihdettiin aina välillä toiseen ssri merkkiin. En tiedä mitä hänelle kuuluu nyt 24 vuotta myöhemmin, että onkohan vieläkään päässyt eroon. Niin ja tosiaan noi seksuaalihäiriöt voi kuulemma jäädä pysyviksi ja onhan nekin välittäjäaineista johtuvia. Mä pelkään just sitä että lääkkeiden aiheuttaman kemiallisen manipuloinnin takia masennun entistä pahemmin eikä lopulta mikään enää auta. Tekisi mieli kokeilla lääkkeitä kun kuulee hyviä kokemuksia mutta noiden riskien takia oon päätynyt luonnollisiin hoitomuotoihin (ruokavalio, liikunta, lisäravinteet).

Minua ärsyttää kun

Minulla myös hirveät kokemukset venlafaxinista vierottautumiseen. Se oli oikeasti kuin h u u m e t t a. Teki minulle manian niin oli pakko lopettaa aika alkuunsa. Ja silti ihan hirveät viekkarit vaikkei kauan syönyt ja pieni annos. Tiedän monta ihmistä jotka eivät kyseistä lääkettä voi lopettaa nimenomaan fyysisten vieroitusoireiden vuoksi. Paljon pahempi kuin nämä SSRI.

Ketipinor määrättiin univaikeuksiin saatesanoilla "tähän ei jää koukkuun". Kappas vaan kun jo yhden kerran jälkeen ei voinut enää nukkua ilman ketipinoria. Sitä ennen nukkui sentään edes 2h.

Vierailija
46/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne mitä lääkkeitä, jotka aiheuttaa dementiaa? Ahdistukseen?

Vierailija
47/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään vahvoja lääkeaineita syöneet näkee jo silmistä. Samoin tuoksu muuttuu. Vaikuttaa myös esim. kävelytyyliin.

Persoona muuttuu. Ihmisistä tulee sellaisia, että ne reagoivat vähemmin ulkoisiin ärsykkeisiin.

Nämä siis tälläisiä mitä sivusta seuraava maallikko näkee.

Tää jälkimmäinen on totta. Moni masennuslääkkeitä syövä on jotenki jännästi "sosiaalisesti kömpelö", vaikkei ennen olis näin ollutkaan. Vähän kun tietyt sosiaaliset koodistot ei enää merkkaisikaan. Oon pannut saman merkille.

Söin masennuslääkkeitä 10 vuotta ja tosiaankin olin sosiaalisesti vähän outo. Kun ei ollut normaaleja tunteita niin möläytin kaiken ilman filtteriä ja saatoin tahattomasti loukata ihmisiä. Kaverisuhteita jäi kun ei ollut mielenkiintoa tavata heitä kun ei ollut tunteita. Lääkkeitten lopettamisen jälkeen tajusin mitä on tapahtunut. Jouduin opettelemaan uusiksi tunteita. Enää en ole yhtään sosiaalisesti hassu kun pystyn lukemaan taas ihmisiä paremmin kun minulla itsellänikin on tunteet.

Vierailija
48/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikealla asteella sun masennus on?

Sun pitää punnita haitat ja hyödyt ja jos niikseen tulee, niin syötkö lääkettä mahdollisesti lopun elämääsi vai voitko huonosti.

Kroonistunut masennuskaan ei tee hyvää keholle eikä mielelle.

Olen lopettanut 2-3 vuoden mielialalääkityksiä, enkä koe, että niistä on pysyviä haittoja jäänyt. Joissain tosin vieroitusoireet on olleet kamalat, kuten myös lääkkeen aloituksen aikana.

Vierailija
49/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Aku Kopakkalan kirja Masennus - Suuri serotoniinihuijaus. SSRI ja SNRI ovat yhtä yhtä tehokkaita kuin lumelääkkeet, aiheuttavat sivuvaikutuksia ja lopettaminen on vaikeaa, jopa mahdotonta. En suosittele! Nim. käyttänyt lähes 15 v ja eroon en pääse. 

Vierailija
50/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli opiskelukaveri joka aloitti ssri lääkkeen masennukseen 2000-luvun alussa. Hän yritti monta kertaa lopettaa mutta ei enää pärjännyt ilman. Hän joutui jatkamaan käyttöä ja resepti vaihdettiin aina välillä toiseen ssri merkkiin. En tiedä mitä hänelle kuuluu nyt 24 vuotta myöhemmin, että onkohan vieläkään päässyt eroon. Niin ja tosiaan noi seksuaalihäiriöt voi kuulemma jäädä pysyviksi ja onhan nekin välittäjäaineista johtuvia. Mä pelkään just sitä että lääkkeiden aiheuttaman kemiallisen manipuloinnin takia masennun entistä pahemmin eikä lopulta mikään enää auta. Tekisi mieli kokeilla lääkkeitä kun kuulee hyviä kokemuksia mutta noiden riskien takia oon päätynyt luonnollisiin hoitomuotoihin (ruokavalio, liikunta, lisäravinte

Mä vaan päätin, että nyt mä haluan lääkkeistä eroon piste ja pääsin niistä eroon. Kaksi vuotta oli hikoilua, sähköiskuja, unettomuutta, pahoinvointia, ripulia, ahdistusta ja maniaa, mutta sitten se loppui. Ei siis koko aika ollut oireet päällä. Välillä oli pahempia jaksoja ja välillä oli helpompia. Kaikki oireet eivät alun paria kuukautta lukuunottamatta olleet samaan aikaan päällä. Juttelin yhden huumeidenkäyttäjän ja skitsofreenikon kanssa vieroitusoireista. Sanoi, että heroiinin kun lopettaa niin viettää kaksi päivää vessassa oksentaen ja ripuloiden ja joka paikkaan särkee ja sitten helpottaa, toki masennus tulee. Masennuslääkkeiden vieroitusoireet aiheuttavat kuukausiksi tai vuosiksikin tällaisia oloja. 

Vierailija
51/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vain hyviä kokemuksia, tosin en tarvinnut kuin 6kk lääkityksen ja sitten sen pystyi ajamaan alas. 

Vierailija
52/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea Aku Kopakkalan kirja Masennus - Suuri serotoniinihuijaus. SSRI ja SNRI ovat yhtä yhtä tehokkaita kuin lumelääkkeet, aiheuttavat sivuvaikutuksia ja lopettaminen on vaikeaa, jopa mahdotonta. En suosittele! Nim. käyttänyt lähes 15 v ja eroon en pääse. 

En oo lukenu, mutta oon kans kuullu tuon serotoniiniteorian olevan vaan teorian tasolla vailla kunnollista pohjaa. Sitä markkinoitiin voimakkaasti selityksenä ja sen takia moni uskoo siihen. Ja lisäks siinä on vähän sellainenkin juttu, että kun sanotaan "ihminen ei voi itse sille mitään, koska vika/häiriö on aivokemiassa" se voi kuulostaa monelle masentuneelle mieluisalta selitykseltä.

Vierailija
53/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja merirointi, eli meditointi joka päivä, jo 15 min. riittää. Siten, että havaitsee ajatteluansa, pakkomielteitä, haluja, murehdintaa jne. Eikä pyri mitenkään muuttamaan tilaansa paremmaksi, jos se on huono.

Vierailija
54/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo lukenu, mutta oon kans kuullu tuon serotoniiniteorian olevan vaan teorian tasolla vailla kunnollista pohjaa. Sitä markkinoitiin voimakkaasti selityksenä ja sen takia moni uskoo siihen. Ja lisäks siinä on vähän sellainenkin juttu, että kun sanotaan "ihminen ei voi itse sille mitään, koska vika/häiriö on aivokemiassa" se voi kuulostaa monelle masentuneelle mieluisalta selitykseltä.

Pari vuotta sitten tuli julki laajan tutkimuksen tulokset joiden mukaan masennuslääkkeillä ei ole vaikutusta masennuksen paranemiseen eikä serotoniiniteoria ole totta. En enää muista tutkimuksen nimeä, mutta eiköhän sopivia hakusanoja kokeilemalla löydy Lancetista tai Pnasista.

Vierailija
55/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei

Ok. Sehän selvisi äkkiä. Hajaantukaamme, täällä ei ole enää mitään nähtävää.

Vierailija
56/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ihminen ei voi itse sille mitään, koska vika/häiriö on aivokemiassa"

Näin minulle todettiin kun olin 18 vuotias ja sanottiin että näitä todennäköisesti joudut syömään koko ikäsi. Söin lääkkeitä 30 vuotiaaksi asti. Se vei kokonaan taitoni tuntea asioita. En muistanut enää edes miten komediat aikoinaan nauratti. Yritin välillä lopettaa mutta vieroitusoireet. Sanottiin että eiköhän jatketa, ihan selkeästi niitä tarvitaan nyt.

Se mikä muuttui sitten oli että päätin nyt riitti. Tein kertalaakista vieroituksen. Sähköiskut oli pahimpia. Mutta se tunnemyrsky mikä tuli, ja ne ilon tunteet. Itkin onnesta kun tunsin ILOA jostain. Kesti monta vuotta että tunsin normaalisti. Nyt olen 40 vuotias ja ollut ilman lääkkeitä kymmenen vuotta. Viisi vuotta on tunnetasoltaan olleet normaaleja. 

Vierailija
57/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksi minkä takia pystyin lopettamaan lääkkeet oli se että en ollut enää teini tai nuori joka sokeasti uskoi. Tutkin asiaa, hain vertaistukea, kyseenalaistin. En pitänyt lääkäreitä enää Jumalaan verrattavissa.

Vierailija
58/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on sekä ilon että surun tunteita lääkityksestä huolimatta ja pystyn toimimaan normaalisti. Minulla lääkitys on sitä varten, että pysyn kultaisella keskitiellä ilman suuria huippuja ja pimeyden aikoja. Ilman lähtee asiat aika nopeasti lapasesta ja se vie kyllä äkkiä hautaan. 

Vierailija
59/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on sekä ilon että surun tunteita lääkityksestä huolimatta ja pystyn toimimaan normaalisti. Minulla lääkitys on sitä varten, että pysyn kultaisella keskitiellä ilman suuria huippuja ja pimeyden aikoja. Ilman lähtee asiat aika nopeasti lapasesta ja se vie kyllä äkkiä hautaan. 

Sinulle se lääkitys on sitten paikallaan. Jos potilas sanoo ettei tunne enää iloa niin pitäisi hälytyskellojen soida että lääkitys ei sovi. 

Vierailija
60/112 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten tuli julki laajan tutkimuksen tulokset joiden mukaan masennuslääkkeillä ei ole vaikutusta masennuksen paranemiseen eikä serotoniiniteoria o

Erikoista, kerrottiinko siinä sitten mistä masennus johtuu?

Miksi masennus olisi kovin eri asia kuin vaikka rakastuminen joka ymmärtääkseni on kemiaa tai pelko tai viha? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi