Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio kutsua perhettäni valmistujaisiini

Vierailija
28.04.2024 |

Saan nyt elämäni ensimmäisen korkeakoulututkinnon kasaan, ja suunnittelen valmistujaisiani. Olenko ihan hirveä ihminen, jos en halua kutsua sinne lapsuudenperhettäni? 

Silloin kun pääsin yläasteelta, niin äitini ei tullut päättäjäisiini vaan meni veljeni ala-asteen päättäjäisiin. Hän ilmoitti tämän suurieleisesti edes kysymättä kaipaisinko sinne ketään. Oli surullista katsella vierestä, kun muiden luokkalaisteni vanhemmat toivat ruusuja ja halasivat ja ottivat yhteiskuvia. Itse kiertelin koulun läpi, moikkasin tutut ja lähdin tyhjään kotiin, minne muu perhe tuli perässä.

Kun valmistuin ammattikoulusta ja siskoni valmistui samana keväänä, niin äitin ilmoitti menevänsä sinne. Hän tuli hirveällä kiukulla noutamaan minua, ja jos olin ajatellut, että juodaan kahvit kouluni asuntolassa ennen lähtöä, niin hän haastoi riitaa, kiukutteli ja kuittaili kun sinne ei osaa ajaa. Lisäksi siskoni oli täyttänyt koko auton roinallaan, koska hänen muuttonsa oli siinä samalla, ja äiti yritti pakottaa minut jättämään tavarani koulun asuntolaan, vaikka varsin hyvin tiesi, että sinne ei voi mitään jättää. Se oli ihan hirveä reissu, vaikka kaikesta oli etukäteen sovittu. 

Kun valmistuin lukiosta, niin taas sama show. Siskoni ilmoitti, ettei tule sinne, koska hänen kaverinsa maksaa hänelle sata euroa siitä hyvästä, että hän käy kuvaamassa veljensä lakkiaiset. Sen lisäksi veljeäni ei voinut vähempää kiinnostaa. Lisäksi äitini ilmoitti, että isoäitini hoitaa suvun kutsumisen ja järjestelyt. Viikkoa ennen kuulin sitten isoäidiltä, että äitini hoitaa. En tajunnut miksi kummassa he saivat siskoni lakkiaiset järjestettyä, ja sinne nakitettiin minutkin leipomaan ja siivoamaan, mutta nyt panos oli täysi nolla. Nyt kun minun vuoroni oli, niin kaikki suorastaan pakenivat paikalta. Lakkiaiseni onnistuivat lopulta, mutta perhettäni ei voinut hirveästi panoksestani kiitellä. Lisäksi enoni, jonka kuuskymppiset olin järjestänyt, lupasi tulla paikalle perheineen ja soitti minulle aamulla lähettävänsä minulle rahaa. Se siis siitä sitten. 

Tein nyt sitten päätöksen, että heistä kenelläkään ei ole mitään asiaa valmistujaisiini tällä kertaa. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ja sama kommentoija sitten jaksoi kirjoittaa yhden ja samansisältöisen viestin kerta toisensa jälkeen. Toisekseen ihmettelen missä päin Suomea ei muka juhlita karonkkaa, valmistujaisia tai päättäjäisiä. Siis ihan joka puolellahan niitä. 

Sitä paitsi minä saan tehdä ihan mitä haluan ja haluan järjestää valmistujaiset. Jos joku muu kokee ne turhana, niin se ei koske mua. Kiitos osallistumisesta, mutta jengi osaa taas olla harvinaisen omituisia täällä. Ap 

En ole kuullut maisterikaronkasta, kerro ihmeessä, onko se joku itäsuomalainen tapa?

Vierailija
22/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun poikani valmistui, hasän laittoi viestin, jossa kertoi olevansa nyt sitten dippainssi. Ei todellakaan juhlinut. Ei kai se kovin yleistä olekaan. 

Ei nyt enää aikuiset juhli, ainoa juhlan aihe on kun valmistuu ammattiin tai ylioppilaaksi. Ei meidän koulussa ollut kenelläkään koskaan vanhempia kun peruskoulu loppui ei mitään juhlia, ala-asteen päättäjäispäivänäkään ei ollut vanhempia kun heille kevätjuhla pidettiin aiemmin. Aloittajan suku on todella outo.

Whaat, tähän mennessä yksi lapsemme on valmistunut yliopistosta ja todellakin juhlittiin. Myös lapsiemme kumppaneiden valmistujaisiin tuli kutsut, muutaman lapsen serkun valmistujaisiin on tullut kutsu. Ei juhlat ole ollut mitään hulppeita, skumpat, ruokaa ja kahvit, joko vanhempien asunnoissa, nuorten omissa tai sitten vuokratuissa juhlatiloissa. 

Ap:n suku on outoa. Järjestä juhlat ja jätä tuollaiset kutsumatta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ainakin pienisti juhlittu yläasteen päättymistä. Juuri vanhemmat mukaan koulun juhlaan, joku kukka, valokuvia ja kotona pienet kahvittelut oman perheen kesken 

Vierailija
24/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippainssiksi valmistumisjuhlani: Keski-Euroopan työmatkalta kotiutuminen 0130, keittiön pöydällä kirjekuori jonka sisältönä oli lappusia joissa julistettiin minun olevan dippainssi. Baarikaapille, lasi viskä, tokaisin puoliääneen "vai en olisi pystynyt, häh!?" ja sitten purkamaan pakaaseja pyykkikoriin.

Mikään ei muuttunut siihen nähden että olin jo AMK-inssi.

Vierailija
25/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä sukulaiset kyselivät valmistujaisjuhlista. Ilmoitin vain että sitten juhlitaan kun saan työn missä saan vähintään viiden tonnin palkkaa. Ei ole vielä tähän päivään mennessä tapahtunut, vaikka työn olenkin saanut.  

Se on vaikea tilanne jos kahden lapsen juhlat on samaan aikaan ja on valittava kuka menee minnekin. Joskus voi sattua isompiakin juhlia samaan aikaan niin että juhlakalut eivät tunne toisiaan esim eri sukujen puolilta tai ystävät ja sukulaiset ja sitten on päätettävä, kumman antaa loukkaantua. 

Vierailija
26/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes juhlii jotain valmistujaisia nykyaikana??? Ei niitä juhlittu edes silloin kun itse valmistuin noin 40 vuotta sitten. 

Vierailija
27/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun poikani valmistui, hän laittoi viestin, jossa kertoi olevansa nyt sitten dippainssi. Ei todellakaan juhlinut. Ei kai se kovin yleistä olekaan. 

Ei nyt enää aikuiset juhli, ainoa juhlan aihe on kun valmistuu ammattiin tai ylioppilaaksi. Ei meidän koulussa ollut kenelläkään koskaan vanhempia kun peruskoulu loppui ei mitään juhlia, ala-asteen päättäjäispäivänäkään ei ollut vanhempia kun heille kevätjuhla pidettiin aiemmin. Aloittajan suku on todella outo.

Missähän utopiassa mahdat elää? Ala-asteella nimenomaan vanhemmat ovat paikalla, koska heille on suunniteltu ohjelmaa eli näytöksiä ja kuoroesityksiä ennen todistusten jakoa. Sen lisäksi peruskoulun loppuessa vanhempiahan oli luokat piukassa ottamassa valokuvia. Et selkeästi myöskään ole itse valmistunut korkakoulusta. 

Vierailija
28/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä sukulaiset kyselivät valmistujaisjuhlista. Ilmoitin vain että sitten juhlitaan kun saan työn missä saan vähintään viiden tonnin palkkaa. Ei ole vielä tähän päivään mennessä tapahtunut, vaikka työn olenkin saanut.  

Se on vaikea tilanne jos kahden lapsen juhlat on samaan aikaan ja on valittava kuka menee minnekin. Joskus voi sattua isompiakin juhlia samaan aikaan niin että juhlakalut eivät tunne toisiaan esim eri sukujen puolilta tai ystävät ja sukulaiset ja sitten on päätettävä, kumman antaa loukkaantua. 

Et selkeästi lukenut huolella ap:n tekstiä. Äidille oli tärkeämpää mennä jatkuvasti pikkusisarusten pillin mukaan, mutta vanhin lapsi jäi aina jalkoihin lapsesta saakka. 

Vierailija
29/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea päätös ! Lopeta yhteydenpito muutenkin.

Vierailija
30/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistuin yliopistosta, en edes pitänyt mitään juhlia. Sanoin vanhemmille, että turha tulla sinne paikalle, kun todistukset jaetaan. (Toki olis saanu tulla, jos välttämättä olisi halunneet )

Yo- juhlat oli viimeiset valmistumisjuhlat. 

Vierailija
31/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kutsuisi, enkä pitäisi tuollaisiin yhteyttä muutenkaan.

Vierailija
32/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin voi joskus käydä kun on useampi lapsi. Vanhempasi eivät ehkä oikein arvosta teoriaopintoja. Mutta ehkä teet itsellesi palveluksen jos järkkäät hyvät bileet ja kutsut vanhempasi ja sisaruksesi sinne - joko iloitsemaan suvun ensimmäisestä akateemisesta tai kadehtimaan ja murjottamaan kun sinä siirryt ihan uudelle tasolle.

Asiaa voi ajatella toisinkin: vanhempasi ovat ehkä huomaamattaan suosineet muita sisaruksia, ja ehkä he eivät ole olleet kovin hyviä vanhempia, mutta kyllä ne on hoitaneet ja ruokkineet sinua varmaan lähes 20 vuotta. Kutsu siis perheesi ja kiitä heitä. Vaikka sen jälkeen et usein kuulisi heistä niin äitisi varmaan muistaa kertoa maisteri lapsestaan kylillä. 

Vierailija
33/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös on sinun.Miksi hitossa sepustat valtavan aloituksen aiheesta? Kuka sitä jaksoi luke loppuun?Ketään ei kinnosta päätöksesi.

Vierailija
34/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt kysytty kuka juhli valmistumistaan mahdollisimman vähän tai onko sellaisten viettäminen sallittua, vaan fokus oli ihan muissa jutuissa. 

Vierailija
35/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin voi joskus käydä kun on useampi lapsi. Vanhempasi eivät ehkä oikein arvosta teoriaopintoja. Mutta ehkä teet itsellesi palveluksen jos järkkäät hyvät bileet ja kutsut vanhempasi ja sisaruksesi sinne - joko iloitsemaan suvun ensimmäisestä akateemisesta tai kadehtimaan ja murjottamaan kun sinä siirryt ihan uudelle tasolle.

Asiaa voi ajatella toisinkin: vanhempasi ovat ehkä huomaamattaan suosineet muita sisaruksia, ja ehkä he eivät ole olleet kovin hyviä vanhempia, mutta kyllä ne on hoitaneet ja ruokkineet sinua varmaan lähes 20 vuotta. Kutsu siis perheesi ja kiitä heitä. Vaikka sen jälkeen et usein kuulisi heistä niin äitisi varmaan muistaa kertoa maisteri lapsestaan kylillä. 

Alkaa sauhu nousta korvista tämän typeryyden ja oletuksien edessä. Vanhempani ovat molemmat pitkälle koulutettuja ja yliopiston käyneitä. Kaikki sisarukseni ovat käyneet lukion ja käyneet ammattikorkeakoulua ja suorittaneet yliopisto-opintoja. 

Muutin pois kotoa nipinnapin 17-vuotiaana, joten kukaan ei ole ruokkinut, pukenut tai auttanut minua 20 vuotta. Loppuun sanon vain, että niin väsynyttä. Ap 

Vierailija
36/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai valmistumisia juhlitaan! Meillä on juhlittu kandejakin. Ihanaa kokoontua yhteen ja laittaa koti kauniiksi.  Pidä ap justiinsa sellaiset valmistujaiset kun haluat! Älä kutsu riitapukareita ja party pooppereita. Minä olen hengessä mukana, lähetän sinulle täältä virtuaalisesti kuohuviiniä, foliopallon ja kimpun kauniita kukkasia.  

Anna mennä, juhlat on ihania. 

Vierailija
37/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun poikani valmistui, hän laittoi viestin, jossa kertoi olevansa nyt sitten dippainssi. Ei todellakaan juhlinut. Ei kai se kovin yleistä olekaan. 

Missähän utopiassa mahdat elää? Ala-asteella nimenomaan vanhemmat ovat paikalla, koska heille on suunniteltu ohjelmaa eli näytöksiä ja kuoroesityksiä ennen todistusten jakoa. Sen lisäksi peruskoulun loppuessa vanhempiahan oli luokat piukassa ottamassa valokuvia. Et selkeästi myöskään ole itse valmistunut korkakoulusta. 

Missähän sinä elät? Ainakaan täällä ei ole mitään kevätjuhlaa. Oppilaat saa luokassa todistukset ja siinä se.

Vierailija
38/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ja sama kommentoija sitten jaksoi kirjoittaa yhden ja samansisältöisen viestin kerta toisensa jälkeen. Toisekseen ihmettelen missä päin Suomea ei muka juhlita karonkkaa, valmistujaisia tai päättäjäisiä. Siis ihan joka puolellahan niitä. 

Sitä paitsi minä saan tehdä ihan mitä haluan ja haluan järjestää valmistujaiset. Jos joku muu kokee ne turhana, niin se ei koske mua. Kiitos osallistumisesta, mutta jengi osaa taas olla harvinaisen omituisia täällä. Ap 

Karonkka on yliopiston juhla jossa väitöstilaisuuden jälkeen tohtoriksi väitellyt kiittää vasta väittelijää, ei mikään sukujuhla. Tohtoriksi väitellyt on aikuinen, eikä mikään peruskoulun päätös juhla.

Vierailija
39/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi jättää sukulaiset kutsumatta valmistujaisiin, mutta turha odottaa, että nämä ymmärtäisivät siitä loukkaantua. Eivät edes tiedä koko juhlasta, joten eivät osaa kiukustua.

Vierailija
40/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kurjaa, että perheesi (tai äitisi kai lähinnä) ei osallistunut mitenkään sinulle tärkeisiin päiviin.

Mutta noista valmistujaisista (korkeakoulusta). Kaksi vanhinta poikaani ei järjestänyt mitään juhlia. Nuorimmat kertoivat järjestävänsä juhlat ja kysyivät, saavatko pitää juhlat kavereille meillä ja voisimmeko häipyä paikalta :-) Ja kaikki tämä ihan sopuisasti ja yhteisymmärryksessä. 

Eli ihan hyvin voit pitää juuri sellaiset juhlat ja sellaiselle porukalle kuin haluat. Siihen ei tarvitse olla edes mitään erityistä syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi