Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Suomessa voi olla työvoimapula kun täällä on niin paljon työttömiä?

Vierailija
30.04.2024 |

Kertokaapa mulle te viisaammat että miten Suomessa siis voi olla työvoimapula kun täällä on työttömiä tosi paljon? Avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna työttömien määrään. 

Kommentit (325)

Vierailija
141/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun voidaan laittaa, vaikka olisit ollut 30 vuotta töissä ja sut irtisanotaan.

Sillä ei ole merkitystä mitä olet aiemmin tehnyt.

Tässä näkyy työllistymisen estävä asenne.

Voi ei, voidaan "laittaa" työkokeiluun!! Yhyy!!

Tajuatko, että se on hyvä juttu? Jos olet fiksu, hankit sen työkokeilupaikan jostain unelmaduunipaikasta niin pääset jatkossa sinne tai vastaavaan paikkaan töihin.

Itse käyttäisin ehdottomasti hyödyksi tuon reitin. Ja just siks en paljon työttömänä ole ollutkaan.

Ei sinne töihin pääse vaan otetaan aina uusi työkokeilija.

Sairaalan osastoilla on uudet työkokeilijat joka vuosi ja osastonsihteeriksi pitkä jono sijaisuuksia tehneitä.

Vierailija
142/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vedin just yhden rekryprosessin. Hakijoita sadoittain, joista n. 70% täysin sopimattomia (ei vaadittua koulutusta, ei kielitaitoa, ei oleskelulupaa, jne.). Ehkä 5% oli ilmoittanut kaikki pyydetyt tiedot. Vakavasti otettavia kanditaatteja oli ehkä tusina, mikä oli minusta ihan hyvin. Näistä muutama oli lomautettuna/työttömänä, eikä se vaikuttanut arviointiin, koska se on tällä alalla ihan normaalia.

Eikö sillä ole mitään väliä mitä hakija osaa ja onko hakija halukas oppimaan lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät asuvat eri puolella Suomea kuin missä työpaikat ovat. Lisäksi kaikki työttömät eivät osaa tehdä avoinna olevia töitä ja osa on vielä sellaisia, etteivät he haluakaan tehdä töitä, joihin heidän kykynsä ovat riittäviä.

Vierailija
144/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset muuttaa eri kaupunkiin niin voisi itsekin toki muuttaa, jos saa töitä.

Naimisissa oleva saa 450 työasuntovähennystä kuukaudessa + viikonloppumatkat niin pääsee myös puolisoa katsomaan.

Tuo ei tarkoita rahallista vähennystä vaan tuo summa vähennetään verotettavasta tuloista. Eli verottaja ei maksa 450 euroa vuokrasta. Se vaikutus on noin ehkä satasen luokkaa keskituloisella jos saa täyden vähennyksen. Huomioi myls omavastuu. 

Vierailija
145/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisenlaisessa palkkatyöjärjestelmässä on pakko vaatia vuosikausien koulutus sellaisiinkin hommiin, jotka todellisuudessa oppisi parissa viikossa.

Ja ylikouluttqminen ei koske ainoastaan sellaisia hommia, joita jokainen pystyisi ilmiselvästi tekemään pelkän työhön ohjauksen perusteella. 

Vuosikausien ylikouluttautuminen on johtanut surkuhupaisesti huonoon ammattitaitoon. 

Esim sähkötekninon ammattikorkeakoulututkinnon aloittavat samalta viivalta se, jolla on jo kolmen vuoden koulutus sähköalalta ja ylioppilas, joka ei tiedä mitä sähkö on.

Ylikouluttamin on vittumainen juttu. Trendi alkoi 90-luvulla. Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttö

Ylikouluttaminen monilla aloilla johtuu enemmän yliopistojärjestelmän valuvioista. 

Yliopistoon pyrkijöiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta. Johonkinhan sitä täytyy pyrkiä kun ei töitä saa, varsinkaan ilman koulutusta. 

Myös yliopistojen säilömiskapasiteetille tulee usein nopeasti raja vastaan. Suomen ratkaisu on ollut se, että luodaan pääsykokeita, joiden tarkoituksena ei ole testata soveltuvuutta alalle, vaan yksinkertaisesti karsia pois 85-98% hakijoista. Nämä karsitut sitten yrittävät usein vuosikausia päästä sinne, mistä kuvittelevat taivaan porttien aukeavan.

Vierailija
146/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vakituinen. Joka päivä ajan töihin autolla, auto perseen alla.

On se nyt kumma, kun ei 6 kuukauden vuorotyö sijaisuus kelpaa. Linja-autoa ei kulje aikaisin eikä myöhään, mutta olen vähän tyhmä päällikkö.

Vierailija
147/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työvoimapula tai työttömyys aina sen mukaan mikä on kullakin hetkellä sen poliittisen propagandan levittäjän agenda.

Vierailija
148/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät asuvat eri puolella Suomea kuin missä työpaikat ovat. Lisäksi kaikki työttömät eivät osaa tehdä avoinna olevia töitä ja osa on vielä sellaisia, etteivät he haluakaan tehdä töitä, joihin heidän kykynsä ovat riittäviä.

Ei kukaan osaa tehdä työtä jos se ei aikaisemmin ole sitä työtä tehnyt. Työtä tekemällä oppii. 

Palkan pitäisi olla riittävän kova ja vakituinen työsopimus kouraan jotta työnperässä on intoa muuttaa.

Vierailija
149/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset muuttaa eri kaupunkiin niin voisi itsekin toki muuttaa, jos saa töitä.

Naimisissa oleva saa 450 työasuntovähennystä kuukaudessa + viikonloppumatkat niin pääsee myös puolisoa katsomaan.

Tuo ei tarkoita rahallista vähennystä vaan tuo summa vähennetään verotettavasta tuloista. Eli verottaja ei maksa 450 euroa vuokrasta. Se vaikutus on noin ehkä satasen luokkaa keskituloisella jos saa täyden vähennyksen. Huomioi myls omavastuu. 

On se 450.

Koska veroprosentti laskee tuon verran.

Vierailija
150/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla on koulutusta ei halua ottaa töitä jotka ovat koulutuksensa 'alapuolella' ja toiset ei saa töitä koska heillä ei ole mitään koulutusta, varsinkaan keski-iässä. Hampurilais ja grilli hommat annetaan yleensä nuorille ja opiskilioille, halpaa työvoimaa.. ja siivoustöt ulkomaalaisille, vielä halvempaa työvoimaa. On myös vaikeaa kouluttaa itsensä johonkin uuteen ammattiin, tuet siihen ovat niin pienet että asunnon vuokra jäisi maksamatta ja lapset kuolisivat nälkään.

Vierailija
151/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa 2400 takuuvuokraa + 300 muuttoautoon määräaikaisen työn takia.

Itse te vingutte, että ette saa edes sairaanhoitajan palkkaanne riittämään.

Vierailija
152/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun voidaan laittaa, vaikka olisit ollut 30 vuotta töissä ja sut irtisanotaan.

Sillä ei ole merkitystä mitä olet aiemmin tehnyt.

Tässä näkyy työllistymisen estävä asenne.

Voi ei, voidaan "laittaa" työkokeiluun!! Yhyy!!

Tajuatko, että se on hyvä juttu? Jos olet fiksu, hankit sen työkokeilupaikan jostain unelmaduunipaikasta niin pääset jatkossa sinne tai vastaavaan paikkaan töihin.

Itse käyttäisin ehdottomasti hyödyksi tuon reitin. Ja just siks en paljon työttömänä ole ollutkaan.

Näkee kyllä, ettet ole ollut työttömänä :D Minä naiivina uutena työttömänä hain aluksi nimenomaan työkokeilupaikkoja, koska ajattelin juuri noin kuten sinäkin, että sehän on loistava tilaisuus kokeilla päästä unelmaduunipaikkoihin.

Kymmenistä hakemuksista vain YHTEEN tuli vastaus, ja sekin oli kirjastosta. Sieltä sanottiin, että heillä on liikaa työkokeilijoita, ei ole mitään mahdollisuuksia päästä kokeiluun.

Nykyisessä paikassani (missä olen itse osa-aikaisessa palkkatyössä) olen kyllä nähnyt, miten työkokeilijoihin suhtaudutaan alentuvasti ja säälivästi. Koskaan ei yhtään näistä vaihtuvista kokeilijoista ole palkattu palkkatyöhön.

Vierailija
153/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 asuntoa eri kaupungissa voisi olla nasta juttu.

Valtio maksaisi Helsingin asunnon vuokrasta  450 kuukaudessa.

Eikä todellakaan maksaisi. Verovähennys ei toimi noin. Se 450 euroa vähennetään omavastuun jälkeen verotettavista tuloista eikä se rahallisesti tarkoita 450 euroa vaan se vähentää verotettavan tulon määrä ja rahallisesti se on paljon pienempi. 

Vierailija
154/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se 450.

Ei ole. Ei se samassa suhteessa vähene. Mulla loppuu nyt ruokis mutta laitan illalla esimerkin. 

Vierailija
155/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula tarkoittaa sitä, että kukin työnantaja haluaa just heidän tehtäviinsä sopivan  täsmäkoulutuksen ja työkokemuksen omaavan henkilön minimipalkalla. Työnantaja ei halua itse kouluttaa ja perehdyttää, vaan olettaa vähän kuin vihreät raha tulee seinästä -periaatteella, että täsmätyöntekijöitä kouluttautuu itsestään taustalla juuri heidän muottiinsa. Kaiken huipuksi näistä tietotaidoista on hyötyä vain juuri siinä yrityksessä jossa ne ovat karttuneet.

Oman soppansa tuo rekryfirmojen rekrytointia hoitavat nuoret likat joilla ei itselläkään ole mitään käsitystä avoinna olevien tehtävien sisällöstä ja miten ehdokkaan kokemusta niissä voi hyödyntää.

Vierailija
156/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se 450.

Ei ole. Ei se samassa suhteessa vähene. Mulla loppuu nyt ruokis mutta laitan illalla esimerkin. 

Vähenee se. On kokemusta jo. On ollut työsuhdeasunto joskus.

Vierailija
157/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vakituinen. Joka päivä ajan töihin autolla, auto perseen alla.

On se nyt kumma, kun ei 6 kuukauden vuorotyö sijaisuus kelpaa. Linja-autoa ei kulje aikaisin eikä myöhään, mutta olen vähän tyhmä päällikkö.

Ihan oma valintasi haluatko etsiä ongelmia vai ratkaisuja niihin. Minun työpaikalle suurin osa vakituisista on tullut sitä kautta, että ensin oli auki joku sijaisuus jonka loputtua löytyikin muuta hommaa, varsinkin jos sen sijaisuuden on hoitanut hyvin.

Vierailija
158/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulaa on siellä missä sinua potkitaan ja purraan sen toimesta joka haisee rautatieaseman vessalta, eikä siellä missä horistaan pöhinästä, yms. 

Vierailija
159/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo kertomasi olisi totta, Helsingissä olisi työttömiä tasan nolla.

Vierailija
160/325 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, työvoimapula? Eikö kokoaikatyötä etsivälle riitä ta:n 0-20h nollatuntisoppari minimipalkalla, ja 1/2 vuoden koeajalla vaan vaativat 40h/vk kiinteää sopimusta?! Ompa kumma juttu tosiaan. 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi