Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein elämäntapamuutoksen asiantuntijoiden avulla, mutta vointi ei vaan parane

Vierailija
30.04.2024 |

Olen nyt kaksi kuukautta syönyt minulle räätälöidyn ruokavalion mukaan, ja toki siihen jotain pientä herkkua päälle silloin tällöin. Ruokavalion noudattaminen ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia enkä koe joutuvani luopumaan mistään. Alkoholia en käytä.

Olen myös alkanut harrastamaan liikuntaa 3-4 kertaa viikossa. Kaksi noista on lihaskuntoa ja kaksi aerobista, kuten pitkiä metsälenkkejä. Välillä on vaan pelkkiä metsälenkkejä ja esim venyttelyä. En ole ylipainoinen.

Olen yhä aivan uupunut ja masentunut. Sopivia lääkkeitä masennukseen ei ole löytynyt, siksi päätin nyt kokeilla näitä hyväksi havaittuja keinoja. Silti yhä vaan väsyttää, lannistaa, ahdistaa ja masentaa kaiken aikaa. Kauanko tätä pitää jatkaa että voisi odottaa jotakin vaikutuksia? Alkaa usko loppua.

Töissä käyn, se on sellaista autopilotilla hoituvaa eikä ole masennuksen syy. Miestä ei ole, olen ihan tyytyväinen sen suhteen, se ei siis masenna. Ei ole traumoja. Masennus on vaivannut vuosia, välillä vähän parempia hetkiä.

Mä oikeasti kuvittelin että jos saan itseäni niskasta kiinni ja teen oikeasti asioille jotain, alkaa valoa näkyä mut ei. Elämänhalu on aika lähellä nollaa.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että teet asioita ja yrität parantaa tilannetta. Se on hatunnoston arvoinen suoritus ja toivottavasti muistat antaa itsellesi siitä kiitosta vaikka nyt tuntuisi turhauttavalta, kun siitä ei toivottua (ainakaan nopeaa) apua ole vielä ollut. Kohtelet kuitenkin itseäsi hyvin ja se on jo itsessään arvokasta.

Masennus voi olla aivojen kemiallinen vikatila (tällöin vaatii käytännössä lääkityksen, ketamiinin tai sähköshokkiterapian korjautuakseen), mutta kyse voi olla myös muusta. Moni sairaus voi vaikuttaa esim. ravintoaineiden imeytymiseen. Tuossa tilanteessa kävisin otattamassa (esim. Synlabilla tai millä tahansa muulla kaupallisella toimijalla johon pääset ilman lähetetteitä) laajat verikokeet joissa mukana D-vitamiini, ferritiini, kilpparit, tulehdusarvot ym. Taisi olla nimeltään laaja terveystarkastuspaketti tms. kun viimeksi meillä otettiin viime vuonna. Ja ota samalla keliakiatesti (simppeli verikoe joka maksaa jonkun kympin), ihan sen takia, että monella on se tietämättään ja vaikuttaa paljon elimistön vointiin ja kaiken muun imeytymiseen. Jos näissä on kaikki hienosti, tiedät ettei vika ole elimellinen tai ravitsemuksellinen. Lisäksi hormonitoiminta voi vaikuttaa ihan valtavasti. Esivaihdevuodet voivat naisilla alkaa jo 35-40 v iässä, ja aiheuttaa todella rajuja masennusoireita osalle. Hoitona on käytännössä hormonit, eli palautetaan kroppa siihen ns. normaalitilaan jolloin mieliala/olokin yleensä normalisoituu.

Älä missään nimessä luovuta, ja nykyistä itsestäsi huolehtimista kannattaa jatkaa joka tapauksessa, koska oli syy mikä tahansa, terve keho on sinulle vain avuksi.

Suoliston bakteerikannan tiedetään lisäksi vaikuttavan masennukseen molempiin suuntiin, eli siis hyvä suolistofloora on avuksi ja lieventää oireita ja huono taas pahentaa masennusta huomattavasti. Käytännössä voit itse edesauttaa oikeanlaisen monipuolisen suolistoflooran syntyä ja hyvinvointia lähinnä syömällä paljon kuituja ja mahdollisimman monipuolisesti (vähintään parikymmentä erilaista kasvista/marjaa/vihannesta/hedelmää joka viikko, ja mitä enemmän eri laatuja sen parempi). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla