Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?
Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?
Kommentit (246)
Ajelin 10 v 2 x 7,5km työmatkat perusfillarilla kesät ja talvet, pahimmillaan oli -26 c hyvällä kerrospukeutumisella ja ninja-naamiolla pärjäsi kovimmissa keleissä. Nyt matkat vähentyneet ja käytössä sähköfillari. Sähkis on sika hieno, ei haittaa lumet tai vastatuuli. Akku pitää pakkasilla ottaa sisälle, varaus romahtaa 30 min aikana rajusti , mutta palautuu lämpimässä.
Tuollaisen 25-30km luulisin pääsevän 1 avustuksella pakkasellakin parikertaa eli aika pitkä pätkä. Kesällä teoriassa 120 km akulla. Marraskuussa taloon tuli työsuhde sähkis ja kynnys lähteä tavallisella on aika korkea. Ja vastoin luuloja, kyllä kuntokin kiittää. Tulee kuitenkin poljettua samalla voimalla, kuin ennenkin ja oikeastaan vaan vauhti lisääntyy avustuksella ja matka nopeutuu. Työsuhde hommassa vähennetään 100€ bruttopalkasta kuukausittain ja 2500€ fillarista maksaa noin puolet itse koska on 100€ veroetuu per kk. Kannattaa hyödyntää ja samalla säästää autokuluista.
Kyllä sellainen 25 km suuntaansa alkaa olemaan maksimi. Ei muuten mutta aikaa palaa etenkin talvella. Mitään sähköfillaria en periaatteessa ota esim. ympäristösyistä. Perusfillarin valmistaminenkin syö liikaa luonnonvaroja ja energiaa, sähköfillarissa on vielä moottori ja akku.
..' kuinka pitkä matka ' ? ja kun rahat on loppu.
ymmärrän.
-
en tiedä millaisessa (suomalaisessa 2024) todellisuudessa sä elät mutta aika monet muut. täällä kyllä elävät - kun on aina rahat loppu:
jäin pitkäksi aikaa työtttömäksi.
sain 'palkkatuetun kunnan määräaikaisen työn' ja palkkaa 1100€/kk sen ajan.
minulla kun sen vkr + normi(minimi) kulut oli niin ei jäänyt kuin liikkuminen: polkupyörällä , 'sinne ja takas' joka päivä.
minulla se tarkoitti 07-16 'työaika' sen aamulla 16km ja iltapäivällä/illalla jos jäi kylään asioille, esim. kirjastoon lukemaan/nettiin, sen samat 16km elu 32km/pvä.
minun oli varattava n.1t 15min/per 16km, vielä talvikelissä n.30min lisää. (pyörätiethän näissä pikkukylissä ajetaa/"jos edes talvisin" aina niin viimeisinä: autotiet ensin, pyörätiet parinpäivän päästä.
tämän 'palkkatuetun kunnan määräaikaisen työn', 4kk+7kk pätkäsopimuksen loputtua:
en ole viimeiseen 5-6vuoteen enää pyöriin koskenut.
-
tossa kun pääsin 'jatkamaan' pitkään jatkunutta työttömyyttäni, niin kela sitten heti muisti vielä muistaa kirjeellä: sain maksaa takaisin ne kaikki 'palkkatuetun kunnan määräaikausen työn' aikana vkr-asuntoon saaman asumistuen kelalle takaisin!
kun tuo minun saamani palkka summa ko.työstä oli oli 'ilmeisesti niin' suuri?
-
fakta: 'eu:ssa on määritelty köyhyysraja. se on yksinasuvalle 1400€/kk'.
-
en tiedä millaisessa (suomalaisessa 2024) todellisuudessa sinä elät..
M,57
3-5km, 8km olisi jo aika puuduttavaa sotkemista. Tietty kun kunto kasvaa niin voisi pidemmälle polkea.
En kilometriäkään kelirikko- ja talviaikaan. Maaseudun tiet 😱 Ei aina autollakaan pärjää.
Mulle raja menee jossain 7km kohdalla, sen jälkeen matkaankin alkaa mennä jo aika paljon aikaa (poljen kolmivaihteisella, ei vaan pääse kovin lujaa vaikka miten polkisi). Toki riippuu onko mäkeä ja millaiset tiet, sekä kuinka paljon pitää odotella liikennevaloja ja muuta. Nykyinen matkani on 5km ja poljen sen niin kauan kun tiet ei ole jäässä. Jos pitäisi polkea ympäri vuoden, niin varmaan 3 km olisi kohtuullinen, koska sää voi olla talvella niin kylmä tai huono, ettei ulkona oikeasti voi viettää mitään puolta tuntia pyörän selässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski- ikäinen eukko, koko ikäni fyysisiä töitä tehnyt, sekä hoitanut isoa puutarhaa. Peruskunto hyvä, mutta yli 4km en töihin polkisi, tavallisella pyörällä. Syynä se, että en erityisemmin nauti pyöräilystä, se on välttämätön paha, kun autoa ei ole enää ja talvisin, räntä ja lumikaaoksessa en polkisi metriäkään.En näe mitään iloa siinä, että hikisenä saavut työpaikalle ja aloitat sitten raskaan työvuoron. Työpäivän jälkeen rättiväsyneenä sama takaisin.
Samaa mieltä! Pyöräilköön konttorirotat kun päivät pitkät vain istuu. Harva jaksaa pyörällä mennä töihin, jos on fyysinen työ.
2.5 km poljen tällä hetkellä. Hyvillä keleillä mukava polkea, ehtii kuunnella hyvää musaa ennen töitä ja saaha raitista ilmaa ja herätellä kehoa. Lumimyrskyillä ja auraamattomilla teillä ottaa kyllä koville
joo mutta onko sitten ihan hikinen töihin mennessä, tukka,meikki, hiki,, kotiin paltessahan se ei olisi ongelma ehkä,,ja vaatetus,,käykö pyöräilyvaatteet ehkä urheilukuteet koko pv, vai onko työasu erikseen jne.. no uskoisin,että 10 km on yhteen suuntaan, 6 ehkä mukavin matka
6 km, jos reitillä reilusti tien ylityksiä tms, tai jos pitäisi polkea talvellakin.
10 km, jos suht koht selkeä reitti pyörätietä pitkin, ja keväästä syksyyn.
Yllä mainitut tavallisella pyörällä. Sähköavusteisella ehkä enemmän, mutta en ole koskaan kokeillut sellaista, niin en tiedä, paljonko sellaisella jaksaisin.
Vierailija kirjoitti:
En kilometriäkään kelirikko- ja talviaikaan. Maaseudun tiet 😱 Ei aina autollakaan pärjää.
Sama täällä, mutta hyvillä keleillä polkaisen n. 16km työmatkan ihan mielelläni ja ihan perusfillarilla eli ainotar 7v
Muutaman vuoden pyöräilin töihin 20 km/suunta. Rauhallisesti polkemalla ei mikään mahdoton urakka, ja aikaakin meni suunnilleen sama kuin mitä ruuhkabussissa istuessa olisi mennyt. Kaupan päälle sai hyvin liikuntaa, ei tarvinnut vielä erikseen lenkille lähteä, joten siinä säästyi rahan lisäksi aikaakin.
Käyttekö suihkussa työpaikalla? Joku 2,5 km vielä menisi ilman suihkua, mutta nyt minulla on 6km matkaa, ja olen pehvasta ja selästä ihan litimärkä vaikka poljen jotain 13km/h maksimivauhti. Kerran viikossa se on ok, mutta se että kävisi kymmenen kertaa viikossa suihkussa ja joka viikko kuluisi kymmenet treenivaatteet niin en jaksa. Kai minulla sitten on niin huono kunto.
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö suihkussa työpaikalla? Joku 2,5 km vielä menisi ilman suihkua, mutta nyt minulla on 6km matkaa, ja olen pehvasta ja selästä ihan litimärkä vaikka poljen jotain 13km/h maksimivauhti. Kerran viikossa se on ok, mutta se että kävisi kymmenen kertaa viikossa suihkussa ja joka viikko kuluisi kymmenet treenivaatteet niin en jaksa. Kai minulla sitten on niin huono kunto.
En käy sillä poljen hissukseen enkä hikoile.
Vierailija kirjoitti:
En käy. Miksikö? No, mitä järkeä kun viisi minuuttia on tehnyt töitä olisi jo hikinen kuitenkin. Työvermeissä poljen ja teen työtunnit ja poljen kotiin. Sitte saunaan ja suihkuun. Kaikkien duuni kun ei vaadi vimpan päälle pukeutumista eikä tuoksumista kukkasille, jonkun ne raskaat paskaset työtkin tehtävä. Raivaushommia pukkaa, 7 h/ 5pv viikossa, mutta liksa on sellaista sorttia jotten vaihtaisi,
Voithan ap kokeilla, aina voit ostaa uuden auton jos homma ei sujukaan.
Itsellä varmaan se 10 km olisi ihan maksimi, jos kesät-talvet pitäisi mennä pyörällä. Jos voisi valita vaan kesän ja hyvät säät, niin 20 km varmaan.
Olen joskus polkenut päivittäin sen 25 km/suunta Hesan keskustaan, mutta olin silloin aika hyväkuntoinen ja kuljin fillarilla töihin touko-lokakuulla, riippui kylläkin säistä siinä keväällä että milloinka aloitin. (En missään nimessä kulkisi tuota matkaa enää marraskuusta maaliskuulle, on sen verran inhottava tahkota vastatuuleen pimeässä. Edes sähköpyörällä.) Yleensä se piti keväällä aloittaakin niin, että jätti pyörän alussa konttorille ja seuraavana päivänä polki takaisin, perjantaisin en polkenut.
Nyt aloitin viime viikolla taas kulkemisen, mutta kun nykyään pyörän saa viedä junaan, niin otan pyörän mukaan lähijunaan ja hyppään pois ja kyytiin Malmilla, siitä tulee joku 12 km keskustaan. Ja malli on ihan normi kolmivaihtari.... Meillä saa fillarin sisäpihalle, jonne pääsee vain kulkukortilla ja suihku löytyy. Paluumatkalle vaihdan konttorivaatteet tuulipukuun vessassa ja menoksi. Koska olen niin paljon etänä, niin poljen nyt sitten edes taas koko konttorireissut.
10 km suuntaansa jos matkaan sisältyy hidastavia liikennetekijöitä, esim. liikennevaloja tai vilkkaita pätkiä, joissa joutuu muiden takia hidastamaan vauhtia. Jos saa aika suoraan posotella sitä vauhtia kun pääsee, niin 15 km suuntaansa.