Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.

Vierailija
01.05.2024 |

Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.

Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.

Järkyttävää!!!

Kommentit (934)

Vierailija
821/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani aloitti YT:t ja sen seurauksena sain kenkää.

Tradenomipohjalta hain töitä ja sain, ehdin kuukauden melkein olla työttömänä.

Työkkärille kerroin kouluttautumishaluistani, mutta sanoivat, että tällä hetkellä työmarkkinatukea voi saada ainoastaan terveydenhoitoalan koulutukseen. Siitä teille vinkkiä.

Sain hyvän palkan, heti palkalliset lomat kesälle, työsuhde-etuina mm. joukkoliikenne ja kaikkea muuta.

Asun soluasunnossa toisen aikuisen ihmisen kanssa eli rahaa säästyy.

Miten sitten erottauduin muista? Uskon, että jatkuvasti kouluttautumalla. Pystyin hakemaan saksan kieltä vaativiin töihin esimerkiksi, kun olen 10v saksaa lukenut. Kieliä voi opiskella ilmaiseksikin. (Apit, youtube)

Muuten kouluttauduin avoimen yliopiston kursseilla, jopa silloin kun olin edellisessä työpaikassakin. Osa kursseista on ilmaisia. Suorittelin töissä vapaaehtoisia englannin kielen kursseja ja työturvallisuuskortin, ihan vaan siksi, koska voin.

Yhteishaussa hain opiskelemaan nyt ylempää korkeakoulututkintoa ja maksan sen todennäköisesti itse, koska tukia en lainaa lukuunottamatta varmasti saa. Tekemäni avoimen yo:n kurssit saatetaan hyväksilukea koulutuksessa, joten sekään ei ole sitten niin kuluttavaa. Parin vuoden päästä on taas paperit, joilla voi pyytää parempaa palkkaa, toki voin hakea kyseisen alan työpaikkoja opiskelujen ohessakin.

Maailmalla on nykyään paljon töitä, joita voi tehdä vaikka olisi terveysongelmia.

IT puolella tutullani on vaikea reuma ja on päiviä, jolloin ei voi tehdä töitä ollenkaan. Hänellä on kuitenkin alan osaamista ja ovat voineet sopia työnantajan kanssa, että työt eivät ole päivän päälle, kunhan tulevat tehdyiksi. Paljon tekee kotoa etänä.

Kannattaa miettiä työtä avaramman katseen kautta, kuin mitä on aikaisemmin tehnyt ja mitä tällä hetkellä osaa. Osaamista kannattaa hankkia erilaista. Kaikenlaista voi opiskella ilmaiseksi.

Vierailija
822/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela: Pori vuokra 405€ 2työtöntä ei mitään tuloja --) tuki max 283,50e 

Eli heillä "itse maksettava vuokra" yksiöstä pitäisi olla 121,50€ vähintään. Jos ei siis ole "mitään tuloja" 

Millä matematiikalla he ovat onnistuneet saamaan tähän asti vain 30€ omamaksuosuuden tuosta reilun 500€ kämpästä ??? Ei ihme että Suomella on rahat loppu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mitta ymmärrettävästi tuon kommentoijan LAPSI saattaa olla hieman kateellinen naapurin lusmunkien lapsien uusista pyöristä.

Itse aikanaan muutan miten suurta kateutta tunsin kun luokkakaverilla oli hienot farkut, converset (?) ja talvitakki ja hän kehui miten "saatiin sossusta" kun itse kuljin äidin tuttavan ompelemissa täysin epämuodikkaissa 'teryleenihousuissa" (ja kyllä, minua on kiusattu kummallisista ja epämuodikkaista vaatteistani)...

Vierailija
824/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten olin pari kuukautta työttömänä ja hakiessani töitä huomasin että ei ole työvoimapulaa, on pulaa palkanmaksajista. Olipa kyseessä sitten määräaikainen, osa-aikainen tai täysipäiväinen työ niin hakijoita oli vähintään kymmeniä kappaleita joka työhön.

Sitten "työvoimapulasta" kärsivät paikat olivat sellaisia joissa ei palkka riitä elämiseen mutta palkan nostamisen sijaan mennään lehtiin vinkumaan miten tuet ovat liian hyvät ja työt ei maistu. Ratkaisu? Ei ainakaan palkkojen nosto. Vaan vaaditaan tukien alentamista niin alkaa halpatyöt maistumaan suomalaisille.

Ja tätä samaa paskaa toistaa sitten lukuisat ihmiset ympäri Suomea. Ja hallituksen mielestä on ilmeisesti ihan ok että palkalla ei tarvitse elää, kun hallitus pakottaa toiminnallaan ihmiset hakemaan myös halpatöitä. Ei varmaan tule valtiolle halvaksi kun ihmiset käy töissä ja nostaa samalla tukia.

Vierailija
825/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pori on Suomen halvimpia seutuja asua. Lisäksi täällä on niin suuri työvoiman tarve, että suunnitellaan satojen ja jopa tuhansien työntekijöiden hommaamista ulkomailta (en tiedä, mikseivät täkäläiset ulkomaalaiset kelpaa). Juhanilla on ikää edessään vielä useampi vuosikymmen. Taatusti löytyisi työtä, jota hän voisi tehdä. Tämä on sitä seutua, jossa oikeasti "mennään töihin". Ihan siitä vain suoraan firmoista kysymään, löytyisikö jotain.

Tämä.

En kelvannut Poriin edes määräaikaisiin tehtäviin ja alan koulutus löytyi. Oli tuonne hakijoita muutenkin.

Vierailija
826/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata sitä, että "täydestä työviikosta" saa niin matalan palkan, ettå sen lisäksi on oikeutettu ja tarvitsee tukia.

MUTTA on myös syytä ymmärtää, että jos tekee vajaata työviikkoa tai on vajaatyökykyinen eli ei 40h tuota samaa työarvoa kuin kollega, niin "liian hyvä korvaus" aiheuttaa pitkällä aikavälillä vain hintojen nousua, ei sitä, etteikö kenellekään joka tekee jotain työtä tarvitsisi enää maksaa mitään tukia. 

Vierailija
827/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin!

Vierailija
828/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mitta ymmärrettävästi tuon kommentoijan LAPSI saattaa olla hieman kateellinen naapurin lusmunkien lapsien uusista pyöristä.

Itse aikanaan muutan miten suurta kateutta tunsin kun luokkakaverilla oli hienot farkut, converset (?) ja talvitakki ja hän kehui miten "saatiin sossusta" kun itse kuljin äidin tuttavan ompelemissa täysin epämuodikkaissa 'teryleenihousuissa" (ja kyllä, minua on kiusattu kummallisista ja epämuodikkaista vaatteistani)...

Miksi ette myös hakeneet Converseja sossusta?

Vierailija
829/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette myös hakeneet Converseja sossusta?

1) sossussa käytiin vain "pakosta"

2) "kunnon perheet" ei käyneet sossussa, jos se ikinä oli vältettävissä

3) miksi me mitään tossuja sieltä sossusta oltais edes saatu? Vanhemmat oli molemmat (pienipalkkaisissa) töissä = se oli vaan pärjättävä ilman tukia, silloin nuo jakoperusteet oli aika paljon tiukemmat

Vierailija
830/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu yksinhuoltaja muutti 4 lapsen kanssa 5 huoneen asunnosta kolmioon. Pinta-alaltaan reilut yli puolet pienempään asuntoon. 85 euron vuoksi, kun Kela pakotti etsimään halvempaa. Muuta halvempaa samalta alueelta ei löytynyt, että lapsilla pysyy samat koulut. 

85 euroa!!!!!! Olen käynyt nyt 3 kertaa hänen luonaan kuukauden aikana ja täytyy sanoa, että nämä pakkomuutot saavat ihmiset voimaan pahoin. Pienet asunnot saavat ihmiset hulluuden partaalle.

Tuo 85 euroa kuukaudessa tulee kasvamaa isoksi summaksi valtiolle, kun perheessä alkaa pinna kiristymään. Lapsilla/nuorilla tässä perheessä on nyt tukalat oltavat, paljon riitoja yhteisistä huoneista. Äidin voimat alkaa olla kortilla, pienessä asunnossa kaikkien äänet kuuluvat selkeästi ja tappeluita on kaikilla. Herättää huolta perheen jaksamisessa. 

Monissa maissa tuon kokoisessa asunnossa voisi helposti asua yli kymmenhenkinen perhe. Ja niin Suomessakin ennen asui. Ei ole veronmaksajien ongelma maksella tilavia lukaaleja sellaiselle, joka lisääntyy kykenemättä tarjoamaan jälkikasvulleen haluamiaan elinolosuhteita. Jos haluaa enemmän, mene töihin ja ponnistele.

Vierailija
831/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on kahdelta liikaa? Minä joudun maksamaan asumistuen jälkeen muista tuista yli 300 €, jotta saan vuokran maksettua. En silti ole muuttamassa eikä minua ole pakotettu muuttamaan.

Vierailija
832/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on ihan samalla tavalla itse maksamista. Ei sillä ole liä mistä se raha tilille tulee. Myös hyvätuloiset saa tukia. 

Joo, ihan samanlaista maksamista tienata itse omat rahansa tai elää puhtaasti muiden kustannuksella. 😂

Vierailija
833/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on kahdelta liikaa? Minä joudun maksamaan asumistuen jälkeen muista tuista yli 300 €, jotta saan vuokran maksettua. En silti ole muuttamassa eikä minua ole pakotettu muuttamaan.

Et ole töihin ajatellut mennä? Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse.

Vierailija
834/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näillä köyhillä on aina varaa pitää KOIRAA?!

Kallis HARRASTUS, jos pennosia pitää laskea. 

Vierailija
835/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni s0m@li "yksinhuoltaja" lapsilaumoineen joutuu muuttamaan pienempään asuntoon?

Aivan varmasti ei yksikään. 

Vierailija
836/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota neljän lapsen yksinhuoltajaa. Hän tekee kyllä ihan kovan työn jo lapsia yksin kasvattaessaan. Kaikki sympatiat hänelle. 

Vierailija
837/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia hyvätuloiset saa?

Juuri maksoin tonnilla veroja kuukauden palkasta, mitä tukia minulle on tarjolla 🤔

Kun käyt yksityisellä lääkärillä, niin Kela hyvittää siitä käynnistä sen toimistomaksun verran. Itselle jää maksettavaksi vain se lääkärin lasku 100-200€.

Vierailija
838/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näitkään ole minnekään pakotettu, eivät vain suostu maksamaan vaan haluavat kaikki ilmaiseksi

Vierailija
839/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli selvityspyyntö, kun vuokra ylittyy 3 eurolla. Laskin, että jos muutan 3 euroa halvempaan asuntoon, niin Kelan maksamat muuttokulut olisi kuitattu - 28 vuoden aikana - ja vasta sen jälkeen alkaisi asumiskuluissa säästäminen, jos vuokra pysyisi samana. Mut voihan vuokra ylittää normin jo seuraavan vuoden vuokrankorotuksessa ja taas saisi muuttaa Kelan laskuun ( noin tonni) 2 euroa halvempaan normin mukaiseen asuntoon. 

Nautin kyllä tuosta normipolitiikasta. Siistiä, kun pääsee muuttamaan Kelan laskuun vaikka joka vuosi, jos vaan sattuu olemaan Kelan asiakas. - Nimittäin ne vuokrankorotukset tulee kyllä, joka vuosi. Suurin osa edullisimmista vuokra-asunnoista nostetaan pikkuisen normien yli, ettei tulisi niitä nistejä, asunnonpaskojia ym. "haittaeläjiä." 

Vierailija
840/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni s0m@li "yksinhuoltaja" lapsilaumoineen joutuu muuttamaan pienempään asuntoon?

Aivan varmasti ei yksikään. 

Tyhmää ottaa heitä mukaan keskusteluun. Onhan heidän tilanne monella tapaa erilainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan