Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajat: Hoitajapula ja opettajapula pahenee, kun hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen. Hoitajapulaahan tässä vielä tarvitaankin.

Vierailija
30.04.2024 |

Työnantajat: Hoitajapula ja opettajapula pahenee, kun hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen

https://yle.fi/a/74-20086298

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi varahaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleva ei voi tehdä osa-aikatöitä, kun luokanopettajaksi opiskeleva pystyy siihen ongelmitta?

Ei pysty. T. Luokanopettajaksi opiskeleva

Vierailija
42/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn ohella voi kyllä opiskella edelleenkin ja tuhannet ml minä itse ovat hankkineet uuden ammatin työssä ollessaan. Perheellinen olin vielä silloin. 

Näihin ammatteihin ei voi. Luennot ovat ihan jokainen PÄIVÄLLÄ, ainakin Helsingin yliopistossa. Sitten vielä palkattomat harjoittelut päälle.

T: vaka-ope

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500 - 3500 e/kk, vaikka heilläkin on luennot päiväll

Yliopistossa opiskelevilla on alasta riippuen hyvin vaikeaa päästä noihin harjoitteluihin juuri tuon palkan vuoksi. Työnantajilla ei ole varaa palkata harjoittelijoita ja niihin paikkoihin joihin harjoittelijoita otetaan on useita hakijoita per paikka. Valmistuminen viivästyy, jos harjoittelua ei saa suoritettua. Itse olen yrittänyt harjoittelupaikkaa kolme vuotta, ei ole irronnut vaikka olen päässyt haastatteluihin (mihin kaikki ei edes pääse).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi varahaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleva ei voi tehdä osa-aikatöitä, kun luokanopettajaksi opiskeleva pystyy siihen ongelmitta?

Opiskelen luokanopettajaksi ja teen osa-aikatöitä, joten mitä elämässäni on nyt mennyt vikaan, kun en tarvitse opintotukea lainkaan?

Vierailija
44/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn ohella voi kyllä opiskella edelleenkin ja tuhannet ml minä itse ovat hankkineet uuden ammatin työssä ollessaan. Perheellinen olin vielä silloin. 

Näihin ammatteihin ei voi. Luennot ovat ihan jokainen PÄIVÄLLÄ, ainakin Helsingin yliopistossa. Sitten vielä palkattomat harjoittelut päälle.

T: vaka-ope

Tuttu valitus ihmiseltä, joka ei osaa järjestää elämäänsä. Aika moni varhaiskasvatusta opiskeleva tekee osa-aikatyötä ja selviää opinnoista siinä missä aikuiskoulutustuella opiskelevat, joille muuten tulee yllätyksenä se, että tuota tukea ei saakaan vuosia vaan kuukausia. Kumma juttu muuten, että jos tekijöistä on pulaa, niin harjoittelusta ei makseta. Esimerkiksi saman yliopiston oikeustiedettä opiskelevat saavat harjoittelusta 2500

Pakollisia harjoitteluja on aika vähän, joten tuo ei kosketa suurinta osaa opiskelijoista lainkaan.

Vierailija
45/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajakkihallitus tuijottaa pelkkää rahasäästöä, seurauksista viis. Tavoitteena vissiin vain näyttää hyvältä velkatilastossa, seuraava hallitus sitten taas korjaa virheet. Ihmisvihaaja Purra määrää mitä vihaamaansa ihmisryhmää seuraavaksi kuritetaan hapan virne naamalla, ja Orpo puutarhatonttu vikisee.

Vierailija
46/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava hoitajapula on jo todellisuutta. Eikä se tällä päätöksellä ainakaan parane.

Vierailija
47/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustukea on käytetty paljon täydennyskoulutukseen. Esim. vaka-puolella monella on se työsuhde jo olemassa esim. lastenhoitajana,  sosionomina tai kandin papereilla opettajanakin, mutta tuen avulla on jatkettu opintoja. Juuri työsuhde ja siitä saatavat palkkatulot on se peruste aikuiskoulutustuen saantiin, niin oli ainakin minulla. Ilmeisesti pitäisi siis kuitenkin irtisanoutua ja mennä vaikka baariin töihin, kun kerran tuen turvin ei saisi opiskella?

Kasvatusalan opinnot tapahtuvat päivisin 8-16 välillä, samoin tietenkin harjoittelut. Läsnäolovelvoite oli useilla kursseilla 100%. Päivätyö, edes osa-aikainen ei onnistu, mikäli se menee kerrankin opintojen päälle. Erityisesti kasvatusalalla tämä on selkeä haaste.

T. Luokanopeksi tutkintonsa täydentänyt

Vierailija
48/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan

Vain kokoaikatyö.

Juuri näin. Vain kokoaikatyö.

Vierailija
49/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta soviteltua päivärahaa 390 euroa kuukaudessa + poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen eli saa tienata 300 vähemmän.

Soviteltu päiväraha puolitettiin + siitä lähti lapsikorotukset.

Eli sinkulta leikattiin sovitellusta päivärahasta 150 euroa ja yh-vanhemmalta 150 + lapsikorotukset.

Tässä linkki

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fbcb729b-7c23-490d-a5d3-0ccde49f0…

Vierailija
50/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen luokanopettajaksi ja teen osa-aikatöitä, joten mitä elämässäni on nyt mennyt vikaan, kun en tarvitse opintotukea lainkaan?

Jaa-a, en tiedä onko elämässäsi mennyt jotain vikaan. Kommenttini koski tuota "ongelmitta". Itselläni on perhe elätettävänä, joten osa-aikatöistä saatavat pikkuhilut eivät riitä. Lisäksi läsnäolopakollisia opintoja on päivisin, eikä pienten lasten äiti voi olla aamusta iltaan pois. Itse teen epäpätevänä luokanopettajan työtä, haluaisin pätevöityä mutta vielä en ole keksinyt siihen järkevää ratkaisua. Olen tehnyt kasvatustieteen opintoja avoimessa yliopistossa, mutta koko tutkintoa sitä kautta ei tietenkään voi tehdä.

Vierailija
51/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustukea on käytetty paljon täydennyskoulutukseen. Esim. vaka-puolella monella on se työsuhde jo olemassa esim. lastenhoitajana,  sosionomina tai kandin papereilla opettajanakin, mutta tuen avulla on jatkettu opintoja. Juuri työsuhde ja siitä saatavat palkkatulot on se peruste aikuiskoulutustuen saantiin, niin oli ainakin minulla. Ilmeisesti pitäisi siis kuitenkin irtisanoutua ja mennä vaikka baariin töihin, kun kerran tuen turvin ei saisi opiskella?

Kasvatusalan opinnot tapahtuvat päivisin 8-16 välillä, samoin tietenkin harjoittelut. Läsnäolovelvoite oli useilla kursseilla 100%. Päivätyö, edes osa-aikainen ei onnistu, mikäli se menee kerrankin opintojen päälle. Erityisesti kasvatusalalla tämä on selkeä haaste.

T. Luokanopeksi tutkintonsa täydentänyt

Aikuiskoulutustukea saa max 15 kk, siinä ajassa ei suoriteta kuin lisäopintoja, ei tuossa ajassa lastenhoitajasta maisteriksi opiskella. Opintoja varten ei tarvitse irtisanoutua, opintovapaa ei edellytä sitä, että saat aikuiskoulutustukea, mutta voit silti tehdä ilta- tai viikonlopputöitä. Suurin osa aikuisista opiskelee ilman aikuiskoulutustukea ja selvitysten mukaan sitä on käytetty selkeästi "väärin" eli ei pätevyyden hankkimiseen vaan harrastusluonteisesti. On ihan turha kouluttaa sairaanhoitajia floristeiksi, jotta saavat palkallisen sapattivapaan. Lähihoitajista on pulaa, joten heitä ei ole tarpeen kouluttaa sairaanhoitajiksi aikuiskoulutustuella.

Vierailija
52/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en tiedä onko elämässäsi mennyt jotain vikaan. Kommenttini koski tuota "ongelmitta". Itselläni on perhe elätettävänä, joten osa-aikatöistä saatavat pikkuhilut eivät riitä. Lisäksi läsnäolopakollisia opintoja on päivisin, eikä pienten lasten äiti voi olla aamusta iltaan pois. Itse teen epäpätevänä luokanopettajan työtä, haluaisin pätevöityä mutta vielä en ole keksinyt siihen järkevää ratkaisua. Olen tehny

Miten ajattelit pätevöityä, jos sinulta puuttuu kaikki tutkinnossa tarvittavat opinnot? Aikuiskoulutustukea et todennäköisesti saa (olisi saanut) kuin muutaman kuukauden, koska siihen vaaditaan tietty määrä työvuosia ja työsuhde, jonka katketessa selvitetään myös oikeus etuuksiin. Helpointahan sinun olisi toteuttaa tuo pyrkimällä yliopistoon, tekemällä vähintään 6 kk opintoja töiden ohessa ja sen jälkeen työsuhteen päättyessä opiskelemaan tutkinto loppuun työttömyysetuudella. Näin työkkäri ohjeistaisi, mutta siinä on tuo iso kysymysmerkki eli pitää pyrkiä ja päästä yliopistoon sekä osoittaa 6kk aikana, että pystyy tekemään sekä töitä että opintoja samaan aikaan.

Vierailija
53/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se pulaa lisä? Noillahan on jo ammatit, miksi pitää vielä opiskella lisää? Samaa työtä kuitenkin jatkavat, haluavat vain lisää liksaa tutkintojen varjolla.

Vierailija
54/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpo: No kyllä minä nyt vähän yllätyin.

Orpo onkin vähän hidas.. kestää noin 12 vuotta.

Orpo valmistui ylioppilaaksi Säkylän seudun lukiosta vuonna 1989. Hän aloitti opinnot Turun yliopistossa vuonna 1990, ja valmistui valtiotieteiden maisteriksi 12 vuotta kestäneiden opintojensa jälkeen vuonna 2002.

Vierailija
55/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa itkee ettei jatkossa saa tukea, jota ei olisi nykyäänkään saanut. Ei sitä saa pätkätöissä olevat nykyäänkään. Pitää olla muistaakseni kahdeksan vuotta työkokemusta ja nykyisessä työpaikassa vuoden katkeamaton kokoaikainen työ. Eli ei sen poistuminen vaikuta osa-aikaisen pätkätyöläisen mahdoiliisuuteen opiskella aikuiskoulutustuella kun sitä mahdollisuutta ei ole ikinä edes ollut. 

Vierailija
56/71 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on häirinnyt että miksi koko aikuiskoulutustuki on ollut niin vähän puhuttu ja vähän tunnettu juttu? Aloitin ammattikorkeakouluopinnot ja esim. kaikissa "tervetuloa uusi opiskelija"-tyyppisissä infopläjäyksissä kerrotaan vain Kelan opintotuesta! Kaikki aikuiskoulutustukeen liittyvä tieto on itse pitänyt selvittää ja meinasi koko tuki jäädä tuntemattomaksi ja käyttämättömäksi koska siitä ei infota uusia opiskelijoita, kaikkialla jauhetaan vain siitä Kelan opintotuesta!

Vierailija
57/71 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo artikkeli on julkaistu vasta eilen, siinä on vain 199 kommenttia ja nyt jo ilmoitus että: "Tämän aiheen keskustelu on päättynyt." 🙄 Ööö, siis miksi? Kuka tällaisen päätöksen on tehnyt ja MIKSI aiheesta ei saa keskustella pidempään? 

58/71 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajapulaa pahentaa myös opetusalan pätkätöiden lisääntyminen. Nyt määräaikaisuudet lisääntyvät, kun perusteita höllennetään ja yhä useampi opetusalan työ alkaa elokuussa ja päättyy koulun kevätjuhlaan. 

Mä en tajua, miten OAJ ei ole saanut aikaiseksi tähän mitään muutosta, että jos opettaja on ollut 9kk töissä kevätjuhlapäivänä, niin pitäisi olla TES:SSÄ, että sitä työsopimusta ei voi päättää siihen ellei työntekijä itse niin vaadi.

Vierailija
59/71 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapulaa ei ole.

Halutaan tänne vain halpatyövoimaa.

Suomen terveydenhuolto yksityistetään, ensin ostamalla lakisääteiset palvelut yksityisiltä, sitten kun sotealueiden rahat ovat lopussa, kipataan kustannukset ihmisren itsensä/vakuutusyhtiön hoidettavaksi.

Vierailija
60/71 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia jotka opiskelee ihan työn ohessa, joko jatko-opintoja tai ihan kokonaan alan vaihtoa

Mutta yllättäen palstan mammat ei samaan kykene

Olkaa sitten narisematta, opinnot ei kuitenkaan vie koko loppuelämää, paitsi tietyn ja toivottavasti hyvin pienen porukan kohdalla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä