Miten Suomessa voi olla työvoimapula kun täällä on niin paljon työttömiä?
Kertokaapa mulle te viisaammat että miten Suomessa siis voi olla työvoimapula kun täällä on työttömiä tosi paljon? Avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna työttömien määrään.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksikään ihminen ei tule tälle yhteiskunnalle ja veronmaksajalle niin halvaksi kuin pitkäaikaistyötön, jolla samassa taloudessa on ansiotyössä käyvä, joka ylittää KELA-etuuksien saamisen maksimin, joka on matalapalkka."
Kiitos näistä lohdutuksen sanoista. Tuo voi ennen pitkää olla minunkin kohtaloni ja tottahan se on, että pelkkää työmarkkinatukea saava työtön tulee halvemmaksi kuin joku toinen, joka saa lisäksi paljon muitakin tukia.
Mieheni maksaa veroja 5000€/kk ja jos joskus koittaa se päivä, että Kela joutuu maksamaan minulle työmarkkinatukea 800€/kk, niin kyllä valtio silti jää tässä aika reippaasti voitolle meidän perheen osalta.
Työmarkkinatuesta menee vero 20 % eli saa 595 netto 4 viikon jaksoissa.
No sitä enemmän valtio jää voitolle, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Ja työmarkkinatuki on 744 brutto - verot 20 % 4 viikon jaksoissa.
Jos ei toimita Kelaan verokorttia, silloin lähtee tuo 20% vero. Eli kannattaa toimittaa Kelaan verokortti niin jää enemmän rahaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisen toimistosihteerin on hirveän vaikea ruveta hoitamaan psykiatrian erikoislääkärin hommia.
Voi olla totta, mutta aika kaukaa haettu esierkki. Paljon on työtehtäviä suorittavalla alalla, joita toimistosihteerikin pystyy hoitamaan - jos töitä haluaa. Moni ei lisäksi suostu lähtemään töiden perässä, vaan vaati työtä juuri sieltä, missä kämppä on. Ennen työttämät lähtivät vaikka Amerikkaan tai Ruotsiin. Ja hyvin onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksikään ihminen ei tule tälle yhteiskunnalle ja veronmaksajalle niin halvaksi kuin pitkäaikaistyötön, jolla samassa taloudessa on ansiotyössä käyvä, joka ylittää KELA-etuuksien saamisen maksimin, joka on matalapalkka."
Kiitos näistä lohdutuksen sanoista. Tuo voi ennen pitkää olla minunkin kohtaloni ja tottahan se on, että pelkkää työmarkkinatukea saava työtön tulee halvemmaksi kuin joku toinen, joka saa lisäksi paljon muitakin tukia.
Mieheni maksaa veroja 5000€/kk ja jos joskus koittaa se päivä, että Kela joutuu maksamaan minulle työmarkkinatukea 800€/kk, niin kyllä valtio silti jää tässä aika reippaasti voitolle meidän perheen osalta.
Työmarkkinatuesta menee vero 20 % eli saa 595 netto 4 viikon jaksoissa.
N
Jep ja muihin tukiin vaikuttavat puolison tulot.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työmarkkinatuki on 744 brutto - verot 20 % 4 viikon jaksoissa.
Jos ei toimita Kelaan verokorttia, silloin lähtee tuo 20% vero. Eli kannattaa toimittaa Kelaan verokortti niin jää enemmän rahaa käteen.
Toimitin joskus 17 % verokortin ja sain mätkyt työmarkkinatuesta eli jäännösvero maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikosti koulutettuja on liikaa, hyvin koulutettuja liian vähän.
Juu. Mä olen prosessinhoitaja. Sit mulla on hitsaajan ammattitutkinto, olen hitsaannut tuhansia luokkasaumoja putkelle. Tehnyt putkiasentajan töitä yli 5-vuotta ja vähän aikaa sitten sain todistuksen talotekniikan putkiasennuspuolelta. ( opiskelin noin 5kk) ja valmistuin.
Töitä olen hakenut. Työttömänä olen.
Harjoittelijaksi varmaan pääsisi jonnekkin, jollakin kesäjonnen "palkalla"
Putkiasentajana varannut vanhoissa taloissa asbestille.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisen toimistosihteerin on hirveän vaikea ruveta hoitamaan psykiatrian erikoislääkärin hommia.
Voi olla totta, mutta aika kaukaa haettu esierkki. Paljon on työtehtäviä suorittavalla alalla, joita toimistosihteerikin pystyy hoitamaan - jos töitä haluaa. Moni ei lisäksi suostu lähtemään töiden perässä, vaan vaati työtä juuri sieltä, missä kämppä on. Ennen työttämät lähtivät vaikka Amerikkaan tai Ruotsiin. Ja hyvin onnistui.
Mulla ei onnistu, koska en opi kieliä.
-eri
Virkamiehiä irtisanotaan ensi vuonna tuhansia.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää silloin.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Ansiosidonnainen leikattiin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Kela saa tietää verottajalta mökin myyntihinnan ja lisäksi tilit pitää olla tyhjät, jotta saa toimeentulotukea. Kela tarkistaa tiliotteet kahdelta edeltävältä kuukaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela saa tietää verottajalta mökin myyntihinnan ja lisäksi tilit pitää olla tyhjät, jotta saa toimeentulotukea. Kela tarkistaa tiliotteet kahdelta edeltävältä kuukaudelta.
Hyvä.
Jos on matkustanut, shoppaillut ja käynyt baareissa niin voi saada toimeentulotukea piankin vuokralla.
Mutta jos rahat on kesämökissä tai sijoitusasunnoissa niin ne pitää myydä ja käyttää ensin.
Kela voi väliaikaisesti maksaa toimeentulotukea niin, että se peritään myyntirahoista takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että pummilla elämistä aiotaan edes hieman rajoittaa? No sehän on kerta kaikkiaan hieno uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että pummilla elämistä aiotaan edes hieman rajoittaa? No sehän on kerta kaikkiaan hieno uutinen.
No, tyhmää se oli 30 vuotta työskennellä ja ostaa mökki. Nyt et saa tukia ja olet sossupummi.
Osa kerrostaloista ei saa remonttilainoja.
Putkimiehet saa kohta helposti irtisanoa ja saavat myydä omaisuutensa ja käyttää ne rahat ruokaan ennenkuin saa tukia.
Itse olit tyhmä ja teit töitä.
Vierailija kirjoitti:
Alan jo vähän kyllästyä tähän mantraan, että "kaikkeen pitää nykyään olla korkeakoulutus". Ymmärrän, että se voi siltä näyttää tietystä näkökulmasta, mutta tosiasia ei ole näin.
Itse korkeakoulutettuna (ins + DI) saan usein kokea olevani ylikoulutettu, negatiivisella tavalla. Olen hakenut töitä "postimerkin liimaajasta päällikköön asti, ja kaikkea siltä väliltä". Olen yrittänyt myydä työpanokseni suorittavan tason töihin kaiken maailman win-win -diileillä, esim. "antakaa mun laittaa kädet saveen, niin joku päivä kun tarviitte asiantuntijaa, mä olen jo talossa". Mutta ketään ei kiinnosta.
Minäpä kerron, mitä työnantaja haluaa.
Työnantaja haluaa ihmisen, joka alkaa suorittaa määrättyä työtä päivästä 1 ja suorittaa sitä hamaan tappiin asti, niin kauan kuin työnantaja haluaa. Etsitään luotettavaa ja sopivan nöyrää ratasta pyörään.
Toimihenkilöpuolella olen hävinnyt monta työpaikk
No nyt kyllä väitän, että jokin muu mättää sulla kuin koulutus.. miksi ylipäätään haet jotain tradenomin paikkoja?! Hae dippainssin paikkoja niin saat sen.
Paitsi jos ei ole yhtään työkokemusta ja silloin mennään työkkärin kautta työkokeiluun ja fiksu dippainssi hakee sen paikan sellaisesta firmasta ja alalta, jonne haluaa työllistyä.
Se on avain nykyään, jos ei DI tai ekonomi saa töitä.
Ja nuo epätoivoiselta näyttävät win-win ehdottelut kannattaa jättää.
Kuten sanoit, työnantaja haluaa hakemaansa tehtävään tekijän, ei sellaista, joka on koko ajan lähdössä ja kehittymässä ylöspäin. Siks ne ei palkkaa sua tradenomin hommiin. DI: n paikalle varmaan hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän, että toimistosihteerillä on keskimäärin enempi mielikuvitusta urasuunnitteluunsa kuin työnantajalla halua palkata toimistosihteeri suorittavaan työhön.
Se että kolmion muotoinen palikka teoriassa menee neliön muotoiseen reikään ei tarkoita, että neliön tilalle välttämättä haluttaisiin ottaa kolmiopalikka. Puhutko lämpimiksesi vai onks sulla ihan työpaikkavinkkiä heittää. Mun hakemukset on menneet silppuriin, taaskin eräs vuokrafirma spämminyt viikon putkeen samaa tuotantohessun työpaikkaa, vaikka minä hain siihen jo heti ekana päivänä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Osa kerrostaloista ei saa remonttilainoja.
Putkimiehet saa kohta helposti irtisanoa ja saavat myydä omaisuutensa ja käyttää ne rahat ruokaan ennenkuin saa tukia.
Itse olit tyhmä ja teit töitä.
Hyvä, että ansiosidonnaisesta lähtee 500 euroa kuukaudessa. Osalla jopa 700, kun isompi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikosti koulutettuja on liikaa, hyvin koulutettuja liian vähän.
Juu. Mä olen prosessinhoitaja. Sit mulla on hitsaajan ammattitutkinto, olen hitsaannut tuhansia luokkasaumoja putkelle. Tehnyt putkiasentajan töitä yli 5-vuotta ja vähän aikaa sitten sain todistuksen talotekniikan putkiasennuspuolelta. ( opiskelin noin 5kk) ja valmistuin.
Töitä olen hakenut. Työttömänä olen.
Harjoittelijaksi varmaan pääsisi jonnekkin, jollakin kesäjonnen "palkalla"
Helsingissä kyl saat putkiasentajan töitä. Otat vaan yhteyttä haluamaasi firmaan.
Niinpä niin. Helsinki, paskacity
Ainakin paremmat kuin sinulla, sivistymätön ja kirjoitustaidoton mammeli. Googlaapa alkuun vaikka pilkkusäännöt ja sanan "akateemikko" merkitys.