Onko ok, että vanhempi kollega pomottaa?
Onko mielestänne ok, että vanhempi kollega pomottaa vaikka ei ole esimies asemassa? Ilmeisesti kokee, että kun on pidempi työura takana niin on jotenkin oikeutettu määräämään työtehtävät ja pompottelemaan mielensä mukaan. Olen tästä hänelle sanonut, mutta totesi että kun on tottunut tekemään asiat omalla tavallaan. Eipä tuollaiseen voi oikein mitään sanoa tai tehdä. Ei tee samaa esimiehen ollessa läsnä.
Onko muilla ollut työpaikoilla tällaisia kirjoittamattomia sääntöjä, että vanhempi määrää?
Kommentit (33)
Meidän työpaikalla kaikkein hankalimpia työntekijöitä ovat lähivuosina eläkkeelle jäävät, työurastaan tai ties mistä katkeroituneet naiset. Pomottavat ja kiusaavat nuorempia työntekijöitä oman mielensä mukaan. Lieneekö taustalla se kateus, kun töihin tulee heitä koulutetumpi, nuori ja aloitekykyinen työntekijä täynnä tarmoa, ja heillä on loppusuora edessä. Olen itse ollut työelämässä useamman vuosikymmenen, ja tämä ilmiö se vain jatkaa olemassaoloaan vuodesta toiseen, työpaikasta toiseen. Tämän olen huomannut.
Vaikea sanoa tilannetta näkemättä. Olen usein ollut tilanteessa, jossa minulle on nakitettu uuden ihmisen perehdytystä. Olen jakanut auliisti tietoa, miten hommat hoituvat sujuvasti ja joustavasti, ilman, että tarvitsee veren maku suussa riuhtoa. Käytäntöjä on porukalla hiottu vuosien ajan, joten tiedämme siitä jotain. Moni uusi tyyppi on kuitenkin alkanut saman tien länkyttää vastaan, että eikö voisi tehdä noin, kun se olisi helpompaa. Juu, voisi, mutta se johtaa seuraavassa vaiheessa ongelmiin, ja työ tulisi tehtyä kahteen kertaan. Olen kyllä pannut merkille, että neuvot eivät läheskään aina kelpaa, kun ei vaan uskota, halutaan päästä itse helpolla, tai neuvominen koetaan pomottamiseksi. Pian ei huvita neuvoa ollenkaan, jos lopputulos on tuo.
Aivan mahdotonta sanoa mitään. Kerrot sinussa ei ole mitään vikaa. Miksi toinen kuitenkin käskyttää ?
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole harjoittelija. En ymmärrä, miksi Suomessa on tällainen syyttelemisen kulttuuri, että kun kysyy asiasta niin on pakko löytää syyllinen.
Kuka sen syyttelyn aloitti? Miten hommat pitäsis sun mielestä jakaa? Jos vanhempi tietää mitä pitää tehdä, on luonnollista jakaa tehtävät vai tiedätkö itse paremmin mitä ja miten pitää tehdä?
Itse olen tehnyt töitä sekä vanhempien, että nuorempien ihmisten kanssa. Minulle ei tuota mitään ongelmaa ammentaa oppia myös nuoremmilta, koska tiedostan, että en todellakaan kaikesta kaikkea tiedä. Eikä se minun tapani tehdä ole se ainoa oikea tapa. Valitettavasti olen joutunut parin vanhemman kolleegan pompottelemaksi. He mielellään jakelevat työtehtävät (ne itselle epämieluisat) muille, eivätkä myönnä tekemiään virheitä, vaan syyttelevät niistä muita.
Samalla tiedonkulku toimii heidän mielestään vain yhteen suuntaan, eli muilta heille, mutta ei heiltä muille. Ehkä he kokevat tällä tavalla tekevänsä itsensä korvaamattomiksi, mutta tiimipelin kannalta tämä asenne ei oikein toimi.
Vaikea pukea sanoiksi mitä ajattelin sanoa.
Tiedä sitten mitä on pomottaminen, mutta vanhempi kollega voi jakaa tehtäviä myös sillä perusteella, mistä nuorempi kollega suoriutuu paremmin. Lisäksi tehtäviä jaetaan sen mukaan mitä kokemus kullakin on.
Minulla on tuollainen kollega. Aloitti ko. työpaikassa kuukauden ennen minua. Nyt ollaan oltu jo pari vuotta, mutta pätee edelleen, että on ollut minua pidempään, niin tietää asiat paremmin. Yrittää saada minut tekemään kaikkia paskamaisia töitä, vaikka ne olisivat työnjaossa selkeästi hänen vastuullaan. Yrittää myös palavereissa aina puhua päälleni ja vähätellä kaikkea sanomaani. Käyttäytyy kyllä muutenkin minua kohtaan niin asiattomasti, että ei ole jäänyt muilta huomaamatta. Nykyisin isommissa palavereissa aina joku puuttuu tämän ihmisen käytökseen, kun aloittaa minun vähättelyn.
Muistakaapa aina, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Riippuu vähän. Jos kollega pomottaa pomottamisen vuoksi, ei se ole ok. Jos taas työ on sellaista että kokemus on valttia, suorempi ohjaus voi olla paikallaan vaikka se ei aina mukavaa olisi. Aika sitten osoittaa että ei se turhaa ollut. Nuorilta saattaa puuttua perspektiivi, joten heitä täytyy ohjata joskus tiukastikin, niin ei tule turhia mokia. Mutta asialle on aina oltava perustelu.
No siis miten se ilmenee? Jos jonain turhana pätemisenä niin senkus kohautat olkapäitäsi. Jos yrittää nakittaa sulle töitä niin sanot ettei käy kun et ole pomo. Noin yksinkertaisesti niistä loisista pääsee eroon. On minunkin työpaikalla noita, jotka yrittää antaa muille työnsä hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa tilannetta näkemättä. Olen usein ollut tilanteessa, jossa minulle on nakitettu uuden ihmisen perehdytystä. Olen jakanut auliisti tietoa, miten hommat hoituvat sujuvasti ja joustavasti, ilman, että tarvitsee veren maku suussa riuhtoa. Käytäntöjä on porukalla hiottu vuosien ajan, joten tiedämme siitä jotain. Moni uusi tyyppi on kuitenkin alkanut saman tien länkyttää vastaan, että eikö voisi tehdä noin, kun se olisi helpompaa. Juu, voisi, mutta se johtaa seuraavassa vaiheessa ongelmiin, ja työ tulisi tehtyä kahteen kertaan. Olen kyllä pannut merkille, että neuvot eivät läheskään aina kelpaa, kun ei vaan uskota, halutaan päästä itse helpolla, tai neuvominen koetaan pomottamiseksi. Pian ei huvita neuvoa ollenkaan, jos lopputulos on tuo.
Uusille työntekijöille pitää pystyä ja jaksaa perustella, miksi tehdään niin kuin tehdään. Ja mielellään löytää useampia, tilannesidonnaisia tapoja tehdä se työ.
Kyselemätön ja kyseenalaistamaton työntekijä voi muuttua putkinäköiseksi mekaaniseksi suorittajaksi, koska "näin täällä on aina tehty".
Vierailija kirjoitti:
Muistakaapa aina, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Pakko kysyä, että kumpaan "kategoriaan" luokittelet itsesi?
Vanha ketju, mutta nostellaan.
Ei pelkkä kokemus tee normaalista ihmisestä pomottajaa.