Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?

Vierailija
30.04.2024 |

Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?

Kommentit (246)

Vierailija
141/246 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vähän näitä vastauksia... olen aika sohvaperuna mutta poljen kevät-syys aikaan n. 35-50km päivittäin. Siinä on se hyvä puoli kun pyöräilee töihin, niin aamulla virkistää ja illalla nollaa päätä, eikä tarvitse lähteä erikseen lenkille kun on ajanut jo kunnon lenkin. Ei tuo 35km edes tunnu oikein missään, kun tottuu ja töihin otan vaihtopaidan. 

Mä ihmettelen sun käsitystä sohvaperunasta. Sohvaperuna ei pyöräile maratonmatkaa päivittäin 🤣

Vierailija
142/246 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä pääsee hikoilematta alle 20km/h vauhtia, pienellä hiellä noin 25 ja hikisenä jopa yli 30. Laske ennemmin aikaa kuin matkaa.

Vaikka pyöräilen paljon ja mielelläni, on minulle 30min räntäsateessa kerrallaan tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/246 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vähän näitä vastauksia... olen aika sohvaperuna mutta poljen kevät-syys aikaan n. 35-50km päivittäin. Siinä on se hyvä puoli kun pyöräilee töihin, niin aamulla virkistää ja illalla nollaa päätä, eikä tarvitse lähteä erikseen lenkille kun on ajanut jo kunnon lenkin. Ei tuo 35km edes tunnu oikein missään, kun tottuu ja töihin otan vaihtopaidan. 

Mä ihmettelen sun käsitystä sohvaperunasta. Sohvaperuna ei pyöräile maratonmatkaa päivittäin 🤣

Pitää olla aivan rapakunnossa ellei pysty 2h matalan sykkeen liikkumista harrastamaan.

Vierailija
144/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä vastauksista, oli mielenkiintoista lukea. Kokeilemallahan se sitten selviää, jaksanko.

Ap

Vierailija
145/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilin työmatkaa 23 km suuntaansa aikana kun ei ollut sähköavusteisia polkupyöriä. Ihan tavan nollavaihteinen jalkajarruinen fillari, jolla edelleen ajelen, mutta en enää talvella. Renkaat on tosin uusittu aika moneen otteeseen, mutta muuten hyvin "hoidettu" ja huollettu kapistus. Samalla fillarilla pisin reissu 12 vuotta sitten kesällä poljin Helsingistä Kajaaniin (n. 560 km suuntaansa) lomareissun johon aikaa oli neljä viikkoa. Peräkärry mukana ja teltta ym tarvikkeet. Tuli aika monta leirintäpaikkaa matkan varrella tutuiksi. Täytyy sanoa, jotta vieläkin on kintut hyvässä kuosissa ja muutenkin kunto kohdillaan. 

Vierailija
146/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla aivan rapakunnossa ellei pysty 2h matalan sykkeen liikkumista harrastamaan.

Tällä hetkellä mun kunto on surkea ja juoksukunto vielä surkeampi, olen aika laiska liikkuja välillä ja mukavuudenhaluinen mutta ei tuo maratonmatkaa ole tosiaan. Pyörällä matka taittuu hyvin nopeasti ja siihen tottuu äkkiä kun vaan jatkaa ja lisää matkaa. Ei ole pakko täysillä polkea. Vähän huolestuttavaa jos joku ei jaksa polkea yli 5km tyyliin, sillon ois syytä tehdä jotain. 

Vierailija
147/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilin työmatkaa 23 km suuntaansa aikana kun ei ollut sähköavusteisia polkupyöriä. Ihan tavan nollavaihteinen jalkajarruinen fillari, jolla edelleen ajelen, mutta en enää talvella. Renkaat on tosin uusittu aika moneen otteeseen, mutta muuten hyvin "hoidettu" ja huollettu kapistus. Samalla fillarilla pisin reissu 12 vuotta sitten kesällä poljin Helsingistä Kajaaniin (n. 560 km suuntaansa) lomareissun johon aikaa oli neljä viikkoa. Peräkärry mukana ja teltta ym tarvikkeet. Tuli aika monta leirintäpaikkaa matkan varrella tutuiksi. Täytyy sanoa, jotta vieläkin on kintut hyvässä kuosissa ja muutenkin kunto kohdillaan. 

Mulla täysin sama tilanne, ilman tuota pitkää reissua. Ylämäet vaihteettomalla on raskaita välillä, varsinkin kun reitillä niitä on aikalailla ja jyrkkiä :D Mutta kunto kiittää. 

Vierailija
148/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköfatilla menee helposti 13 km suuntaansa millä kelillä tahansa, puoli tuntia +/-5 minuuttia olosuhteista riippuen (lumisena aamuna saattaa kyllä mennä kolmekin varttia) yleensä ilman pakkosuihkua. Talvella pitää pystyä lataamaan molemmissa päissä, ja nastat toki kannattaa olla. Yli 25 km saattaisi joinakin aamuina tulla houkutus valita auto, nykyisen menen mielummin pyörällä. Sitä kivempaa mitä huonompi keli, vähemmän liikennettäkin! 10 v sitten ilman sähköjä vastaava matka päiväkotikuljetuksineen peräkärryllä meni mutta suihku pakollinen ja hybridi tahtoi upota hankeen. M52.

Vierailija
149/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä sanoa että päivittäispyöräilyyn voi jäädä vähän koukkuun, välillä kun menee autolla niin ärsyttää madella jonoissa ja ilman raitisilma- ja jonkinlaista adrenaliini-tms-piikkiä ei tunnu oikein päivä lähtevän kunnolla käyntiin. Ja muutama päivä ilman riittävää liikettä tuottaa jalkoihin vieroitusoireita. Äänikirjoja (yleensä toisella korvalla) menee 50-60 h/kk, aika monta kirjaa vuodessa + tietty vastaava määrä kuntoilua vaikka sähköllä saakin pidettyä hikoilun halutulla tasolla. Tämä 6000-7000 km vuodessa siis parhaimmillaan seiskan koululiikuntataustalla ilman mitään urheilullisia harrastuksia.

Vierailija
150/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu reitistä. Itse kuljen reilun 20-24 km matkaa lähes päivittäin. Aikaisemmin päivittäin, mutta nykyisin tulee pidettyä välipäiviä kovilla pakkasilla, runsaan lumisateen jälkeen tai nollan tuntumassa tulevien vesisateiden johdosta. Pääsen töihin myös julkisilla ja autolla, joten kysymyksessä on harrastus ja kunnon ylläpitio.

Mitä kustannuksiin tulee, niin minun ajoprofiilillani pyöräily on halvempaa kuin autoilu, mutta kalliimpaa kuin joukkoliikenne. 

Vierailija
151/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 8 km

Vierailija
152/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Jos jotain kamalaa matalapalkkatyötä. Vastaus on 0m.

Vierailija
153/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö, laahustan sohvalta persettä raapien koneelle noin 3 metriä.

Vierailija
154/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu polkee yli 20km suuntaansa mutta hän ei käy ihan täysillä.

Vierailija
155/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikan, valitsin asunnon sijainnin siten, että työmatka kesti puoli tuntia. Ajattelin, että tuo tunti päivässä riittää pitämään kunnossa, kun muuten en liikuntaa harrasta. Siitä tuli siis pakollinen kuntolenkkini.

Jos tuo muutetaan pyöräilykilometreiksi, niin 10-12 km ehkä.

Vierailija
156/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa ajoin 3 vuotta ympäri vuoden kelillä kuin kelillä 24km:n työmatkaa (48km edestakaisin), oli kyllä mukavaa, varsinkin sulanmaan aikaan, mutta talvella kun oli auraamattomat pyörätiet niin oli välillä melko kovia työmatkoja, kerran syksyllä yövuoron jälkeen vesisateessa heti alkumatkasta kumi puhkesi, paikkasin sen mutta oli vielä toinen reikä joten piti juosta 20km kumisaappaat jalassa samalla pyörää työntäen ja seuraavaksi yöksi taas pyörällä töihin :). Ajoin Vantaan Länsimäestä Espoon Mankkaalle. Kaiholla muistelen varsinkin kevät ja kesäaikaan aamuisin aamuvuoroon tai yövuorosta kotiin, siitä nautti. Tein keskeytymätöntä 3-vuorotyötä.

Vierailija
157/246 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä vastauksista, oli mielenkiintoista lukea. Kokeilemallahan se sitten selviää, jaksanko.

Ap

Tosiaankin kannattaa kokeilla! Nyt on ihan paras aika aloittaa työmatkapyöräily. Kunto kasvaa tosi nopeasti pyöräillessä, eli älä heti luovuta jos tuntuu vaikealta. Huolla (ja pese) pyörä säännöllisesti. Se kannattaa opetella tekemään itse, koska esim jarrupaloja menee useammat vuodessa jos ajaa 20-30 km/päivä. Jarrupalat on halpoja (muutaman euron), mutta niiden vaihto liikkeessä parin kuukauden välein syö kukkaroa. Ajomukavuus ja pyörän luotettavuus on ehdottoman tärkeitä jos ajaa paljon. Ja vaatetus.

https://www.youtube.com/@Velogi tällä tubettajalla on tosi hyviä huoltovideoita, suosittelen!

Työmatkapyöräilyyn jää helposti koukkuun. Aamulla se herättää mukavasti, töissä aivot ja keho ovat energiset. Töistä lähtiessä se rentouttaa ja nollaa pään.

Vierailija
158/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7,2 km ja 8 tunnin seisomatyö ja sen jälkeen tuo sama kotiin. Ei siinä kauan kestä. Niin kauan kun näkee aamuisin ja iltaisin.

Vierailija
159/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jo ajatuksena tyssää siihen että meillä on talvella useita -30-40 asteen pakkasjaksoja. Matkaa ei olisi kuin 8km, mutta -30 on aika raaka ilma pyöröilyyn, oli alla mikä tahansa laite. Sähköpyörä pitäisi tosiaan saada lataamaan myös työpäivänä ja riittäisikö akku siltikään noin kylmällä?

Lisäksi toki lumi, ei liiku aurat sitä tahtia että reitti olisi aina aurattu vuorotyöläisille, ei edes päivätyöläisille.

Vierailija
160/246 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kilsaa vaihteellisella, kymmenen ilman vaihteita mutta en ole fillarointikunnossa. Kun olin, sellasen 15 kilsaa ajelin liikunnan vuoksi talvellakin jollei kovia pakkasia ollut. Ei se pakkanen niin muuten haitannut mutta pakokaasut yskitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi