Grillibileet ja epämääräinen rahanmeno
Eli naapurin kanssa sovittu, että grillaillaan yhdessä vappuna. Itse syön kasvispainotteista ja kalaa ja asun yksin, ja naapurissa 2 aikuista. He ottivat nyt vetovastuun grillistä, ja kertoivat minulle mitä minun pitää ostaa ja tuoda, että saataisiin yhdessä kaikki tarjottavat. Tehtäväni oli siis tuoda herkkusienet, tuorejuusto, koskenlaskija, pekoni, jättikatkaravut ja jälkiruoka. He kuulemma hoitavat kaikki loput (eli perunan ja salaatin ja itselleen vielä pihvit?). Onko tämä nyt reilu jako, vaikka heidän grilliä käytettäisikin? Juomat ostetaan itselleen.
Kommentit (226)
Ap lisää: alunperinkään ei ollut kyse rahasta vaan käytöstavoista ja viitseliäisyydestä toimia vaikka isäntänä tai emäntänä. Mulla on heille tarjota olutta jos tulevat kylään, mutta viiniä tai sitä olutta he eivät olisi mulle omalla pihalla tarjonneet. Ja toi kauppalista, että tuo nämä, niin jotenkin pysäytti. Olen oikeasti tosi reilu ja mieluusti tarjoan, ja ehkä siihen ovatkin tottuneet. Että minä ostan ja tarjoan. Mutta en itse kehtaisi antaa vieraille ostoslistaa, että tuo nämä tullessas. Mutta ei siinä, nyt alan koristelemaan taloa ja pihaa ja laittamaan ruokaa:) Ihanaa vappua kaikille!
Hyvää vappua. Teit oikean ratkaisun. Noin sitä pitää.
Ap vielä lisää: nyt taisi jo nousta pari viinahuikkaa päähän! Mutta itselleni myös kiva saada kattaa kauniisti ja huolehtia, että on servietit ja vessassa raikastimet jne. Ja aseteltu lisukkeita kauniisiin kulhoihin yms. Naposteltavaa tarjolla koko ajan. Hävetti viimeksi naapurissa kysyä heiltä, että onko yhtään WC-paperia, että vessasta oli loppu? He jotain huikkasivat, että jos siivouskomerossa ei löydy niin kato et onko talouspaperia keittiössä. Uskon, että pystyn järjestämään naapureille mukavat juhlat myös luonani.
Sitähän minä veikkasin, että lisää vaan kerjätään sieltä naapurista. Vai että oikein grillihiiletkin loppu. Kyllä ne tiesi sen jo eilen, että hiiligrilliin pitää olla hiiliä. Mut lopputulema on mieluinen ap:lle ja minulle kommentoijana.🍾🍀
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan poikki aloituksiin joissa pohditaan rahaa ja kaiken tasan menemistä. En aukaise enää yhtäkään sellasta. #mobilepay
Raha on yksi suurimmista riidanaiheista niin parisuhteessa, perheiden kesken, työkavereiden kuin naapureidenkin välillä.
Tällaiset ketjut on ihan parasta viihdettä täällä
Ap päivittää: oli hauskat vappupirskeet ja lähdimme vielä paikalliseenkin ottamaan hörppyä puolen yön aikaan! Ja kyllä, naapuripariskunta liittyi myös grillibileisiin. Tulivat kurkkimaan takapihalle tyhjin käsin että mikäs täällä on meininki. Sanoin että, peremmälle vaan, kyllä täällä ruokaa riittää ja hain heille jääkaapista kylmät kaljat.
Vierailija kirjoitti:
Ap päivittää: oli hauskat vappupirskeet ja lähdimme vielä paikalliseenkin ottamaan hörppyä puolen yön aikaan! Ja kyllä, naapuripariskunta liittyi myös grillibileisiin. Tulivat kurkkimaan takapihalle tyhjin käsin että mikäs täällä on meininki. Sanoin että, peremmälle vaan, kyllä täällä ruokaa riittää ja hain heille jääkaapista kylmät kaljat.
Tee hieman hajurakoa niihin kahta kättä heiluttaen- paritsaan.
Miten tämä näin kääntyi. Ekaksi oli sovittu, että tuodaan omat juomat ja ap:n pitää tuoda pekonia ja jättikatkarapuja ja juustoja ja muuta mukanaan, mutta sitten naapuri pariskunta olikin syömässä tyhjin käsin ap:n luona :D Eivät sitten vastavuoroisesti voinut tuoda noita pyytämiään juttuja ja omia juomia? Herranjestas kyllä, mitä urpoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää: alunperinkään ei ollut kyse rahasta vaan käytöstavoista ja viitseliäisyydestä toimia vaikka isäntänä tai emäntänä. Mulla on heille tarjota olutta jos tulevat kylään, mutta viiniä tai sitä olutta he eivät olisi mulle omalla pihalla tarjonneet. Ja toi kauppalista, että tuo nämä, niin jotenkin pysäytti. Olen oikeasti tosi reilu ja mieluusti tarjoan, ja ehkä siihen ovatkin tottuneet. Että minä ostan ja tarjoan. Mutta en itse kehtaisi antaa vieraille ostoslistaa, että tuo nämä tullessas. Mutta ei siinä, nyt alan koristelemaan taloa ja pihaa ja laittamaan ruokaa:) Ihanaa vappua kaikille!
Sulla meni toista sataa rahaa, vaikka olisit pärjännyt 20 eurolla. Musta naapureiden kanssa nyyttärit ovat ok. Oletko ennen heidän kanssa viettänyt iltaa, jotta tietäisit oliko tarkoitus maksattaa vai vaan tasata kuluja ?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä näin kääntyi. Ekaksi oli sovittu, että tuodaan omat juomat ja ap:n pitää tuoda pekonia ja jättikatkarapuja ja juustoja ja muuta mukanaan, mutta sitten naapuri pariskunta olikin syömässä tyhjin käsin ap:n luona :D Eivät sitten vastavuoroisesti voinut tuoda noita pyytämiään juttuja ja omia juomia? Herranjestas kyllä, mitä urpoja.
Mielikuvitusta koko juttu. Katsotaanpa mitä juhannuksena. Naapurit pyytää mökille ja pitää viedä sitä ja tätä ja tuota eikä nämä ole taaskaan mitään ostaneet. Vain ap ostaa ei kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta koko juttu. Katsotaanpa mitä juhannuksena. Naapurit pyytää mökille ja pitää viedä sitä ja tätä ja tuota eikä nämä ole taaskaan mitään ostaneet. Vain ap ostaa ei kukaan muu.
Epäilen, että tällä naapuri pariskunnalla ei ole omaa mökkiä. Jos juo halvinta kaljaa, eikä ole ajokunnossa edes hiiltä kaupasta hakeakseen ja kasvissyöjä-naapurin käskyttää hakemaan lihaa heille kaupasta muka yhteiseksi grilliruoaksi omalla rahalla niin oishan se outoa, että heillä olisi varaa ylläpitää mökkiä. Ovat selkeästi köyhiä moukkia, mutta sellaisiakin maailmasta löytyy. Elävät ehkä Kelan tuilla ja ap varmaan käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla meni toista sataa rahaa, vaikka olisit pärjännyt 20 eurolla. Musta naapureiden kanssa nyyttärit ovat ok. Oletko ennen heidän kanssa viettänyt iltaa, jotta tietäisit oliko tarkoitus maksattaa vai vaan tasata kuluja ?
No tuskinpa noita kaikkia ruokia syötiin! Jää ap:lle safkaa koko loppuviikoksi eli ei todellakaan mennyt hukkaan. Ja ap sanoi, ettei rahalla ole niin väliä eli vissiin tienaa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että tällä naapuri pariskunnalla ei ole omaa mökkiä. Jos juo halvinta kaljaa, eikä ole ajokunnossa edes hiiltä kaupasta hakeakseen ja kasvissyöjä-naapurin käskyttää hakemaan lihaa heille kaupasta muka yhteiseksi grilliruoaksi omalla rahalla niin oishan se ou
Aloittajalla alkoi juttu menemään jo aikoja sitten mielikuvituksen puolelle, naapurit laittoivat viestiä voiko tuoda grillihiiliä, ei voinut mutta kotona ilmeisesti oli sitä hiiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyttärit on ok, mutta ei naapurit voi määrätä ap:ta tuomaan kaupasta heidän omia herkkujaan, mitä ap ei syö. Pitäisi tuoda omaehtoisesti sitä, mitä itsekin haluaa syödä. Ja olivat joo viettäneet aikaa aiemminkin, koska ap nimenomaan haluai panostaa vappusisustukseen jne. Ja naapurissa joskus käydessään oli ollut likaista ja WC-paperi loppu. Ja isäntäpari oli vain jotenkin tokaissut että etsi sieltä siivouskaapista jos on tai ota talouspaperia. Ei siis voinut tulla edes auttamaan vierastaan hädässä! Taitaa se halppiskalja kiinnostaa enemmän. Mitä ei sitten itse voinut viedä mukanaan kylään mennessä, vaikka etukäteen oltiin sovittu että ostetaan omat juomat. Oli tainnut naapurista loppua jo ne kaljat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että tällä naapuri pariskunnalla ei ole omaa mökkiä. Jos juo halvinta kaljaa, eikä ole ajokunnossa edes hiiltä kaupasta hakeakseen ja kasvissyöjä-naapurin käskyttää hakemaan lihaa heille kaupasta muka yhtei
En itse veisi omia hiiliäni naapurille. Ja jos ollut talven avattu pussi pihalla tai varastossa, en tiedä olisiko edes käyttökelpoisia. Ei ne kuitenkaan ilmaisia ole, ja kertoo, ettei paljoa vieraita arvosta, jos ei voi käydä siellä kaupassa edes niitä ostamassa että saa grillin lämpimäksi. Ei tulisi itselle kovin tervetullut fiilis. Ja ap oli juuri jo käynyt kaupassa ja ostanut niitä naapurien pyytämiä grilliruokia ja jälkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että tällä naapuri pariskunnalla ei ole omaa mökkiä. Jos juo halvinta kaljaa, eikä ole ajokunnossa edes hiiltä kaupasta hakeakseen ja kasvissyöjä-naapurin käskyttää hakemaan lihaa heille kaupasta muka yhtei
Miksi ap olisi antanut omat hiilensä? Oli just ehtinyt jo käymään Prismassa ja Lidlissä ostamassa naapurien toivomat jutut ja jo extraa. Siinä vaiheessahan ap päätti, ettei mene kylään kun tällaisia käskytyksiä tulee koko ajan. Ei ap puhunut mitään, ettei hänellä olisi ollut hiiliä viedä. Sanoi vain, että meni maku koko hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---,,,,
Nyt sinä et ymmärtänyt pointtia. Ei ollut kyse siitä, että aloittajalla ei olisi varaa.
Kyse oli lopuksi siitä, että vaikutti oudolta se, että vieraaksi tulevalle annetaan lista, mitä pitää tuoda. Lisäksi listan jatkoksi tuli vielä grillihiilet. Meni siis maku koko hommaan.
Mun mielestä nyyttäreille ei laadita listaa vieraille, vaan viedään vapaavalintaisesti itselle ja vähän yhteiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisesta asiasta alat tässä kohtaa jo mieltäsi pahoittamaan ja valittamaan, muutamasta hassusta eurosta, niin eiköhän ole paras että perut koko jutun!
Ei teillä ainakaan hauskaa tule olemaan, kun muutaman skumppalasin jälkeen alat avautumaan, että menikö nämä tarjoilut nyt tasan vai ei!
Kerro mullekin, että mistä saa 3:lle henkilölle muutamalla eurolla jättikatkaravut, herkkusienet, pekonit, tuorejuustot, koskenlaskijajuustot ja jälkiruoat. Mulla menis 30 euroa vähintään, kun noi ostan kolmelle ihmiselle. Kiinnostaisi tosiaan, mitä saisin sit lisänä 60€:lla takaisin näiltä naapureilta, jos kaikkien tarkoitus siis ostaa 30€:lla per naama yhteiseksi ruokaa.
No eikä menis 30 euroa noihin
Pliis nyt.
Ja vaikka meniskin niin so what. Väliäkö sillä? Eikö yleensäkin ole tapana viedä jotain tuliaisia, kun menee kylään. Helpompihan se on viedä, kun tietää mitä siellä tarvitaan. Tai jos mennään porukalla piknikille, nyyttärimeiningillä, niin ette kai te silloinkaan laske että kuka tuo ja syö mitäkin ja juo miten paljon ja jaa ostosten loppusummaa kunkin syömällä asioilla. Varmaan vielä siitäkin nousee sota, että kuoharia tuovat ovat ostaneet liian kallista merkkiä, ja haluatte maksaa lasillisestanne vain halvimman merkin mukaan. Kaikesta te jaksattekin niuhottaa.
Ap kommentoi: kävin ostamassa Lidlistä ja Prismasta yhteensä 130€:lla nyt grilliruokaa. Ihan vain varuiks. Muun muassa niihin jättiikatkarapuihin meni yli 20€, mistä en niin välitä. Ostin myös ne pekonit, mitä en edes syö. Mutta ei siinä, sain äsken viestin naapuripariskunnalta, että grillihiilet on loppu. Tuotko kans niitä?. Joo, en mene enää kauppaan. Olisin vienyt sinne sinne tarjottavaksi aika paljon muutakin, kuin vaaditut, ja valmistanut/marinoinut ne kotona valmiiks. Mutta nyt meni fiilis ja pyysin 3 muuta kaveriani kotiini grillailemaan ja viettämään vappua. Sanoin kavereilleni, että Älkää tuoko mitään! Mulla on kaikkea. Ostin lonkeroiden ja kaljan lisäksi (mitä en juo) niin Alkosta pari lempiviinipulloni lisäksi viinitonkan ja 2 skumppapulloa. Nyt otan viinilasillisen ja alan esivalmistelemaan ruokia:) Naapureille ilmoitin, että tervetuloa luokseni grillaamaan mutta tuli suunnitelmiin muutos ja pari kaveriani tuleekin luokseni iltaa viettämään niin ei viittitä kaikki tunkea sinne teille kylään. Sain vastaukseni Ok.