Kannattaako vuokrata asuntoa, jos vuokranantaja esittää mielestäni kohtuuttomia vaatimuksia?
Hain siis kivan näköistä 4h +keittiö asuntoa perheellemme, että pääsisimme pois nykyisestä kolmiosta. Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta (tyttö ja poika) Asumme tällä hetkellä yksityisellä kolmiossa ja, koska on pelkästään positiivista sanottavaa yksityiseltä niin ajateltiin, että ilman muuta jatketaan hyväksi koetulla "linjalla" Nykyisessä asunnossa olemme asuneet noin 5 vuotta.
Uusi mahdollinen vuokranantaja vaati täyttämään hakemuksen ennen kuin sain vuokranantajan matkapuhelimen päähän. Tämän lisäksi hän vaatii 3kk vuokraennakon. Lisänä tietysti luottotiedot tarkistetaan ja myös ulosottorekisteri tiedot!? Vuokranantaja aloitti kuulustelun, kun saavuttiin katsomaan asuntoa, että miten maksamme vuokran! ÖÖ molemmat aikuiset ansiotyössä ja vakituisissa työsuhteissa. Minä kassalla ja mieheni on varastotyöntekijänä. Vuokranantaja vaatii yllä olevien asioiden lisäksi suosittelut nykyiseltä vuokranantajalta ja tämän lisäksi hän haluaisi meidän työnantajien yhteystiedot. Mainittakoon, että vuokran suuruus on noin 1020e/kk ja asunto on sis 4h+ keittiö 94 m2
Itselläni on jo mennyt maku koko asuntoon ja mietin, että kannattaako unohtaa koko asunto mahdollisesti jatkossa hankalan vuokranantajan kanssa?
Vuokraisitko sinä asunnon, jos olisit vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (131)
E-en välittäisi pomottavaa, omavaltaista kersanttikompkleksista vuokraisännäkseni.
Mulle tuli sellainen viba, että teidän pitää unohtaa asunto. Tuo kuulustelu menee jo vainoharhaisuuden puolelle ja jos vuokranantaja on vainoharhainen, niin hän keksii myöhemmin lisää ongelmia vaikka tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko laskeneet lainalaskurilla kuinka suuren asuntolainan saisitte, jossa kuukausierä olisi tuon vuokran luokkaa? Ilmeisesti ette kuitenkaan saa tukia vuokran maksuun.
Aloittaja vastaa: Emme saa mitään tukia. Hyviä kommentteja on tullut
Kuvittelee vuokrasuhteen tekevän hänestä luvallisen kyykyttämään.
En hitossa enkä vesisateessa!
Jos minulle tulee tai kun on tulliut "selittämätön olo" tai sellainen olo, että jaluaiskino tuon tai tämän asunon vuokrata, niimn en ole vuokrannut.Olen siis luottanut ja toiminut intuitioni varassa eli edennyr tunteeni tai vaistoni ohjaamana. - Mutta tässä omn se mutta. että olen ollut onnekas, koska olen löytänyt aina jonkun toisen vaihtoehdon, johon olen voinut sitten muuttaa ja asettua - Olsihan se omakiin mukava ostaa mutta millä rahalla sen pätkätyöläisenä ostaisit kun en kuitenkaan ole halunnut ostaa sitä mistä tahansa kun on sitä tyhjästäkin asunnosta omat kulunsa......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta oppineena, kysymme aina vuokralaisten opiskelu/työtilanteen, suositukset edelliseltä vuokranantajalta ja katsomme luottotiedot. Aina myös 2kk takuuvuokra. Eräs vuokralainen kusetti olevansa työssä (silloin kun tarkistimme vain luottotiedot), ei maksanut vuokraa/väärensi maksukuitin, ja valehteli minkä kerkesi. Onneksi ei kerennyt aiheuttaa pahempaa vahinkoa kämppään.
Jos lähtökohtaisesti suhtaudutaan ihmisiin epäilevästi niin helpompaa olisi myydä asunto ja unohtaa vuokraaminen
Oletan ettet ole itse vuokranantaja, muuten tietäisit millaisia kyselyitä ja ihmisiä markkinoilla vastaan tulee. Kun vuokraaja on asuntoon päässyt, vuokranantajalla on hyvin vähän keinoja puuttua mihinkään, kuin vasta tietyn ajan kuluttua ja mahdollisen varoituksen jälkeen. Kaikki eivät toisen omaisuutta kunnioita tai välitä taloyhtiön säännöistä, siksi esim. Meillä on ollut suositusten kysymisen jälkeen vain fiksuja vuokraajia.
En usko että löytäisin sopivaa vuokralaista omaan asuntooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta oppineena, kysymme aina vuokralaisten opiskelu/työtilanteen, suositukset edelliseltä vuokranantajalta ja katsomme luottotiedot. Aina myös 2kk takuuvuokra. Eräs vuokralainen kusetti olevansa työssä (silloin kun tarkistimme vain luottotiedot), ei maksanut vuokraa/väärensi maksukuitin, ja valehteli minkä kerkesi. Onneksi ei kerennyt aiheuttaa pahempaa vahinkoa kämppään.
Jos lähtökohtaisesti suhtaudutaan ihmisiin epäilevästi niin helpompaa olisi myydä asunto ja unohtaa vuokraaminen
Lähtökohtaisesti tarkistetaan ne tiedot, jotka vaikuttavat vuokranmaksuun. Tuossa ei ollut mitään kohtuutonta.
Vuokralaiselle kuuluisi aina kaikki samat tiedot vuokranantajastaan kuin mitä itse yrittävät tietoonsa kalastella. :) Etenkin jos (kun!) päätät hylätä asunnon, niin kyselepä ensin kaikki nämä samat tiedot häneltä ja hänen maksukyvystään (verraten 3kk takuuvuokraan). Sinullakin on oikeus varmistua, että hän on kykeneväinen huolehtimaan vuokrasuhteesta ihan yhtä lailla.
Ei ole kyllä normaalia alkaa vaatimaan työnantajien numeroita tai jotain ulosottotietoja. Tai kyselemään siitä, että miten aikoo maksaa vuokran.
Minä en kylläkään aikoisi vuokrata.
Voithan sinäkin alkaa kyselemään vuokranantajalta, että onko hänellä asuntoon vakuutus, millä aikoo kustantaa jos jotain ongelmia tulee, esim jääkaappipakastin hajoaa jne? Mistä sinä voit vuokralaisena tietää, että onko vuokranantajalla varaa korvata sinulle hänen asuntonsa mahdollisia tuhoja.
Jep kyselepäs yhtiö- ja rahoitusvastikkeen määrää ja mitenkäs on vuokran suuruuden määritellyt ja onkos kuinka paljon asuntolainaa asunnosta ja onkos koskaan jäänyt vastikkeita rästiin ja onko taloyhtiöllä oikeus laskuttaa ylimääräisiä vastikkeita ja mitenkäs maksukykyä riittää tällaisiin vai siirtyykö haitta suoraan ensi vuokrankorotuksissa vuokralaiselle jne. Oikeasti unohda tuollainen idiootti vuokranantaja.
Vuokranantaja ei halua sinne sosiaalipummejs, vuokranantajalla on oikeus tarkistaa luottotiedot ja sen ettei ole ulosotto päällä se kun vähentää tuloja. Vuokranantajalla on oikeus kysyä oletteko oikeasti töissä vai heititkö hatusta työpaikat, suosittelukirje edelliseltä vuokranantajalta on myös hyvä olla. Ainut mikä tuossa on pielessä lain mukaan vuokravakuus saa olla enintään kaksi kuukautta.
Kyllä minäkin haluaisin vuokranantajan pomon numeron sekä selvityksen mitä kautta asunto on hänelle tullut. Miten on rahoitettu ja onko maksettu lainat ajallaan. Lisäksi haluaisin suositukset kolmelta viimeiseltä vuokralaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin haluaisin vuokranantajan pomon numeron sekä selvityksen mitä kautta asunto on hänelle tullut. Miten on rahoitettu ja onko maksettu lainat ajallaan. Lisäksi haluaisin suositukset kolmelta viimeiseltä vuokralaiselta.
Veriryhmä ja seksuaalinen suuntautuminen olisi myös hyvä tietää
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja ei halua sinne sosiaalipummejs, vuokranantajalla on oikeus tarkistaa luottotiedot ja sen ettei ole ulosotto päällä se kun vähentää tuloja. Vuokranantajalla on oikeus kysyä oletteko oikeasti töissä vai heititkö hatusta työpaikat, suosittelukirje edelliseltä vuokranantajalta on myös hyvä olla. Ainut mikä tuossa on pielessä lain mukaan vuokravakuus saa olla enintään kaksi kuukautta.
Kolme kuukautta on ihan laillinen.
Ostakaa prkl oma kämppä niin ei tartte noita hyyryläisten ongelmia kärsiä! Mää säästin ittelleni oman pienestä kaupanalan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä itse, haluatko antaa omistamasi asunnon jollekin, jota et tunne?
Tämähän on oma valinta, ei kukaan pakota. Eikä sitä anneta vaan vuokrataan.
Yhtään kohtuutonta vaatimusta tossa ei ollut, mutta poikkeuksellisia (ja hieman erikoisia) oli muutama. Mutta miettisin kaksi kertaa, jos asunto ei olisi täydellinen unelmien asunto kaikin puolin.
Ootteko laskeneet lainalaskurilla kuinka suuren asuntolainan saisitte, jossa kuukausierä olisi tuon vuokran luokkaa? Ilmeisesti ette kuitenkaan saa tukia vuokran maksuun.