Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajat: Hoitajapula ja opettajapula pahenee, kun hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen. Hoitajapulaahan tässä vielä tarvitaankin.

Vierailija
30.04.2024 |

Työnantajat: Hoitajapula ja opettajapula pahenee, kun hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen

https://yle.fi/a/74-20086298

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Minä valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi tänä vuonna ja sain aikuiskoulutustukea. Ilman sitä ei olisi ollut mitään toivoa opiskella näin perheellisenä ihmisenä.

Nyt on olen muuten sitten päiväkotini AINOA koulutettu opettaja. Kaikenlaista "naapurin Perttiä" täällä kyllä pyörii sijaisena, ilman mitään soveltuvaa koulutusta tai kokemusta. Tai sitten kielitaidottomia ihmisiä, porukkaa tulee ja menee kuin pyöröovista. Mahtaa olla lapsille terveellistä ja kehittävää tämmöinen. Onneksi omassa ryhmässä meillä on pysyvä porukka edes.

Tähän päiväkotiin minut muuten houkuteltiin kunnollisella palkalla: tarjottiin kaikenlaisia "lisiä" ja rekrypalkkiota, ym. Ihan vaan vink vink.

Opiskelin perinteisellä tavalla opintotuen ja osa-aikatöiden turvin, valmistuin alkuvuodesta ja lähtöpalkkani on 5200 e/kk. Miten paljon vakaopet saavat kaikkine lisineen,

Ja millähän alalla?

Vierailija
22/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta soviteltua päivärahaa 390 euroa kuukaudessa + poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen eli saa tienata 300 vähemmän.

Soviteltu päiväraha puolitettiin + siitä lähti lapsikorotukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajapulan ongelma on se että viimeiset 20 vuotta on ollut dramaattinen hoitajapula. Ja työvoimapula on muutenkin ollut aivan jäätävä ja paheneva täällä Suomessa ja työnhakijat revitään työpaikkoihin, voi vaan mennä töihin hakematta. 

Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä eikä ota eläköityvien tilalle ketään.

Vierailija
24/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta soviteltua päivärahaa 390 euroa kuukaudessa + poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen eli saa tienata 300 vähemmän.

Soviteltu päiväraha puolitettiin + siitä lähti lapsikorotukset.

Eli sinkulta leikattiin sovitellusta päivärahasta 150 euroa ja yh-vanhemmalta 150 + lapsikorotukset.

Vierailija
25/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn ohella voi kyllä opiskella edelleenkin ja tuhannet ml minä itse ovat hankkineet uuden ammatin työssä ollessaan. Perheellinen olin vielä silloin. 

Näihin ammatteihin ei voi. Luennot ovat ihan jokainen PÄIVÄLLÄ, ainakin Helsingin yliopistossa. Sitten vielä palkattomat harjoittelut päälle.

T: vaka-ope

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500 - 3500 e/kk, vaikka heilläkin on luennot päiväll

Tuttu viesti ihmiseltä joka ei ymmärrä muuta kuin omaa elämäänsä ja pitää itseään muita parempana. 

Vierailija
26/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn ohella voi kyllä opiskella edelleenkin ja tuhannet ml minä itse ovat hankkineet uuden ammatin työssä ollessaan. Perheellinen olin vielä silloin. 

Näihin ammatteihin ei voi. Luennot ovat ihan jokainen PÄIVÄLLÄ, ainakin Helsingin yliopistossa. Sitten vielä palkattomat harjoittelut päälle.

Tuttavani opiskeli opettajaksi tekemällä töitä koko ajan samalla. En nyt ehdi tutkia mitä kaikkea voi opiskella avoimessa yliopistossa, itse olen suorittanut tietotekniikan alan opintoja. Itsellä ei ole alan vaihtoon enää tarvetta. 

Vierailija
27/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit ja mitä teit työksesi? Se on helppoa huudella, että opiskelkaa työn ohella, jos työ ei ole sellainen, että voi irrota kesken päivän luennoille. Lähiopetusta on kuitenkin yhä paljon, varsinkin hoitoalalle. 

Lähihoitajaksi voi opiskella oppisopimuksella.

Vierailija
28/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani opiskeli opettajaksi tekemällä töitä koko ajan samalla. En nyt ehdi tutkia mitä kaikkea voi opiskella avoimessa yliopistossa, itse olen suorittanut tietotekniikan alan opintoja. Itsellä ei ole alan vaihtoon enää tarvetta. 

Jos saa asumistukea niin saa jatkossa tienata 300 vähemmän.

Vierailija
29/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500

Miten se selviää samasta asiasta aikuisopintotuella, joka on keskimäärin 1000 euron tienoilla?

Vierailija
30/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomessa voi olla opettajapula kun suomessa ikäluokat on pienentyneet jostain vuodesta 1970 luvulta lähtien?

Hoitajapulaan en usko koska suomessa työskentelee 700 000 ihmistä julkisella puolella.

Vierailija
31/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan

Vierailija
32/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan

Vain kokoaikatyö.

Vierailija
33/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500

Sinustako selkeän vaihtoehdon esittäminen on sitä, että pitää itseään muita parempana? Jos muilla aloilla osa-aikatyö opintojen ohessa on mahdollista, niin miksi varhaiskasvatusta opiskeleva voi tehdä sen vain aikuisopintotuen turvin? Tuota tukea saa korkeintaa 15 kk ajan ja on melko ripeä opiskelija, jos muiden ahertaessa 4 vuotta tekee omat opintonsa harjoitteluineen tuossa ajassa.

Vierailija
34/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oi

Perheellisellä loppuu vuorokaudesta tunnit kesken. Ei lapsiakaan voi pitää päiväkodissa aamusta iltaan, 7 päivää viikossa.

Vierailija
35/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaitoksia on muuallakin. Ja töitä.

Vierailija
36/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Minä valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi tänä vuonna ja sain aikuiskoulutustukea. Ilman sitä ei olisi ollut mitään toivoa opiskella näin perheellisenä ihmisenä.

Nyt on olen muuten sitten päiväkotini AINOA koulutettu opettaja. Kaikenlaista "naapurin Perttiä" täällä kyllä pyörii sijaisena, ilman mitään soveltuvaa koulutusta tai kokemusta. Tai sitten kielitaidottomia ihmisiä, porukkaa tulee ja menee kuin pyöröovista. Mahtaa olla lapsille terveellistä ja kehittävää tämmöinen. Onneksi omassa ryhmässä meillä on pysyvä porukka edes.

Tähän päiväkotiin minut muuten houkuteltiin kunnollisella palkalla: tarjottiin kaikenlaisia "lisiä" ja rekrypalkkiota, ym. Ihan vaan vink vink.

Opiskelin perinteisellä tavalla opintotuen ja osa-aikatöiden turvin, valmistuin alkuvuodesta ja lähtöpalkkani on 5200 e/kk. Miten paljon vakaopet saavat kaikkine lisineen,

Mikä työ? Taidan vaihtaa sotealalta.

Vierailija
37/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suomessa voi olla opettajapula kun suomessa ikäluokat on pienentyneet jostain vuodesta 1970 luvulta lähtien?

Hoitajapulaan en usko koska suomessa työskentelee 700 000 ihmistä julkisella puolella.

Ainakin erityisopettajista on pula, meidän koulussa on kaksi erityisluokkaa ilman pätevää opettajaa (ei edes luokanopettajankoulutusta). Kukaan ei halua tulla.

Vierailija
38/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
39/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi varahaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleva ei voi tehdä osa-aikatöitä, kun luokanopettajaksi opiskeleva pystyy siihen ongelmitta?

Vierailija
40/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500 - 3500 e/kk, vaikka heilläkin on luennot päiväll

Sosiaalityön harjoitteluistakaan ei makseta. Toisaalta harjoittelijat eivät pääse asiakastietoihin tai edes intraan, joten heidän mahdollisuutensa tehdä aidosti mitään muita hyödyttävää ovat olemattomat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan