Tk-lääkäri vai psykiatri tässä tilanteessa?
Olen kärsinyt masennuksesta ja unettomuudesta jo kauan. Haluaisin hetkeksi sairauslomalle, voin niin pahoin etten jaksa mitään. Onko eroja kumpi kirjoittaa helpommin sairausloman? Hoitoa olen aiemmin hakenut terveyskeskuksesta, mutta en ole ollut sairauslomalla aiemmin.
Kommentit (49)
Yksityinen psykiatri. Saat asiantuntevaa apua nopeasti ja lääkärin tarvittaessa puhelinyhteyden, jos lääkitys vaatii säätöä hoitoprosessissa.
Jos olet Tampereen kaupungilla töissä, mene yksityiselle psykiatrille. Tk-lääkäri vaan määräisi mobilaattia ja käskisi töihin.
Mene yksityiselle psykiatrille, jos sinulla on rahaa. Terveyskeskuslääkärit ovat yleislääkäreitä, he eivät ymmärrä psykiatriasta mitään, määräävät sinulle mahdollisesti huonot lääkkeet. Yksityinen psykiatri osaa määrätä paremmat lääkkeet. Voitte keskustella Kelan kuntoutuspsykoterapiasta ja yksityiseltä psykiatrilta saat helpommin sairauslomaa. Katso psykiatrien kuvia netistä ja mene ystävällisimmän näköiselle.
Menetät muutaman satasen, mutta pitemmän päälle se kannattaa.
Itse menin tk:n kautta ja pyysin lähetteen psykiatrille. Ensin tk-lääkäri teki kyselyn, varasi uuden ajan kahden viikon päähän, johon mennessä mun piti vastata muutamaan kyselyyn ja sitten, kun molempien vastaukset päätyivät keskivaikeaan masennukseen, sain lähetteen psykiatrille. Ei tarvinnut maksaa mitään itse. Yksityiselle olisin joutunut maksamaan 2 käynnistä ja ois tehty saat testit.
Tosin mun tapauksessa kyse oli sairausloman sijaan lausunnosta te-toimistolle päivärahan maksua varten, kun olin itse irtisanoutunut työstä, joka aiheutti työkyvyttömyyden.
Kiitos vastauksista. Tietääkö joku, pitääkö lääkärillä käydä useita kertoja että saa vähän pidemmän sairausloman? Olen niin uupunut etten usko ihan viikon riittävän. Että jos valitsen yksityisen psykiatrin, pitäisikö minun pulittaa se parin sadan maksu useita kertoja? Itse toivoisin että voisin vaikka kuukauden toipua kotona ja katsoa miten lääkitys lähtee vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrille tarviaa usein lähetteen, mutta jos itse maksat lystin, niin mikäs siinä...
Ei kai mitään lähetettä tarvita jos varaan esim terveystalosta ajan? Ei ole ongelmaa maksamisessa. Ap
Jos on rahaa, niin meet silloin psykiatrille. Saat samalla oikeat lääkkeet masennukseen ja unettomuuteen.
Ei siellä tarvii koko ajan juosta, pyydä heti pitkä saikku
Julkiselle turha mennä. Tämä on oma kokemus.
Olen käynyt molemmilla. Psykiatrilla lähinnä silloin, kun Kela on välttämättä halunnut sellaisen lausunnon. En ole huomannut merkittävää eroa. Jos lääkkeet olisivat olleet kuviossa mukana, olisin ehkä suosinut psykiatria.
Saikkua voi kirjoittaa kuka lääkäri vaan, mutta syyt vointiisi pitää selvittää, ja hoitaa. Oireet kun tuskin katoaa pelkällä sairaslomalla. Somaattiset syyt pitää myös sulkea pois. Esimerkiksi raudanpuute aiheuttaa samankaltaisia oireita.
Yhden lääkärikäynnin varaan ei ole realistista laskea hirveän paljon odotuksia. Aika ei yksinkertaisesti riitä kuin perusasioiden haastattelemiseen. Alustava diagnoosi, alustava hoitosuunnitelma jne. siltä pohjalta on jo paljon. Suoraan kuukauden kestoista sairauslomaa ei yleensä ole järkevää kirjoittaa, vaikka se useammassa jaksossa pidemmäksi muodostuisikin. Kun tilanteesi nyt on akuutti, voit mennä tk-lääkärillekin, jos kotipaikkakunnallasi sellaisen ajan saa. Kysy hänen mielipidettään psykiatrian erikoislääkärin yksityisvastaanotolle hakeutumisen tarpeesta. Jotkut tk-lääkäreistä ovat varsin hyvin perehtyneitä psykiatriaan, jotkut vain minimaalisesti.
Paremman lääkityksen saat psykiatrian erikoislääkäriltä. Osa terveydkedkuslääkäreistä osaa hyvinkin psykiatriaa, osa ei. Pahimmassa tapauksessa saat terveyskeskuslääkäriltä huonon, sinulle epäsopivan lääkityksen. Voi olla, että nukut hyvin terkkalääkärin lääkityksellä, mutta lääkityksen sivuvaikutuksena voi tulla päiväaikaista levottomuutta ja ahdistusta, alat lihoa voimakkaasti. Jos toivot uni- ja masennuslääkitystä, mene psykiatrille.
Helsingissä kestää kuukausia päästä psykiatrian poliklinikalle, ja siellä sinut ottaa vastaan hyvin kokematon, erikoistumisensa alussa oleva lääkäri, joka vaihtuu 3 kuukauden välein. Muutenkin psykiatrian poliklinikoilla hoidetaan hyvin huonokuntoisia potilaita. Kirjoituksesi perusteella et kuulu sinne. Itse olen käynyt yksityisellä psykiatrilla, saanut sieltä 3 kuukautta sairauslomaa ja hyvän lääkityksen. Ja olisin saanut lähetteen Kelan psykoterapiaan, mutta en ehdi käydä sellaisessa.
Yksityinen psykiatri voi tehdä sinusta lähetteen psykiatrian poliklinikalle, sinne on vaikea päästä. Sinne huolitaan lähinnä skitsofreniaa sairastavat potilaat. Hoitona on 1 lääkärikäynti vuodessa ja sairaanhoitajan tapaaminen parin kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuoltolaki velvoittaa työnantajaa järjestämään työterv. huoltoa. Googlaa!
Joo, mutta laki ei määrittele että missä se järjestetään. Monilla pienillä yrityksillä varsinkin on työterveyshuolto tk:ssa. Työterveysasiakkaille ei tule tk:sta käyntimaksua vaan se menee firmalle.
Kaksi viikkoa saa saikkua jos heiluu aseen kanssa Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen psykiatri, parempi osaaminen mm. lääkityksestä.
Tota, on niitä psykiatreja tk:ssakin, ainakin isommissa kaupungeissa. Mutta jos on ihan tavallinen masennus ja unettomuusoire, niin se kyllä kuuluu ihan perusterveydenhoitoon. Tee sähköinen yhteydenotto, saat tuosta varmaan samana päivänä takaisinsoiton. Ensin psyk. sh haastattelee taustat, laittaa labralähetteen, tekee hoidon tarpeen arvion ja alustavan hoitosuunnitelman. Voihan nuo oireet muustakin johtua kuin masennuksesta, siksi labrat on tärkeät, niissä suljetaan pois muut syyt. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun potilas on tullut vastaanotolle masennusoireitten vuoksi ja oireiden syyksi onkin löytynyt jotain muuta, esimerkiksi diabetes. Mutta jos menet yksityiselle psykiatrille, niin tuskinpa hän alkaa laittamaan mitään lähetteitä labroihin ja tutkimaan olisiko siellä taustalla ehkä muita sairauksia. Eikä tarjoa sitä keskusteluterapiaakaan, vaan lähdet sieltä vain masennuslääkereseptin ja saikkulapun kanssa kotiin.
Masennuksessa tutkitusti tehokkain käypä hoito on usein terapia ja lääke, riippuu oireiden voimakkuudesta tarvitaanko lääkettä vai riittääkö pelkkä terapiahoito. Saat keskusteluavun siihen koulutetulta sh:lta ja lääkärin vastaanotolta tai konsultaatiolla tarvittaessa lääkkeet ja sairauslomaa tarpeen mukaan. Usein ensimmäinen sairausloma on viikon, ja sitä voi jatkaa, tosin kovin pitkillä sairauslomilla ei nykyään oikein katsota olevan välttämättä hyötyä masennuksen hoidossa. Jos ei toipumisen merkkejä ala tulla viimeistään kuukauden sisällä niin kannattaa miettiä hoitosuunnitelmaa tai lääkitystä uusiksi. Ei kannata päästää pitkittymään.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä tarvii koko ajan juosta, pyydä heti pitkä saikku
Ei se yksityinenkään sentään mikään karkkikauppa ole, mistä voi mennä tilaamaan itselleen lääkettä ja saikkua. Tai ei sen ainakaan pitäisi olla. Mitä jos nuo oireet johtuu jostain muusta kuin masennuksesta, kannattaako potea kuukausi yksin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että on laitonta. Luulen että vakituisilla työntekijöillä tuolla on joku työhöntulotarkastus, mutta osa-aikaisena minulla ei ole koskaan ollut mitään ja sairaslomaa ei saa päivääkään kuin itse hakeutumalla lääkäriin. Ap
Työterv kuuluu myös sijaisille. Tuosta ei kannata jäädä hiljaa, tehkää jotain asialle siellä työpaikalla, vaatikaa!
Ei nyt millään pahalla, mutta jos on masentunut ja kärsinyt jo pitkään unettomuudesta niin tuskin on voimia alkaa mihinkään ylimääräiseen taisteluun työnantajan kanssa.
Mikä Hallelujah teille on yksityinen psykiatri? Ihan olen saanut heiltä/kunnaliselta joskus niin surkeat lääkitykset, naurettavaa analyysia tai jotain. Joskus terveyskeskuslääkäri osaa auttaa paremmin.
Tämä työnantaja on vaatinut hakemaan yksityiseltä todistuksen flunssan takia, kun terveyskeskuksesta ei ole annettu aikoja lääkärille vaan sairaanhoitajalle. Ja työntekijän pitää siis itse maksaa lääkärikulut aina. Joo, nostan kytkintä tuolta heti kun voin paremmin ja löydän uuden työn. Ap