Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?
Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?
Kommentit (246)
Muistan pyöräilleeni ala-asteelle 3,5km. Yläasteelle pyöräilin 5+ km. Joskus olen pyöräillyt työhön melkein 10 km.
Alle 5km ympäri vuoden, silloin ei tarvitse ostaa juna/bussilippua. Jos ajaa yli 10km niin haluaa käydä suihkussa. Kesällä töissä suihkussa ja kotona suihkussa, suihkussa 2 kertaa päivässä. Menee liikaa aikaa ja vaivaa pelkästään matkoihin kun välimatka on pitkä. Sille pyörälle täytyy etsiä paikkaa, ottaa pari pyörän lukkoa mukaan. Sitten pitäisi tankata jotain kun pyörämatkassa meni 1h. Jalat tarvitsee lepoa, täytyy venytellä jne. Alle 10km menee pyörällä ja yli 10km kulkuneuvolla.
Kesäaikana voisi olla ihan ok ajaa 5-10 km matka pyörällä. Talvella en ajaisi. Nykyinen työmatka on 36 km, niin autolla menee.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan lisääntymisterveyttä niin paljon, että 0km. Juoksemalla ehkä 2-3km, mankelilla en ole ajamassa.
M38v
Pitää olla sopiva satula ja talvella lämmikettä satulan ja hanurin välissä. Ilman noita temppuja pissäväli alkaa lyhenemään aika nopsaan ja vehkeet turtuu.
Riippuu enemmänkin tiestä jne., kuin kilometreistä. Jos joutuisin menemään kaupungin halki, niin hermo menisi todennäköisesti äkkiä. Jos pääsisi kaupungin laitaa kulkemaan pyörätietä, niin 20 km ei olisi ongelma. Talvella sitten olisi varmaan kaikki murheet joka reitillä; viime talvelta on kokemusta, kun fillaroin vajaa 10 km pyörätiellä, johon oli aurattu ajotien jäälohkareet ym (eli se mitä aurasta lentää ison tien nopeuksilla). Mietin vaan, että johan tuossa olisi itselle käynyt hullusti, jos jäälohkaresade olisi tullut niskaan; nyt sentä jouduin vaan ajamaan siellä ja raskasta oli.
Edelliseen työpaikkaan pyöräilin 6 km suuntaansa. Pyöränä oli joko yksivaihteinen Jopo talvisin tai 21-vaihteinen, 28-tuumainen fillari muina vuodenaikoina. Maasto oli melko alavaa, eli ei kovin paljon mäkiä poljettaviksi. Tein toimistotöitä ja onnistuin taittamaan matkan ilman huomattavaa hikoilua, kunhan kiinnitin säänmukaiseen pukeutumiseen huomiota. Omasta mielestäni matka oli sopiva, en ehkä olisi pyöräillyt yhtään pidempää matkaa ainakaan joka päivä.
Nykyään asun yli 20 km päässä työpaikaltani ja kuljen työmatkat autolla tai olen etätoimistossa. Totuin työmatkapyöräilyyn niin hyvin että olen jäänyt kaipaamaan sitä.
Vapaaehtoisesti en metriäkään. Jos perhe olisi nälkäkuoleman ja häädön vaarassa niin ehkä sitten kilometrin. Sähköpyörällä kaksi, jos ei sada vettä tai käy kova tuuli.
Ei suomessa kuulu pyöräillä.
Ostin alesta taannoin alaosasta pehmustetut pyöräilyshortsit, on toimivat, suosittelen.
N43
34km yhdensuuntainen matka olisi rajana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6km/suunta enkä pidä sitä pitkänä matkana. Jos saa pysähtymättä ajaa, senhän polkee vartissa, talvella menee hiukan kauemmin.
Hassua että monet sanoo että jo 3-5km on liian pitkä matka, mutta kuitenkin oletetaan että yläkoululaiset pyöräilevät tai kävelevät sen päivittäin kouluun säässä kuin säässä.
Fyysisesti matka voisi olla pidempi, mutta aikahukka alkaa olla liikaa etenkin huonoilla keleillä. Vapaa-ajan liikkumiseen on aikaa paremmin sen jälkeen, kun arkivelvollisuudet on hoidettu.
Kysy ennemmin ensin että onko töissä (edes) puolilämmintä lukollista tilaa pyörän säilytykseen. Meidän pyöräsäilytys on "kanahäkki" ulkona, eli vaikka läskipyörä löytyy, niin talvella se mukavasi jäätyy kun ei saa lämpimään.
Huomioi myös että vaikka fillari on terveellinen vaihtoehto, tulee siitäkin kuluja: Lämmintä vettä ja pesuaineita menee eri tahtiin kuin autoillessa, pyykkikone laulaa tiiviiseen tahtiin eikä sekään ilmaista ole. Ei myöskään pyörän huolto ja puhdistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6km/suunta enkä pidä sitä pitkänä matkana. Jos saa pysähtymättä ajaa, senhän polkee vartissa, talvella menee hiukan kauemmin.
Hassua että monet sanoo että jo 3-5km on liian pitkä matka, mutta kuitenkin oletetaan että yläkoululaiset pyöräilevät tai kävelevät sen päivittäin kouluun säässä kuin säässä.
Fyysisesti matka voisi olla pidempi, mutta aikahukka alkaa olla liikaa etenkin huonoilla keleillä. Vapaa-ajan liikkumiseen on aikaa paremmin sen jälkeen, kun arkivelvollisuudet on hoidettu.
Silloin kun itse työmatkapyöräilin, en ajatellut matka-ajan mennen hukkaan, vaan laskin sen liikuntaan käytetyksi ajaksi. Pyöräily on hyväksi jaloille silloinkin kun ei väännä hiki hatussa veren maku suussa. Nyt en juuri pyöräile, sillä MS-tauti on vienyt tasapainon ja jalatkin ovat heikentyneet.
Olen autoton, pyöräilen töihin vuoden ympäri. Työmatka 12 km suuntaansa, ei ongelmia. Jos on ihan hirveä lumimyräkkä, niin menen bussilla, samoin jos pitää suoraan töistä mennä johonkin edustustilaisuuteen. Kuluneena talvena menin muistaakseni 5 päivänä bussilla.
M51
Noin 5km suunta. Eikä näin vähän pelkästään kunnon takia vaan ajan säästön.
vaikka 50km. Olen niin jäätävässä tikkarissa että saisitte tursakkeet ottaa mallia.
10-15km.riippuu vähän maastosta.eikä ole mitään sähkövatkaimia,eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Kysy ennemmin ensin että onko töissä (edes) puolilämmintä lukollista tilaa pyörän säilytykseen. Meidän pyöräsäilytys on "kanahäkki" ulkona, eli vaikka läskipyörä löytyy, niin talvella se mukavasi jäätyy kun ei saa lämpimään.
Huomioi myös että vaikka fillari on terveellinen vaihtoehto, tulee siitäkin kuluja: Lämmintä vettä ja pesuaineita menee eri tahtiin kuin autoillessa, pyykkikone laulaa tiiviiseen tahtiin eikä sekään ilmaista ole. Ei myöskään pyörän huolto ja puhdistaminen.
Mulla on kylmässä varastossa pyörä ja myös ulkoilmassa (katoksen alla) pyörä työpäivän ajan. Ei jäädy, fatbike talvella. Kesällä ajan cc:llä. Pyöräilen ympäri vuoden, 10 km/suunta. Pyöräilyn pääkaupungissa eli Oulussa.
15 km mutta en joka päivä vaan ainoastaan silloin kun on hyvä ilma.
Jos pitäisi pystyä joka päivä polkemaan (talvellakin?) niin laitttaisin rajaksi 5 km.
PK-seudulla pääsee tosin julkisillakin että se ei haittaa jos joskus ilmat on nin surkeat että pyörällä ei voi mennä.
Nuorena kuljin 17 km koulumatkat mieluummin pyörällä kuin täpötäydellä bussilla. Koulun jälkeen vielä poljin usein kaverille 10 km päähän tai poikkesin jätskillä naapurikunnassa 20 km suunta. Työmatkat 3 km suuntaansa oli vain pieni alkulämmittely tuohon aikaan.
Sitten myöhemmin kävin jonkun kerran töissä 20 km päässä. Mutta juuri kun pääsin vauhtiin, työnantaja päätti siirtää toimipisteen vielä kauemmas. Autolla matkaa on 30 km, mutta kun pyörällä ei voi ajaa moottoritiellä, matka on vielä pidempi. Ei onnistu tässä kunnossa. 20 km tuntui vielä hyvältä. Tosin vain kivoilla keleillä. Talvella en halua pyöräillä.
Mun työmatka on 6 km. Näillä keleillä on ihan nautinko ajaa rantareittiä kaukana meluisista väylistä, linnunlaulua kuunnellen. Mutta ilo ja uskallus loppuu syksyllä siihen, kun alkavat jäiset kelit. Kaikki tietää, että jään päälle satanut lumi on erityisen petollista ja sitä keliä täällä pk-seudulla riittää. Nastarenkaatkaan eivät riitä. Viime syksynä alistuin ja siirryin julkisiin joskus 20.11, kun lunta tuli liikaa. Takaisin pyörään siirryin huhtikuun alkupuolella, kun jäät olivat melkein sulaneet. Kulkisin pyörällä talvisinkin, jos matka olis 2-3 km. Sen matkan jaksaisi varoa jäisiä kohtia.