Kyllä lapsesta näkee, millainen aikuinen hänestä tulee
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kovin pienestä lapsesta ei välttämättä näe, mutta teini-ikäisestä jo aika hyvin.
Olin teini-ikäisenä juopotteleva, varasteleva ja vanhemmille vihainen lapsi. Ainoa mikä on pitänyt on kasvissyönti jonka aloitin 15 v. Lapsena olin ujo. Nykyään aika sosiaalinen, mutta myös itsekseni viihtyvä. Ihan erilainen kuin lapsena ja nuorena. En edes juo enää.
Eipä Stubbistakaan pitänyt poliitikkoa tulla. Kouluaikoina kaverit olivat varmoja, että hänestä tulee joko urheilija tai yrittäjä.
Ei aina. Meillä lapsuudenkodissa kaikki olisi olettanut, että veljestäni "tulee jotain", minusta taas hyvässä tapauksessa joku perusduunari, huonossa alkoholisti, narkki ja/tai rikollinen. Veli kun oli tunnollinen, ahkera, sai aina loistavia numeroita koulussa ja osoitti erityislahjakkuutta matemaattisissa aineissa. Minä taas olin aina kapinoiva, haistatteleva, koheltava "ADHD-tapaus" jolla mistään ei tahtonut tulla mitään - eikä mua edes kiinnostanut. Jo 8-vuotiaana ilmoitin vastustavani pakkolaitos koulua ja koko yhteiskuntaa, ja valitin että kun en ole missään allekirjoittanut että haluan kuulua tähän yhteiskuntaan, ei mua voi pakottaa sen sääntöjäkään noudattamaan.
Nyt kun ollaan keski-ikäisiä molemmat, niin veli on ollut masennuksen takia sairaseläkkeellä jo 8 vuotta, ja alkoholiakin kuluu liikaa, hän on niin pettynyt siihen miten hänen elämä on mennyt ettei jaksa välittää. Minä taas lopulta luin diplomi-insinööriksi, muutaman tehtaassa vietetyn välivuoden jälkeen tosin, ja olen ollut alani töissä valmistumisesta asti. Mulla menee elämässä ihan tasaisen kivasti, vaikken mitään suuria ole tehnyt, ja toki mun luonteessa vieläkin on sitä impulsiivisuutta joka on johtanut vähän höveliin rahankäyttöön, ongelmiin kodin siisteydessä yms ajoittain.
Ei välttämättä siitä lapsesta. Mutta jos tuntee sen vanhemmat, saattaa ennustaa.
Mä olin lapsena tosi villi, väkivaltainen(muksin muita lapsia tarhassa ja koulussa ja pihalla ihan surutta vaikka kiellettiin ja sain tukkapöllyä), äänekäs, rikoin huvikseni tavaroita, varastin leluja ystäviltäni, heitin ihan surutta kaikki roskat ulos maahan.
Musta kasvoi rauhallinen, hiljainen aikuinen joka ei korota ääntään kuin ihan pakon edessä, en roskasta, en varasta, väkivaltainen en ole.
Mä petin odotukset menin lukioon noin seiskan keskiarvolla, Ylioppilaaksi pääsin yleisarvosanalla "b" . Tänään voin sanoa olevani koulutukseltani maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Eipä Stubbistakaan pitänyt poliitikkoa tulla. Kouluaikoina kaverit olivat varmoja, että hänestä tulee joko urheilija tai yrittäjä.
Niin mutta kyllä aina muistetaan kertoa, että kuinka Stubb reputti ylppäreiden reaalin ja kuinka hänen väitöskirjansakaan ei ole oikea väitöskirja kun se on tehty väärässä paikassa tai väärältä alalata tai koska sen on tehnyt Stubb eikä esimerkiksi Wille Rydman, tai itsensä pekka Haavisto jotka sentään ovat opiskellleet Helsingin yliopistossa, eivätkä reputtaneet yhtäkäämn yo -koetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kyllä aina muistetaan kertoa, että kuinka Stubb reputti ylppäreiden reaalin ja kuinka hänen väitöskirjansakaan ei ole oikea väitöskirja kun se on tehty väärässä paikassa tai väärältä alalata tai koska sen on tehnyt Stubb eikä esimerkiksi Wille Rydman, tai itsensä pekka Haavisto jotka sentään ovat opiskellleet Helsingin yliopistossa, eivätkä reputtaneet yhtäkäämn yo -koetta.
Usein myös mainitaan, ettei Stubb päässyt Suomessa edes ruotsinkielisiin koulutuksiin, joihin on helpompi päästä kuin suomenkielisiin. Onkohan tuo aivan varma tieto? Ehkä hän ihan aidosti halusi opiskella ulkomailla? Alun perinhän hän lähti Yhdysvaltoihin, koska halusi golfammattilaiseksi.
Osasta näkee, suurimmasta osasta ei
Ei lapsesta vain tule jotain. Huolestuttavaa puhetta.