Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Mummonmökin omistaja menetti hyvät vuokralaiset kupattuaan 550 eur/kk röttelöstäön jonka kiinteistövero on satasen luokkaa vuodessa.
Jotain jätettiin kertomatta taas kerran koska Porissa Kelan toimeentulotukiraja vuokrasta kahdelle on 601 eur/kk. Ei silloin yksiössä tarvitse asua jos on oikeutettu toimeentulotukeen.
Eniten ihmettelen sitä miten on mahdollista että maksoivat itse mummonmökistä vuokraa vain 30 EUR. Saivatko todella melkein koko vuokran asuntotukena.
Kiinnitti huomiota, että Juhani on maksanut itse asumisestaan 30 euroa. Käytännössä yhteiskunta on maksanut hänen asumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen pitkäaikaistyötön, joka asuu velattomassa omakotitalossa. Talossa on neliöitä 196 kahdessa kerroksessa.
Kukaan ei muuta omista asunnoistaan minnekään, jos ei rahat lopu.
Pelkkä kiinteistö vero on tuollaisessa helposti 1500 euroa vuodessa + kaikki muut kulut kuten lämmistys. Omakotitaloa ei pidetä työttömyyskorvauksella 590 euroa netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummonmökin omistaja menetti hyvät vuokralaiset kupattuaan 550 eur/kk röttelöstäön jonka kiinteistövero on satasen luokkaa vuodessa.
Jotain jätettiin kertomatta taas kerran koska Porissa Kelan toimeentulotukiraja vuokrasta kahdelle on 601 eur/kk. Ei silloin yksiössä tarvitse asua jos on oikeutettu toimeentulotukeen.
On oikeasti törkeää kupata 550e vuokraa kun sen päälle tulee vielä talon lämmityskulut, vesi ja jätemaksut vuokralaisen maksettavaksi. Tietysti se kustantaa tasan 0e jättää mädäntymään mitä nyt se kiinteistövero.
Itse antaisit ilomielin omaisuutesi toisen käytettäväksi ihan ilmaiseksi?
Näyttää taas siltä, että juuri suomalaiset muuttaa kodeistaan. Mutta sehän on homman agendakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralordilla ja kiinteistökuningattarella puntti tutisee velkoineen.
Ai se mummonmökkiä vuokraava? 😀🤭
Luulenpa, että mökki on peritty; tarpeeton omistajalleen, joten antanut vuokralle. Tod näk velaton, eihän noista rupusista mene juuri edes perintöveroa.
Tämä. Harva sijoittaja ostaa jotain pientä rintamamiestaloa. Jutusta selviää että vuokranantaja on vienyt heille lahjoja ja antanut remontoida mökkiä. Ei toimisi näin, jos olisi ammattisjoittaja, vaan varmaan joku 60-vuotias joka ehkä pitää perintömökkiä että voi sitten eläkkeellä muuttaa siihen itse ja vuokralla saa katettua mökin kustannukset. Onhan siinä mahdollisesti ostettu osa perikunnasta uloskin, eli ei se ilmainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen pitkäaikaistyötön, joka asuu velattomassa omakotitalossa. Talossa on neliöitä 196 kahdessa kerroksessa.
Kukaan ei muuta omista asunnoistaan minnekään, jos ei rahat lopu.
Aikamoiset kustannukset ylläpitää työttömänä yksin parinsadan neliön kiinteistöä. Monelle pelkät lämmityskulut olisivat liikaa. Kauhea siivoaminen lisäksi. En tajua. Itsellä 40 m2 mummonmökki, tuoanja kamari. Hyvin riittää tila, ja ulkona on lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti törkeää kupata 550e vuokraa kun sen päälle tulee vielä talon lämmityskulut, vesi ja jätemaksut vuokralaisen maksettavaksi. Tietysti se kustantaa tasan 0e jättää mädäntymään mitä nyt se kiinteistövero.
Itse antaisit ilomielin omaisuutesi toisen käytettäväksi ihan ilmaiseksi?
Oikea vuokra tuollaisesta on jotain 150-200e korkeintaan. Hän siinä kiinteistöään pitää käyttökunnossa vuokralaisen voimin, koska käyttämätön kiinteistö mätänee pystyynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen sitä miten on mahdollista että maksoivat itse mummonmökistä vuokraa vain 30 EUR. Saivatko todella melkein koko vuokran asuntotukena.
Kela korvaa lämmityskuluja. Vuokrahan oli alle Porin Kelarajan/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse mennä muuton jälkeen enää töihin, muutto muuttotappiopaikkakunnalle -> ei työpaikkoja, mutta halpa asua. Ja Kela onneksi maksaa kelataksin lääkäriin. Omaa autoa ei ole, ja nyt ei varsinkaan enää ole varaa ostaakaan, koska työnteko vaatii auton ja ilman autoa ei ole työtäkään. Win-win -tilanne?
Työttömänä voin kertoa että kun 40v tulee mittariin työtä ei ole missään suomessa tarjolla.
Suomalaisella koulutuksella saa töitä mistä tahansa maailmalta. Meillä työehtosopimukset estävät työnsaannin kun yriykset eivät halua palkata vuosia kotona lepotilaan päässyttä. Yhteiskunnan tarjoama sosiaaliapu estää monessa tapauksessa muut työnhakumahdollisuudet joten lopputulos on odotettu eli satoja tuhansia laiskottelee loppuikänsä Kelan rahoilla tuhoten oman elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettele rauhassa koska he ei maksaneet siitä 30e
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
He ovat sairaita eikä kukaan ota heitä siksi töihin, mutta myöskään eläkkeellekään ei pääse.
No joo mikähän järki näissä leikkauksissa on,piikkauksessa rikki mennyt kroppa paranee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 275 euroa/henkilö kohtuuton asumismeno? Minusta ei pitäisi olla.
On se silloin kun sen päälle tulee lämmitys, vesi ja jätemaksut ja tulosi on 595e/kk
Niin, sillloin asuu liian kalliisti tulotasoonsa nähden.
Viera kirjoitti:
Yhtään ei ole leikattu yritys tai maataloustukia. Tyypillisesti leikataan vaalikarjalta sieltä mistä tuntuu ettei vaan leikattaisi todellisilta nettosaajilta virkarälssiltä ja yritystukia osinkoja jakavaista yrityksiltä.
Yritystukien lopettaminen kaataisi KAIKKI yritykset.
Tukipummieliitti pannaan kuriin Orpn hallituksen jyräpäätöksillä. Hieno homma että joku tekee jotain Suomen talouden pelastamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää taas siltä, että juuri suomalaiset muuttaa kodeistaan. Mutta sehän on homman agendakin.
Pääsee ukrainalaiset asettumaan ja nauttimaan sosiaalituista suomalaisten pakkomuutettua. Hyshys
Vierailija kirjoitti:
Viera kirjoitti:
Yhtään ei ole leikattu yritys tai maataloustukia. Tyypillisesti leikataan vaalikarjalta sieltä mistä tuntuu ettei vaan leikattaisi todellisilta nettosaajilta virkarälssiltä ja yritystukia osinkoja jakavaista yrityksiltä.
Yritystukien lopettaminen kaataisi KAIKKI yritykset.
Eikä kaataisi. Jos yhtään jaksat googlettaa, selviää että suurin osa niistä menee miljoonavoittoja tekeville ja tuen osuus/yritys on lopulta aika pieni koko voitosta. Starttiraha ei ole lainkaan yritystuki, vaan työttömyyskorvaukseen verrattavissa oleva sosiaalietuus. Tätä ei moni tunnu ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tulevat siihen yksiöön saamaan mitään asumistukea
Minä saan.
On se silloin kun sen päälle tulee lämmitys, vesi ja jätemaksut ja tulosi on 595e/kk