Kuinka pitkän matkan vielä pyöräilisit töihin?
Ei riitä rahat enää kaikkeen, niin harkitsen autosta luopumista ja pyöräilyä töihin. Kuinka pitkää matkaa vielä jaksaa polkea oikeasti, alku tietysti olisi totuttelua mutta noin niin kuin yleensä?
Kommentit (246)
poljen 28 km suuntaan. gravel pyörä. kesät talvet. hyvin piristää.
Vierailija kirjoitti:
20 km suuntaansa oli minulla työmatka, aamulla ylämäkeä ja illalla alamäkeä.
Mulla 8 km ja mennentullen ylämäkeä ja vastatuulta.
Mulla 30 kilometriä, umpimetsää ja pari kalliota.
Vaikee sanoa. Kerran olen kylällä käynyt munamankelilla. 9 km. Suunta. Oli kesä ja kaunis ilma. Normisti vaivaan vain muutama km. Matkoja silloin tällöin. Autokin on mutta olen siitä luopumassa - tai ainakin kuluista. Työtön kun olen. Auto pihassa sinänsä ei maksa mitään. Senhän saa "seisontaan". Mutta vakuutukset käytössä ollessaan maksaa ja katsastus, sekä varsinkin tuon vanhan romun kunnossapito. Auton arvo nolla - ellei nyt katista joku maksa sitä kuuluisaa 50e. Perusarvo, katti ku katti?
Syynä tuleva työmarkkinatuki, n. 600e/kk. Sillä ei elätetään enää auto ja muitakaan ylimääräistä. En käsitä, että töihin pitäisi lähteä mutta autotta sinne en enää pääse, kun autoon ei ole varaa. Etukäteen tuskin kukaan työnantaja maksaa 2kk palkkaa?
Mutta vastauksena kysymykseen; en ainakaan minä jaksaisi pakkasella tai räntäsateessa pyöräillä tuota tietä, missä ei ole edes piennarta pyörälle ja mutkainen sekä kapea, liikennevalotonkin, niin henkensä kaupalla sitä töihin menisi ainakin talviliukkailla. Ja minne menisit, koska yhtään todellista työpaikkaa ei pyöräilymatkan päässä ole. Kylällä vain kauppa ja "juottola". Ne pakolliset. Niihin on jo työntekijät valittu ja tulokkaita riittää, jos joku lähtee tai lentää pellolle. Lähin kaupunki n. 35km päässä. Sinne en pyöräile en!
Kaksi kilometriä olisi kohtuullinen ja kiva matka pyöräillä poutasäällä mutta siitä pidemmät matkat jo epämukavia.
Jos 1-2 luokkalaisen oletetaan kävelevän tai pyöräilevän kouluun säässä kuin säässä 2,9km ja sitä isomman peruskoululaisen 4,9km niin kyllähän tuo nyt aikuiseltakin pitäisi mennä.
Itselläni on 6km työmatka ja poljen sen läpi vuoden, mutta pahimmat lumipyryt on kyllä raskaita.