Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?

Vierailija
30.04.2024 |

Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?

Kommentit (246)

Vierailija
181/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi se, että saatat olla hikinen perillä ja pitäisi olla mahdollisuus pestä edes kainalot jossain perille päästyään ja vaihtovaatteet on oltava samasta syystä. Alkkarit, sukat, urheilurintsikat ja muut urheiluvaatteet erikseen pyöräilyä varten. Sähköpyörällä mahdollisesti ei tarvetta, mutta tavallisella pyörällä näin. 

Oli se ihanaa kun aikoinaan pyöräilin n. 10 km suuntaansa keväästä syksyyn, sen jälkeen oli ihana endorfiinipölly pitkään päällä eikä tarvinnut miettiä lenkille lähtöä enää töiden jälkeen (paitsi jos omistaa koiran). 

Vierailija
182/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilin kouluun eikä ollut suihkulle tarvetta, eikä ole nyt työmatkallakaan. Ei ole pakko polkea itseään hikeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut suuntaansa 12-13 km työmatkaa useamman vuoden ajan. Alkuun tavallisella hybridipyörällä ja nyt viime vuodet sähköpyörällä. Normipyörällä matkaan menee noin 35 minuuttia ja sähköpyörällä noin 30 minuuttia, joskus jopa vähän alle sen. Maasto on vaihtelevaa, ylä- ja alamäkiä ja iso silta, jossa tuulee (lähes) aina.

Minulla on vaihtoehtona käyttää myös autoa, joten aivan surkeissa säissä en pyörää käytä. Silti, usein pyörä valikoituu alle melkein itsestään, kun siitä on tullut jo tapa. Samalla saa sen noin tunnin omaa aikaa ja päivän liikunnat ikään kuin huomaamatta. Lisäksi olen pyöräilypäivinä paljon rennompi kuin motarilla autossa istumisen jäljiltä.

Normi- ja sähköpyörän erona on itsellä se, että normipyörällä kehtaa ajella sen noin 3 pv/vko, kun taas sähköpyörällä voisin ajaa vaikka joka päivä, kun kuormitusta voi paremmin säädellä.

N39

Pääsitkö heti alkuun tuossa ajassa tuon matkan? Olen viime keväänä aloittanut työmatkapyöräilyn ja nyt talven tauon jälkeen kun oman matkani n. 9km poljen niin mulla kestää vaikka vähän enemmänkin kiristäisin vauhtia kuitenkin 40min. Toki matkalla on liikennevaloja joista ainakin joihinkin joutuu jäämään odottelemaan, mutta selvästi toiset on nopeampia kun toiset. Pyöränä on sellainen 21-vaihteinen "hybridi" - ei kylläkään mikään kallis merkkipyödä vaan ihan normi Intersportista ostettu halvemman hintahaakuran vehje.

Vierailija
184/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisilla pääsisi hätätapauksessa, tai erittäin huonolla säällä. Bussit vaan kiertää ties mistä ja vaihtoja on, niin kestää pitkään. Reitti pyörällä taas olisi suoraviivaisempi eikä matkalla ole erityisen pahoja mäkiä. 

Ap

Noilla spekseillä sanoisin että n. 10km maksimi ilman sähköjä ja sähköllä 15, mutta riippuu tosiaan myös esim. käytettävissä olevasta ajasta. Ja tämä minun ihan perus-ok kunnolla, huonompikuntoiselle 20km pyöräilyä joka päivä voi olla liikaa. Tosin vauhdistahan sekin on kiinni paljon. 

Vierailija
185/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut suuntaansa 12-13 km työmatkaa useamman vuoden ajan. Alkuun tavallisella hybridipyörällä ja nyt viime vuodet sähköpyörällä. Normipyörällä matkaan menee noin 35 minuuttia ja sähköpyörällä noin 30 minuuttia, joskus jopa vähän alle sen. Maasto on vaihtelevaa, ylä- ja alamäkiä ja iso silta, jossa tuulee (lähes) aina.

Minulla on vaihtoehtona käyttää myös autoa, joten aivan surkeissa säissä en pyörää käytä. Silti, usein pyörä valikoituu alle melkein itsestään, kun siitä on tullut jo tapa. Samalla saa sen noin tunnin omaa aikaa ja päivän liikunnat ikään kuin huomaamatta. Lisäksi olen pyöräilypäivinä paljon rennompi kuin motarilla autossa istumisen jäljiltä.

Normi- ja sähköpyörän erona on itsellä se, että normipyörällä kehtaa ajella sen noin 3 pv/vko, kun taas sähköpyörällä voisin ajaa vaikka joka päivä, kun kuormitusta voi paremm

Pääsitkö heti alkuun tuossa ajassa tuon matkan? Olen viime keväänä aloittanut työmatkapyöräilyn ja nyt talven tauon jälkeen kun oman matkani n. 9km poljen niin mulla kestää vaikka vähän enemmänkin kiristäisin vauhtia kuitenkin 40min. Toki matkalla on liikennevaloja joista ainakin joihinkin joutuu jäämään odottelemaan, mutta selvästi toiset on nopeampia kun toiset. Pyöränä on sellainen 21-vaihteinen "hybridi" - ei kylläkään mikään kallis merkkipyödä vaan ihan normi Intersportista ostettu halvemman hintahaakuran vehje.

Minä aloitin tänä keväänä työmatkapyöräilyn ja heti eka viikon jälkeen ajoin reilu 9km puoleen tuntiin. Pyörä on perushyvä, kevyehkö hybridi. Mutta se reitti vaikuttaa kyllä paljon, mun matkalla on vain kahdet liikennevalot ja hyvä pyörätie, ei juurikaan tarvitse väistellä muuta liikennettä. 

Vierailija
186/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelin 10 v 2 x 7,5km työmatkat perusfillarilla kesät ja talvet, pahimmillaan oli -26 c  hyvällä kerrospukeutumisella ja ninja-naamiolla pärjäsi kovimmissa keleissä. Nyt matkat vähentyneet ja käytössä sähköfillari. Sähkis on sika hieno, ei haittaa lumet tai vastatuuli. Akku pitää pakkasilla ottaa sisälle, varaus romahtaa 30 min aikana rajusti , mutta palautuu lämpimässä.

Tuollaisen 25-30km luulisin pääsevän 1 avustuksella pakkasellakin parikertaa eli aika pitkä pätkä. Kesällä teoriassa 120 km akulla. Marraskuussa taloon tuli työsuhde sähkis ja kynnys lähteä tavallisella on aika korkea. Ja vastoin luuloja, kyllä kuntokin kiittää. Tulee kuitenkin poljettua samalla voimalla, kuin ennenkin ja oikeastaan vaan vauhti lisääntyy avustuksella ja matka nopeutuu. Työsuhde hommassa vähennetään 100€ bruttopalkasta kuukausittain ja 2500€ fillarista maksaa noin puolet itse koska on 100€ veroetuu per kk. Kannattaa hyödyntää ja samalla

Sama kokemus sähköstä. Entinen vajaa 30min työmatka kestää nyt 20min, mutta ihan yhtä kova hiki on perille päästessä. Ja haittaa vastatuuli vähemmän. Sinällään tykkäsin ja tykkään kyllä polkea normipyörälläkin, mutta onhan se sähköinen vaan hauska peli. Viikonloppuna kävin huvikseen ajamassa 40km ihan vaan ajamisen ilosta. 

Vierailija
187/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kuin perskokkarehallituksen ministerit. Tai EK:n Häkämies

Vierailija
188/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 5-10 km välillä riippuen reitistä ja mäistä. Ennen mulla oli 4 kilsaa ja se meni pyörällä hujauksessa. Nyt on 1,5 kilsaa ja sen kävelenkin.

Vierailija
189/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työmatkani on suorinta reittiä kävellen 5,5 km, pyörällä 6 km. Ympäri vuoden viikon työmatkat 3 pv pyörällä ja 2 pv kävellen. Talvisin välillä kävelyä 4 päivänä viikossa huonosti hoidettujen pyöräteiden vuoksi. Juuri päättyneenä talvena en joutunut kävelemään koko viikkoa, aiemmin sellaistakin on tapahtunut. Julkisia käytän vain harvoin.

Jäin pohtimaan noita pitkiä, työmatkoihin käytettyjä aikoja🤔

Teillä ei taida olla paljon "muuta elämää"? Itsellä on aina kiire ruoan laittoon, lasten asioista huolehtimaan ym. Muihin asioihin..tai miten työajat? Itse menen välillä jo esim. kuudelta niin ei tahdo jaksaa edes lyhyttä matkaa...

itsellä vain kilsan matka ja se sujuu nopeasti kesät ja talvet!

Vierailija
190/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittavia nämä "pyöräilijät", istuvat läskisähköpyörän kyydissä huippuvarusteissaan ja vaihtavat jalanasentoa kun puuduttaa. Onko tour de francessakin sähköpyörät? Polkekaapa vaihteettomalla mummolla ne työmatkat niin tiedätte polkeneenne pyörää. Seuraavaksi varmaan kaksi lisärengasta ja katto siihen sähköpeliin = tesla. Välineurheilua sinkuillle.Saako siihenkin kelan tukea? Perheellinen (nainen) ei voi työmatkaan tunteja haaskata, lapset kuolis nälkään ja koira kusiumpeen. 

Vierailija
191/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Brysseliin asti polkisin, jos olisin koskaan erehtynyt vaatimaan autosta luopumista muilta ihmisiltä. Kyllä hävettäisi moista puppua saarnata, ja sitten itse kuitenkin ajella taksilla. "Sanasta miestä, sarvesta härkää", on sanontakin.

Vierailija
192/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huvittavia nämä "pyöräilijät", istuvat läskisähköpyörän kyydissä huippuvarusteissaan ja vaihtavat jalanasentoa kun puuduttaa. Onko tour de francessakin sähköpyörät? Polkekaapa vaihteettomalla mummolla ne työmatkat niin tiedätte polkeneenne pyörää. Seuraavaksi varmaan kaksi lisärengasta ja katto siihen sähköpeliin = tesla. Välineurheilua sinkuillle.Saako siihenkin kelan tukea? Perheellinen (nainen) ei voi työmatkaan tunteja haaskata, lapset kuolis nälkään ja koira kusiumpeen. 

Onneksi tällä perheellisellä naisella on myös lapsille isä, joka kykenee huolehtimaan perheestään myös. Ei ole pakko äidin ehtiä joka paikkaan. 

Sähköpyöristä et selvästi tiedä mitään jos kuvittelet sen olevan tuollaista. Tai ehkä luulet niitä ilman polkemista liikkuvia sähköskoottereita polkupyöriksi? 

Vierailija
193/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka 35 km

Vierailija
194/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas juuri siksi sähköpyörä, ettei ole tunteja aikaa käyttää työmatkaan, mutta työssäkäyvänä perheenäitinä myös se liikuntaan käytettävä aika on kortilla. Kympin työmatka sähköfillarilla kestää alle puoli tuntia/suunta, ja kyllä siinä ihan saa hien pintaan kun polkee reipasta tahtia menemään, ei se polkematta liiku. Ei siis tartte sitten erikseen lähteä enää lenkille. Autolla samaan matkaan menisi kaikkine liikennevaloineen ja pysäköinteineen helposti parikymmentä minuuttia, joten sähköpyörä on todellakin käytännöllinen ja taloudellinen tapa taittaa matkaa. 

Vierailija
195/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmessa vuorossa kuljin kesät talvet pyörällä, yhteen suuntaan vajaa 10 kilometriä, se oli se minun raja.

Vierailija
196/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioi se, että saatat olla hikinen perillä ja pitäisi olla mahdollisuus pestä edes kainalot jossain perille päästyään ja vaihtovaatteet on oltava samasta syystä. Alkkarit, sukat, urheilurintsikat ja muut urheiluvaatteet erikseen pyöräilyä varten. Sähköpyörällä mahdollisesti ei tarvetta, mutta tavallisella pyörällä näin. 

Oli se ihanaa kun aikoinaan pyöräilin n. 10 km suuntaansa keväästä syksyyn, sen jälkeen oli ihana endorfiinipölly pitkään päällä eikä tarvinnut miettiä lenkille lähtöä enää töiden jälkeen (paitsi jos omistaa koiran). 

Täh ? 10 kilometriä ja pitäisi olla eri varusteet olla ? Tervetuloa todellisuuteen farkut jalassa ja normi vaatteilla tuo matka menee, puolessa tunnissa. 

Vierailija
197/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 km

Vierailija
198/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas juuri siksi sähköpyörä, ettei ole tunteja aikaa käyttää työmatkaan, mutta työssäkäyvänä perheenäitinä myös se liikuntaan käytettävä aika on kortilla. Kympin työmatka sähköfillarilla kestää alle puoli tuntia/suunta, ja kyllä siinä ihan saa hien pintaan kun polkee reipasta tahtia menemään, ei se polkematta liiku. Ei siis tartte sitten erikseen lähteä enää lenkil

Mulla meni 10 kilometrin työmatkaa puoli tuntia mummo pyörällä talvella, kesällä vähemmän. 

Vierailija
199/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana tuli poljettua kesätöihin muutaman viikon n. 15 km suuntaan ja toiseen arkipäivinä. Vuosi sitten yhtenä päivänä tuli poljettua yhteensä melkein 50 km. Mutta jos pyörä pitäisi valita vakituiseksi kulkneuvoksi maksimi matka jäisi yhteen suuntaan itsellä 10 km tienoille. Olosuhteet, vuodenaika, pyörä ja reitin mäkisyys vaikuttaisivat minkä pituisen matkan jaksaisi polkea.

Vierailija
200/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 km. Olen polkenut keväästä syksyyn tuon matkan. Ainoa haittapuoli on, että lähes pakko oli käydä aamulla työpaikalla suihkussa. Minulla ei ollut silloin autoa eikä vielä lapsia. Talvet menin bussilla, koska tuo on liian pitkä matka talvipakkasilla. Kolmantena kesänä muutettiin eri paikkaan asumaan, mutta kaksi kokonaista kesää pyöräilin eikä se tee edes tiukkaa, kun lihakset tottuu nopeasti. Eipähän tarvitse lähteä enää illalla lenkille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme