Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Suomessa voi olla työvoimapula kun täällä on niin paljon työttömiä?

Vierailija
30.04.2024 |

Kertokaapa mulle te viisaammat että miten Suomessa siis voi olla työvoimapula kun täällä on työttömiä tosi paljon? Avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna työttömien määrään. 

Kommentit (325)

Vierailija
181/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se on omaa arvoa alentavaa siivota omat jälkensä, esim viedä roskat roskiin ja pyyhkiä omat rantunsa vessanpöntöstä. 

Mahtaa kämppäsi olla paskainen jos tuo on sinun käsityksesi riittävästä siivouksesta ja osoitus siitä ettei siivoojia tarvita kunhan jokainen tekee tuon verran.

Vierailija
182/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanpa Lähi-idän siskot hommiin. Osaa ne tehdä töissä sen, mitä kotonakin eli siivota, hoitaa lapsia ja vanhuksia. Jos ei laiteta, miksi itsekään nousisimme aamuisin muita palvelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset joilla on koulutusta ei halua ottaa töitä jotka ovat koulutuksensa 'alapuolella' ja toiset ei saa töitä koska heillä ei ole mitään koulutusta, varsinkaan keski-iässä. Hampurilais ja grilli hommat annetaan yleensä nuorille ja opiskilioille, halpaa työvoimaa.. ja siivoustöt ulkomaalaisille, vielä halvempaa työvoimaa. On myös vaikeaa kouluttaa itsensä johonkin uuteen ammattiin, tuet siihen ovat niin pienet että asunnon vuokra jäisi maksamatta ja lapset kuolisivat nälkään.

Esimerkiksi sellaista ammattia kuin siivooja ei tarvita aidosti tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Jokaisen työtehtäviin kuuluisi omien jälkien korjaaminen yhdessä mielenkiintoisempien hommien kanssa. Nyky-yhteiskunnassa vuosikausien tyhjän opiskelu ikään kuin palkitaan sillä, että työpaikallaan voi keskittyä täsmälleen siihen mikä kuuluu toimenkuvaan

Joissakin pienissä firmoissa siivotaan itse varsinkin jos toimistotyöntekijä on vanhempaa väkeä. Nuoret ei usein suostu. 

Nuorena toimistotyöntekijänä olen tehnyt etätyösopimuksen. On vanhanaikaista  ylläpitää ylimääräisiä kulueriä. Meidän yritys ei omista kuin työjohdon, suorittavatyö ostetaan aliurakointina. 

Vierailija
184/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena toimistotyöntekijänä olen tehnyt etätyösopimuksen. On vanhanaikaista  ylläpitää ylimääräisiä kulueriä. Meidän yritys ei omista kuin työjohdon, suorittavatyö ostetaan aliurakointina. 

Enpä olisi uskonut että toisten ihmisten omistaminen on Suomessa laillista, olkoonkin sitten työnjohtoa. Saako heidät myös halutessaan myydä eteenpäin toiselle yritykselle?

Vierailija
185/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyösopimus. Erittäin fiksuahan se tosiaan on työnantajalle siirtää työteon kulut työntekijälle itselleen maksettavaksi! 😂

Vierailija
186/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi uskonut että toisten ihmisten omistaminen on Suomessa laillista, olkoonkin sitten työnjohtoa. Saako heidät myös halutessaan myydä eteenpäin toiselle yritykselle?

Heko heko ku olet hauska

Vierailija
187/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyösopimus. Erittäin fiksuahan se tosiaan on työnantajalle siirtää työteon kulut työntekijälle itselleen maksettavaksi! 😂

Hih hih

Vierailija
188/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulijoita on loputtomasti eli naiset sieltäkin töihin. Miksi jonkun muun pitäisi heille maksaa kotiin elatus, eläkkeet ym. ilman vastiketta?

Vierailija
189/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset muuttaa eri kaupunkiin niin voisi itsekin toki muuttaa, jos saa töitä.

Naimisissa oleva saa 450 työasuntovähennystä kuukaudessa + viikonloppumatkat niin pääsee myös puolisoa katsomaan.

2 asuntoa eri kaupungissa voisi olla nasta juttu.

Valtio maksaisi Helsingin asunnon vuokrasta  450 kuukaudessa.

Miksi jankkaat tuota, kun ei verovähennykset toimi noin? Ei valtio maksa 450€, vaan se 450€ vähennetään verotettavasta tulosta. Jos tienaat 2500€/kk niin verovähennyksen kanssa maksat verot 2050€ palkasta ja saat palkasta verottomana 450€. Tuosta verottomasta 450 eurosta maksat kuitenkin eläkemaksut ja sivukulut noin 8%. Osan vuokrasta maksat siis palkalla, josta olet maksanut vain eläkemaksut, mutta loppuvuokran joudut maksamaan palkalla, josta olet maksanut eläkemaksut ja verot.

Vierailija
190/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on omaa tyhmyyttä jos ei osaa neuvotella näitä kuluja palkkaansa.

Vierailija
191/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan jo vähän kyllästyä tähän mantraan, että "kaikkeen pitää nykyään olla korkeakoulutus". Ymmärrän, että se voi siltä näyttää tietystä näkökulmasta, mutta tosiasia ei ole näin.

Itse korkeakoulutettuna (ins + DI) saan usein kokea olevani ylikoulutettu, negatiivisella tavalla. Olen hakenut töitä "postimerkin liimaajasta päällikköön asti, ja kaikkea siltä väliltä". Olen yrittänyt myydä työpanokseni suorittavan tason töihin kaiken maailman win-win -diileillä, esim. "antakaa mun laittaa kädet saveen, niin joku päivä kun tarviitte asiantuntijaa, mä olen jo talossa". Mutta ketään ei kiinnosta.

Minäpä kerron, mitä työnantaja haluaa.

Työnantaja haluaa ihmisen, joka alkaa suorittaa määrättyä työtä päivästä 1 ja suorittaa sitä hamaan tappiin asti, niin kauan kuin työnantaja haluaa. Etsitään luotettavaa ja sopivan nöyrää ratasta pyörään.

Toimihenkilöpuolella olen hävinnyt monta työpaikkaa tradenomille, koska heillä on koulutusta sopivasti, ei liikaa. Heidän uskotaan olevan nälkäisiä ja tyytyviä siihen sihteerin paikkaan eikä tähyävän muualle (huom. kun 1 tradenomi saa paikan, monta jää aina ilman, joten ei heilläkään helppoa ole).

Työnantajat Suomessa eivät halua kunnianhimoa eivätkä ole kiinnostuneet mistään kehittymispotentiaalista. Toki, toki työnantajat myös Suomessa haluavat, että hommat tulevat tehdyiksi. Että jotain pätevyyttä pitää sentään olla, ettei tarvitse perehdyttää.

Vierailija
192/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai hallituksella on takataskussaan talkootöiden lisääminen paikallisesti tehtäviin sopimuksiin? Aloitetaan ensiksi yhdestä talkooviikosta vuodessa, mistä pyritään sitten kohti talkookuukautta. Tällöinhän työvoimakuluja saataisiin alas peräti yli 8 prosenttia.

Vierailija
193/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset muuttaa eri kaupunkiin niin voisi itsekin toki muuttaa, jos saa töitä.

Naimisissa oleva saa 450 työasuntovähennystä kuukaudessa + viikonloppumatkat niin pääsee myös puolisoa katsomaan.

Tuo ei tarkoita rahallista vähennystä vaan tuo summa vähennetään verotettavasta tuloista. Eli verottaja ei maksa 450 euroa vuokrasta. Se vaikutus on noin ehkä satasen luokkaa keskituloisella jos saa täyden vähennyksen. Huomioi myls omavastuu. 

On se 450.

Koska veroprosentti laskee tuon verran.

Ei ole. Ei se samassa suhteessa vähene. Mulla loppuu nyt ruokis mutta laitan illalla esimerkin. 

Älä turhaan vaivaannu. Olen antanut lasketun esimerkin tuolle jankkaajalle, mutta hänen ymmärryskykynsä ei silti riitä käsittämään, kuinka verovähennykset toimivat. Vaikka kädestä pitäen näyttäisi ja selittäisi, niin ei vain pysty ymmärtämään.

Vierailija
194/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksikään ihminen ei tule tälle yhteiskunnalle ja veronmaksajalle niin halvaksi kuin pitkäaikaistyötön, jolla samassa taloudessa on ansiotyössä käyvä, joka ylittää KELA-etuuksien saamisen maksimin, joka on matalapalkka."

Kiitos näistä lohdutuksen sanoista. Tuo voi ennen pitkää olla minunkin kohtaloni ja tottahan se on, että pelkkää työmarkkinatukea saava työtön tulee halvemmaksi kuin joku toinen, joka saa lisäksi paljon muitakin tukia. 

Mieheni maksaa veroja 5000€/kk ja jos joskus koittaa se päivä, että Kela joutuu maksamaan minulle työmarkkinatukea 800€/kk, niin kyllä valtio silti jää tässä aika reippaasti voitolle meidän perheen osalta.

Vierailija
195/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, että halutaan valmis osaaja juuri siihen työhön. Halutaan joko työpaikanvaihtaja tai sellainen, jolla on monen vuoden kokemus juuri siitä työstä. Pitää myös olla ajokortti, tietenkin!

Samaan aikaan harjotteluihin ei pääse (=ei osaamista, eikä rahaa),

oppisopimuksiin ei pääse (=ei osaamista, eikä rahaa),

määräaikaisiin ei pääse (=ei osaamista, eikä rahaa),

saati palkkatöihin ei pääse (=ei osaamista, eikä rahaa)

Mut hei, meille ei ole osaajia!

Huutava pula!

Uudelleen haettavana!

Ja koulutettu työvoima jätetään muumioitumaan koteihinsa...

Vierailija
196/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksikään ihminen ei tule tälle yhteiskunnalle ja veronmaksajalle niin halvaksi kuin pitkäaikaistyötön, jolla samassa taloudessa on ansiotyössä käyvä, joka ylittää KELA-etuuksien saamisen maksimin, joka on matalapalkka."

Kiitos näistä lohdutuksen sanoista. Tuo voi ennen pitkää olla minunkin kohtaloni ja tottahan se on, että pelkkää työmarkkinatukea saava työtön tulee halvemmaksi kuin joku toinen, joka saa lisäksi paljon muitakin tukia. 

Mieheni maksaa veroja 5000€/kk ja jos joskus koittaa se päivä, että Kela joutuu maksamaan minulle työmarkkinatukea 800€/kk, niin kyllä valtio silti jää tässä aika reippaasti voitolle meidän perheen osalta.

Työmarkkinatuesta menee vero 20 % eli saa 595 netto 4 viikon jaksoissa.

Vierailija
197/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työmarkkinatuki on 744 brutto - verot 20 % 4 viikon jaksoissa.

Vierailija
198/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei tarkoita rahallista vähennystä vaan tuo summa vähennetään verotettavasta tuloista. Eli verottaja ei maksa 450 euroa vuokrasta. Se vaikutus on noin ehkä satasen luokkaa keskituloisella jos saa täyden vähennyksen. Huomioi myls omavastuu. 

On se 450.

Koska veroprosentti laskee tuon verran.

Ei ole. Ei se samassa suhteessa vähene. Mulla loppuu nyt ruokis mutta laitan illalla esimerkin. 

Pystyy, kun olen itse saanut työasuntovähennyksen.

Miten meinaat itse pystyä maksamaan kotiapua eläkeläisenä, kun se on yksityiseltä 500 kuukaudessa.

Vierailija
199/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työnantajalta saa kotiin tietokoneen ja monitorin. Ja usein myös jotain ergonomiajuttuja - tuoli tai seisontamatto ja mitä näitä on. Mutta kun ei mene rahaa työmatkoihin eikä tarvitse vaatteetkaan olla niin viimeisen päälle, niin säästyvillä rahoilla pystyy kyllä ostamaan itselleen kahvit ja  kunnollisen työpöydän. 

Vierailija
200/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te jäätte työttömäksi niin ette te työmarkkinatukea tilille 800 euroa saa vaan 595 neljän viikon jaksoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi