Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio kutsua perhettäni valmistujaisiini

Vierailija
28.04.2024 |

Saan nyt elämäni ensimmäisen korkeakoulututkinnon kasaan, ja suunnittelen valmistujaisiani. Olenko ihan hirveä ihminen, jos en halua kutsua sinne lapsuudenperhettäni? 

Silloin kun pääsin yläasteelta, niin äitini ei tullut päättäjäisiini vaan meni veljeni ala-asteen päättäjäisiin. Hän ilmoitti tämän suurieleisesti edes kysymättä kaipaisinko sinne ketään. Oli surullista katsella vierestä, kun muiden luokkalaisteni vanhemmat toivat ruusuja ja halasivat ja ottivat yhteiskuvia. Itse kiertelin koulun läpi, moikkasin tutut ja lähdin tyhjään kotiin, minne muu perhe tuli perässä.

Kun valmistuin ammattikoulusta ja siskoni valmistui samana keväänä, niin äitin ilmoitti menevänsä sinne. Hän tuli hirveällä kiukulla noutamaan minua, ja jos olin ajatellut, että juodaan kahvit kouluni asuntolassa ennen lähtöä, niin hän haastoi riitaa, kiukutteli ja kuittaili kun sinne ei osaa ajaa. Lisäksi siskoni oli täyttänyt koko auton roinallaan, koska hänen muuttonsa oli siinä samalla, ja äiti yritti pakottaa minut jättämään tavarani koulun asuntolaan, vaikka varsin hyvin tiesi, että sinne ei voi mitään jättää. Se oli ihan hirveä reissu, vaikka kaikesta oli etukäteen sovittu. 

Kun valmistuin lukiosta, niin taas sama show. Siskoni ilmoitti, ettei tule sinne, koska hänen kaverinsa maksaa hänelle sata euroa siitä hyvästä, että hän käy kuvaamassa veljensä lakkiaiset. Sen lisäksi veljeäni ei voinut vähempää kiinnostaa. Lisäksi äitini ilmoitti, että isoäitini hoitaa suvun kutsumisen ja järjestelyt. Viikkoa ennen kuulin sitten isoäidiltä, että äitini hoitaa. En tajunnut miksi kummassa he saivat siskoni lakkiaiset järjestettyä, ja sinne nakitettiin minutkin leipomaan ja siivoamaan, mutta nyt panos oli täysi nolla. Nyt kun minun vuoroni oli, niin kaikki suorastaan pakenivat paikalta. Lakkiaiseni onnistuivat lopulta, mutta perhettäni ei voinut hirveästi panoksestani kiitellä. Lisäksi enoni, jonka kuuskymppiset olin järjestänyt, lupasi tulla paikalle perheineen ja soitti minulle aamulla lähettävänsä minulle rahaa. Se siis siitä sitten. 

Tein nyt sitten päätöksen, että heistä kenelläkään ei ole mitään asiaa valmistujaisiini tällä kertaa. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä. Itse en edes pitänyt mitään valmistujaisia, saati sitten kutsunut ketään. Turhaakin turhempaa hommaa moinen.

Vierailija
2/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä kuten haluat. Aika ikävää on perheesi käyttäytyminen ollut. Mitä luulet: olettavatko nyt, että tietenkin kutsut heidät, vai ovatko pohjimmiltaan mieluummin tulematta? Jos kutsut, ja sitten eivät tulekaan, on myös sinulle iso pettymys. Monisyinen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka järjestää yleensäkään mitään valmistujaisia?

Vierailija
4/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan ole katkera, silloin harmitti kun äidin piti tehdä päätös kenen kolmen lapsen päättäjäisiin menee. Ei sitä ihminen kolmeen paikkaan voi revetä.

Olen vain hämmästynyt anopista ja apista. Matkustavat kyllä extempore kun tyttären puoliso valmistuu. Itse valmistuin miniänä, sainko edes onnittelusoittoa. En muista saaneeni. 

Vierailija
5/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ok, mutta ei kai peruskoulusta valmistuta.

Vierailija
6/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu todellakaan. Ehkä muutenkin välit voi täysin viilentää tuommoisiin

Vierailija
7/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saan nyt elämäni ensimmäisen korkeakoulututkinnon kasaan" Et siis ymmärrä lukemaasi, voivoi.

Vierailija
8/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poikani valmistui, hän laittoi viestin, jossa kertoi olevansa nyt sitten dippainssi. Ei todellakaan juhlinut. Ei kai se kovin yleistä olekaan. 

Vierailija
9/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä siltä, että äitisi kärsii peräsuolen laskeumasta.

Vierailija
10/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Saan nyt elämäni ensimmäisen korkeakoulututkinnon kasaan" Et siis ymmärrä lukemaasi, voivoi.

Et ole lukenut ap:n tekstejä.

Vierailija
11/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen "valmistujaiset" sä oikein aiot järjestää?

Vierailija
12/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun poikani valmistui, hän laittoi viestin, jossa kertoi olevansa nyt sitten dippainssi. Ei todellakaan juhlinut. Ei kai se kovin yleistä olekaan. 

Ei nyt enää aikuiset juhli, ainoa juhlan aihe on kun valmistuu ammattiin tai ylioppilaaksi. Ei meidän koulussa ollut kenelläkään koskaan vanhempia kun peruskoulu loppui ei mitään juhlia, ala-asteen päättäjäispäivänäkään ei ollut vanhempia kun heille kevätjuhla pidettiin aiemmin. Aloittajan suku on todella outo.

Vierailija
13/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
14/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, ei ketään saa noin kohdella. Ymmärrän kyllä sinua ja en minäkään sinuna kutsuisi ketään lapsuudenperheestä. Vietä oikein ihanat juhlat lähimpien kanssa, olet sen ansainnut.

Vierailija
15/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde reissuun ja pistä rahat sinne! Onnea  elämääsi.

Vierailija
16/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt enää aikuiset juhli, ainoa juhlan aihe on kun valmistuu ammattiin tai ylioppilaaksi. Ei meidän koulussa ollut kenelläkään koskaan vanhempia kun peruskoulu loppui ei mitään juhlia, ala-asteen päättäjäispäivänäkään ei ollut vanhempia kun heille kevätjuhla pidettiin aiemmin. Aloittajan suku on todella outo.

Vähän mietityttää aloitus, onkohan ihan totta? Peruskoulun päättyessä ei ole tapana vanhempien parveilla paikalla ruusujen kanssa.

Vierailija
17/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu heidät edes auttamaan sen marttyyrinviitan pukemisessa.

Vierailija
18/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ja sama kommentoija sitten jaksoi kirjoittaa yhden ja samansisältöisen viestin kerta toisensa jälkeen. Toisekseen ihmettelen missä päin Suomea ei muka juhlita karonkkaa, valmistujaisia tai päättäjäisiä. Siis ihan joka puolellahan niitä. 

Sitä paitsi minä saan tehdä ihan mitä haluan ja haluan järjestää valmistujaiset. Jos joku muu kokee ne turhana, niin se ei koske mua. Kiitos osallistumisesta, mutta jengi osaa taas olla harvinaisen omituisia täällä. Ap 

Vierailija
19/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka järjestää yleensäkään mitään valmistujaisia?

Sitähän tässä kysyttiin. 

Vierailija
20/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani sai peruskoulun päättötodistuksen viime keväänä, mutta ei siellä perheet mitään kukkia tuoneet tms. Tilaa oli niukalti, perheestä sai tulla paikalla max 1 henkilö. Jokainen nuori sai opettajalta ruusun todistustenjaon yhteydessä, siinä ainoat kukat. Stipendiensaajia ei erikseen kukilla muistettu.

Missä on tuollainen tapa, että peruskoululaisia juhlitaan kuin ylioppilaita? Täällä on kaikilla kiire seuraaviin juhliin eli niitä ylioppilaita kukittamaan, ei jäädä koululle halailemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi