New Agesta kristinuskoon
Mitä mieltä olet tästä ilmiöstä, että uushenkisyydestä kääntyy porukkaa kristinuskoon ja ikään kuin herää sille, että new age on harhautusta ja valhetta? Itse olen ihan äskettäin alkanut tutkia tätä asiaa enemmän ja aihe kiinnostaa. Onko täällä ketään jolla olisi omaa kokemusta tästä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.
Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)
Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!
Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, jOletko onnellinen? Koetko syvää merkityksellisyyttä arjessasi? Uskotko kaiken loppuvan kuolemaan?
IImplikoivako onnellisuus tai syvä merkityksellisyyden kokemus uskomuksien totuutta? Miksi/miksi ei? Onko uskomus kuoleman jälkeen tulevasta ikuisesta elämästä tämän rajallisen elämän merkityksellisyyttä lisäävä vai vähentävä uskomus? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ap, määritteletko, mitä new age pitää sisällään? Siitä kun kuulee erilaisia variaatioita.
Toisten mielestä se on sama kuin usko korkeampaan voimaan. Eli ihan samakuin kristinusko, mutta puhutaan universumista.
Toiset taas liittävät mukaan kaiken enkeleistä tarotkorteista kristalleihin.
voisiko joku vastata kysymyksiini?
Lukekaa wikipediasta ja muualta määritelmät. Aika ympäripyöreää, mutta juuret siis esoteriassa. Yksinkertaisesti vaan noituutta. Esoteriaa harrasti Minna Canth, kutsuvat henkiä eli käytännössä demoneja. Kaikenlaista salatiedettä. Mun mielestä ihan samaa keitosta kun vaikka vapaamuurarit, kun tarpeeksi syvälle mennään. Samat demonit.
Mutta siit monet leikkii näiden taikakalujen kanssa, jotkut ajattelevat olevansa kovin erijuttua kuin new age, mutta samaa hommaa kuitenkin ovat. Noidat.
Raamattu ja Koraani on ihan käsittämätöntä roskaa. Sopii pölvästeille kyllä. Hahah!
IImplikoivako onnellisuus tai syvä merkityksellisyyden kokemus uskomuksien totuutta? Miksi/miksi ei? Onko uskomus kuoleman jälkeen tulevasta ikuisesta elämästä tämän rajallisen elämän merkityksellisyyttä lisäävä vai vähentävä uskomus? Miksi?
Mitäs totuus on ja mistä pelkkä ihminen voi tietää sen?
Se, että uskoo elämän jatkuvuuteen kuoleman jälkeen lisää rauhaa ja vähentää turhaa kuolemanpelkoa elämän aikana, jolloin tämän rajallisen ihmiselämän laatu paranee huomattavasti. Merkityksellisyys lisääntyy myös, kun teot ei katoakaan tuhkana tuuleen kuoleman jälkeen vaan ne seuraa perässä. Kuolemanjälkeiseen kuolemiseen uskominen on myös uskoa, tiedepohjaisen maailmankatsomuksen todennäköisyyslaskentaan perustuvaa sellaista. Sekin voi varmaan luoda tietynlaista merkityksellisyyden kokemusta, mutta erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ja Koraani on ihan käsittämätöntä roskaa. Sopii pölvästeille kyllä. Hahah!
Oletko lukenut siis lukenut niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen lukenut Raamattua ja Koraania. Molempien kohdalla minulle nousi oksennus kurkkuun ja oli pakko syöksyä vessaan oksentamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Tulin uskoon ja sitä ennen olin New age jutuissa mukana. Nyt vasta ymmärrän kuinka pimeydessä olin. Se mitä luulin sillon valoksi, olikin pimeyttä ja mitä rakkaudeksi, olikin valheellinen tunne. Nyt on Jeesuksessa todellinen valo, rakkaus ja rauha.
Näillä "rakkautta ja valoa" jakavilla uushenkisillä voi olla mahdoton käsittää miten valo ja rakkaus vois olla pahaa tai vahingollista, jos intentio on kuitenkin hyvä. Niin kuin raamatussakin sanottiin, en muista sanantarkasti, mutta että eksyttäjä/pimeys tekeytyy valoksi.
Jos ei erota pahaa ja hyvää, on turha esittää että on valoa. Jotkut osaavat erottaa ne. Kyllä osa uususkovista voi olla rehellisellä pohjalla ja erottaa valon, lämmön, ilon. Harjoitella erottamaan asiat toisistaan. Kuten kirkossa olevakin, kun oikein yrittää. Kumpaakin voi käyttää toki aivopesuun.
"Miksi kiroat Herraa, huutamalla turhaan hänen nimeään, sinä näsäviisas ihminen??!!"
Kyse on herrasta eli miehestä. Ei aina jumalasta. Hyvänen aika ja herranen aika on Suomen kielessä olevia sanontoja. Miksi olet lapsellinen vai ilkeä itse nimittelemällä näsäviisaaksi, esität väitteitä muista jotka eivät ole ihan totta. Takertumista pikkusieluisesti muiden sanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöiset narsistit surffaavat uskonnosta ja "henkisyydestä" toiseen vaikka päivittäin, ihan mikä vaan parhaiten "hyödyttää" tavalla tai toisella juuri sillä hetkellä. Eli mikä vaan tukee valeminän narratiivia parhaiten.
Käyty vieraissa - kristinusko antaa anteeksi.
Pilkattu pyhää henkeä tms. - jonkun muun uskonnon pohjalta ei niin paha
Kaveri sairastunut vakavasti mutta ei kykene tuntemaan empatiaa - sai karmansa mukaan
Petetty puolisoa- kohtalo, niin oli tarkoitettu jne jne
Varmasti. Niitäkin on. Onneksi ei kaikki. Tutkikaa asioiden yksityiskohtia maailmassa ja henkisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Tulin uskoon ja sitä ennen olin New age jutuissa mukana. Nyt vasta ymmärrän kuinka pimeydessä olin. Se mitä luulin sillon valoksi, olikin pimeyttä ja mitä rakkaudeksi, olikin valheellinen tunne. Nyt on Jeesuksessa todellinen valo, rakkaus ja rauha.
Näillä "rakkautta ja valoa" jakavilla uushenkisillä voi olla mahdoton käsittää miten valo ja rakkaus vois olla pahaa tai vahingollista, jos intentio on kuitenkin hyvä. Niin kuin raamatussakin sanottiin, en muista sanantarkasti, mutta että eksyttäjä/pimeys tekeytyy valoksi.
Jos ei erota pahaa ja hyvää, on turha esittää että on valoa. Jotkut osaavat erottaa ne. Kyllä osa uususkovista voi olla rehellisellä pohjalla ja erottaa valon, lämmön, ilon. Harjoitella erottamaan asiat toisistaan. Kuten kirkossa olevakin, kun oikein yrittää. Kumpaakin vo
Erotetaanko ne toisistaan sydämen avulla niin, että tunnustellaan kummalta ne tuntuu? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä synnyin uudestaan Pyhästä Hengestä joulun aikoihin. Sitä ennen olin mukana New age-jutuissa ihan täysin. Uskoin valaistumiseen enkä tiennyt, että uudesti syntyminen on todellinen asia. Monella New age-piireissä olijalla on selkeää traumataustaa, se laittaa ilmeisesti ihmisen etsimään syvempää totuutta elämästä. Uskon todellisuuden luonteen ymmärtämisen kaipuun olevan kuitenkin ihmisille yleensäkin luontaista.
Kun on saanut uskonlahjan, ei ole väliä vaikka muut kyseenalaistaa oman uskon. Kyseenalaistin kristinuskon ennen itsekin täysin - ilman uskoa kristinusko näyttää yhdeltä uskonnolta muiden joukossa.
N31
(ps. Ev.lut. kirkko ei seuraa enää Raamattua. Katolinen tai Ortodoksinen kirkko on hyviä vaihtoehtoja - täytyy vain kuunnella minne Jumala sinua ohjaa. Kas
Pyhä Henki näyttäköön sinulle totuuden.
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen lukenut Raamattua ja Koraania. Molempien kohdalla minulle nousi oksennus kurkkuun ja oli pakko syöksyä vessaan oksentamaan...
Ihan luonnollinen reaktio. Minuakin kuvottaa nuo kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollinen reaktio lähinnä riivatulle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollinen reaktio lähinnä riivatulle :D
Raamattu ja Koraani haisee perseenreijältä..hahah
Kristinusko ja islam sopii hyvin pölvästeille.
"Erotetaanko ne toisistaan sydämen avulla niin, että tunnustellaan kummalta ne tuntuu? :)"
Sekin. Myös maalaisjärki, sydän, äly, tietoisuus, opettelu, tiedon haku jne. Ei ole pakko jäädä heikon tai väärän tiedon varaan. Se toki vaatii joskus etsimistä, ihmettelyä, varovaisuutta, lukemista, suodattamista. Sellainen tuntuma.
Vierailija kirjoitti:
"Erotetaanko ne toisistaan sydämen avulla niin, että tunnustellaan kummalta ne tuntuu? :)"
Sekin. Myös maalaisjärki, sydän, äly, tietoisuus, opettelu, tiedon haku jne. Ei ole pakko jäädä heikon tai väärän tiedon varaan. Se toki vaatii joskus etsimistä, ihmettelyä, varovaisuutta, lukemista, suodattamista. Sellainen tuntuma.
Vaikuttaapa aivan pettämättömältä kombolta, jota paholainen ei millään kyllä pystyis ohittaan
Hmm. Mä menin tämän putkilon läpi siis new agesta kristinuskoon. Vain huomatakseni, että mielenterveyteni ja -rauhani oli lopulta huonommalla tolalla kuin koskaan. New agessa (mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankaan..) on toki heikkoutensa, ja kai sen voisi määritellä sellaiseksi kepeäksi länsimaalaisille räätälöidyksi pinnalliseksi henkisyydeksi ikivanhoista viisausperinteistä. Totta kai jos on kokenut jotakin negatiivista sillä saralla, on kristinusko aika selkeä vastavoima mihin hypätä, koska se on monella tapaa vastakohta kaikelle new age -puuhastelulle. Mutta tämän sanottuani, itse olen tullut siihen tulokseen että fundamentalistinen kristinusko on ihan yhtä hajottavaa ja pimeää, kuin new age pahimmillaan. En ikinä ymmärtänyt, miten mun tulisi muka tuntea kaiken ymmärryksen ylittävää rauhaa omasta pelastuksestani, kun suurin osa kanssasisaristani ja -veljistäni, perheestäni, rakkaistani ym. ovat kristinuskon valtavirtaoppien mukaan matkalla kadotukseen. Miten voisin oikeasti kunnioittaa sellaista Jumalaa, joka kaipaa jatkuvaa huomiota ja tunnustamista kuin egon pauloissa oleva keskenkasvuinen pikkumies? Jos Jumala todella haluaa, ettei yksikään eksy kadotukseen, miksi hän on jättänyt jälkeensä niin epäselvän ja ristiriitaisen kirjan, jonka tulkinnoista on jatkuvaa vääntöä eri kirkkokuntien kesken?
Entä miksi mun pitäisi tuntea niin suurta onnea siitä, että minulle on annettu anteeksi kun en ole ihan varma, mitä mun olisi kuulunut saada anteeksi? Saada anteeksi se, että olen syntynyt epätäydelliseksi ihmiseksi? En btw edes tietääkseni pyytänyt syntyä tähän maailmaan, ja siltikin se oletusasetus on se, että olen kelvoton, rikkinäinen, hengellisesti kuollut, matkalla kadotukseen, ja että Jumala vaati verenvuodatusta ristillä voidakseen siis antaa tämän anteeksi.
Oletko onnellinen? Koetko syvää merkityksellisyyttä arjessasi? Uskotko kaiken loppuvan kuolemaan?