Taas väite, että kaurapuuro pitää nälkää pois pitkään. Linkki. Ei todellakaan.
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/d44768cc-f398-42d8-8829-3798efa913…
Kaurapuuro täyttää hetkeksi, mutta jo tunnin päästä on valtava nälkä.
Kaurapuuro ennemminkin lisää nälkää
Nälkää on suurempi tunnin päästä, kuin se olisi ilman kaurapuuroa.
Kommentit (185)
Ongelma ei ole kaurapuuro, vaan pikakaurapuuro. Ne ovat kaksi eri asiaa. Jos syö lautasellisen pikakaurahiutaleista mikrossa tehtyä puuroa, niin eipä se nälkää pidä. Mutta koitappa täysjyväkaurahiutaleista kattilassa haudutettua puuroa, niin on aivan eri settiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan nimenomaan sanotaan että terveellinen puuro pitää nälän poissa pitkään. Mitä ap lukee oikein?
Miksi pitäisi syödä jotain Kaurapuuroa. Syö Lihasoppaa tai Makkarakastiketta.
Nälkä lähtee syömällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan nimenomaan sanotaan että terveellinen puuro pitää nälän poissa pitkään. Mitä ap lukee oikein?
Miksi pitäisi syödä jotain Kaurapuuroa. Syö Lihasoppaa tai Makkarakastiketta.
Nälkä lähtee syömällä...
Et nyt ihan ymmärrä. Syömishäiriöinen ajattelee eri tavalla.
Syömishäiriöiselle ruoka on jatkuva mittailun ja tutkimisen aihe.
Vaikka tekis sen puuron maitoon ja laittas hilloa päälle ni silti se ei pidä nälkää..Olen päälle 50 kg nainen ja en voi syödä puuroa aamupalaksi, koska käy juuri noin, että tunnin päästä on järkyttävä nälkä. Jos siihen pitää lisätä leipää, kananmunaa ym.. ni se puuro on jo ihan turha siinä.
Tuo, että tungetaan puuro täyteen jotain rahkoja, jogurtteja, siemeniä tai juustoa. Miksi syödä koko puuroa, jos sinne kasataan kaikkea muuta.
Ihan samoin voisin alkaa väittämään, että kasvissosekeitto on tukeva ruoka, mikä pitää nälän loitolla. Ihmettelijöille kertoisin, että laitan sinne sekaan kananmunia, juustoa, siemeniä, pähkinöitä, ruisleipää jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos syön hyvän keto-aamupalan, pitää se mun kylläisenä lähemmäs 8 tuntia (koska korkeat kalorimäärät rasvojen takia, ja rasva hidastaa mahalaukun tyhjenemistä). Sen takia yleensä syönkin 2-3 kertaa päivässä ilman välipaloja, eikä tule ruokailujen väleissä nälkä.
Jos syön hiilihydraatteja (oli se puuroa tai täysjyväpastaa), mulla on aterian jälkeen jo tunnin päästä nälkä vaikka olisin niillä aterioilla syönyt proteiini-ja kasvislisukkeineen ~600kcal. Jos kituutan neljällä semmoisella aterialla päivän, saan jo liikaa kaloreita ja lihominen alkaa pikkuhiljaa
Miksi mietit päivät pitkät tuollaisia ?
Miksi et vaan syö niin kuin normaali ihminen?
Syömishäiriö on mielen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole kaurapuuro, vaan pikakaurapuuro. Ne ovat kaksi eri asiaa. Jos syö lautasellisen pikakaurahiutaleista mikrossa tehtyä puuroa, niin eipä se nälkää pidä. Mutta koitappa täysjyväkaurahiutaleista kattilassa haudutettua puuroa, niin on aivan eri settiä.
Ei ole yhtään eroa mikropuurolla tai haudutetulla, vs menee alas kolisten. Liian monta kertaa olen kokeillut molempia, ennen kuin uskoin, että mieluummin jotakin muuta aamiaiseksi.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa juuri tarkoittaa sitä, että tuossa sanotaan, mutta se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että tungetaan puuro täyteen jotain rahkoja, jogurtteja, siemeniä tai juustoa. Miksi syödä koko puuroa, jos sinne kasataan kaikkea muuta.
Ihan samoin voisin alkaa väittämään, että kasvissosekeitto on tukeva ruoka, mikä pitää nälän loitolla. Ihmettelijöille kertoisin, että laitan sinne sekaan kananmunia, juustoa, siemeniä, pähkinöitä, ruisleipää jne.
No näin juuri! Kasvissosekeitto on tukeva ruoka, kun laittaa riittävästi siankylkeä joukkoon!
Puuro on hyvää ja edullista, pitää nälkää hyvin, pitää verensokerin tasaisena ja sisältää mm. beetaglukaania, joka alentaa LDL-kolesterolia.
Pelkkä puuro ei pidä nälkää. Siihen pitää lisätä muutakin. Esim. Rahkaa, chiansiemeniä ym.
Mä laitan puuron housuihin ennen töihinlähtöö, hyvin pitää nälkää ja janoo ja panetusta muutaman tunnin. Lounaalla sitte porkkanaa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Puuro on hyvää ja edullista, pitää nälkää hyvin, pitää verensokerin tasaisena ja sisältää mm. beetaglukaania, joka alentaa LDL-kolesterolia.
Usko nyt jo, että nimenomaan tuo puuro ei pidä verensokereita tasaisina ollenkaan. Sivutolkulla tässä on yritetty sitä selittää, mutta ei näköjään mene perille ollenkaan.
TDM1
Vierailija kirjoitti:
Kenellä pitää, kenellä ei. Mulla nostaa, toisaalta taas joku peruna (joka on kuulemma aivan kauhea verensokerin nostattaja) ei tee mulla mitään. Ei kannattaisi ihan katteettomasti markkinoida tuotakaan, että pitää verensokerin tasaisena, kun se kuitenkin on pelkkää hiilihydraattia.
Kaurapuuro on hyvä kolesterolin kannalta, hyvä kuitulähde vatsalle ja edullinen. Lisäksi sopiva määrä proteiinia ja vaikkapa kahvi.
Vierailija kirjoitti:
Jos syön hyvän keto-aamupalan, pitää se mun kylläisenä lähemmäs 8 tuntia (koska korkeat kalorimäärät rasvojen takia, ja rasva hidastaa mahalaukun tyhjenemistä). Sen takia yleensä syönkin 2-3 kertaa päivässä ilman välipaloja, eikä tule ruokailujen väleissä nälkä.
Jos syön hiilihydraatteja (oli se puuroa tai täysjyväpastaa), mulla on aterian jälkeen jo tunnin päästä nälkä vaikka olisin niillä aterioilla syönyt proteiini-ja kasvislisukkeineen ~600kcal. Jos kituutan neljällä semmoisella aterialla päivän, saan jo liikaa kaloreita ja lihominen alkaa pikkuhiljaa
Mikä on hyvä ketoaamupala? Mitä se sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se läskeille riitä.
Ei liity ylipainoon. Itse olen alipainoinen eikä hiilihydraatit pidä pitkään kylläisenä.
Proteiinia ja rasvaa olla pitää niin ei tarvitse jatkuvasti puputtaa jotain
Vierailija kirjoitti:
Joo kuulostaa joltain hihhulointihifistelyltä - puuroon raejuustoa ja kirpeitä marjoja. Usein tuntuu, että suomalaiset on ma sokisteja. Miksei ruoka saa maistua hyvältä, vaan sen pitää olla mautonta ollakseen terveellistä? Sitten tätä mauttomuutta pitää kompensoida "herkuilla" (= makeaa), että edes jotain iloa saisi ruoasta ja syömisestä. Muuten, useimmissa kielissä herkut ja herkullisuus liittyy ruokaan, ei makeaan... Eri ajattelutapako meillä, eli vain makea voi olla hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko nyt jo, että nimenomaan tuo puuro ei pidä verensokereita tasaisina ollenkaan. Sivutolkulla tässä on yritetty sitä selittää, mutta ei näköjään mene perille ollenkaan.
TDM1
Luuletko olevasi joku Ravintotieteilijä. Hullu sinä olet.
Anna ihmisten edes syödä rauhassa...
Mulla nousee kaurapuurosta verensokeri, poikkeuksetta, siis sokeri on korkeealla vielä pari tuntia syömisen jälkeen, ihan sama minkä kanssa sitä syön. Pasta, peruna tai riisi eivät tuota tee. Voin syödä jopa karkkia ja sokeri pysyy aisoissa. Sikäli harmillista, että tykkään kaurapuurosta.