Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisillä on varaa silmälaseihin?

Vierailija
27.04.2024 |

Varsinkin, jos tarvitsee hiontoja, monitehot tms niin maksavat helposti 700-1000€, varsinkin monitehot.

Järkkyä😱

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Specsaversin 12 kk osamaksu korottomana, rillit maksoi 720 euroa

Ja nekin on Specsaversin surkeaa "laatua"... Hankkisin ennemmin vaikka kolmet yksiteholasit eri etäisyyksille kuin Specsaversin monitehot.

Specsaversillä on ollut ihan laadukkaat lasit, paremmat olen sieltä saanut kuin Nisseniltä. Enkä huomaa mitään eroa Instrun laseihin, jotka maksoi työnantaja.

Vierailija
222/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setänne maksaa viulut. Sirpa on kylmänä, mutta uusissa laseissa näyttää trendikkäältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän piilareita, koska lasit maksaa niin paljon.

Kukahan tätä on miinustanut? Saan vuoden piilarit ja nesteet alle 200 €:lla, kun taas silmälasit maksaa tarjouksesta riippuen n. 600-800 €. Näköni heikkenee siihen malliin että joutuisin uusimaan lasini suunnilleen kerran vuodessa, joten säästän piilareiden avulla satoja euroja vuodessa.

Piilolinssien jatkuvaa käyttöä ei suositella. Minulle optikko sanoi että ne aiheuttaa hapenpuutetta ja eroosiota silmän pintaan. Ja silmälasit on muutenkin oltava jos iskee silmätulehdus tai muu vaurio.

Juu ei suositella, mutta ei sitä myöskään kielletä. Optikko tarkastaa silmäni kerran vuodessa ja sanoo kyllä jos kaikki ei ole kunnossa.

Köyhä ei nyt vaan voi noudattaa kaikkia suosituksia. Olisiko parempi jos jättäisin vaikka kasvikset ostamatta, jotta saisin vaihdettua piilarit silmälaseihin?

Vierailija
224/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni toinen silmä näkee kauas, toinen lähelle. Olen pärjännyt asian kanssa, mutta välillä silmät väsyvät. Tarvitsisin ilmeisesti jotkut erikoislasit, mutta ei ole varaa. Käytän marketin lukulaseja pientä pränttiä lukiessani.

Oletko käynyt pyytämässä tarjousta laseista? Voit pärjätä ihan perus-yksitehoilla, vaikka linssit tulee eri voimakkuuksilla.

Vierailija
225/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tai työnantaja maksaa, kukaan ei osta noita itse ellei ole miljonääri

Vierailija
226/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän piilareita, koska lasit maksaa niin paljon.

Kukahan tätä on miinustanut? Saan vuoden piilarit ja nesteet alle 200 €:lla, kun taas silmälasit maksaa tarjouksesta riippuen n. 600-800 €. Näköni heikkenee siihen malliin että joutuisin uusimaan lasini suunnilleen kerran vuodessa, joten säästän piilareiden avulla satoja euroja vuodessa.

Piilolinssien jatkuvaa käyttöä ei suositella. Minulle optikko sanoi että ne aiheuttaa hapenpuutetta ja eroosiota silmän pintaan. Ja silmälasit on muutenkin oltava jos iskee silmätulehdus tai muu vaurio.

Juu ei suositella, mutta ei sitä myöskään kielletä. Optikko tarkastaa silmäni kerran vuodessa ja sanoo kyllä jos kaikki ei ole kunnossa.

Köyhä ei nyt vaan voi noudattaa kaikkia suosi

Saat toki tehdä miten haluat, mutta ihmettelit miinuspeukkuja. Uskoisin että tästä ne johtuu.

Vierailija
227/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni toinen silmä näkee kauas, toinen lähelle. Olen pärjännyt asian kanssa, mutta välillä silmät väsyvät. Tarvitsisin ilmeisesti jotkut erikoislasit, mutta ei ole varaa. Käytän marketin lukulaseja pientä pränttiä lukiessani.

Jos silmäsi on kovin eripariset, kannattaa selvittää pääsetkö julkiselle silmäleikkaukseen.

Vierailija
228/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa.

No ei maksa. On teillä ihmeellinen käsitys Kelan maksuista. Saahan sitä lämpimikseen tietysti päätään aukoa.

Vierailija
229/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa.

No ei maksa. On teillä ihmeellinen käsitys Kelan maksuista. Saahan sitä lämpimikseen tietysti päätään aukoa.

Kela maksaa eläteille uudet lasit vähintään 3 vuoden välein.

Vierailija
230/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos silmäsi on kovin eripariset, kannattaa selvittää pääsetkö julkiselle silmäleikkaukseen.

Vasta sitten jos optikon määräämät silmälasit ei riitä. Leikkaukseen liittyy aina riskinsä, vaikka se olisi julkisella halpa.

Vierailija
231/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunta ei maksa terveydenhoidollisia välttämättömiä tarvikkeita? Kaikkeen turhaan työnnetään tukea, mutta ei olla edes näkemisessä tasa-arvoisia! Saati terveyssiteissä, gynekologisissa tutkimuksissa, kuulolaitteet, hampaita, proteeseja. Sairasta ettei ihmisille anneta tarvitsemiaan tarvikkeita, mutta kaikkeea huuhaata tuetaan. 

Vierailija
232/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokunen vuosi sitten hankin itselleni lukulaseiksi monitehot, ettei tarvi edestakas asetella koko aikaa. Samoinhin aikoihin teini alkoi valittaa ettei näe hyvin taululle asti, sitten se ajoi mopokortin ja tarvittiin vielä aurinkolasit vahvuuksilla. Nyt teini sanoo että tarvinnee vahvemmat.... että onhan näissä makseltavaa.

Käytiin pari viikkoa sitten optikolla. Teinille uusilla vahvuuksilla hyvin samantapaiset lasit kuin viimeksikin, mutta nyt ilman koululaisalennusta. 450€. Tarjouksena toiset kaupan päälle ja valittiin tummuvat. 540. Eli ne varsinaiset tulikin kaupanpäälle. Mopoillessa menee vielä nuo vanhat sikakalliit aurinkolasit jonkin aikaa. Itse olen kiinnostunut tsekkaamaan onko noista tummuvista oikeasti mihinkään.

Alle 3 vuodessa teinin laseihin mennyt 1650€, kouluterkalta saatiin eka lähete silmälääkärille. Teini tuota vähän itse pohdiskeli, miten opiskelijat saavat lasinsa uusittua, mutta käskin olla murehtimatta omasta puolestaan. Eiköhän meiltä vanhemmillta löydy sen verran opintoapua.

Vierailija
233/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö silmälasit ole hankinta  tärkeimmästä päästä? En halua osoittaa kovuutta tai ymmärtämättömyyttä vähävaraisia henkilöitä kohtaan, mutta mielestäni esimerkiksi tässä asiassa voisi mennä työssä käyvän kohdalla eräänlainen kohtuullinen vaatimus suunnitella rahankäyttöään etukäteen ja kustantaa palkallaan silmälasinsa, liiemmin valittamatta jopa.

Vähävaraisen on niin hankala säästää, kun niistä pienistä tuloista ei sitä ylimääräistä jää. Itse olin saanut pari sataa säästöön silmälaseja varten, kun ne rahat menivätkin hammaslääkäriin. Ja tiedoksi: kunnan hammaslääkäri ei ole ilmainen, eikä sitä Kela maksa. Vuoden päästä, jos yläkerran poijat suo, saan ostettua silmälasit. Saa nähdä, mm miten se alvin korotus iskee. Voi olla että mennään vanhoilla laseilla ja suurennuslasilla loppuelämä. Kunhan pysyisivät ehjänä, 8 vuosi nyt menossa.

Vierailija
234/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunta ei maksa terveydenhoidollisia välttämättömiä tarvikkeita? Kaikkeen turhaan työnnetään tukea, mutta ei olla edes näkemisessä tasa-arvoisia! Saati terveyssiteissä, gynekologisissa tutkimuksissa, kuulolaitteet, hampaita, proteeseja. Sairasta ettei ihmisille anneta tarvitsemiaan tarvikkeita, mutta kaikkeea huuhaata tuetaan. 

Silmälaseja ei tarvitse mihinkään jos siristelee silmiä. Terveyssiteet on turhaa luksusta, kun housuihin voi laittaa vaikka vanhoja rikkinäisiä t-paitoja jotka pestään aina käytön jälkeen. Hampaat voi korvata sauvasekoittimella, jolla soseuttaa kaiken mitä syö.

Vierailija
235/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Haha.

Kysymykseen: ei olekaan varaa. En käytä.

Vierailija
236/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokunen vuosi sitten hankin itselleni lukulaseiksi monitehot, ettei tarvi edestakas asetella koko aikaa. Samoinhin aikoihin teini alkoi valittaa ettei näe hyvin taululle asti, sitten se ajoi mopokortin ja tarvittiin vielä aurinkolasit vahvuuksilla. Nyt teini sanoo että tarvinnee vahvemmat.... että onhan näissä makseltavaa.

Käytiin pari viikkoa sitten optikolla. Teinille uusilla vahvuuksilla hyvin samantapaiset lasit kuin viimeksikin, mutta nyt ilman koululaisalennusta. 450€. Tarjouksena toiset kaupan päälle ja valittiin tummuvat. 540. Eli ne varsinaiset tulikin kaupanpäälle. Mopoillessa menee vielä nuo vanhat sikakalliit aurinkolasit jonkin aikaa. Itse olen kiinnostunut tsekkaamaan onko noista tummuvista oikeasti mihinkään.

Alle 3 vuodessa teinin laseihin mennyt 1650€, kouluterkalta saatiin eka lähete silmälääkärille. Teini tuota vähän itse pohdiskeli, mit

Ei ihme jos rahat ei meinaa riittää, kun laitatte laseihin pienen omaisuuden. Mihin ihmeeseen teini "tarvitsee" aurinkolasit vahvuuksilla? Marketeista saa alle kympillä sellaiset aurinkolasit, jotka voi laittaa silmälasien päälle. Ei kannata hankkia kaksia laseja yksien hinnalla, koska "ilmaisten" lasien hinta on leivottu maksullisten lasien hintaan sisään. Kannattaa ennemmin ostaa yhdet lasit hyvästä tarjouksesta, siinä säästää pitkän pennin.

Vierailija
237/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen apuväline, ei ole vaihtoehtoa kuin käyttää laseja. Mun silmiä ei voi leikkaamalla parantaa.

Vierailija
238/241 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 3 vuodessa teinin laseihin mennyt 1650€, kouluterkalta saatiin eka lähete silmälä

Siis kysytkö sä eihan tosissasi mihin teini (tai aikuinen) tarvii aurinkolasit? Vahvuudet niissä tarvitaan näkemiseen, mm. liikenteessä :)

Vierailija
239/241 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kysytkö sä eihan tosissasi mihin teini (tai aikuinen) tarvii aurinkolasit? Vahvuudet niissä tarvitaan näkemiseen, mm. liikenteessä :)

Opettele lukemaan. En kysynyt mihin aurinkolaseja tarvitaan vaan kysyin, mihin vahvuudellisia aurinkoja tarvitaan. Mulla ei ole ollut sellaisia koskaan, vaan olen aina hankkinut marketeista sellaisia aurinkolaseja jotka voi laittaa silmälasien päälle. Ne on paljon kätevämmätkin jos tahtoo välillä päästä tummennetuista linsseistä eroon.

Vierailija
240/241 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono näkö on varmaan ainoa vamma johon ei saa mitään tukea vaikka olisikin varaa maksaa itse omat lasit. Moni myös joutuu työn puolesta käyttämään myös piilareita eikä sekään mitään halpaa lystiä ole.

No eihän kaikki saa esim psykoterapiaankin tukea vaikka se on monella aivan välttämätöntä.