Litteään maahan uskova ei näe maapallon pyöreyttä eikä siksi usko pyöreään maahan. Ateisti ei näe Jumalaa eikä siksi usko
Mutta monesti ateistille ei ole ongelmaa uskoa pyöreään maahan mikä on jännä paradoksi.
Kommentit (112)
Enpä tiedä. Minusta jumalan olemassaolo ei ole oleellinen asia. Kasvoin uskonnollisessa ympäristössä mutta jos esikoulussa muistan pohtineeni uskonnon ja jumalan merkitystä, enkä vain keksinyt. Kuuntelin oppitunnit ja kun Raamattua luettiin, mutta perimmäinen merkitys on jäänyt minulle arvoitukseksi.
Keskustelin tästä uskossa olevan ystäväni kanssa, hän sanoi saavansa lohtua jumalan olemassaolosta. Olen iloinen hänen puolestaan enkä lähtenyt asiasta enempää väittelemään, mutta minulla ei vain ole samanlaista tunnetta tai näkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko mitä uskovaiset teki Galileolle kun tämä uskalsi väittää maapallon olevan pyöreä?
Sivusta.
Galileon ja kirkon koistassa ei ollut kyse Maan muodosta.
Kirkon hyväksymä tähti/maantiede piti Maata kyllä pallona.
Galileo uskalsi puolustaa Kopernikuksen väitettä, että Maa kiertää Aurinkoa eikä päinvastoin.
T: nimim. Assburger
Kiistassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn vertaus on mielenkiintoinen.
Sehän oli nimenomaan kirkko, joka joka alunperin levitti propagandaa litteästä maasta. Tuomitsi kuolemaan tieteilijöitä, jotka uskalsivat ehdottaa, että ehkä maa on sittenkin pyöreä, eikä edes maailmankaikkeuden keskipiste.
Siihen aikaa tuomittiin kuolemaan vähän vaikka mistä. Tietämys oli hyvin rajallista. Oikeastaan aika hullusti asiat kääntyneet päälaelleen, kun itämaissa oli tieteen kehitystä ja kulttuuria. Euroopassa nuijasotia näin karrikoidusti sanoen. Mites asiat ovat nyt?
Hulluinta on se, että ennen minkään typerien uskonäijien saapumista eurooppalainen tiesi maapallon olevan pyöreä
Tuskinpa Euroopassa tiedettiin ennen kristinuskoa Maan pyöreydestä muualla kuin Kreikassa.
Roomalaiset tuskin tuhlasivat mielenkiintoa näin hyödyttömiltä tuntuviin kysymyksiin...
Kirkko perusti yliopistot ja tiede pohjautui antiikin saavutuksiin, mukaanlukien käsitys pallon muotoisesta Maasta, jota planeetat ja Aurinko kiersivät sisäkkäisiin kristallikehiin kiinnitettynä.
Renessanssin aikana tiede alkoi edistyä vauhdilla ja 1000v vanha kristallisfäärikosmos alkoi murentua Kopernikuksen ja Galilein myötä.
Keskiajalla islamilainen maailma oli tieteessä Eurooppaa kehittyneempi, antiikin oppeja harjoitettiin siellä, mutta jo tähtitieteilijä, matemaatikko ja runoilija Omar Khaijam tuskaili uskonoppineiden valtaa, vertasi näitä hirnuviin aaseihin.
Islamissa uskon ote ajattelusta tiukkeni kristinuskossa alkoi vähitellen höltyä.
Eurooppa kehittyi, islamilainen maailma jäi henkisesti keskiajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn vertaus on mielenkiintoinen.
Sehän oli nimenomaan kirkko, joka joka alunperin levitti propagandaa litteästä maasta. Tuomitsi kuolemaan tieteilijöitä, jotka uskalsivat ehdottaa, että ehkä maa on sittenkin pyöreä, eikä edes maailmankaikkeuden keskipiste.
Siihen aikaa tuomittiin kuolemaan vähän vaikka mistä. Tietämys oli hyvin rajallista. Oikeastaan aika hullusti asiat kääntyneet päälaelleen, kun itämaissa oli tieteen kehitystä ja kulttuuria. Euroopassa nuijasotia näin karrikoidusti sanoen. Mites asiat ovat nyt?
Hulluinta on se, että ennen minkään typerien uskonäijien saapumista eurooppalainen tiesi maapallon olevan pyöreä
Tuskinpa Euroopassa tiedettiin ennen kristinuskoa Maan pyöreydestä
Viimeisen iskun säröileville kristallisfääreille antoi Kepler, joka selitti viimein taivaankappaleiden havaitut liikkeet tarkemmin ja yksinkertaisemmin kuin antiikista periytynyt Aristoteleen malli.
Mä uskon Jumalaan mutta en koe tarvetta pilkata ateisteja. Minkä he sille voivat etteivät koe Jumalaa samalla tavalla kuin minä? Enhän minäkään pakottamalla voi muuttua ateistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon Jumalaan mutta en koe tarvetta pilkata ateisteja. Minkä he sille voivat etteivät koe Jumalaa samalla tavalla kuin minä? Enhän minäkään pakottamalla voi muuttua ateistiksi.
Juu, tällä palstalla vaikuttaa pari aggressiivista fundamentalistijulistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin otsikon "litteään mahaan uskova" 😅
Siihen olen uskoni menettänyt, omalla kohdallani...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ateistit uskovat tieteeseen ja teknologiaan, jonka avulla voi nähdä että maapallo on pyöreä
Tieto avartaa maailmankuvaa mutta ei lopulta vaikuta arkikokemukseen. Horisontti näyttää yhtä tasaiselta uskoipa tai ei.
No ei vaikuta. Esimerkiksi kauempana olevat kohteet katoavat merellä pallon pyöreydestä horisontin taakse ihan ennakoitavan matkan päässä. Joskus on olosuhteita, jotka saavat valonsäteen taittumaan merenpinnan mukana, jolloin voi suotuisissa olosuhteissa nähdä horistontin taakse.
Saatiinpa tällekin palstalle viimeinkin ihan oikea tieteellis - filosofis - uskonnollinen keskustelu. Maa ei ole pallo, vaan lätty. Mitenkäs sitten kuu ja aurinko, ovatko ne myös lättyjä? Miten silloin selitätte esimerkiksi kuun eri vaiheet ja paistaako aurinko koskaan maahan näkymättömälle kuun puoliskolle? Miten merivesi käyttäytyy littanan maan reunoilla? Mitä häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ateistit uskovat tieteeseen ja teknologiaan, jonka avulla voi nähdä että maapallo on pyöreä
Tieto avartaa maailmankuvaa mutta ei lopulta vaikuta arkikokemukseen. Horisontti näyttää yhtä tasaiselta uskoipa tai ei.
No ei vaikuta. Esimerkiksi kauempana olevat kohteet katoavat merellä pallon pyöreydestä horisontin taakse ihan ennakoitavan matkan päässä. Joskus on olosuhteita, jotka saavat valonsäteen taittumaan merenpinnan mukana, jolloin voi suotuisissa olosuhteissa nähdä horistontin taakse.
Ja ihan niinkin yksinkertainen asia kuin latitudit ja longitudit, sekä niiden mukaan navigointi ei olisi mahdollista mikäli maa ei olisi pallo. Samoin tähdistä suunnistaminen olisi täysin mahdotonta, koska se pohjautuu 100 % lukion pallogeometriaan.
Sivusta.
Galileon ja kirkon koistassa ei ollut kyse Maan muodosta.
Kirkon hyväksymä tähti/maantiede piti Maata kyllä pallona.
Galileo uskalsi puolustaa Kopernikuksen väitettä, että Maa kiertää Aurinkoa eikä päinvastoin.