Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?
Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?
Kommentit (246)
mä poljen 12,5 km suuntaansa, kestää sen 45 mins ja tekee psyykelle ja fysiikalle hyvää
töissä vaan vaihdan vaatteet
Mä poljen 12 km suuntaansa, mutta voisin polkea pitemmänkin matkan, ehkä 20 km suuntaansa. Äkkiä tottuu, tuo 12 km ei tunnu oikein missään. Mutta poljen vain 6-7 kk, en talvella.
Kyllä yli 5 km matkalla jo tulee hiki melkein väkisin, vaikka ajaisi hillittyä vauhtia. Jos pääsee suihkuun työpaikalla niin sitten on paljon pitempikin ok.
Ehkä joku 4 km. En harrasta aktiivisesti liikuntaa, mutta ihan ok peruskunto.
Nykyinen työmatkani on suorinta reittiä kävellen 5,5 km, pyörällä 6 km. Ympäri vuoden viikon työmatkat 3 pv pyörällä ja 2 pv kävellen. Talvisin välillä kävelyä 4 päivänä viikossa huonosti hoidettujen pyöräteiden vuoksi. Juuri päättyneenä talvena en joutunut kävelemään koko viikkoa, aiemmin sellaistakin on tapahtunut. Julkisia käytän vain harvoin.
10 km suuntaansa tavallisella pyörällä mutta poljin vain keväästä syksyyn, koska iltavuoro loppui klo 21.00 Tasainen, mutta tuulinen reitti merenrannalla.
Mulle se olisi n. 5 km. Olen kyllä polkenut aikanaan pitempiäkin matkoja, jopa 20 km suuntaansa. Ei siinä itse polkemisessa mitään, mutta olen kovin aamu-uninen ja pitäisi herätä sitä aiemmin, mitä pitempi matka. Ja sitten on vielä sää, kyllähän sitä hyvällä tai kohtalaisella kelillä polkee, mutta entäs kun räntää sataa silmiin, niin ettei edes näe eteensä? Ja lopuksi, riippuu myös maaston muodoista. Tasaisella polkee miten paljon vain, mutta jos työpaikkani olisi just siinä suunnassa, missä on jo alkukilometreillä sellainen mäki, ettei jaksa polkea ylös edes pienimmillä vaihteilla, niin matkan kesto venyisi vähintään kaksinkertaiseksi ja ylikin oletetulla 5 km matkalla. Eli, ei voi antaa yhteismitallista arviota. Tuohon hirmumäen suuntaan olisi se 5 kilometriäkin liikaa, mutta toiseen suuntaan ihan ok.
Kyllähän sitä nyt sähköavusteisella jaksaa vaikka 20 kilsaa, nyt taidettiin puhua normifillareista.
Vierailija kirjoitti:
10 kilometriä olis mulle raja
Mulla sama. Kuumalla kelillä siinä ehtii jo vähän hiki tulla ja vähintään vaihtovaatteet on aina oltava mukana.
10km voisin pyöräillä, nyt työ matka on 50m. Työpaikka toiseesa rapussa kerrosta alempana. Työpöytä 10m sängystä, muttei kotona
Itselle olisi kyllä noin 5 km, minkä jaksaisi joka päivä, säällä kuin säällä. Aikanani poljin 10 kilsan matkan töihin pari kertaa viikossa, ja se oli ihan tarpeeksi, vaikka olin hyvässä kunnossa. Alle 4 kilometrissä kaupungissa on julkisiin verrattuna monesti hyötysuhde pyörällä parempi, mutta pitemmillä matkoilla julkinen on jo usein nopeampi.
Olen kesäkaudet polkenut 19 km per suunta. Silloin pystyi kun ei ollut vielä lapsia, nyt kun lapset ovat jo kasvaneet, voisi aloitella uutta uraa taas polkemisessa. Itsellä mahdollisuus käydä suihkussa, ja jopa vaikka saunassa, töissä.
Olen pyöräillyt tyomatkaa, joka suuntaansa 5km, 10km ja 20km. Ja aina ollut sitä mieltä, että se luokkaa 10km on aika lähellä maksimia, jos joka päivä pitää mennä kelissä kuin kelissä. Ei tartte olla mikään himourheilija, siinä kunto kehittyy aika nopeasti kuitenkin. Sitten kun malttaa polkea kohtuullista vauhtia, niin ei ole ongelmia päivittäin vuoden ympärikään.
Siihen 10km matkaan menee noin puoli tuntia, mikä on aikana ihan siedettävä ja itse koin, että säästin paljonkin aikaa, kun olisi muuten mennyt about sama aika auton penkillä istuen ja sitten erikseen olisi pitänyt vielä lähteä kuntoilemaan. Lasten hoitopaikka oli tuolloin myös aika lähellä kotia, joten sekään ei aiheuttanut ylimääräisiä kuvioita.
Jälkeenpäin olen kaivannut kovasti tuota 10km työmatkaa. 20km tuli aika harvoin mentyä pyörällä ja nekin kerrat vain ei-talvikelissä. Luokkaa 2h pelkkään työmatkapyöräilyyn joka päivä ja huonolla kelillä sitten tuplat on vaan epärealistinen vaihtoehto varmaan aika monelle.
En usko hetkeäkään että mammat polkee 10km ja ylikin suuntaansa työmatkoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
Vaihteettomalla vanhalla mummopyörällä olen mennyt 11km/suunta matkan kesät talvet pyörällä töihin parin vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään että mammat polkee 10km ja ylikin suuntaansa työmatkoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
Mulla vaihtoehto 11km työmatkalle on ostaa auto tai mennä pyörällä/kävellen. Olen valinnut ihan puhtaasti kustannussyistä pyörän. Yksi auto taloudessa miehellä kun hänen työmatka 60km. Meillä ei ole mitään bussi/junaliikennettä työpaikan suuntaan.
Sen 15 km suuntaansa kuten tähänkin asti.
15 km suuntaansa vielä menee ihan ok eikä juuri hiki tule. Säällä kuin säällä varmaan puolet tuosta. Eipähän tarvitse lähteä erikseen liikkumaan.