Miten ihmisillä on varaa silmälaseihin?
Varsinkin, jos tarvitsee hiontoja, monitehot tms niin maksavat helposti 700-1000€, varsinkin monitehot.
Järkkyä😱
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä osa puhuu "peruslaseista" ja osa erikoislaseista, joiden hinnat ovat aivan eri luokkaa. Peruslasit voi saada alle satasella, mutta monitehot, taittovirheet yms. saattavat nostaa lasien hinnan helposti tonniin.
Meidän perheessä on kolme henkilöä, jotka tarvitsevat kaikki monitehoja tai muuta kalliimpaa. Alle viidellä sataa ei saa kenellekään laseja, vaikka kuinka metsästäisi tarjouksia. Koululaisen näkö vielä muuttuu sitä tahtia, että lasit saa uusia vuoden, puolentoista välein. Rahaa menee siis melkoisesti, helposti tonni vuosittain.
Perusmonitehot saa helposti parilla satasella.
Itse vaadin laseltani laatua : moniteho, koska linssin yläosa miinusta ja alaosa menee jo plussalle, lisäksi heijastamattomuuspinnoite ja aurinkolaiseksi ulkona muuttuva ominaisuus. Tähän kun lisää kehykset, j
Lisään vielä että koskaan en ole käyttänyt optikkoa vaan aina käynyt silmälääkärissä. Silmänpaineet on tärkeä mittauttaa ja lasiaiskalvokin on irronnut, onneksi ilman suurta vahonkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä osa puhuu "peruslaseista" ja osa erikoislaseista, joiden hinnat ovat aivan eri luokkaa. Peruslasit voi saada alle satasella, mutta monitehot, taittovirheet yms. saattavat nostaa lasien hinnan helposti tonniin.
Meidän perheessä on kolme henkilöä, jotka tarvitsevat kaikki monitehoja tai muuta kalliimpaa. Alle viidellä sataa ei saa kenellekään laseja, vaikka kuinka metsästäisi tarjouksia. Koululaisen näkö vielä muuttuu sitä tahtia, että lasit saa uusia vuoden, puolentoista välein. Rahaa menee siis melkoisesti, helposti tonni vuosittain.
Mihin tarvitsette kalliita monitehoja? Jos halvat monitehot tuntuu huonoilta, silmälasikuluista voi säästää hankkimalla yleislasit ja lukulasit erikseen.
Ikuista rillien vaihtoa, on monta ammattia mihin tuo ei edes sopisi. Säästän mieluummin vaikkapa ulkona syömisestä kuin kunnon laseista. Moni tuhlaa jatkuvasti vaatteisiin, se se vasta turhaa on.
Specsavers, 20e. -1,5 kumamssakin. Mennyt jo kolme vuotta. Itse ihmettelen miten laseihin saa upotettua jonkin tonnin!
Vierailija kirjoitti:
Specsavers, 20e. -1,5 kumamssakin. Mennyt jo kolme vuotta. Itse ihmettelen miten laseihin saa upotettua jonkin tonnin!
Tää on vähän sama kuin jos jollakin on nilkka nyrjähtänyt ja hankkii kyynärsauvat. Ja sitten ihmettelee, miten pyörätuoli voi maksaa satasia tai tonneja.
Aivan eri käyttötarkoitus siis ja eri vamman aste. Sama juttu silmälasissa, siitä linssistä ei vaan ohi mennen näe eroja kuten muissa apuvälineissä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. niin, että on paljon miinuksia ja sen lisäksi vielä tarttee hajataittoa korjata. Mulla on yleensä yksi linssivaihtoehto joka käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole varaa, pelkät lasit maksaa vähintään 700€, kehykset sitten päälle. Vanhoilla se on pärjättävä vaikka näkö on mitä on. Varokaa siellä liikenteessä!
Minä en saa laseja mistään specsaverista 40€ niinkuin eräät kuitenkin väittävät.
Mikähän siihen on syynä, että joudut maksamaan laseista noin paljon?
Monitehot, ohennuksetx3, heijastuksen esto, mahd kova pinta, linssien näköalue mahd laaja ja yksilöllinen. Plus kehykset joita en koskaan löydä naamaanai sopivia alle 100-200€ hinnalla.
T.ohikulkija
Hyvin nämä optikkoliikkeet osaa myydä ominaisuuksia. Mitkä ovat oikeasti tarpeellisia, sitä voi miettiä.
Ohennettut linssit ovat hyvä esimerkki. Annetaan ymmärtää että se ohennus on joku ylimääräinen ja hintava työvaihe. Todellisuudessa "ohennetut" tehdään kuten muutkin, eri aineesta vain.
Vierailija kirjoitti:
SInun laseihesi ei tarvita mitaan ohennuksia, ja tuskin on hajataittoakaan, kaikki tällaiset lisäävät hintaa. Oletko nuori? Odotahan kun tarvitset vanhemmat lasit, alat sitten ymmärtää.
Monitehoista en tiedä, mutta specsaversilta sai yksitehot satasen pintaan. En huomaa linssien laadussa mitään eroa kalliisiin laseihin mitä ennen on ollut.
Samaan aikaan monilla +1000e kännykkä😂
Parhaasta päästä olevat yksitehot yhteensä noin 300 euroa. Kela maksaa siitä noin 80 euroa plus peruskehykset saa ilmaiseksi. Vähemmän heijastuksia, helpompi puhdistaa, hylkii vettä paremmin, laajempi tarkka näköalue verrattuna alle satasen yksitehoihin.
Monitehot on mukavuusasia. Kaksitehot halvemmat.
Kyllähän se on niin, että silmälasit on laillista ryöstöä kuten sähkömarkkinat. En ole ikinä saanut karsastuksen ja isohkon plussan vuoksi varastovahvuuksilla olevia laseja, joten jo yksiteholasit olivat kalliit ja nyt viisikymppisenä moniteholasit ovat vielä kalliimmat. Viimeksi monitehot maksoivat yli 700 €.
Jokunen vuosi sitten hankin itselleni lukulaseiksi monitehot, ettei tarvi edestakas asetella koko aikaa. Samoinhin aikoihin teini alkoi valittaa ettei näe hyvin taululle asti, sitten se ajoi mopokortin ja tarvittiin vielä aurinkolasit vahvuuksilla. Nyt teini sanoo että tarvinnee vahvemmat.... että onhan näissä makseltavaa.
Lasit jos mitkä kannattaa hankkia mahdollisimman kaukaa Suomesta jos vain reissaa. Hintataso Suomessa on jotain aivan järkyttävää noin yksinkertaisesta tuotteesta. Toki ulkomaillakin kannattaa käydä sellaisissa liikkeissä joissa oikeasti mitataan näkö ja tilataan ne juuri sopivat lasit. Itse tilasin/ostin aikoinaan lähi-idästä optikkoliikkeestä lasit jotka Suomessa olisivat maksaneet 1000€ kieppeillä ja sieltä vastaavat sain noin 50$ hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusmonitehot saa helposti parilla satasella.
Itse vaadin laseltani laatua : moniteho, koska linssin yläosa miinusta ja alaosa menee jo plussalle, lisäksi heijastamattomuuspinnoite ja aurinkolaiseksi ulkona muuttuva ominaisuus. Tähän kun lisää kehykset, j
Eikö tuo ois sama mennä leikkaukseen? jos siis sellanen auttas
Jopa espanjan reissulla jos heti ekana päivänä menee silmälaseja ostamaan, saa ne mukaansa jo viikon sisällä, ja noin puolella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Noin pienillä miinuksilla ohennukset on turhat eikä linssien optisella laadullakaan ole suurta merkitystä. Toivottavasti et kuitenkaan kuvittele, että hyvien/kelvollisten lasien löytäminen on kaikille muille yhtä helppoa.
Minä kävin näön korjausleikkauksessa. Olihan se kallis, mutta niin on silmälasien uusiminenkin. Sama raha olis varmaan menny uusiin laseihin, pitkällä aika välillä.
1000€. Plus silmälääkärikäynti.
Kahdet lasit "toiseksi paras taso" ja ohennuksilla sekä auringonvalossa tummuvat linssit joiden värin valitsin muistaakseni 7-8 vaihtoehdosta ( kys ominaisuus nosti hintaa 100€) mieleiset ja sopivat kehykset löysin 199€ ja 249€ hinnoilla.
Kallista on. Nyt alankin laittamaan sivuun silmäoperaatiota ajatellen joka kustantaa n.5000€, toisiin monitehoihin (nyt siis tuli ekat) en enää rahaa taida laittaa.
Lopuksi, aika "innolla" yritti myydä alla inclusive-pakettia minulle, tiedä sitten miksi..
Pitäisi olla varaa mihin vaan jos on varaa laittaa 4 miljardia turkulaisten turhaan junaan.
Itse vaadin laseltani laatua : moniteho, koska linssin yläosa miinusta ja alaosa menee jo plussalle, lisäksi heijastamattomuuspinnoite ja aurinkolaiseksi ulkona muuttuva ominaisuus. Tähän kun lisää kehykset, joiden pitää miellyttää, lasku on yli 1000€. Silmäasemalta hankin kun saa kahdet yksien hinnalla ja bonukset. Halvimmissa moniteholinsseissä terävyysalue jää keskellä hyvin kapeaksi, siksi valitsen parasta laatua. Silti laseilla korjattu näkö ei ole sama kuin ns hyvä näkö.