Grillibileet ja epämääräinen rahanmeno
Eli naapurin kanssa sovittu, että grillaillaan yhdessä vappuna. Itse syön kasvispainotteista ja kalaa ja asun yksin, ja naapurissa 2 aikuista. He ottivat nyt vetovastuun grillistä, ja kertoivat minulle mitä minun pitää ostaa ja tuoda, että saataisiin yhdessä kaikki tarjottavat. Tehtäväni oli siis tuoda herkkusienet, tuorejuusto, koskenlaskija, pekoni, jättikatkaravut ja jälkiruoka. He kuulemma hoitavat kaikki loput (eli perunan ja salaatin ja itselleen vielä pihvit?). Onko tämä nyt reilu jako, vaikka heidän grilliä käytettäisikin? Juomat ostetaan itselleen.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15.33 sinulle: ei osta kyllä 15 eurolla.
Koskenlaskija 3,3
Herkkusienet 1
Tuorejuusto 0,95
Pekoni 1,35
Munkit 1,5
Jättikatkat 6,35
Yhteensä 12,95€. Tuossa joutuu valitsemaan halvimmat tuotteet, jos ap haluaa ostaa suomalaista niin menee 20 €.
Mutta kertokaa, mitä pahaa tapahtuu, jos töissäkäyvä ap käyttää yhtenä iltana 20 € ruokaan ja olettaen, etteivät naapurit tuo mitään syötävää ap:lle, niin jää huimat 13 euroa tappiolle?
Pitäisi käydä 3 eri kaupassa että sais noilla hinnoilla kauppojen omat halvimmat tuotteet. Esim. Lidlissä ei myydä irtoherkkusieniä, eikä 1€:lla saa rasiaa. Ja irto jumbo herkkusienet maksaa Prismassa/Cittarissa n. 0,45€/kpl. Vaikka olisit niin pihi, että menet kylään 3 herkkusi
Noi esimerkkihinnat oli s-kauppojen verkkosivujen halvimmat tuotteet. Mutta jos meneekin 20 €, niin mitä sitten?
Aika jännä myös, että naapurit on jo haukuttu ties miksi kaljaveikoiksi ja lokeiksi, mutta sitten ei kuitenkaan kehtaa mennä yhden herkkusienirasian kanssa paikan päälle.
Eikö grillibileiden ja nyyttäreiden idea oo just se, että kaikki tekee sen oman herkkubravuurinsa? Eli ap voisi tehdä vaikka sienisalaatin, jos on syksyllä sienestänyt tai itsetehdyn perunasalaatin tai munkit, jos kuuluu vappuperinteisiin. Ei niin, että joku määräilee muita tuomaan omia herkkujaan, kuten pääsääntöistä kasvissyöjä käsketään ostamaan pekonia ja rapuja. Jos isäntäparilla on jo mielessä, että haluaa sillä koskenlaskijalla täyttää sienet ja laittaa vaikka pekonisilppua ja tuoreita yrttejä ja valkosipulia sisään jne., niin ensinnäkin jonkun random 1€ rasian sienet ovat auttamatta liian pieniä grilliin. Itse rakastan viiniä ja juustoa makuparina, ja Eli vien aina juustoja tai juustolajitelman ja keksejä jne. mukanani kylään mennessä kaikille yhteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä: olisiko teistä törkeää, jos esittäisinkin vastakysymyksen ja pyytäisin naapurit puolestaan luokseni grillaamaan? Kumpikaan meistä ei ole vielä edes ehtinyt ottaa varastosta grilliä pihalle tai käynyt kaupassa, niin eivät ole ehtineet vielä nähneet vaivaa tai tuskin siivotakaan. Ainakin eilen mitä parkkipaikalla juteltiin, niin kiirettä on kuulemma ollut. Eivät toki ole aiemminkaan niin siisteydestä välittänyt, kun olen heillä vieraillut. Mutta siis: Pyytäisin heitä tuomaan noi ostokset (jättikatkaravut, pekonit, koskenlaskija, tuorejuusto ja jälkiruoka) + lisäksi 20€:lla vielä jotain yhteistä pöytään, kuten kalaa ja salaattia. Ja sitten itselleen toki ne pihvit tai mitä lihaa itselleen haluaa ja omat juomat. Katsoisin, että mitä he vastaavat? Mielelläni panostaisin itse kattaukseen ja koristeluun ja ostan tietty 20€:lla maissia, vesimelonia, kastikkeita, grillipaprikoita, pihvitomaatteja jne. Yhteiseksi ja tietty grillihiilet.
Eli naapurin kanssa on sovittu grillibileistä. Naapuri ehdotti juuri, että tuotaisiin miehen kanssa jättikatkaravut, pekonit, koskenlaskija, tuorejuusto!ja jälkiruoat ja vielä 20 € jotain muuta. Lisäksi vielä itsellemme pihvit (naapuri ei syö lihaa). Naapuri lupasi itse tuoda kasvikset ja hedelmät, kastiketta ja kattaa pöydän kauniisti. Sekä grillihiilet.
Onko tämä nyt reilu jako, vaikka heidän grilliä käytettäisikin? Juomat ostetaan itselleen.
Mun mielestä mukanaan viedään sellaista, mistä itse tykkää kun ei voi tietää mitä vierailla tarjotaan. Ap ei edes sanonut, tykkääkö herkkusienistä, ravuista saatika jostain koskenlaskijasta. Itse veisin halloumi salaatin. En myös tarvitse lihaa syödäkseen, vaan pärjään mainiosti ilman. En edes kehtaisi kylässä ahmia ruokaa. Isäntäpari syököön pihvejään ja pekoneitaan. Mutta saisi kyllä itse ne käydä ostamassa ja olevan samalla vastuussa niistä omista verisuonista.
En myöskään laskisi hintoja yksittäisen henkilön Tuomiselle, koska joku voi ostaa tuoretiskiltä sen valmiin salaatin ja leivän, kun toinen näkee hullusti aikaa ja vaivaa, tehdä kaikki itse. Toki tässä tilanteessa ei annettu ap:n edes vaikuttaa, että haluaisiko mieluummin tehdä itse. Tai sitten isäntäpari viilaa härskisti linssiin, ja itse laittavat folioihin pakastekasviksia 1,95€/kg ja sitä sun tuomaa tuorejuustoa, ostavat halvinta esipaistettua patonkia 0,70€ tai tekevät leivän itse ja keittävät perunat 1€/1kg ja ajattelevat että vaivan takia lasku menee tasan, koska jos he vielä valmistaa ne sun tuomat pekoni-herkkusieni-koskenlaskija-jutut ja maustaa jättikatkaravut sekä kattaa pöydän. Outoa kyllä, etteivät jaksa edes jälkkäriä tarjota kotonaan vaan vaativat sun tuoda sellainen. Että leipoisit mansikka-kermatäytekakun heille? Luulis, että jaksaisivat edes lettutaikinan tehdä ja ottaa pakastimesta jäätelöä ja marjoja, mutta ei vissiin.
Olen aika varma, että tää isäntäpari ostaa itselleen pari makkarapakettia varuiks mutta sulle eivät osta kasvismakkaraa tai mitään vastaavaa :D perunaa ja leipää ehkä tarjoavat, mutta oiskohan edes salaattia tai grillikasviksia :D
Mulle tuli fiilis, että naapuri on jo käynyt kaupassa ostamassa oluet, makkaransa ja perunasalaattinsa, ja nyt miettivät, että jättikatkarapuja ja pekoni-herkkusieniä tekisi lisäksi mieli. Tajusivat kanssa, että munkit ja tippaleivät on jo syöty eli makeaa tarttis lisää. Laittavat siis sut kauppaan. Tuskinpa niitä kiinnostaa, että itse saisit herkkuja grilliin.
Mitä ihmettä? Jos kutsun vieraita syömään, en koskaan oleta että tuovat ruokia tullessaan, vaan ihan mielelläni hankin ja valmistan tarjottavat. Sama toisinpäin omien ystävien kanssa. Jos joku tarjoutuu vaikka jälkkärin tai viiniä tuomaan niin otan toki ilolla vastaan, mutta saa todellakin tulla ihan ilman mitään. Menee kaikki ilo tarjoiluista jos pitää miettiä kuka jää voitolle rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Jos kutsun vieraita syömään, en koskaan oleta että tuovat ruokia tullessaan, vaan ihan mielelläni hankin ja valmistan tarjottavat. Sama toisinpäin omien ystävien kanssa. Jos joku tarjoutuu vaikka jälkkärin tai viiniä tuomaan niin otan toki ilolla vastaan, mutta saa todellakin tulla ihan ilman mitään. Menee kaikki ilo tarjoiluista jos pitää miettiä kuka jää voitolle rahallisesti.
Itse ymmärsin, ettei kyseessä ollut mikään illalliskutsu vaan yhteinen sopimus vain grillata yhdessä vapun kunniaksi. Siksi jotenkin kohtuutonta alkaa määräilemään toista, mitä hänen pitäisi ostaa kaupasta. Sanoisin naapurina vaan, että ollaan vaan meidän pihalla ja tekisin ruokaa reilummin. Ap varmasti kasvissyöjänä tajuaisi tuoda oman viininsä lisäksi myös syömistä, ilman että käskettäisiin ostamaan pekonia ja rapuja ja jälkiruokaa ja herkkusientä ja koskenlaskijaa ja tuorejuustoa.
Mun mielestä härskiä käskyttää sinkkuihminen tuomaan pariskunnalle jälkiruoat. Olisi vähän helpompaa isäntäparina säilyttää ja valmistaa se jälkiruoka, kun toisen alkaa kuljettamaan muiden ruokien ja juomien lisäksi sitä ties missä astioista ja kulhoissa kylään tullessa kuorrutteet ympäriinsä lentäen. Tai sitten ap:na ostaisin jälkiruoaksi vain suklaalevyn tai vaahtokarkkipussin - jos käskytetään päivän varoitusajalla tommosia yhden henkilön tehdä.
Miksi ap:ta on käsketty tuomaan naapuriin ruokaa? Eikö naapurit ole ajokunnossa? Kyllä yleensä grillijuhliin mennään ihan sen oman tuomisen kanssa ja omien juomisten. Emäntänä olen aina huolehtinut, että perunaa ja leipää on riittävästi tarjolla sekä salaattia tai jotain kasvisnyyttejä. Grillijuustoa myös rajallinen määrä eli tasataan niin, että kaikille riittää. Vieraat tuo sen haluamansa lihapaketin tai vegemakkarapaketin mitä haluaa lisäksi. Moni tuo myös pikkunaposteltavaa kuten pähkinöitä, sipsiä tai kokonaisen vesimelonin eli ihan turhaa nakittaa jollekin jälkiruokaa. Grillibileet ei tarkoita kolmen lajin illalliskattausta. Tuskin on tarkoitus syödä ähkyyn asti vaan nauttia vaan yhteisestä olosta pihalla.
Itse jos olisin ollut tämä naapuripariskunta, olisin ehdottanut ap:lle, että kasvissyöjänä toisitko ne kasvisruoat grilliin ja me voidaan hoitaa muut.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos olisin ollut tämä naapuripariskunta, olisin ehdottanut ap:lle, että kasvissyöjänä toisitko ne kasvisruoat grilliin ja me voidaan hoitaa muut.
Eli pariskunta hoitaa lihat grilliin, joita ap ei syö.
Ap hoitaa kaiken kasvisruuan,joita pariskuntakin syö.
Menikö taaskaan reilumeininki-hengellä?
Jokainen hommatkoon omat grillattavat. Se on reilua.
Minä väkertäisin pihalle linnunpelättimen, joka näkyy ostattajaparin pihaan.
Soittaisin musiikkia esmes lokin päällä lokki ja linnut.
Naapurin kysyessä, että mikäs värkki sun pihalla on, niin sano vaan, että on näkynyt lokkeja. Ajattelin häätää niitä, että saan grillausrauhan.
Joko viestitit kerjäläisparitsalle ap? Mikä vastaus?
Itse olisin käyttänyt töiden tekemiseen sen ajan, mitä ap asian vatvomiseen ja vienyt sillä summalla koko porukan kunnon vappubrunssille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin käyttänyt töiden tekemiseen sen ajan, mitä ap asian vatvomiseen ja vienyt sillä summalla koko porukan kunnon vappubrunssille.
Niinhän sä olisit jos sulla olisi töitä mitä tehdä. Ja tottakai koko naapurusto syötetään hyvässä hengessä.
No eihän tuo ole paha juttu. Toivottavasti ap:n naapurit näkevät tämän ketjun ja tunnistavat. Voi enteillä hienoa naapurisopua.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ole paha juttu. Toivottavasti ap:n naapurit näkevät tämän ketjun ja tunnistavat. Voi enteillä hienoa naapurisopua.
Tuskinpa kukaan tällaisista suuttuu, kysytty vaan aloituksessa että meneekö muiden mielestä reilusti. Varmasti naapurit hyvät juhlat saavat, ei siihen aina ruokaakaan tartte. Ja kaikki voi syödä kotonaan/ravintolassa jo ennen illanviettoa ja ostaabyvteiseksi naposteltavaa sen sipsi- tai karkkipussin.
Pitäisi käydä 3 eri kaupassa että sais noilla hinnoilla kauppojen omat halvimmat tuotteet. Esim. Lidlissä ei myydä irtoherkkusieniä, eikä 1€:lla saa rasiaa. Ja irto jumbo herkkusienet maksaa Prismassa/Cittarissa n. 0,45€/kpl. Vaikka olisit niin pihi, että menet kylään 3 herkkusienen kanssa, niin et silti saa eurolla sieniä kolmelle. Cittarista ja Prismasta taas ei saa tuorejuustoa alta 1€:n eli se pitäisi käydä erikseen Lidlistä hakemasta jne.