Työnantajat: Hoitajapula ja opettajapula pahenee, kun hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen. Hoitajapulaahan tässä vielä tarvitaankin.
Työnantajat: Hoitajapula ja opettajapula pahenee, kun hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen
Kommentit (71)
Ei valtio ole velvollinen maksamaan koulutusta. Jokainen maksakoon ihan itse ja Suomi pelastuu. Suomi tarvitsee työtä Eikä tuen maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohella voi kyllä opiskella edelleenkin ja tuhannet ml minä itse ovat hankkineet uuden ammatin työssä ollessaan. Perheellinen olin vielä silloin.
Mitä opiskelit ja mitä teit työksesi? Se on helppoa huudella, että opiskelkaa työn ohella, jos työ ei ole sellainen, että voi irrota kesken päivän luennoille. Lähiopetusta on kuitenkin yhä paljon, varsinkin hoitoalalle.
Lähihoitajaksi voi opiskella oppisopimuksella.
Jos saa ensin oppisopimustyöpaikan. Niitä vaan ei paljon ole.
Joka paikassa Sote-alalla missä minä olen liikkunut, on hoitajia ollut ihan tarpeeksi. Tosin osa ei heistä ole ymmärtänyt suomea. Ja opettajiahan on työttömänäkin.
Voisiko sitten työnantajat siis hyvinvointialueet alkaa maksaa ihmisille, jos he kouluttautuvat lähihoitajiksi ja lupautuvat sen jälkeen työskentelemään vähintään 2v ajan hyvinvointialueella?
Oppisopimuspaikkoja etenkin lähihoitajille on tarjolla, kyselkää niitä rohkeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohella voi kyllä opiskella edelleenkin ja tuhannet ml minä itse ovat hankkineet uuden ammatin työssä ollessaan. Perheellinen olin vielä silloin.
Näihin ammatteihin ei voi. Luennot ovat ihan jokainen PÄIVÄLLÄ, ainakin Helsingin yliopistossa. Sitten vielä palkattomat harjoittelut päälle.
T: vaka-ope
Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500 - 3500 e/kk, vaikka heilläkin on luennot päiväll
Jotain kummaa teissä hallituksen ääliömäisiä pätöksiä kannattavissa on.
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio ole velvollinen maksamaan koulutusta. Jokainen maksakoon ihan itse ja Suomi pelastuu. Suomi tarvitsee työtä Eikä tuen maksamista.
Sivistysmaissa on koulutettu kansa. Suomessa koulutusta ei enää arvosteta eikä tueta. Suomi on nykyään kuin kehitysmaa.
Jos teillä on kova hinku lähihoitajaksi, niin vinkkinä että löytyy oppisopimuspohjaltakin, jolloin saatte opiskeluajalta pientä palkkaakin
Mutta tämähän on petterin tarkoituskin. Siis yhteiskunnan alasajo. EK maksaa hänelle tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapulan ongelma on se että viimeiset 20 vuotta on ollut dramaattinen hoitajapula. Ja työvoimapula on muutenkin ollut aivan jäätävä ja paheneva täällä Suomessa ja työnhakijat revitään työpaikkoihin, voi vaan mennä töihin hakematta.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä eikä ota eläköityvien tilalle ketään.
Uskokaa tai ei, mutta hoitajia on työttöminä, kun säätötoimet alkoivat. Ei palkata enää uusia, kun pitää pärjätä pienemmällä mitoituksella. Säästöthän kohdistuvat henkilökuntaan.
Hei. Sairaanhoitajan koulutuksesta puolet on pakollista harjoittelua. Miten kuvittelet aikuisen ihmisen tuon tekevän työn ohessa? Ei onnistu mitenkään.
Tästä aikuiskoulutusrahoiruksen lopettamisesta on seuraus se, että sairaanhoitajakoulutuksiin tulee taatusti vähemmän hakijoita juuri tästä syystä.