Kakka-asiaa (ei herkille)
Ja suoraan asiaan:
Miksiköhän mun kakka (joo, ällöä) on tahmeaa liisteriä? Osa tulee ulos ja osaa jää sisälle. Paperia kuluisia varmaan se rulla ainakin, jos sen pyyhkisin puhtaaksi. Joudun siis melkeimpä joka kerta käsisuihkun avulla pesemään takapuolestani loput tuotokset pois.
Kotona tämä asia ei häiritse, mutta jos kakkahätä yllättää vaikka kaupungilla ja vessassa ei ole hollilla käsisuihkua, niin on se aika ikävää pyyhkiä sitä takapuoltaan ja todeta, että ei tästä puhdasta tule koskaan.
Joitain voi tämä asia hymyilyttää ja ehkä jopa naurattaa, mutta minua ei.
Syön paljon marjoja, ruisleipää, näkkileipää. En syö vaaleaa leipää, perunaa ja pastaa harvoin. Sokeria en lisäile juuri mihinkään ja jugurtit/rahkatkin tms syön maustamattomina marjojen kera. Vatsani toimii siis hyvin ja monta kertaa päivässäkin. Mutta tämä kakan koostumus ja tyhjenemisongelma alkaa jo ahdistamaan. Auttakaa nyt.
Kommentit (68)
voiskohan sulla olla hiivaa suolessa? En osaa sanoa. Mulla suht samantyppinen ruokavalio kuin sulla, mutta ei mun kakka tollaista ole.
meillä miehen suolisto sun muutkin hiivaongelmat loppui kun jätti pois ruokavaliosta kotimaiset viljat, tosin kauraa välillä syö vähän. ja maitotuotteet kokonaan pois. Sen kalsiumin saa kyllä kasviksista ja marjoista.
niin kokeilisin viikon täysin viljatonta vaihtoehtoa! Ehkä se on keliakia.
Syö myös mahd. vähän sokeria.
Ootko syönyt antibioottikuureja?
Kokeile sellaista, että alat syömään luonnonjugurttia ja juot asidofilus-piimää.
Jos et tykkää niistä, niin apteekistakin saa noita bakteerivalmisteita. Ei mullekaan nyt oikein muuta tule mieleen, kun ruokasikin kuulostaa siltä että kuituja varmaan saat tarpeeksi.
huolimatta kakan koostumuksesta.
Tuli vaan mieleen kun sanoit, että JOUDUT pesemään.
eri ruokavalioita. Jätin tosiaan enimmät sokerit ja vaalean leivän, perunan, pastan, maustetut jogurtit yms. pois. Vatsan turvotus väheni ja muutama kilo karisi pois. Olen hoikka, joten varsinainen laihduttaminen ei ole tarpeellista.
Mutta tämä vaiva ei ole poistunut. Olen miettinyt myöskin, että voisiko vaiva itsessään olla suolistossa, ettei johtuisi nyt välttämättä jostain ruuasta? Vaiva ollut varmaan nyt puolisen vuotta.
Nostan vanhaa keskustelua, tämä kun tuli asiaa googlettaessa vastaan ja AP:n viesti osui just eikä melkein.
Itselläni ollut täsmälleen samaa ongelmaa nyt (onneksi vasta) viikon päivät (vaikka siinäkin on se viikko liikaa!) ja olen ymmälläni. Ruokavalioni ja syömistottumukseni eivät ole muuttuneet, enkä muutenkaan keksi mitään syytä tälle.
Ns. normaalioloissa selviän vessakäynnistä parissa minuutissa, äsken istuin pöntöllä varmaan vartin ja paperia kului liioittelematta yli puoli rullaa... Saattaa tosiaan kuulostaa huvittavalta, mutta on omalle kohdalle osuessa kaukana siitä. Alkaa jo ahdistaa, kuten AP:kin totesi. Työpäivän aikana ei viitsi edes ajatella käyvänsä isommalla hädällä, eikä tällä kestolla ehtisikään, ellen sitten päättäisi viettää ruokatuntiani saniteettitiloissa...
Neuvoja, kiltit? :(
Vastaan nyt vanhaan ketjuun, jos sattuisi auttamaan jotakuta saman ongelman kanssa painivaa.
Syy voi olla yksinkertaisesti siinä, että saat liikaa kuituja. Kuitujen lisäystä suositellaan aina vakioratkaisuna mihin tahansa vatsavaivaan, mutta kuidun saannillakin on rajansa. Olen jostakin lähteestä kuullut, että esimerkiksi ärtyneeseen suoleen voidaan kokeilla "hoidoksi" mahdollisimman kuidutonta ruokavaliota hetken aikaa, jos muu ei auta.
Itselleni ruisleipä aiheuttaa tahmaista ulostetta, johtuen joko liiallisesta kuidusta tai rukiin olemuksesta, en osaa sanoa. Oma suolistoni voi loistavasti kuiduttomalla/ mahdollisimman vähäjätteisellä ruokavaliolla (peruna, vaalea leipä, pasta, herkut) mutta tietysti muuten se on aika kehno ruokavalio...
Kannattaa kuunnella omaa kehoaan yksilöllisesti ja välillä heittää yleiset suositukset romukoppaan :) Ehkä vatsasi ei tarvisikaan ihan niin paljoa kuitua toimiakseen? Tällainen idea minulta.
Itsellä myös tuota vaivaa. Erityisesti kun muutan ruokavaliota terveellisempään suuntaan (sokeri ja vehnä pois) niin ongelma alkaa. Sit kun dyön jätskiä ja karkkia niin toimii loistavasti. :o
Sitä tulin ihmettelemään, että kun meidän viisivuotiaalla on myös tahmea kakka. Hän syö mielestäni terveellisesti (paljon monipuolisemmin kuin normaalikakkainen nirso siskonsa) eikä ole joutunut syömään antibioottikuureja, päivittäin käytämme relatabseja. Sokeriset tuotteet hänelle kyllä maistuu (mehu, keksit ja päiväkodin välipalat).
Minulla on ollut samantapaista ongelmaa viime aikoina. Ulosteeni on puolilöysää ja tahmaista eikä kaikki tule kunnolla ulos. Välillä on parin päivän ummetus. Ummetuksen aikana on kamalia rikinkatkuisia ilmavaivoja, ja ummetuksen loputtua on taas (puoli)ruikuli. Todella epämiellyttävää! Kakan väri on toisinaan omituisen hailakka, ja uloste on sellainen "mushy" (kuten englanniksi sanottaisiin), ei siis kiinteä pökäle vaan omituinen puolilöysä löllö.
Nuo maitohappobakteerit ovat hyvä idea. Kokeilen niitä. Tarkkailen syömisiäni ja välttelen ruoka-aineita, jotka tuntuvat aiheuttavan epämääräistä tahma-mushy-kakkaa.
Kaipaan kiinteitä kikkareita! Toivottavasti me kaikki saamme helpotuksen tähän vaivaan.
Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta runsaampi maitotuotteiden määrä saa ulosteen välillä tuollaiseksi puolilöysäksi ja pitkään pyyhittäväksi.
Uskon kyllä, että tuo liika kuitumääräkin voi aiheuttaa joillekin ongelmia kakan koostumukseen.
Juotko tarpeeksi vettä? itse nyt raskaana ja kakkani on samanmoista kuin sulla. Oon huomannu et vaiva pahenee kun juon kahvia, syön suklaata enkä juo nestettä tarpeeksi. Ps. Koppa kaljaa vois poistaa tuon ongelman yhdeks aamuks ;) itse en voi tehdä niin!
Kutiaako? Kihomadot muuttaa myös kakan koostumuksen ja kyllä, niitä voi olla aikuisillakin. Kokeile pyrvin kuuria apteekista. Vaaraton.
Kutiaako? Kihomadot muuttaa myös kakan koostumuksen ja kyllä, niitä voi olla aikuisillakin. Kokeile pyrvin kuuria apteekista. Vaaraton.
Räkäise siihen paska paperiin niin tulee puhdasta
Sama homma täällä, uloste tahmeaa ja aina jotain jää sisälle. Olen saanu avun syömällä yhden päivän todella suuren määrän seasam siemeniä ruuan seassa. Omalla kohdallani ainakaan nämä siemenet ei ota sulaakseen kovin hyvin ja toimii niin sanotusti tavalla joka pitää ulosteen kasassa
Joo sama vika täällä ja kun jätin ruisleivän, myslin ja muut runsaskuituiset jutut pois niin johan toimii. Myös urheilu, nälkä ja kahvi tuntuu auttavan mutta varmaan aika yksilöllistä. Joinain päivinä syön tosi vähän niin suoleen ei kerry paljoa shittimassaa ja sit urheilun jälkeen tuntuu että kaikki lähtee ja on kiinteää.