Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?
Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6km/suunta enkä pidä sitä pitkänä matkana. Jos saa pysähtymättä ajaa, senhän polkee vartissa, talvella menee hiukan kauemmin.
Hassua että monet sanoo että jo 3-5km on liian pitkä matka, mutta kuitenkin oletetaan että yläkoululaiset pyöräilevät tai kävelevät sen päivittäin kouluun säässä kuin säässä.
Fyysisesti matka voisi olla pidempi, mutta aikahukka alkaa olla liikaa etenkin huonoilla keleillä. Vapaa-ajan liikkumiseen on aikaa paremmin sen jälkeen, kun arkivelvollisuudet on hoidettu.
Silloin kun itse työmatkapyöräilin, en ajatellut matka-ajan mennen hukkaan, vaan laskin sen liikuntaan käytetyksi ajaksi. Pyöräily on hyväksi jaloille silloinkin kun ei väännä hiki hatussa veren maku suussa. Nyt en juuri pyöräile, sillä MS-tauti on vienyt tasapainon ja jalatkin ovat heikent
Niin, ei se ole ihme että ihmiset turvautuvat tätä nykyä eineksiin, kun aika menee työmatkoihin.
Nouruudessa ajoin 25 km:n työmatkoja polkupyörällä. Mutta eiköhän10 km:ä yhteen suuntaan olisi sopiva työmatka?
Ei se pelkkä kunto ratkaise, kuten moni on täällä maininnut. Talvella pidempi matka vaatii esimerkiksi erityisvarusteet, jotta tarkenee polkea. Omalla kohdallani yhteen suuntaan talvella 10km, kesällä 20km. Toki olen erittäin kovakuntoinen.
Minulle 4 km työmatka oli täydellinen pyöräilyyn keväästä syksyyn. Ei tullut niin hiki, että tarvitsisi käydä työpaikalla suihkussa. Oli nopeampi kuin julkisilla kulkeminen. Matka oli sen verran lyhyt, että sen jaksoi polkea huonossakin säässä. Talvella kuljin suosiolla julkisilla, koska tuolla pyöräilyreitillä ei ollut talvikunnossapitoa. Jos olisin halunnut talvella pyöräillä töihin, niin matka olisi ainakin tuplaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pelkkä kunto ratkaise, kuten moni on täällä maininnut. Talvella pidempi matka vaatii esimerkiksi erityisvarusteet, jotta tarkenee polkea. Omalla kohdallani yhteen suuntaan talvella 10km, kesällä 20km. Toki olen erittäin kovakuntoinen.
Mulla ratkaisee se, että hikoilen pahanhajuista hikeä jos menee vähääkään urheilusuorituksen puolelle. Eli en pyöräilis töihin 10 km.
Ei talvipyöräilyynkään mitään erityisiä varusteita tarvitse, paitsi riittävän lämpimät ja erityisesti tuulenpitävät käsineet.
Asutko bussimatkan varrella?
Pyöräilykunto kyllä kasvaa nopeasti, 10 km ei ole matka eikä mikään!
Riippuu ihan siitä, käyttääkö sähköavusteista vai ei, onko mäkiä vai ei. Jos on tasaista joenlaaksoa, niin ajaahan sitä vaikka 15 km. Jos asuu mäkisellä alueella voi 5 km olla raskaampi kuin edellä mainittu matka.
Mä pyöräilin toissakesänä päivittäin 14km kesätyöpaikalle, kyllä siihen äkkiä tottu ja oli myös kivat maisemat siinä matkan varrella joka varmaan lisäs motivaatioo. Toki pyöräkin virtaviivainen cyclocross. Tuskin olisin yli 20km matkaa lähteny taittamaan suuntaansa.
M27
Mulla olisi vaan neljä kilsaa duuniin, mutta kuljen dösällä. Meillä on huonot suihkumahdollisuudet töissä, kun kukaan ei käytä suihkua, niin siivoja on vallannut suihkutilat itselleen.
Enkä halua hikisenä hypätä työpäivään. Toiseksi sitten unenpöppöröisenä ylämäkeä siihen suuntaan. Ei jaksa.
Dösä kelpaa.
Pyöräilin nuorempana parisen tuhatta km kesässä johon sisältyi 14 + 14km päivittäinen työmatka kesäkuukausien ajalta. Itseltä vaati tuokin asenetta ihan kesälläkin ja ei mahdu edes mielikuvitukseen koko sulan maan aika. Suihkuun mennen tullen, onneksi oli ok mahis siihen.
Päivittäin? Erittäin hyvä kysymys..... kun 110kg jantteri kirnuaa fillarilla edes muutaman kilometrin, tarkoittaa se suihkussa käymistä... Eli siihen tulee pelkän pyöräilyn lisäksi muuta aikaa ottavaa oheistoimintaa, niin hienoa kuin se olikin ILTApäivisin.Inhosi viileitä kesäaamun unisia startteja julmetusti...
Talvirenkaat kannattaa muuten ehdottomasti hankkia. Pyöräilin vuosia noin 4 km työmatkat tavallisella pyörällä kesät talvet. Nyt ajan sähköavusteisella ja reilu 5 km työmatka menee niin kivuttomasti, että kovallakin pakkasella se on mukavampaa kuin bussilla kulkeminen. Luulen, että noin 10 km työmatka menisi kurjallakin kelillä vielä sähköpylrällä ilman kauheaa ärsytystä.
Autolla kulkeminen (ja ihan vaan sen omistaminenkin) on niin kallista, että säästyneellä rahalla voi hyvällä omallatunnolla ajella taksillakin silloin tällöin.
Tuli senverran käveltyä ja pyöräiltyä kouluaikoina, että en metriäkään polkisi töihin. Julkinen liikenne pitää olla niin hyvää ja edullista, että sitä voi käyttää vaikka sata kertaa päivässä. Kaikki pyörätierahat julkisen parantamiseen! Hikisenä ja hiukset roikkuvina en töissä olisi. Polkekaa vapaa- aikananne, ei siihen työmatkoja tarvi sotkea.Tai vielä parempi, muuttakaa maalle, siellä saa polkea pyörää niska limassa kun ei julkisia ole. En tiedä mitään typerämpää kun pyöräily. Miljoonia käytetään pyöräteitten rakentamiseen ja pyörä pitää olla ylihieno ja kallis, varustelukilpailu. Uimalla voisin mennä töihin jos joku rakentaisi uimatiet. Saisiko siitäkin aikaan varustelukilpailun. Tai konttaamalla, maanantaisin. Jos ois konttausväylät.
Joku mainitsi, että talvella pyöräilyyn tarvitaan erikoisvarusteita, mutta työmatkapyöräily sähköavustuksella on sen verran leppoisaa, että siinä pärjää melkein samoilla vaatteilla kuin muutenkin ulkoillessa. Mun talvipyöräilyvaatteet on suuret nahkarukkaset villavuorella, pitkä ja lämmin talvitakki tosi isolla hupulla, kaulahuivi, jonka saa tarvittaessa vetäistyä kesvojen eteen, ohuehko merinovillakauluri ja -pipo, joka mahtuu kypärän alle sekä tavallisten housujen päälle vetäistävät kuorihousut. Käytän villasukkia paljaassa jalassa ja kenkänä on kelistä riippuen tavalliset talvikengät, lämpökumisaappaat, nahkaiset saapikkaat villavuorella tai huopikkaat ja hyvin olen pärjännyt. Lisäksi talvella mulla on repussa aina varmuuden vuoksi pari sellaista napsauttamalla lämpenevää lämpöpakkausta. Niiden avulla saa sulatettua esimerkiksi jäätyneen lukon tai lämmitettyä kädet, jos joutuu vaikka vaikka kesken matkaa virittelemään ketjuja takaisin paikoilleen
Tavallisella pyörällä 3-5 km suuntaansa olisi sellainen, jonka viitsisi todennäköisesti päivittäin ajaa, ellei ole ihan hirveä ilma. Sähköpyörällä varmaan 15 km suuntaansa voisi mennä. Olen pyöräillyt myös talvella, mutta mun työmatka on ollut vain n. 1,5 km yhteen suuntaan.
Ihmettelen vähän näitä vastauksia... olen aika sohvaperuna mutta poljen kevät-syys aikaan n. 35-50km päivittäin. Siinä on se hyvä puoli kun pyöräilee töihin, niin aamulla virkistää ja illalla nollaa päätä, eikä tarvitse lähteä erikseen lenkille kun on ajanut jo kunnon lenkin. Ei tuo 35km edes tunnu oikein missään, kun tottuu ja töihin otan vaihtopaidan.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella pyörällä 3-5 km suuntaansa olisi sellainen, jonka viitsisi todennäköisesti päivittäin ajaa, ellei ole ihan hirveä ilma. Sähköpyörällä varmaan 15 km suuntaansa voisi mennä. Olen pyöräillyt myös talvella, mutta mun työmatka on ollut vain n. 1,5 km yhteen suuntaan.
Just. Olin töissä vuosia 2,5 kilometrin päässä. Vain kovimmilla pakkasilla kävelin tai jos ei oltu ehditty aurata lumia. Autolla kuljin vain tosi kovalla sateella tai jos piti heti työpäivän jälkeen lähteä asioille. Viiden kilsan päästä pyöräilin pari kertaa mutta totesin sen olevan vaarallista kapealla tiellä kunnes rakensivat kunnon pyörätien, silloin olin jo muuttanut pois.
500 m korkeintaan ja senkin pitää olla alamäkeä tai tasaista. Hikoilen niin paljon, että tuota pidemmän matkan jälkeen pitäisi päästä käymään suihkussa ja vaihtamaan kaikki vaatteet puhtaisiin.
Entiselle työpaikalle oli 12 km ja ajoin sen suunnilleen huhtikuu-lokakuu välillä. Toki vaihtoehtona olisi ollut bussi ja etätyömahdollisuus, jos pyörä olisi ollut rikki tai ihan hirveä myrsky tai muuta. Teininä ajoin 15 km kesätöihin, mutta se ei kestänytkään kuin kuukauden verran.